۳۳۰۰۲۱
۱۶ نظر
۵۰۰۸
۱۶ نظر
۵۰۰۸
پ

وعده جدید عربستان درباره حج ایرانی‌ ها

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سعودی‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند که حاضرند تمهیداتی را فراهم کنند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود، تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که در آن عزت، کرامت و حرمت زائران حفظ نشده و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد، امضا نخواهد شد.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سعودی‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند که حاضرند تمهیداتی را فراهم کنند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود، تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که در آن عزت، کرامت و حرمت زائران حفظ نشده و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد، امضا نخواهد شد.

سعید اوحدی با اشاره به انتشار بیانیه اخیر وزارت حج و عمره عربستان، اظهار کرد: سه موضوعی که سعودی ها در این بیانیه به آن اشاره کردند، موضوعاتی نبوده که در مذاکرات اخیر به آنها پرداخته شده باشد.

وی افزود: ما با طرف سعودی بیش از ۲۰ ساعت مذاکره داشتیم و ملاحظات ما در سه صفحه و ۱۱ بند به آنها ارائه شد، امیدوار بودیم که طرف سعودی در بیانیه اش به شرایط و ملاحظات ما که توقعاتی منطقی و عقلانی بود، پاسخ می داد.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سعودی ها در این بیانیه به موضوع صدور ویزای الکترونیکی برای حجاج اشاره داشتند. همچنین عنوان کردند؛ ما در خصوص انتقال حجاج پیشنهادی داده ایم که مغایر با قوانین بین المللی صنعت هوانوردی است، درحالی که خواسته ما درباره پروازها همان چیزی است که سال های گذشته انجام می شد، چرا که بهره مندی زائران از خدمات پروازی کشور حق مسلم آن ها است.

وی افزود: البته در این بیانیه به درستی آمده که ما این تفاهم نامه را امضا نکردیم. ما اعتقاد داریم همانطور که عربستان اعلام می کند، حج از روابط سیاسی جدا است، پس شرایط مذاکره و تفاهم نامه ای که بخواهد به امضا برسد باید همانند سال های گذشته باشد و دقیقا به دلیل اینکه شروط ما در تفاهم نامه لحاظ نشد از امضای آن امتناع کردیم.

رییس سازمان حج و زیارت به دیدار اخیر با مراجع عظام تقلید نیز اشاره کرد و یادآور شد: مراجع عظام تقلید نیز بر دو موضوع و دغدغه مهم تضمین برای تأمین امنیت حجاج و حفظ عزت، حرمت و کرامت زائران تأکید دارند.

اوحدی با بیان این که طرف سعودی بر نظم زائران ایرانی اذعان دارد، گفت: با وجود این دیدگاه چه دلیلی دارد که سعودی ها بخواهند برای زائران ما محدودیت قائل شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری فاجعه منا، حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و رفتار دو پلیس فاسد در فرودگاه جده، اظهار کرد: این امری کاملاً منطقی است که ما با توجه به دغدغه مردم و زائران از طرف سعودی بخواهیم در خصوص تأمین امنیت حجاج به ما تضمین دهند، در حالی که ما نیز ۲۰ راهکار خود را در این باره به صورت مکتوب و ترجمه شده به زبان عربی به آنها ارائه کردیم و لازم می دانیم این راهکارها که نتیجه ساعت ها جلسات کارگروه های تخصصی و نشست با هیئت های علمی است، به تفاهم نامه حج ضمیمه شود.

رییس سازمان حج و زیارت حفظ حرمت، کرامت و عزت زائران ایرانی را دغدغه جدی این سازمان و نظام دانست و بیان کرد: سال های گذشته شاهد برخی رفتارها و برخوردهای غیرمتعارف با زائران ایرانی در فرودگاه های عربستان بوده ایم، ما در مذاکرات از سعودی ها خواستیم که به شکل مکتوب به ما این اطمینان را بدهند که دیگر شاهد چنین رفتارهایی در مبادی ورودی آن کشور نباشیم.

او همچنین به بیانیه اخیز سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: ما در این بیانیه، صریح و شفاف خواسته های خود را اعلام کردیم. اگر عربستان اراده ای برای پذیرش حجاج ایرانی دارد، به صورت صادقانه و شفاف اعلام کند که کدام بند از خواسته های ما قابل نقد است.

وی افزود: اگر بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با جدیت پیگیر حج هستند، به دلیل آن است که حج فریضه و واجب شرعی است و حقی است که خداوند به زائران عطا کرده و نمی خواهیم به راحتی این حق از آنان سلب شود. البته تأکید می کنیم که اقامه آن ملزم به حفظ عزت و کرامت زائران و تأمین امنیت آن ها است.

رییس سازمان حج و زیارت با یادآور این نکته که اجرای عملیات حج هم اکنون وارد محدوده زمانی قرمز شده است، گفت: خوشبختانه ظرفیت خوبی در خانواده حج و زیارت وجود دارد، اما اگر اراده جدی در عربستان برای پذیرش زائران ایرانی وجود دارد، باید در روزهای آینده مشخص شود تا کمیته های ما هر چه زودتر بتوانند برای امضای قراردادهای مسکن، تدارکات و حمل و نقل عازم عربستان شوند.

او سپس به پیشنهاد اخیر سعودی ها اشاره کرد و گفت: اخیرا وزارت حج عربستان اعلام کرده که حاضر است تمهیداتی فراهم کند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود که این اقدامی مثبت و البته حق مسلم زائران و نتیجه پیگیری های انجام شده بوده است.

اوحدی بار دیگر تاکید کرد: قطعا سازمان حج و زیارت تفاهم نامه ای را که در آن عزت و کرامت و حرمت زائران حفظ نشود و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد امضا نخواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارشین

      اگه شمایین من شرط میبندم صد در صد یه کاری میکنین امسال هم حج برگزار بشه

    • آیت

      التماس کنید شاید راضی شدند ،وای بر ایرانی

    • Ali

      اندوه حق مسلم کشت ما را  

    • سیدامیر

      بابا این چه حجیه که پولش میشه موشک میخوره توسریمن.چه حجیه که پولش میشه تبلیغ فرقه پوچ وهابیت .چه پولیه که باهاش تو شبکهاشون به ایران وشیعه توهین میکنن .وقتی میدونی پولی روکه میدی کجا خرج میشه این حج باطله باطل باطل اقای سیاسیون وروحانیون باطله

    • احسان

      مرگ بر آل سعود ووهابیها ایکاش رهبر معظم یه فتوائی میداد و تحریم میکرد تا پوزه ی این عربهای خائن و ملعون رو بخاک میمالیدیم

    • هاشم

      بسمه تعالی
      امروز حج ابراهیمی یعنی بزانو دراوردن وهابیهای ال بنی قریظه .
      شکستن بت در خانه خدا بدست حضرت ابراهیم خلیل الرحمن عزمی ابراهیمی میخواهد ال سعود باید تنبیه شود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینا را میگین امسال مردم از حج محروم شدن

      • بدون نام

        زودتر تنبیهشون کنید چرا دست رو دست میذارین

    • بدون نام

      كاش ميتونستيم يك كمپين درست كنيم و از يك رَآهي به اين مسئولين بي فكر حالي كنيم بابا نميخواييم بريم حج،ولمون كنيد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو نمیخوای ولی یک مسلمون واقعی ومعتقد میخواد.

    • قربان

      وای بر سر ما .......................................

    • بدون نام

      و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد، .......جالبه که اینقدر تاکیدی که روی تامین امنیت وجان زائرین میشه در خود کشور نمیشه ....مردم دسته دسته دارن میمیرن ...سکته های جوانان ...الودگی هوا ... سرطان ...خودکشی ها ... خوبه که روی این امنیت مردم هم تاکید بشود

    • سیدامیر

      بزاریدبرن حج .اما بدونن حج همینجاست .حج توبیمارستانای سرطانیه.حج پدربی پولیه که نداره شب برازنو بچش شام بخره.حج درخونته ....اگر دنبال اسمو رسمی که همه بهت بگن حاجی برو اما بدون اگه رفتی یا کشتنت یا.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سید امیر شما میتونی هیچوقت حج نری چون قشنگ معلومه که بخاطر اسم ورسم میخوای بری !

    • مظاهر کرامت

      آقا جان ما چه کسی را باید ببینیم وبگیم ک تا زمانی که ال سعود در عربستان حکومت دارد حج بر ما واجب ک نیست با این اوضاع و احوال شاید هم حرام است و واجبتر و مهمتر اینکه بخدا قسم حج بغل گوش حاجیان ماست و ثوابش هم بیشتر ؛اینک جوانی را جهاز دهند، یتیمی را سرپرستی کنند، دردمندی را درمان کنند، بخدا قسم اینا واجب تر از حج با ذلت هست؛ ای خدا چی بگیم و به کی بگیم !!؟؟ خودت ظهور کن یا امام زمان عج

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حج بر من واجب هست حلال هست وباید بروم فرسه ام را بجا بیاورم حتی اگر کشته شوم .... مرگ وزندگی هر کس دست خداست و علت مرگ بهانه است .اگر قرار باشه کسی بمیره، میمیره حتی در اتاق خواب خانه خودش.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج