۳۰۳۸۲۲
۲۶ نظر
۵۰۰۷
۲۶ نظر
۵۰۰۷
پ

نظرسنجی درباره اعتماد مردم به صدا و سیما

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما اعلام کرد: علیرغم حضور شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۴ میزان استفاده مردم برای کسب اطلاعات از صداوسیما بیشتر بوده است‌.

خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما اعلام کرد: علیرغم حضور شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۴ میزان استفاده مردم برای کسب اطلاعات از صداوسیما بیشتر بوده است‌.

او ادامه داد: این آمار در سطح ملی در سال ۹۰ شش روز قبل از انتخابات ۶۴/۲ درصد ‌و دو روز قبل از انتخابات ۵۸ درصد بوده است؛ در حالی که در سال ۹۴ شش روز قبل از انتخابات ۷۱/۲ درصد و دو روز قبل از انتخابات ۶۷ درصد بوده است.

نشست خبری جعفر عبدالملکی، رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما امروز، ۱۲ اسفند ماه با موضوع نظرسنجی انتخاباتی برگزار شد.

مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما همزمان با شروع ثبت‌نام نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اقدام به نظرسنجی از مردم کرد. محورهای این نظرسنجی‌ها شامل میزان مشارکت، خواسته‌ها و مطالبات مردم از نامزدها‌، نامزدهای مطلوب آنها و منابع کسب خبر در این خصوص بوده است.

در مجموع ۴۲ نظرسنجی توسط این مرکز در تهران، مراکز استان‌ها‌، شهرهای تابع‌ و روستاها اجرا شده است.

عبدالملکی با اشاره به جایگاه مهم صداوسیما در روند برگزاری انتخابات و همچنین تشویق مردم به حضور حداکثری، اظهار کرد: در همه انتخابات‌ها رسانه ملی در ابعاد مختلف تولید رادیویی و تلویزیونی نقش مهمی در برگزاری ایفا کرده است.

او پیش‌بینی مشارکت مردم، شناسایی منابع کسب اطلاعات‌، شناخت گروه‌های مرجع‌، شناخت رسانه‌هایی که به موازات رسانه ملی فعالیت می‌کنند و همچنین بررسی فعالیت‌های رسانه‌های رقیب را از جمله اهداف مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما برشمرد و خاطرنشان کرد: نتیجه نظرسنجی‌ها نهایتا با برآیند یک مرجع که در انتخابات این مرجع آمار اعلام‌شده وزارت کشور است، مقایسه می‌شود و این بهترین موقعیت برای این مرکز است تا بتواند نقاط ضعف و قوت خودش را بشناسد.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با بیان اینکه تاکنون نزدیک‌ترین پیش‌بینی‌ها را در انتخابات‌ها داشته‌ایم‌، افزود: در این دوره نیز با وجود پیچیدگی‌هایی مثل ظهور و حضور شبکه‌های اجتماعی جدید که از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه تهدید محسوب می‌شود‌، پیش‌بینی‌هایمان با درصد کمی به آمار اعلام شده وزارت کشور نزدیک بود.

عبدالملکی یادآور شد: نظرسنجی‌ها را از مرداد سال ۹۴ به صورت آرام و پیوسته کلید زدیم و با رویکردی غیرمستقیم آرای مردم را درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان رهبری سنجیدیم که این بررسی‌ها تا ساعات پایانی برگزاری انتخابات ادامه داشت.

او با بیان اینکه در موضوع منابع کسب اطلاعات از دی ماه سال ۹۴ درصد کمی از سهم صداوسیما کم شد و به شبکه‌های اجتماعی رسید، اظهار کرد: در بررسی منابع کسب اطلاعات، سهم صداوسیما در سطح ملی ۶۷ درصد بود. در تهران ۶۰ درصد مردم صدا و سیما را به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در انتخابات انتخاب کرده بودند.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: میزان اعتماد به اخبار یکی دیگر از موضوعاتی بود که در مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در انتخابات هفتم اسفند مورد بررسی قرار گرفت. طبق آمار در سطح ملی صداوسیما مورد اعتماد ۶۲ درصد از مردم بود. نظرسنجی‌های ما که تا آخرین ساعات برگزاری انتخابات هفتم اسفند ماه ادامه داشت‌، از مردمی که در انتخابات شرکت کرده بودند یا قصد شرکت در انتخابات را داشتند‌، ۶۳ درصد اعلام کردند که صداوسیما نقش مهمی در حضورشان داشته است.

رییس مرکز پژوهش و سنجش سازمان صدا وسیما با اشاره به افرادی که برای حضور در انتخابات مردد بودند‌، بیان کرد: از ۲۰ درصد مردم تهران که جزو مرددین محسوب می‌شدند این آمار در روز پنجم اسفند در تهران ۴/۵ درصد ‌و در سطح ملی به ۴/۹ درصد کاهش یافت.

او با اشاره به میزان استفاده مردم از صدا و سیما برای کسب منابع خبری در سال ۹۰ و سال ۹۴ از شش روز قبل از برگزاری انتخابات اظهار کرد: در طی شش روز پیش از برگزاری انتخابات میزان استفاده مردم از صدا و سیما برای کسب اطلاعات را مقایسه کردیم که طبق این آمار استفاده از رسانه ملی در سال ۹۴ روند رو به پیشرفتی داشته است.

طبق بررسی‌ها در سال ۹۰ در شهر تهران شش روز قبل از انتخابات ۵۳ درصد و دو روز قبل از انتخابات ۴۵/۶ درصد مردم از صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات استفاده کردند. این آمار در سال ۹۴ شش روز قبل از انتخابات ۶۰ درصد و دو روز قبل از انتخابات ۵۳/۷ درصد بوده است.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه، گفت: پیش‌بینی ما برای مشارکت مردم در تهران تا یک روز قبل از انتخابات ۴۸/۷ درصد‌ بود که در روز انتخابات تا ساعت شش بعد از ظهر متوجه شدیم این آمار به یک دهم درصد افزایش پیدا کرده است. این موضوع را همان زمان به مدیران ارشد اعلام کردیم.

او ادامه داد: بنابراین پیش‌بینی ما قبل از اعلام رسمی وزارت کشور در روز انتخابات به ۴۹/۷ درصد رسید که با آمار اعلامی وزارت کشور فقط ۰/۳ درصد فاصله داشت. همان‌طور که می‌دانید در آمارهای بین‌المللی تا ۲/۵ درصد مثبت و ۲/۵ درصد منفی این موضوع پذیرفته شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات را با متد روند سنجی و در سری زمانی انجام دادیم‌، اظهار کرد: مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۵/۵۴ درصد و در مجلس خبرگان رهبری ۶۰/۳ درصد پیش‌بینی شده بود. این آمار یک روز پیش از انتخابات به مراجع رسمی اعلام شد ولی تا روز انتخابات این آمار محرمانه بود و به کسی اعلام نشد.

او ادامه داد:‌ پس از برگزاری انتخابات، وزارت کشور میزان مشارکت ملی را در انتخابات ۶۲ درصد اعلام کرد. آمار اعلام شده وزارت کشور فقط ۰/۹ درصد با میانگین آمار پیش‌بینی شده ما از مشارکت مردم در سطح ملی و تهران تفاوت داشت.

عبدالملکی بار دیگر به منابع کسب اطلاعات مردمی اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای به دست آمده در استان‌ها بعد از صداوسیما دومین منبع برای کسب اطلاعات گروه آشنایان و دوستان و سومین منبع شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. ولی در تهران شبکه‌های اجتماعی پس از صداوسیما توانست رتبه دوم را به دست آورد.

او در ادامه مطلب بالا متذکر شد: حضور شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌های نوظهور بحث همگرایی رسانه‌ها را مطرح می‌کند. امروز رسانه‌های رسمی باید از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی در جهت اینکه ظریف نفوذ اخبارشان را بالا ببرند‌، استفاده کنند.

او یادآور شد: ما در مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما تلاش داریم تا کیفیت اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم. تاکنون به ویژه در نظرسنجی انتخابات هفتم اسفند ماه، حضور کمی شبکه‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دادیم اما در آینده کیفیت اثرگذاری این شبکه‌ها را به صورت علمی و با حضور رسانه‌ها مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما پس از اعلام آمارهای انتخاباتی، با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین کارها در ایران نظرسنجی مردمی است‌، افزود: در ایران دیدگاه‌های سیاسی مختلفی وجود دارد و به همین خاطر پیش‌بینی آمار مشارکت مردم را بسیار سخت می‌کند؛ چرا که مردم نسبت به برخی از اطلاعاتی که می‌خواهند بدهند تحفظ دارند.

عبدالملکی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا حضور نامزدهای انتخاباتی در مجلس دهم در مرکز پژوهش و سنجش افکار نیز مورد بررسی قرار گرفته بود؟ اظهار کرد: حضور نامزدهای انتخاباتی در مجلس دهم‌ و خبرگان رهبری پیش‌بینی شده بود که بهتر است این آمار را اعلام نکنیم.

او در بخشی از سخنانش به بررسی رفتارهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: برنده این انتخابات مردم بودند و برنده حزبی و جناحی نداشته است. ما در مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما می‌خواهیم از لحاظ علمی رفتار انتخاباتی را مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که تجمیع داده‌ها باید منجر به تحلیل‌های ثانویه شود.

عبدالملکی همچنین با بیان اینکه میزان استفاده مردم از ماهواره به عنوان منبع کسب اطلاعات طبق آمارهای به دست آمده در انتخابات هفتم اسفند ۴/۴ درصد بوده است، اظهار کرد: روند استفاده از ماهواره به شدت افول پیدا کرده است. به گفته مردم در حالی که تجهیزات استفاده از ماهواره در اختیارشان است‌، دیگر کمتر به سراغ آن می‌روند.

او با اشاره به اینکه ۴/۴ درصد مردم اطلاعاتشان را از ماهواره کسب کرده‌اند‌، متذکر شد: این آمار باید به صفر برسد ولی به هر حال خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است طبق سنجش‌های ما در همه دوره‌های برگزاری انتخابات از زمان ثبت‌نام نامزدها گرفته تا روز برگزاری انتخابات رسانه‌های بیگانه سعی در دو قطبی کردن فضای جامعه داشته‌اند. به هر حال نتیجه انتخابات هرچه که هست مبارک است و حتما این مجلس در راستای رشد و تعالی کشور تلاش خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نظر سنجی شما یه چیز دیگه میگه که!!!!!!!!!!!!!! :/

    • بدون نام

      اعتماد مثل هوای سرده سیبری 50- درجه اس

    • بدون نام

      اعتماد به میلی حرف خنده داری

    • بدون نام

      صدا و سیمای میلی نه ملی!

    • بدون نام

      آره جون شما؟
      کی تلوزیون می بینه؟

      پاسخ ها

      • ebi

        ملت ایران غیورتر از اونی هستن که تو فکر میکنی

    • نجف

      بهیج عنوان نظر مردم این نیست

      پاسخ ها

      • ebi

        هست

    • بدون نام

      رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما اعلام کرد: علیرغم حضور شبکه‌های اجتماعی در سال 94 میزان استفاده مردم برای کسب اطلاعات از صداوسیما بیشتر بوده است‌!!!!!!!!!!!چاقو دسته خودش را میبررد آیییییا ؟!

    • بدون نام

      ما که ملت احمدی نژادی هستیم هر آماری دلتون خواست بدین اصن بگین 100 درصد مردم ایران واجد رای به اعتماد به صدا سیما بودن که از این بین 99.99 در صد اعتماد داشتن.

    • بدون نام

      اللللکی میگی!

    • بدون نام

      واقعا مضحک
      مردم اینقدر باهوش هستند که این قبیل اخبار و آمار غیرواقع رو باور نکنن

    • فرید

      هر کسی به صدا و سیما اعتماد نداره مثبت را بزنه .

    • بدون نام

      این نظر سنجیا کجاس؟ بگید ما هم بریم نظر بدیم!! فقط خالی بندی! کدوم نظر سنجی؟؟؟؟

    • رضا

      به خدا اینا چقدر پرو هستن برین خجالت بکشید

    • user

      اگر واقعیت را می خواهید بدانید یک نظر سنجی خارج از صدا و سیما در این مورد بذارین متوجه میشید مردم چقدر بهش اعتماد دارند البته یادمه یه بار یک نظر سنجی در همین رسانه گذاشته شده در مورد اطلاع رسانی که کمترین رای رو صدا رو سیما داشت

    • بدون نام

      من فقط به این آمارتون بی اعتمادم!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      خب پس نه ! انتظار داشتین خود صدا و سیما بگه مردم ماهواره میبینن ؟ خب معلومه اونا چیزی رو که خودشون دوست دارن میگن . دیگه ماهواره مثل قدیما چیز یواشکی یا دزدکی نیست . دیگه همه میدونن که با برنامه های چرتی که صدا و سیما پخش میکنه هیشکی سرگرم نمیشه . دیگه تبلیغات مملکتمونم رو از ماهواره میبینیم . باعث خجالته که رسانه ملی ما شده کانالای ماهواره

    • بدون نام

      اگه اونا رسانه ملی راست میگه پس نظرسنجی شما دروغه خخخخخخ
      آقا جون مادرت چاپ کن خسته شدم ازبس نوشتیم و چاپ نشد

    • بدون نام

      واقعا خنده دار بود

    • مهرداد

      متاسفانه بدلیل حمایت بی چون و چرای صدا و سیما از یک جناح خاص که مورد تایید اکثریت ملت نیست، کمتر کسی به این رسانه اعتماد داره. حامیان این رسانه همون طرفدارای جناح خاص هستند.

    • بدون نام

      واقعا عرض می کنم من سالهاست که از هر کسی سوال می کنم : شما شبکه های ایران را تماشا می کنید ؟ همه با پوزخند جواب دادند :برو بابا شوخی می کنی !؟ کدام برنامه اش جالبه ؟ سریال هاش جذابه و یا بخش خبری اش اخبار را درست و بدون تحریف و سانسور ارائه می دهد ؟
      واقعا اگز این آمار را از خانه های سازمانی صدا و سیما هم گزفته باشند غیر واقعی و دور از حقیقت است

    • بدون نام

      من خودم بااین 22 نظری که داده شده بودنظرسنجی کردم پس بنابراین صدا و سیمایه ایران پکیده بایدفکری بحالش کرد

    • بدون نام

      تمام برنامه ها در هر مناسبتی افراطی تابع میل گروه خاصی است

    • ایران

      ما و تمام اطرافیانمون سالهاست که تلوزیون ایران رو نمیبینیم و حتی دیگه این شبکه ها رو تو ماهواره که جستجو نمیکنیم هیچ بلکه آنتن رو هم درآوردیم دور انداختیم. این واقعیت 70 درصد مردم ایرانه. تلوزیونی که هرلحظه غم و نفرت و نا امیدی به مردم تزریق میکنه محکوم به نابودیه.

    • افشین

      حکایت صدا سیما شده خود گویی و خو خندی عجب مرد هنرمندی ما که نه دیجیتال داریم نه آنتن اینجوری لااقل میفهمم که جیگر نیستم تا بارم کنن تو تلوزیون ایران کشوری و میبینین گل و بلبل بیون که میری خودت میبینی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج