۳۰۵۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

درمان‌هاي خانگي طب سنتي هند را بشناسيم

۱ + ۷ نكتـه طـلايي از نوع هندی

طب سنتي هند از جمله مكاتب درماني چند هزار ساله در جهان است كه بر پايه اصلاح شيوه زندگي و تغيير رژيم غذايي به درمان بيماري‌ها و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها كمك مي‌كند.

1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی
در اين شيوه درماني درمانگران با كمك گياهان دارويي، موادغذايي، تكنيك‌هاي ماساژ، حركات كشيي ذهن و جسم (يوگا) و عطر درماني براي درمان و پيشگيري از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها اقدام مي‌كنند. برخي از متدها و تكنيك‌هاي درماني اين شيوه درماني به حدي ساده است كه با به كار بستن آن‌ها در زندگي روزمره مي‌توان سلامت و تندرستي اعضاي خانواده را براي هميشه حفظ كرد.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

تسكين دل درد با روغن كرچك

درمانگران شيوه درماني طب سنتي هند، (آيورودا)، براي تسكين دل‌درد‌ها يا قولنج‌هاي دوران كودكي استفاده از روغن كرچك را به مادران توصيه مي‌كنند. حتما بسياري از شما در دوران كودكي شاهد استفاده والدين خود از اين شيوه بوده‌ايد و به خاطر داريد كه در دوران كودكي با شروع دل‌درد پدر يا مادر با ماساژ روغن كرچك روي شكم و گرم نگه داشتن آن به آرام شدن اين درد كمك مي‌كردند. اين شيوه يكي از شيوه‌هاي رايج درماني در طب سنتي هند است كه در طب سنتي ايراني نيز ديده مي‌شود. درمانگران مكتب آيورودا به مادران توصيه مي‌كنند، علاوه‌بر روغن كرچك مي‌توانند از خواص آنغوزه به‌صورت خوراكي و موضعي در تسكين دل‌درد كودك خود استفاده كنند. به اين ترتيب كه يا آنغوزه را درون روغن كرچك انداخته و كمي آن را حرارت دهند‌ يا آن را به‌صورت خوراكي براي درمان قولنج و شكم درد كودك به او بخورانند.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

بهبودگل‌مژه با چوب صندل

امروزه داروها و لوسيون‌هاي مختلف گياهي براي درمان گل‌مژه به‌صورت صنعتي و دستي تهيه مي‌شود. درمانگران بسياري به تاثير درماني گياه صندل در درمان و برطرف‌شدن گل‌مژه معتقدند. از اين‌رو اين درمانگران براي درمان گل‌مژه در افراد مختلف از خميره چوب صندل براي درمان استفاده مي‌كنند و آن را به‌صورت مرهم روي گل‌مژه قرار مي‌دهند. خوشبختانه امروزه كارخانه‌هاي داروسازي، لوسيوني با عصاره چوب صندل براي درمان گل‌مژه توليد كرده‌اند و اين داروي گياهي در بسياري از داروخانه‌ها قابل دسترسي است.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

حركات كششي ذهن و جسم

در مكتب طب سنتي هند استفاده از تمرين‌هاهي حركات كششي ذهن و جسم در درمان ناراحتي‌هاي تنفسي بسيار موثر است. اين درمانگران علاوه بر تجويز گياهان دارويي تقويت‌كننده دستگاه و مجاري تنفسي، انجام روزانه نيم ساعت تكنيك‌هاي آرام‌بخشي تن و روان حركات كششي ذهن و جسم را براي بهبود تنفس و جذب اكسيژن بيشتر به بيماران مبتلا به آسم توصيه مي‌كنند. البته بايد توجه داشت، اين بيماران هرگز نبايد اين شيوه را جايگزين درمان اصلي خود كنند بلكه بايد هم‌پاي با درمان دارويي خود از اين تكنيك‌ها بهره‌مند شوند و به‌عنوان يك درمان كمكي به حركات كششي ذهن و جسم.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

يبوست داريد؛ كشمش بخوريد

كشمش خواص درماني مختلفي دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها درمان بيماري يبوست است. به اعتقاد درمانگران طب سنتي هند، خوردن روزانه ۱۰ تا ۱۵ عدد كشمش به بهبود عملكرد اندام‌هاي گوارشي به‌ويژه روده‌ها كمك كرده و موجب درمان يبوست مي‌شود. تاثير درماني كشمش در درمان يبوست به حدي زياد است كه حتي اين خشكبار براي درمان يبوست در نوزادان نيز به مادران توصيه مي‌شود؛ با اين تفاوت كه بزرگسالان خود ميوه را در طول روز ميل مي‌كنند و به نوزادان بايد عصاره يا آب آن را به اندازه يك قاشق مرباخوري داد.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

درمان آفت دهان با خرما

بسياري از زنان و مردان به‌ويژه كودكان مستعد ابتلا به زخم‌ها و آفت‌هاي دهاني هستند كه به‌دليل بروز بيماري، تب يا وارد كردن اشياي آلوده به دهان در دهان به‌وجود مي‌آيد. درمانگران طب سنتي هند براي درمان اين بيماري راه‌حل بسيار ساده‌اي دارند. آن‌ها خوردن خرماي نرسيده را در تسكين و درمان اين زخم‌ها بسيار موثر مي‌دانند. بنابراين به بيماران خود توصيه مي‌كنند، هنگام بروز زخم‌ها و آفت‌هاي دهاني در طول روز ۲ بار، ۳ تا ۴ خرماي نرسيده را به‌خوبي بجوند. از ديدگاه اين درمانگران، خرما به دليل داشتن ويتامين‌هاي گروه ب ارزش غذايي ويژه‌اي دارد كه در درمان زخم‌هاي دهاني بسيار موثر است.


پيشگيري از پوسيدگي دندان با گياهان دارويي

درمانگران مكتب آيورودا استفاده از گياهان دارويي مانند درخت انجير و ساقه‌هاي گياه سنجد را در پيشگيري از ابتلا به انواع بيماري‌هاي دهان و دندان بسيار موثر مي‌دانند. اين درمانگران نوشيدن جوشانده اين گياهان و قرقره كردن عصاره آن‌ها را در مقاوم‌سازي‌ لثه‌ها و جايگاه دندان‌ها موثر مي‌دانند. براي تهيه عصاره اين گياهان لازم است مقداري از اين گياهان را درون آب ريخته و به‌مدت 15 دقيقه روي حرارت ملايم بگذاريد. پس از 15 دقيقه آن را از روي حرارت برداشته، صاف كرده و روزي يك‌بار از آن براي قرقره و ماساژ لثه‌ها كمك بگيريد.


استفاده از كمپرس عصاره يا جوشانده سبزي ريحان بر روي محل گزيدگي حشرات تاثير درماني قابل ملاحضه‌اي دارد


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

درمان عرق‌سوز با مرهم صندل

با نزديك شدن فصل تابستان و گرم شدن نسبتي هوا، ميزان تعريق بدن افزايش يافته و بسياري از مردم دچار عرق‌سوز مي‌شوند؛ بيماري پوستي كه موجب بي‌قراري افراد در طول روز به‌خصوص هنگام انجام فعاليت‌هاي روزانه مي‌شود. درمانگران آيورودا براي درمان اين بيماري راه‌حل‌هاي مختلفي دارند كه يكي از ساده‌ترين آن‌ها استفاده از مرهم چوب صندل براي تسكين التهاب‌ها و خارش‌هاي ناحيه عرق‌سوز شده است، براي تهيه اين مرهم اين درمانگران چوب صندل را با مقدار اندكي گلاب مخلوط كرده و به بيماران‌شان توصيه مي‌كنند هنگام رفتن حمام اين مرهم را روي بدن‌شان بمالند.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

كاهش رويش موهاي زائد با زردچوبه

استفاده از مرهم زردچوبه و ماليدن آن به روي پوست بدن موجب سست شدن ريشه موهاي زائد در سطح پوست شده و به مرور منجر‌به كاهش رويش اين موها در بدن مي‌شود. براي تهيه اين مرهم لازم است با كمك مقدار اندكي آب و زردچوبه خميري تهيه كنيد و آن را در موضع مورد نظر بماليد. تكرار اين كار در ۲ تا ۳ بار در هفته به كاهش ميزان رويش موهاي زايد كمك مي‌كند.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

شست‌و‌شوي محل گزيدگي با عصاره ريحان

كاربرد عصاره ريحان به‌صورت خوراكي و موضعي نه تنها در طب سنتي هند بلكه در طب سنتي ايران نيز تائيد شده است. بسياري از درمانگران آيورودا استفاده از عصاره برگ‌هاي تازه ريحان را در درمان محل گزيدگي حشرات موثر مي‌دانند و معتقدند با كمپرس كردن عصاره ريحان روي محل گزيدگي مي‌توان از ميزان خارش، سوزش و درد اين ناحيه كم كرد. علاوه بر اين، اين متخصصان نوشيدن ۳ تا ۴ قاشق غذاخوري عصاره اين گياه را در طول روز به تشكيل دردهاي حشره گزيدگي موثر مي‌دانند.


1 + 7 نكتـه طـلايي از نوع هندی

كاهش خستگي پا با روغن زيتون و زنجبيل

از بين بردن خستگي و كوفتگي پاها بعد از فعاليت و كار روزانه به كمك ماساژ يا مرهم‌هاي گياهي در آرامش‌بخشي به بدن بسيار موثر است. يكي از بهترين شيوه‌هاي از بين بردن خستگي‌هاي روزانه استفاده از روغن زيتوني است كه مقدار اندكي زنجبيل درون آن رنده شده باشد. بسياري از درمانگران استفاده از اين روغن را براي ماساژ كف پا و از بين رفتن خستگي‌ها توصيه مي‌كنند. علاوه بر اين استفاده از اين روغن در ماساژ مفاصل دردناك نيز بسيار توصيه شده است. اين روغن به دليل گرمايي كه در مفاصل توليد مي‌كند و به واسطه افزايش جريان گردش خون موجب بهبود دردها مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج