۳۳۰۳۲۴
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

رئیس جمهور افغانستان به ایران می‌آید

یک منبع آگاه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان بزودی برای امضای توافق نامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار میان ایران ، افغانستان و هند به تهران سفر می کند.

خبرگزاری ایرنا: یک منبع آگاه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت که «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان بزودی برای امضای توافق نامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار میان ایران ، افغانستان و هند به تهران سفر می کند.

این منبع که خواست نامش ذکر نشود، روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا در کابل اظهار کرد که تاریخ دقیق عزیمت رئیس جمهوری افغانستان به ایران هنوز مشخص نشده، اما با توجه به اینکه برنامه ریزی ها به گونه ای است تا 'اشرف غنی' و 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند، همزمان در تهران حضور یابند، هفته اول خرداد ماه پیش رو به ایران سفر خواهد کرد.

این دومین سفر اشرف غنی به ایران از دوران به قدرت رسیدن در ۲۰ ماه گذشته است. اولین سفر رئیس جمهوری افغانستان به ایران ۳۰ فروردین سال گذشته صورت گرفت و دو کشور در این سفر همکاری ها در اجرای طرح های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه به ویژه هند، تاجیکستان و ترکمنستان از جمله توافق نامه سه جانبه بندر چابهار را مورد تاکید قرار دادند.

قرارداد مشارکت هند در توسعه فاز یک بندر چابهار ایران اردیبهشت ماه

۱۳۹۴ خورشیدی در تهران به امضای «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی و حمل و نقل هند و «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران رسید و مطابق این قرارداد، هند با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری در تجهیز فاز یک طرح توسعه بندر چابهار، به مدت ۱۰ سال بهره برداری از این فاز را به عهده خواهد داشت.

«دارمندرا پرادهان» وزیر نفت و گاز طبیعی هند به تازگی در سفرش به ایران اعلام کرد که هند تمایل دارد تا سرمایه گذاری خود را در بندر چابهار افزایش دهد.

منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته ۵۰ هکتار زمین در سواحل مکران به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و ۱۳۰ شرکت در چابهار توسط اتباع افغان به ثبت رسیده و ثبت این تعداد شرکت حاکی از اشتیاق سرمایه گذاران افغان برای حضور بیشتر در سواحل مکران است.

افغانستان در خشکی محصور است و روابط سرد این کشور با پاکستان، کابل را بر آن داشته تا واردات و صادرات کالاهای خود و نیز تجارت در مسیر هند - آسیای میانه، به آبهای آزاد از راه دیگری به جز بندر کراچی پاکستان، دسترسی پیدا کند. این کشور درحال حاضر از طریق بندر کراچی محصولات هند را به کشور خود وارد و یا از آنجا به آسیای میانه و اروپا صادر می کند.

«خانجان الکوزی» نایب رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که چابهار نزدیک ترین بندر دریایی به افغانستان است و علاوه بر نزدیک بودن نسبت به بندر کراچی و بندرعباس، دولت افغانستان را از وابستگی به کراچی پاکستان رها می کند.

وزارت امور خارجه هند روز گذشته (سه شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به دعوت رسمی «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران روزهای ۲۲ و ۲۳ ماه می (دوم و سوم خرداد) به ایران سفر می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینجا که دیگه داره به کشور افغان ها تبدیل میشه کم کم ما باید بریم اونا راحت تر باشن بنده خداها...

    • بدون نام

      کجا بریم؟

    • یاعلی مدد

      اشرف منی یکی ازباوفاترین گروهای توررستی درمنطقه ازجمله عربستان واستکبار شیطان اکبر وابلیس اعظم ... دشمن اهلی تشیوع که مدام مانع پیشرفت وتوسعه شیعه نشین در افغانستان میشود به فرمان وهابی های عربستان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج