جاباما
۳۲۱۹۱۰
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

تأثیر اولین برخورد را دست کم نگیرید

ایمی کادی، استاد روانشناسی دانشکده ی کسب و کار هاروارد، بیش از یک دهه است که روی تأثیر اولین برخورد تحقیق می کند. او و همکارانش متوجه شده اند که ما در مورد کسانی که پاسخی برای این دو سؤال در اختیارمان قرار می دهند قضاوتی آنی می کنیم.

وب‌سایت دیجیاتو - پیام ادیب: ایمی کادی، استاد روانشناسی دانشکده ی کسب و کار هاروارد، بیش از یک دهه است که روی تأثیر اولین برخورد تحقیق می کند. او و همکارانش متوجه شده اند که ما در مورد کسانی که پاسخی برای این دو سؤال در اختیارمان قرار می دهند قضاوتی آنی می کنیم:

  • آیا می توانم به این شخص اعتماد کنم؟
  • آیا می توانم برای توانایی های این فرد احترام قائل شوم؟

تأثیر اولین برخورد را دست کم نگیرید

بنا بر تحقیق کادی، ۸۰ تا ۹۰ درصد تأثیری که فرد در اولین برخورد روی طرف مقابل خود می گذارد بر اساس این دو ویژگی شکل می گیرد. شما و شخصی که ملاقات می کنید به طور ناخودآگاه از خودتان می پرسید «آیا می توانم به نیت مثبت این فرد اعتماد کنم؟»، «آیا او فرد قابلی هست؟»

ما اغلب تصور می کنیم توانایی های ما، مهم ترین عامل اثرگذاری در برخورد اول محسوب می شود؛ همه دوست دارند طوری رفتار کنند که این تصویر را در ذهن مخاب خود تداعی کند. اما تحقیق کادی نشان می دهد در برخورد اول، اعتماد مهم ترین عامل است. به بیان دیگر برای آنکه توانایی شما بتواند خود را نشان دهد، دیگران اول باید به شما اعتماد کنند. اگر اعتمادی در میان نباشد، دیگران توانایی شما را به عنوان نکته ای منفی در نظر خواهند گرفت. همان گونه که کادی می گوید، فرد قابل اعتمادی که توانمند هم هست موجب تحسین دیگران می شود، اما توانایی های شما تنها زمانی از یک تهدید به یک نکته ی مثبت تبدیل می شوند که میان شما و فرد مورد نظر اعتمادی به وجود آمده باشد.

چگونه در اولین برخورد تأثیرگذارباشیم؟

تنها چند ثانیه طول می کشد تا دیگران در اولین برخورد خود با شما در مورد قابل اعتماد بودن یا توانمندی تان تصمیم بگیرند. تحقیقات نشان می دهند تغییر دادن تأثیر اولین برخورد نیز بسیار دشوار است. به همین دلیل فشاری که در اولین مواجهه با فردی تازه بر انسان وارد می شود به شکلی قابل توجیه زیاد است.

اگر سعی کنید از خودتان اعتماد به نفس نشان دهید، اما پیش از آن اعتمادی بین خود و طرف مقابلتان ایجاد نکرده باشید، تلاش هایتان نتیجه ی معکوس خواهند داشت. هیچ کس نمی خواهد چنین نتیجه ای عایدش شود. به قول کادی، «اگر کسی که سعی دارید بر او اثرگذار باشید به شما اعتماد نداشته باشد، چندان در این کار موفق نخواهید شد. در واقع، حتی ممکن است به شما مظنون شود، چون ممکن است دغل کار به نظر برسید».

حالا که به اهمیت بیشتر اعتماد در برابر توانایی پی برده اید، می توانید کنترل تأثیری که در اولین برخورد روی دیگران می گذارید را در دست بگیرید. در ادامه توصیه هایی را خواهید خواند که کمک می کنند در اولین برخورد تأثیر خوبی روی مخاطب خود بگذارید.

۱- اجازه دهید فرد مقابلتان صحبت کند

اجازه دهید طرف مقابلتان صحبت را آغاز کند. همیشه می توانید با پرسیدن سؤال های درست به این کار کمک کنید. در دست گرفتن بلافاصله ی یک گفتگو نشان دهنده ی سلطه جویی است و به اعتمادسازی کمکی نمی کند. اعتماد و صمیمیت زمانی به وجود می آیند که انسان ها احساس درک شدن داشته باشند و لازم است مراوده ی زیادی صورت بگیرد تا این اتفاق بیافتد.

۲- از زبان بدن به شیوه ای مثبت بهره بگیرید

آگاه بودن نسبت به حالات بدن، ژست و تن صدا، و حصول اطمینان از مثبت بودن آنها، می تواند دیگران را به سمت شما جذب کند. به کارگیری لحنی مشتاق، باز کردن دست ها به جای قفل کردن آنها در هم، حفظ ارتباط چشمی، و متمایل بودن به سمت کسی که صحبت می کند، همه و همه شکل هایی از زبان مثبت بدن هستند، که می توانند تفاوت زیادی به وجود بیاورند.

تأثیر اولین برخورد را دست کم نگیرید

۳- تلفن خود را کنار بگذارید

اعتماد سازی و نگاه کردن به تلفن در آن واحد، با هم سازگاری ندارند. هیچ چیز مثل پرداختن به یک پیام متنی یا حتی نگاهی کوتاه به تلفن در میانه ی یک مکالمه باعث سرخوردگی طرف مقابل نمی شود. وقتی با کسی وارد مکالمه می شوید، تمام انرژی خود را روی آن متمرکز کنید. با سپردن تمام هوش و حواس خود به مکالمه، از آن لذت بیشتری خواهید برد و مکالمه های اثربخش تری خواهید داشت.

۴- برای گپ های کوتاه وقت بگذارید

شاید کم اهمیت به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می دهند شروع کردن جلسات با تنها ۵ دقیقه گپ کوتاه نتایج بهتری به بار می آورد. بسیاری از عوامل اعتمادساز مثل گپ های کوتاه خودمانی ممکن است نزد کسانی که هدف از این نوع گفتگو را درک نمی کنند اتلاف وقت به نظر برسند.

۵- گوش کردن فعالانه را تمرین کنید

گوش کردن فعالانه به معنای آن است که به جای فکر کردن به حرف های بعدی خود، روی گفته های طرف مقابل تمرکز کنید. پرسیدن سؤال هایی هوشمندانه راه بسیار خوبی برای نشان دادن توجه شما به حرف های طرف مقابلتان است. تا وقتی از درک صحیح خود از گفته های او اطمینان حاصل نمی کنید یا از روی کنجکاوی سؤالی نمی پرسید، نباید حرف بزنید.

فکر کردن به حرف های بعدی، حواس شما را از طرف مقابلتان پرت می کند. پریدن وسط صحبت های او نیز اینطور نشان می دهد که فکر می کنید حرف هایتان از حرف های او مهم تر است. این یعنی وقتی کسی از مشکلش می گوید، با راه حل های خود وسط گفته هایش نپرید. کمک کردن به دیگران در طبیعت انسان است، اما چیزی که خیلی از ما متوجه آن نیستیم این است که وقتی با یک راه حل یا توصیه صحبت های کس دیگری را قطع می کنیم طرف مقابل را خاموش و اعتماد او را از بین می بریم. مثل این است که عملاً به او بگویید ساکت شود.

۶- از قبل طرف مقابل خود را بشناسید

همه دوست دارند ببینند چیزهایی در موردشان می دانید که دیگر لازم نیست آنها را برایتان توضیح دهند. قرار نیست چیز خاصی بدانید. حقایق ساده ای که می توان از وبسایت یا پروفایل لینکدین طرف مقابل یافت کفایت می کند. این کار برای ملاقات های برنامه ریزی نشده امکانپذیر نیست اما برای ملاقات های از پیش تعیین شده مثل مصاحبه های شغلی یا جلسه با یک مشتری بالقوه، حیاتی است. در مورد کسی که قرار است ملاقات کنید، شرکت او، چالش های اصلی آنها، و چیزهایی از این دست هرچه می توانید اطلاعات به دست بیاورید. این کار شما را قابل اعتماد تر و مسئولیت پذیر تر نشان خواهد داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج