۲۹۷۱۶۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

سفر پرماجرای دبیر کل یوفا به تهران

جیانی اینفانتینو، دبیر‌کل یوفا و نامزد ریاست فیفا، چهارشنبه را در تهران سپری کرد؛ سفری که می‌تواند رأی فدراسیون فوتبال ایران را از شیخ‌سلمان بحرینی به سمت او تغییر دهد.

روزنامه شرق: جیانی اینفانتینو، دبیر‌کل یوفا و نامزد ریاست فیفا، چهارشنبه را در تهران سپری کرد؛ سفری که می‌تواند رأی فدراسیون فوتبال ایران را از شیخ‌سلمان بحرینی به سمت او تغییر دهد. این سفر البته کم‌حاشیه نبود و باعث شد تا یک بار دیگر بین کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال کشمکش ایجاد شود.

دبیرکل سوئیسی یوفا در سفر یک‌روزه‌اش به ایران ابتدا جلسه‌ای با رئیس فدراسیون ایران و دیگر مقامات برگزار کرد. سپس از بخش‌های مختلف آکادمی ملی فو‌تبا‌ل بازدید به عمل آورد. اینفانتینو سپس در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و همچنین مصاحبه‌ای اختصاصی با عادل فردوسی‌پور انجام داد. همچنین اینفانتینو که گفته می‌شود رفاقتی قدیمی با کارلوس کی‌روش دارد، جلسه‌ای خصوصی هم با سرمربی ایران برگزار کرد.

مطمئنا هدف اصلی سفر این نامزد فیفا جلب رأی ایران است. انتخابات ریاست فیفا هفتم اسفند برگزار می‌شود، با اینکه پنج نامزد در این انتخابات حضور دارند، اما رقابت اصلی بین جیانی اینفانتینو سوئیسی و شیخ‌سلمان بحرینی خواهد بود. به نظر می‌رسد کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا و آفریقا به دنبال رأی‌دادن به شیخ‌سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، هستند و قطعا اینفانتینو به دنبال این بوده تا نظر کفاشیان را عوض کند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران پیش از این با قاطعیت گفته بود رأی او شیخ‌سلمان است. اظهارنظری که با واکنش تند برخی مدیران ورزشی روبه‌رو شده بود، چراکه بسیاری از رسانه‌ها از نقش شیخ‌سلمان در سرکوب شیعیان بحرینی خبر می‌دهند و او متهم است مواضعی ضدایرانی دارد.

شاید مناقشه اخیر ایران و عربستان و حمایت‌نکردن شیخ‌سلمان از ایران موجب شد تا کفاشیان به سمت اینفانتینو برود. رئیس فدراسیون فوتبال ایران البته پس از ملاقات با دبیرکل یوفا، بیان کرد تا هفتم اسفند جوانب را بررسی می‌کند و سپس بین شیخ‌سلمان و اینفانتینو یکی را انتخاب می‌کند.

او دراین‌باره گفت: «تا پیش از این، افراد مختلفی برای ریاست فیفا اعلام نامزدی کرده بودند و ما همیشه شیخ‌سلمان را ترجیح می‌دادیم، اما با صحبت‌هایی که با اینفانتینو انجام دادیم نظر ما تغییر کرده و باید بیشتر مطالعه کنیم. نظر ما این است که شیخ‌سلمان و اینفانتینو که بیشترین شانس را برای انتخاب‌شدن دارند با هم متحد شوند، اما اگر این اتفاق نیفتد، در ١٥ روز آینده تصمیم می‌گیریم که به کدام‌یک رأی دهیم. ما روی شیخ‌سلمان به عنوان یک آسیایی تعصبی نداریم و به کسی رأی می‌دهیم که بتواند بهتر فو‌تبا‌ل دنیا را اداره کند. ایران یکی از قطب‌های فو‌تبا‌ل آسیاست و باید در اداره آن نقش داشته باشد. اینفانتینو معتقد است باید فو‌تبا‌ل را کسانی اداره کنند که در فو‌تبا‌ل قدرتمند هستند که این حرف او خیلی قابل‌تأمل است و ما را به فکر واداشته است». به نظر می‌رسد کفاشیان قصد دارد ببیند شانش کدام گزینه برای برنده‌شدن بیشتر است و بعد از او حمایت کند. احتمال اینکه رأی او اینفانتینو باشد، بیشتر است.

اینفانتینو: مطمئنم برنده می‌شوم

جیانی اینفانتینو، ساعاتی که در ایران بود یک کنفرانس خبری را هم برگزار کرد. او درباره دلیل سفرش به تهران گفت: «از اینکه به ایران آمده‌ام بسیار خوشحال هستم. ایران کشور بزرگی است و من خوشحالم در کنار دوستانی نشسته‌ام که برایم مانند برادر هستند. فو‌تبا‌ل ایران نه‌فقط در آسیا برترین جایگاه را دارد،‌ بلکه این کشور در کنار فو‌تبا‌ل، در فوتسال، فو‌تبا‌ل ساحلی و فو‌تبا‌ل بانوان هم جزء برترین‌های آسیاست و از همه اینها مهم‌تر‌ اینکه مردم ایران عاشق فو‌تبا‌ل هستند و با فو‌تبا‌ل نفس می‌کشند». او تأکید کرد اگر میشل پلاتینی محروم نمی‌شد، او وارد عرصه انتخابات نمی‌شد.

او درباره برنامه‌هایش برای فیفا گفت: «چشم‌اندازی را برای فیفا در نظر گرفته‌ام. سه نکته اساسی در این مسئله وجود دارد؛ نکته اول درباره اصلاحات در فیفاست. فیفا به فرماندهی‌ درست نیاز دارد و باید شفاف شود؛ به‌ویژه درباره انتقال‌های مالی‌ای که انجام می‌شود. نکته دومی که وجود دارد در‌باره حضور است و نیز دموکراسی‌ای که در فیفا وجود خواهد داشت. باید صدای همه فدراسیون‌های فو‌تبا‌ل شنیده شود. نکته سوم که هدف اصلی بنده است این است که باید فو‌تبا‌ل را توسعه دهیم و براساس نیاز هر کشوری آن را پیش ببریم. ما به کشورهای بزرگ نیاز داریم تا بتوانند به کشورهای کوچک کمک کنند و ما باید ویروس فو‌تبا‌ل را به همه کشورها تزریق کنیم». این نامزد فیفا از نقش ایران در فوتبال منطقه و جهان تمجید کرد و همچنین به ستایش از امکانات آکادمی فوتبال ایران پرداخت. او تأکید کرد از برنده‌شدنش در انتخابات هفتم اسفند مطمئن است. «من اطمینان دارم در انتخابات فیفا برنده خواهم شد، چراکه حمایت‌های زیادی از کشورهای مختلف دارم. احترام زیادی برای سایر کاندیداها قائل هستم، ولی مطمئن هستم در این انتخابات برنده خواهم شد». اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی و چهره‌‌های شناخته‌شده فوتبال پیش از این حمایت خود را از اینفانتینو اعلام کرده‌اند.

کی‌روش دعوت بود یا نبود؟

سفر یک‌روزه جیانی اینفانتینو به تهران یک بحران دیگر برای فوتبال ایران به‌وجود آورد؛ زمانی‌که در نشست مسئولان فوتبال ایران با دبیرکل یوفا، خبری از کارلوس کی‌روش نشد و ساعاتی بعد افشین پیروانی به‌شدت به این موضوع اعتراض کرد. پیروانی تأکید کرد اینفانتینو به‌واسطه رفاقتش با کی‌روش به ایران سفر کرده است؛ «چطور می‌شود ارتباطات کی‌روش در سفر آقای اینفانتینو به ایران مؤثر بوده ولی به‌ناگاه مدیر و سرمربی تیم از حضور در جلسه حذف می‌شوند و از آن‌سو پزشک، مهندس و بازاریاب در جلسه شرکت می‌کنند و آدم‌هایی که نقش چندانی در معادلات فوتبال نداشته و حضورشان در جلسه هم نمی‌تواند کمک چندانی به فوتبال ما کند و در نشست حضور می‌یابند». در همین رابطه گفته شد، کی‌روش شرط گذاشته بود علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال و عباس ترابیان، دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون (دو شخصی که کی‌روش با آنها مشکل دارد) در این نشست حاضر نباشد که او بیاید. تیم ملی البته این خبر را تکذیب کرد و در بیانیه‌ای تأکید کرد کی‌روش اصلا به این نشست دعوت نشده بود. هرچند اینفانتینو و کی‌‌رش بعدا خصوصی همدیگر را ملاقات کردند.

به‌هرحال انتقاد تند افشین پیروانی از دعوت‌نشدن کی‌روش به نشست مشترک فدراسیون فوتبال و اینفانتیو با واکنش تند ترابیان و کفاشیان روبه‌رو شد. کفاشیان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد کی‌روش به جلسه دعوت شده بود و درباره پیروانی هم گفت: «پیروانی نباید آن مصاحبه را می‌کرد چون این قضایا به وی ارتباطی نداشت و اصولا او در جریان این ماجراها قرار نداشت. آمدن اینفانتینو به ایران ارتباطی به آقای پیروانی نداشت که آن مصاحبه را انجام داد. قطعا در این خصوص برخورد لازم را با وی به عمل می‌آوریم». پیروانی هم دیروز پاسخ کفاشیان را داد و گفت هنوز با او قراردادی امضا نشده که فدراسیون بخواهد با او برخورد کند. او درباره ترابیان هم گفت: «اردوی تیم ملی یک ماه دیگر آغاز می‌شود اما پیراهن نداریم. خواهش من از این مسئول بازاریاب این است که به وظایف اصلی‌اش برسد».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج