۳۰۳۸۰۱
۴ نظر
۵۱۵۴
۴ نظر
۵۱۵۴
پ

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

وزارت شادی در دنیا یکی از عجیب ترین وزارتخانه ها محسوب می شود اما در جهان سیاست، وزارتخانه های منحصر به فرد دیگری هم وجود دارد؛ وزارتخانه هایی که بر اساس نیاز کشورهای مختلف به وجود می آید و برای بعضی از کشورها گاهی خنده دار است.

هفته نامه تماشاگران امروز - رسول مجیدی: هفته گذشته، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نخست وزیر این کشور در توییتر خود خبر جالبی را اعلام کرد: «قرار است وزارتخانه شادی و وزارتخانه صبر و شکیبایی به کابینه دولت اضافه شود.»

او این تصمیم را یک تغییر و تحول اساسی در سازماندهی دولت در ۴۴ سال گذشته اعلام کرد و البته باعث بهت و حیرت برخی کاربران اجتماعی در ایران و سایر کشورهای دنیا شد.

وزارت شادی در دنیا یکی از عجیب ترین وزارتخانه ها محسوب می شود اما در جهان سیاست، وزارتخانه های منحصر به فرد دیگری هم وجود دارد؛ وزارتخانه هایی که بر اساس نیاز کشورهای مختلف به وجود می آید و برای بعضی از کشورها گاهی خنده دار است. مثلا بیشتر کشورهای نفت خیز دنیا وزارت نفت دارند (مثل ما) اما سایر کشورهای دنیا حتی سازمان و اداره کل نفت هم ندارند چرا که اصلا نفتی ندارند تا برای آن دفتر و دستک درست کنند.

در گزارش پیش رو سعی داریم جالب ترین و عجیب ترین وزارتخانه های دنیا را بررسی کنیم.

وزارت ماهیگیری و آبزیان

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

کشور برزیل دارای یک پهنه بلند در کناره اقیانوس اطلس است و در دل خودش هم رودهای پر آبی مثل آمازون را جای داده. ماهیگیری در این کشور رونق زیادی دارد و صادرات گوشت ماهی (و البته گاو و گوسفند) یکی از مهمترین منابع درآ»دی این کشور است؛ پس جای تعجب ندارد که دولت برزیل یک وزیر ماهیگیری و آبزیان هم داشته باشد که کارش سر و سامان دادن به همین امور باشد. البته کشورهای دیگری هم هستند که وزارتخانه هایی مرتبط با امور ماهیگیری داشته باشند اما هیچ یک به این صراحت نام وزارتخانه شان را «وزارتخانه ماهیگری و آبزیان» گذاشته اند. برزیل یک وزارتخانه عجیب دیگر هم دارد که اسم آن «مبارزه با گرسنگی» است.


وزارت یوگا

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

این یکی، دیگر شاهکار است؛ وزارت یوگا در هند، آن هم در حالی که مثلا در ایران، ما حتی فدراسیون یوگا هم نداریم. چندی پیش نارندرا مودی، نخست وزیر محبوب هند، اعلام کرد که در این کشور وزارتخانه یوگا تاسیس می شود. مسئله ای که ابتدا برخی آن را یک شوخی دانستند اما بعدا مشخص شد که وزیر سابق گردشگری دولت هند قرار است در مسند وزارت یوگا قرار بگیرد. قرار است این وزارتخانه تازه علاوه بر تحکیم و گسترش یوگا، به تقویت طب سنتی و آیورودا هم بپردازد.


وزارت زندان

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

همانطور که گفته شد هر کشوری بر اساس نیازها و منابعش دست به تشکیل یک وزارتخانه می زند. در این بین ونزوئلا که آمار جرم و جنایت قابل توجهی دارد، وزارتخانه ای به نام زندان و ندامتگاه های عمومی را تاسیس کرده. وظیفه وزیر زندان های ونزوئلا چیزی شبیه رییس زندان های سایر کشورهاست، با این تفاسیر که ساختمان و نیروی انسانی بیشتری در اختیار دارد. در ونزوئلا در کنار این وزارتخانه، وزارتخانه تغذیه هم دارد که کارش افزایش سلامت شهروندان ونزوئلا است.


وزارت ارتباط با اتحادیه اروپا

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

حدس زدن نام کشوری که این وزارتخانه را دارد نباید زیاد سخت باشد. ترکیه سال هاست که در رویای پیوستن به اتحادیه اروپا به سر می برد و حتی برای این کار دست به تشکیل وزارتخانه زده. به نظر می رسد ترک ها تا نتوانند مشکل خود با کردها را حل کنند، اجازه حضور در اتحادیه اروپا را هم نمی توانند کسب کنند.


وزارت زنان

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

شنیدن نام این وزارتخانه خیلی هم عجیب نیست. در سال های گذشته توجه به حقوق زنان و افزایش مشارکت آنها در فضای سیاسی و مدیریتی در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

کشورهای اسکاندیناوی سرآمد افزایش حضور زنان در سطوح بالای جامعه بوده اند و این روزها کشورهای زیادی مهمترین پست هایشان را به زنان می دهند. با این همه نگاه به سیاهه کشورهایی که وزارت زنان دارند، قابل توجه است. ونزوئلا یکی از این کشورهاست که وزارتخانه ای با نام «زنان و مسائل جنسیتی» دارد. پاراگوئه و بولیوی دیگر کشورهایی هستند که چنینه وزارتخانه هایی تاسیس کرده اند.


وزارت آب

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

می گویند جنگ جهانی سوم بر سر آب شرب شکل می گیرد. راستش را بخواهید بیراه هم نمی گویند. به همین خاطر کشورهای زیادی در سال های اخیر دست به تاسیس وزارتخانه ای به همین نام زده اند. چین پهناور یک یاز شکورهاست. هند هم وزارتخانه ای با نام «آب شرب و بهداشت» تاسیس کرده.

کشور آفریقایی نیجر هم وزارتخانه ای به نام «منابع آبی» دارد. ترکیه وزارتخانه «جنگل و آب» را تشکیل داده و ونزوئلا «اکوسیستم و آب». سوریه هم وزارتخانه ای شبیه به موارد بالا و با نام «وزارت آبیاری» دارد که بیشتر به صنعت کشاورزی این کشور کمک می کند.

با این همه، نروژ در این زمینه سرآمد است و به موضوع وسیع تری توجه کرده؛ تغییرات آب و هوایی که این روزها بحث سران کشورهای بزرگ دنیا هم هست. دولت نروژ در حال حاضر وزارتخانه ای با همین نام «تغییرات آب و هوایی» ایجاد کرده.


وزارت استقلال

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

اشتباه نکنید؛ این وزارتخانه کاری به کری سرخابی های پایتخت ندارد. کار این وزارتخانه حفاظت از استقلال کشور است و در کشور بولیوی قرار دارد؛ وزارتخانه ای به واقع عجیب؛ چرا که اصولا سه قوه یک کشور باید استقلال داشته باشند نه آنکه این مفهوم در قالب یک وزارتخانه گنجانده شود.


وزارت حیوانات

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

آفریقا از دیرباز میزبان حیات وحش بوده و هیچ عجیب نیست که کشور نیجریه چنین وزارتخانه ای داشته باشد.


وزارت فامیل

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

این وزارتخانه البته ربطی به فامیل بازی ندارد و اسم کاملش «فامیل و سیاست های اجتماعی» است. ترکیه چند سالی است که چنین وزارتخانه ای را برای دولتش تعریف کرده تا احتمالا خانواده هایش از شر اتفاقات عجیب و غریب سریال های این کشور در امان بمانند.


وزارت بچه ها

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

این یکی هم در نوع خودش جالب و البته کاربردی است. کار وزارتخانه بچه ها، در وهله اول ارتقای آموزش و سلامت کودکان است. بعد هم مسائلی مانند تغذیه و شادی آنها در دستور کار وزیر بچه ها قرار دارد. نروژ یکی از کشورهایی است که چنین وزارتخانه ای دارد. جالب اینجاست که نیجر هم وزارتخانه ای شبیه به این و با نام «جمعیت و زنان و محافظت از بچه ها» تاسیس کرده است.


وزارت اوقاف

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

احتمالا نامش برای شما ناآشنا نیست. وقف در کشورهای اسلامی یکی از مسائل مهم است و بیشتر کشورهای مسلمان چنین وزارتخانه ای دارند. کویت و سوریه از جمله این کشورها هستند.


وزارت صنایع نساجی

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

اینکه برای یک صنعت خاص وزارتخانه تشکیل بدهید، از دست هر کسی برنمی آید اما به هر حال کشور پاکستان از انجام این مهم بر آمده و وزارتخانه ای با نام «صنایع نساجی» به وجود آورده است. پاکستان البته یک وزارتخانه منحصر به فرد دیگر هم دارد؛ «امور کشمیر» که از اسمش مشخص است به چه مسئله ای می پردازد.


وزارت شادی

جالب ترین وزارتخانه های کشورهای دنیا

برگردیم به طلیعه مطلب مان. امارات به تازگی وزارتخانه شادی را تاسیس کرده است. این مسئله البته تازگی ندارد. پیش از این و در سال ۲۰۱۳ ونزوئلا هم دست به چنین ابتکاری زده بود. البته دستاوردهای این نوآوری برای ونزوئلایی ها خیلی روشن نبود. آنها در سال ۲۰۱۳ در رتبه بیستم کشورهای شاد قرار داشتند و در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۲۳ سقوط کردند. حالا باید دید امارات که در آخرین رده بندی کشورهای شاد، در رده بیستم ایستاده، در سال های آینده و تحت وزارت خانم اوهود ال رومی به چه رتبه ای دست پیدا می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وزارت رفاه تو ایرانو فراموش کردین....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وزارت رفاه!!! درسته

    • بدون نام

      وزارت شعور و فرهنگ رسانه های مجازی
      نیاز این وزارتخانه هم تو ایران احساس میشه!

    • بدون نام

      دو وزارتخانه باید در ایران تاسیس شود
      ۱.وزارت جهانگردی وامورگردشگری به دلیل اینکه ایران کشوری است با جاذبه های گردشگری زیاد....
      ۲.وزارت حمل ونقل به دلیل آنکه اوضاع حمل ونقل ایران بسیار افتضاح ونابه سامان است که در این نابسامانی هیچکسی پاسخ گو نیست پس به یک وزارت خانه حمل ونقل محتاجیم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج