جاباما
۳۱۲۰۷۰
۱ نظر
۵۰۴۰
۱ نظر
۵۰۴۰
پ

عجیب ترین بیماری های مردم دنیا

گاهی سندروم هایی بین مردم دنیا رواج پیدا کرده که هنوز بعد از گذشت سال های طولانی، کسی علت بروز آنها را نمی داند. بیماری هایی که حتی فکر کردن به آنها هم عجیب است چه برسد به مبتلا شدن به آنها.

مجله دانستنیها: ویروس ها قدرت انتقال عجیبی دارند. تا امروز کم نبوده اند ویروس هایی که نام شان برای مدتی سرتاسر دنیا را پر کرده اما همیشه داستان همه گیری خلی از مرض ها فقط دست ویروس ها نیست. گاهی سندروم هایی بین مردم دنیا رواج پیدا کرده که هنوز بعد از گذشت سال های طولانی، کسی علت بروز آنها را نمی داند. بیماری هایی که حتی فکر کردن به آنها هم عجیب است چه برسد به مبتلا شدن به آنها.

بیماری خواب

بیماری عجیب اروپایی از سال ۱۹۱۶ (۱۲۹۵) شروع شد و تقریبا تا سال ۱۹۲۰ (۱۲۹۹) طول کشید. این بیماری که در سایه آنفلوآنزای همه گیر اسپانیا در سال ۱۹۱۸ (۱۲۹۷) بروز کرد، میلیون ها نفر در سراسر دنیا را از زندگی انداخت؛ برای این که همه این میلیون ها نفر در دنیا از شب تا صبح کاری غیر از خوابیدن نداشتند.

در آن چهار سال کذایی به خصوص بعد از همه گیری ۱۹۱۸، یک دفعه کلی از جوان های اسپانیایی به خصوص زن ها گرفتار تب و سردرد شدند. بعد هم دوبینی و ضعف و بی حالی متخصصان ابتدا بر این باور بودند که این ضعف و بی حالی از عواقب آنفلوآنزای همه گیر است اما بعد معلوم شد این بیماری همه گیر خودش داستان جدایی دارد. داستانی با نام «التهاب مغزی خستگی آور» یا همان بیماری خواب که بعدها سر زبان ها افتاد.

بیماری خواب از اسپانیا گذشت و خیلی زود به کشورهای دیگر و حتی قاره های دیگر رفت. در آن زمان نزدیک به دو میلیون نفر فلج شدند که پس از مدتی به دلیل خواب و ضعف زیاد از بین رفتند. هر کسی که به ویروس خواب مزمن گرفتار می شد، یک راست به کما می رفت و بعد هم تمام! اگر هم کسی شانس می آورد و مداوا می شد، حتما چند سال بعد نشانه های رعشه (پارکینسون) داشت. می گویند یکی از مبتلایان به این ویروس عجیب، «آدولف هیتلر» رهبر آلمان نازی بوده که از قضا دوام هم آورده و بیماری پارکینسون احتمالی اش هم از آن زمان باقی مانده بود.

عجیب ترین بیماری های مردم دنیا

خیلی طول کشید تا اروپا از شر ویروس خواب رها شود. سال ۱۹۲۶ (۱۳۰۵) دیگر خبری از خواب های طولانی نبود و تا امروز کسی نمی داند این ویروس چه بود و از کجا آمد و حالا کجاست.

بیماری سر جنباندن

فکرش را بکنید که یک روز از صبح تا شب بدون این که هیچ اختیاری از خودتان داشته باشید، سرتان را مدام تکان بدهید. حتی تصورش هم آزاردهنده است اما روزگاری نه چندان دور عده ای از مردم سودان گرفتار این بلا شدند. بیماری عجیبی به نام «سر جنباندن» یا «طاعون سر جنباندن» که از سال ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۸) یک دفعه سر و کله اش پیدا شد.

در این بیماری عجیب که از قضا کشنده هم بود، فرد مبتلا نه حرف می زد و نه با کسی کاری داشت. فقط سرش را تکان می داد، آنقدر که تشنج می گرفت و بی حال و زار یک گوشه می افتاد. این سندرم در آن سال ها بیشتر بین کودکان پنج تا ۱۵ سال آفریقایی بروز کرد و خیلی ها را به کام مرگ فرستاد. آنهایی هم که خوب شدند بیشتر از ۳۰ سال عمر نکردند؛ برای این که رشد مغزی و جسمی شان از همان زمان بیماری متوقف شده بود.

دانشمندان هنوز دلیل درستی برای شیوع این سندروم پیدا نکرده اند. چند سال پیش گفته شد شاید خوردن نوعی کپک غذا سندروم سر جنباندن می آید و یا کمبود ویتامین B۶. خیلی ها هم معتقدند که این بیماری بیشتر به یک بیماری روانی همه گیر شباهت دارد اما بعدها معلوم شد مبتلایان به این بیماری که از قضا فقط آفریقایی هم بودند، در قسمت اسیک مغز آسیب دیده اند.

این بیماری هنوز ریشه کن نشده. در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱) این سندروم عجیب دوباره به شکل ناگهانی بین جوان ترهای سودان، تانزانیا و اوگاندا شایع شد. می گویند در هر کدام از این کشورها بین دوتا سه هزار کودک مبتلا به طاعون سر جنبان هستند که هنوز کسی راه درمانی برایشان پیدا نکرده است.

بیماری خارش بن لادن

چند هفته از حمله گروه القاعده به برج های تجارت جهانی آمریکا نگذشته بود که سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های این کشور با گزارش عجیبی روبرو شد. در بیشتر مدارس نیویورک و باقی ایالت های آمریکا نشانه هایی از یک بیماری مرموز بین کودکان دبستانی بروز کرد. یک بیماری پوستی خاص با زخم هایی سرخ رنگ و ملتهب که هیچ عوارض جسمی دیگری نداشت. این جوش ها که بیشتر روی صورت و دست ها بروز می کرد، ممکن بود سر یکی دو ساعت خوب شود یا هفته ها به درازا بکشند. در مدت کوتاهی هزاران کودک با بیماری پوستی از مدرسه روانه خانه شدند.

عجیب ترین بیماری های مردم دنیا

هنوز علت این بیماری مرموز معلوم نیست. آیا واقعا پای القاعده در میان بوده و یک حمله بیوتروریستی بود یا یک ترس جمعی بچه ها را به اینجا کشاند؟ آن سال ها خیلی از بچه ها برای به تعطیلی کشاندن مدرسه ها خودشان را با تیغ کاتر زخمی می کردند به این امید که معلم ها فکر کنند آنها هم به این بیماری پوستی عجیب گرفتار شده اند و مدرسه را تعطیل کنند. بیماری عجیب کودکان آمریکا با نام «خارش بن لادن» هنوز هم بین همان نسل گاهی عود می کند.

بیماری صدای گربه

این بیماری یکی از عجیب ترین اتفاق های دنیای پزشکی است که هنوز نمی دانند ریشه آن کجا بوده. اروپایی ها در سال های پیش از ۱۹۰۰ میلادی (۱۲۷۹) از خودشان رفتارهای عصبی همه گیر اجتماعی زیاد نشان می دادند؛ یک جور هیستری های جمعی که دامنگیر عده زیادی می شد. برای همین می گویند شاید این اتفاق عجیب هم ناشی از یکی از همین ترس های جمعی باشد.

یک عده از مردم فرانسه در یک روز خاص از سال ۱۸۴۴ میلادی (۱۲۲۳) شروع به در آوردن صدای گربه کردند! می گویند مردم فرانسه تا مدت ها همگی با هم در یک ساعت خاص و برای مدتی طولانی شروع به تقلید صدای گربه ها می کردند آنقدر که حتی نیروهای امنیتی و ضرب و شتم مردم میومیوکنان هم نمی توانست آنها را از حالی که داشتند بیرون بیاورد. هنوز کسی نمی داند چطور شد که مردم فرانسه یک دفعه به این بلا گرفتار شدند. آیا پای یک ویروس در میان بود یا یک بیماری مشترک گربه و انسان؟ یا واقعا یک ترس همه گیر اجتماعی بود؟ هر چه بود تا ماه ها مردم فرانسه از صدای گربه ها شب و روز نداشتند.

بیماری خنده

روزهای اول به یک شوخی بزرگ شباهت داشت؛ خبری که در سال ۱۹۶۲ (۱۳۴۱) مردم دنیا را حسابی به خنده انداخت اما بعد اشک آنها را در آورد. در روزهای پایانی ژانویه ۱۹۶۲ در یکی از مدارس شبانه روزی دخترانه کشور تانزانیا سه دختر جوان یک دفعه زدند زیر خنده. صدای قهقهه آنها همه مدرسه را برداشت اما این تازه اول ماجرا بود، چرا که دیگر کسی نتوانست صدای خنده آنها را قطع کند. سه دختر می خندیدند و به تبع آنها دخترهای دیگر یک به یک به خنده می افتادند.

عجیب ترین بیماری های مردم دنیا

ویروس خنده کاری کرد که در مدتی کوتاه بیشتر دختر مدرسه ای ها درس و مشقی نداشتند، جز از صبح تا شب خندیدن! مدرسه تعطیل شد و دخترها به خانه ها رفتند اما چه رفتنی! آنها هر جا پا گذاشتند و به هر شهری که رفتند، ویروس خنده را با خودشان بردند.

بیماران که از خنده روده بر می شدند، هم سردرد می گرفتند و هم تب و بدن درد.بعد هم مشکلات تنفسی سراغ شان می آمد. تا این بیماری عجیب بخواهد از آفریقا بیرون برود، دو سال طول کشید و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر در اوگاندا و تانزانیا هم دچارش شدند؛ بدون اینکه هنوز علم پزشکی ردی قاطع از دلیل این روده بری پیدا کرده باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sara

      چه جالب!! ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج