adexo3
۳۲۱۴۹
۱۶ نظر
۵۳۴۱
۱۶ نظر
۵۳۴۱
پ

طاقبستان در معرض تخریب +عکس

سخن گفتن از ساماندهی محوطه تاریخی طاقبستان و آماده شدن برای ثبت جهانی و در مقابل، رور در رو شدن با صحنه های عجیبی مثل یک کارگر دریل به دست در یک قدمی نقش برجسته اردشیر، اوضاعیست که آدم را یاد کور کردن چشم به بهانه پیرایش ابرو می اندازد.

خبرگزاری مهر: سخن گفتن از ساماندهی محوطه تاریخی طاقبستان و آماده شدن برای ثبت جهانی و در مقابل، رور در رو شدن با صحنه های عجیبی مثل یک کارگر دریل به دست در یک قدمی نقش برجسته اردشیر، اوضاعیست که آدم را یاد کور کردن چشم به بهانه پیرایش ابرو می اندازد.

قلمرو امپراتوری ساسانی در ایران یا همان طاق وسان کرمانشاهی ها و طاقبستان پارسی زبانان، با وعده ساماندهی و اصلاح وضعیت محوطه تاریخی این مجموعه، قرار است به سمت جهانی شدن و ثبت در آثار تاریخی دنیا حرکت کند.

اما ساماندهی محوطه تاریخی طاقبستان با نا بسامانی رفت و آمد کامیون های سرگردان و ماشین ها عظیم الجثه ای که فقط در بیابان ها و اطراف معادن می شود آنها را دید کاملاً نگران کننده شده است.

طاقبستان در معرض تخریب +عکس

بدون تردید هر رهگذری، از لرزه ها و صداهای گوش خراش به زمین کوفتن دریلی که یک کارگر ساده و بی خبر، در نیم متری اولین انیمیشن سنگی دنیا به دست گرفته است نا خوش احوال می شود.

باید دید کدام کارشناس میراث فرهنگی و ناظر منصفی وجود پیکورهایی که رعشه آنها ده ها متر آن طرف تر زیر پای عابران به شدت احساس می شود را در یک وجبی طاق های سنگی که هر خشت آن دنیا دنیا مجد و عظمت را در خود نهفته است، تأیید میکند؟

باید دید پیرایش ابرو به قیمت کم سو کردن دیدگان طاقبستان و حتی احتمال سست شدن خشتی از نخجیرگاه شاهان ساسانی، به صرفه است؟

طاقبستان در معرض تخریب +عکس

تصاویری که خبرنگار ما از طرح به اصطلاح ساماندهی طاق بستان ثبت کرده است، خونسردی ناظرین پروژه بهبود وضعیت محوطه تاریخی طاقبستان در قبال شیوه ای جدید از مرمت یک اثر بی بدیل را نشان می دهد، خونسردی که کمی آدم را کلافه می کند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاقبستان پیش از این اظهار داشته است: طرح مشاور آتک که در گذشته طراحی شده و وسعت آن هزار هکتار از زمین های غربی محوطه تاریخی طاقبستان تا نزدیک بیمارستان امام رضا (ع) و همچنین بلوار طاقبستان تا پل ولایت را دربر می گیرد.

طاقبستان در معرض تخریب +عکس

علیرضا مرادی بیستونی بیان کرد: ۶۸ پروژه شامل حذف الحاقات و ایجاد تاسیسات در این منطقه هزار هکتاری جا نمایی شده است. طرح این ۶۸ پروژه در سه فاز عملیاتی می شود که فاز اول طرح از خود مجموعه طاق ها آغاز می گردد.

مرادی گفت: اجرای این پروژه دو هدف بزرگ را دنبال می کند، هدف اول رونق گردشگری استان و توسعه این صنعت در محل طاقبستان و آمادگی برای ثبت جهانی آن است.

وی هدف دوم این طرح را جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و نجات بخشی طاقبستان دانست و اظهار داشت: سطح مقابل طاق ها و نقش برجسته اردشیر در طول تاریخ تا حدود ۲۵ سال پیش مرتب افزایش ارتفاع داشته است، این امر موقعیت اصلی چشمه طاقبستان و مسیر حرکت آب را تغییر داده است.

طاقبستان در معرض تخریب +عکس

مرادی گفت: بر این اساس و پس از انجام مطالعات و گمانه زنی ها به این نتیجه رسیدیم که سطح مقابل آن یک متر و ۴۰ سانت شامل نخاله و خاک و بتن است که هیچ ارزش تاریخی ندارد.

مرادی بیستونی گفت: پایین بردن سطح مقابل طاق ها به علت امکان آسیب به آثار تاریخی کار راحتی نبود و کانال های بتنی آب که قبلا ایجاد شده بود بوسیله دستگاه های مکانیکی مخصوص برداشته شد.

اما باید دید اهدافی که سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاقبستان به آن اشاره کرده است فقط به شیوه ای که در تصاویر می بینیم قابل انجام است؟

و یا نجات بخشی طاق بستان، رونق گردشگری و یا آمادگی برای ثبت جهانی این اثر بزرگ مستلزم حضور کارگران ساختمانی پتک به دست و بی اطلاع از اهمیت یک اثر تاریخی و یا عبور و مرور کامیون و بولدزر در این محوطه تاریخی است؟

طاقبستان در معرض تخریب +عکس

خوب است که سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاقبستان به ساده نبودن کار در حین پایین بردن سطح مقابل طاق ها به علت امکان آسیب به آثار تاریخی واقف است اما باید دید منظور وی از ماشین آلات مخصوص مکانیکی همین پیکور سنگ دلی است که در تصاویر مهر می بینیم؟ که پیش تر چنین چیزی را فقط در هنگام کندن آسفالت معابر در دستان کارگران شهرداری ها دیده بودیم؟

به هر حال پروژه ساماندهی طاقبستان در آینده و در فاز های متعدد پیگیری خواهد شد و شکی نیست که تجدید نظر در شیوه بی رحمانه این ساماندهی، ضروری به نظر می رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • kami

      ماشالله
      یهو دینامیک بزارید خودتونو راحت کنین چرا کارگر بنده خدا رو میندازید تو زحمت

    • بدون نام

      خدای من..........آخه نکنین اینکارارو........

    • حامد

      طرح منوریل مناسب بافت کرمانشاه نبوده ، نیست و نخواهد بود علاوه بر تخریب طاقبستان متاسفانه ترافیک داخل شهر را دچار مشکل کرده بطوریکه برخی اوقات نزدیک به یک ساعت در ترافیک گرفتار می شوید در حالیکه قبل از اجرای این طرح مسیر از سه راه 22 بهمن تا پارک شاهد ترافیک بسیار روانی داشت . بگذریم از خشک کردن درختان زیبای این مسیر و گرد و غبار ایجاد شده از این طرحو همچنین حیف میل بیت المال در این طرح.

      پاسخ ها

      • رضا

        بعد از سالها مثلا قراره به يه كاريي انجام بدن اما فقط قراره يه كارايي انجام بدن و به بفع و ضرر شهر باشه يا نباشه كه اصلا مهم نيست... منوريل و طرح چهار راه مدرس و طرح پارك كوهستان فقط بايد گفت كه خدا آخر عاقبت همه ي ما كرمانشاهيهارو به خير كنه

    • بدون نام

      متاسفانه این اولین بار نیست که خبری در مورد تخریب و یا بازسازی غیر اصولیه آثار میراث با ارزش اجدادمان به گوش میرسد .
      رطوبت مقبره کوروش کبیر ،
      تخریب و تغیر ورودی برج خاموشان و یا استودان واقع در کوه بی بی شهر بانو ، شهرری ، واز ضلع جنوبی و ورودی جدید غیر اصولی بطرف غرب برج استودان ،
      بازسازی توسط سیمان نه آهکی که در زمان ساسانیان تا دو سال پیش سالم بود ، و رنگ ظاهری برج هم برنگ کوه بود و اکنون برنگ سبز سیمانی در آمده ،
      در کجای دنیا آثار باستانی را با مصالح امروزی بازسازی میکنند ، که شبیه گذشته نباشد ،
      تا آنجائی که من میدانم آثار باستانی را شبیه روز اولش بازسازی میکنند .

    • ناشناس

      واااااااااااااای خدای من آخه چراااااااااا؟ یعنی آدم اینجور چیزارو میبینه باید تاسف بخوره .چجوری دلشون میاد؟ مسئولین رسدگی کنن البته اگر زحمتی نست براشون

    • کرمانشاهی

      متاسفانه بخش بیشتری از تصاویر جو سازی ناخبرنگارانی است که برای جذب مخاطب کارهای مثبت انجام شده را وارونه نشان می دهند. البته انکار نمی کنم که می بایست بجای مته برقی از قلم و چکش استفاده می شد اما عکسهای که لودر در آن دیده می شود همگی با زاویه خاص از سوی عکاس گرفته شده است و قصد القای تخریب را دارد. این چنین عکاسانی بیشتر قصد تغذیه خبرگزاری های آنور آب را دارند تا اینکه دلسوخته میراث کشور باشند. اقدانات اخیر در طاق بستان نه تنها باعث تخریب نیست بلکه نماینده یونسکو در سفر اخیرش آنها را تایید کرد. خوشبختانه با پایین آمدن سطح آب رطوبت در خود طاقها پایین آمده که اقدام بسیار مهمی است
      باعث تاسف است که برخی خبرنگاران از امکاناتشان برای القای تصاویر غلط استفاده می می کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه تو طاق بستان رو قبلا دیدی که این چرت و پرتا رو میگی. نابود شده انگار زلزله اومده

    • مريم سراواني

      واقيعا يكي از بهترين جاذبه هاي شيراز طاق بستانه من اينبار اومدم ايران حتما بايد برم ببينم

      پاسخ ها

      • کوروش

        میگم تو نیا ایران - چون بدجوری گممیشی
        آبجی طاق بستان توی شیراز؟

      • nazi

        عزيزم طاق بستان تو كرمانشاهه نه شيراز.

      • بدون نام

        کوروش
        عالییییییییی گفتی

    • زينب

      اي واي!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • کژال

      واااااای فاجعست

    • مجتبی

      ده سال پیش که رفته بودم کرمانشاه دیگه فرصت پیدا نکرده بودم باز برم تا اینکه دیروز و امروز فرصت کردم برم کرمانشا مجددا اثار تاریخیشو ببینم وقتی وارد طاق بستان شدم فکر کردم اشتباه اومدم باورم نمیشد این همون طاق بستان 10 سال پیش باشه چه از نظر کیفیت اثارش تاریخیش و چه محیط اطراف. واقعا متاسف شدم و به حال مسئولین بی لیاقتش افسوس خوردم . یه لیست 12 تایی از اثار تاریخی کرمانشاه لیست کرده بودم یه سریشون که اصلا محو شده بودن ، بعضی هاشونم تبدیل شده بودن به ادارات دولتی بعضی هاشم که اصلا مردم نمیشناختن کجاست و یکی دو تا دیگه از مشهوراش مثل طاق بستان و معبد اناهیتا و شکارگاه خسرو پرویز چیزی ازشون نمونده بود. واقعا متاسفم برای مسئولین کرمانشاه . به قول یه راننده تاکسی اونجا اکثر مردم شغلشون تاکسی داریه وای به حال روزی که دیگه هیچ مسافری نره کرمانشاه همین تاکسی داری هم از مردمش گرفته میشه . اخ که چقدر دلم گرفته و پره زودی اومدم تو سایت ببینم چه بلایی سر طاق بستان اومده به قدری اعصابم خورد شد که دیگه بیستون نرفتم

    • شاهین همتی

      همچین می گید طاق بستان در معرض تخریب که انگار پارسال خوبه خوب بوده ولی امسال به این حال افتاده
      نه آقا این جا همیشه این طوری بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج