۳۳۳۰۲۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کارخانه: شانس رفتنمان به المپیک زیاد است

والیبال ایران در حالی در رقابت‌های جام جهانی سال گذشته نتوانست جواز حضور در بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو را به دست آورد که حالا در تنها فرصت باقی‌مانده شانس بالایی برای المپیکی‌شدن دارد.

روزنامه شرق: والیبال ایران در حالی در رقابت‌های جام جهانی سال گذشته نتوانست جواز حضور در بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو را به دست آورد که حالا در تنها فرصت باقی‌مانده شانس بالایی برای المپیکی‌شدن دارد. جام جهانی ٢٠١٥ شهریور سال ٩٤ برگزار شد و درنهایت دو تیم برتر این میدان (آمریکا و ایتالیا) به المپیک راه یافتند. تیم ملی والیبال کشورمان که با قرارگرفتن در رده هشتمی این مسابقات از صعود باز ماند، اکنون باید بخت خود را در رقابت‌های جام بین‌قاره‌ای در ژاپن بیازماید. رقابت‌هایی که از بامداد روز شنبه با حضور هشت تیم برگزار می‌شود و در پایان، سه تیم برتر به همراه تیم اول قاره آسیا سهمیه حضور در المپیک ریو را به دست می‌آورند.

اگر یک تیم آسیایی در جمع سه تیم برتر قرار بگیرد، تیم چهارم هم صعود خواهد کرد و به این ترتیب به ازای قرارگرفتن هر تیم آسیایی در جمع سه تیم برتر، یک تیم پایین‌تر از رده سوم هم صعود خواهد کرد. شاگردان رائول لوزانو در راه کسب سهمیه المپیک باید با تیم‌های استرالیا، کانادا، چین، ژاپن، ونزوئلا، فرانسه و لهستان رقابت کنند. اولین مصاف ملی‌پوشان ایران با تیم استرالیا خواهد بود. تیمی که چهار سال قبل خاطره تلخی برای والیبالیست‌های کشورمان بر جا گذاشت تا حسرت رفتن به المپیک ٢٠١٢ لندن برای همیشه بر دل آنها باقی بماند. تیم ملی والیبال ایران با رفتن کواچ، حالا رائول لوزانو مربی صاحب‌نام آرژانتینی را بالای سر خود می‌بیند که همه را امیدوار کرده تا در ژاپن بیشترین شانس را برای کسب سهمیه المپیک در بین تیم‌های آسیایی داشته باشد. مصطفی کارخانه، مربی پرافتخار والیبال کشورمان آن‌قدر به این تیم خوشبین است که حتی اعتقاد دارد ایران می‌تواند در رقابت با بزرگانی چون لهستان و فرانسه به عنوان سه تیم برتر هم المپیکی شود.

‌شرایط صعود تیم ملی کشورمان را به المپیک ریو چطور می‌بینید؟

با توجه به شرایطی که من از این بچه‌ها می‌بینم و اطلاعاتی که دارم، همه آنها خیلی باانگیزه و مصمم هستند چراکه در وهله اول خود بازیکن می‌داند حضور در بازی‌های المپیک مقابل بهترین‌های دنیا چقدر مهم و باارزش است. به نظر من این موضوع بالاترین ابزار برای بازیکن‌هاست که آنها را از نظر ذهنی و روانی آماده کرده است. وقتی چنین زمینه‌ای فراهم باشد، دیگر نیاز نیست کادر فنی بازیکنش را تجدید روحیه کند. این در حالی است که در خیلی از مسابقات، کادر فنی باید بازیکن را تهییج کند. این رقابت‌ها آن‌قدر سطح بالایی دارد که کار مربی را برای روحیه‌دادن به بچه‌ها آسان کرده است. هرچند نباید تنها به این قضیه اکتفا کرد و ما باید از نظر فنی بهترین عملکرد را داشته باشیم و رقبا را دست‌کم نگیریم.

‌چهار سال پیش تیم ما در همین مسابقات با یک غفلت، شانس رفتن به المپیک ٢٠١٢ لندن را از دست داد. چه کاری باید بکنیم که این اتفاق تلخ دوباره تکرار نشود؟

ببینید، شروع کار ما در این دوره از مسابقات با تیم‌های ضعیف است. ما نباید همین تیم‌های ضعیف را دست‌کم بگیریم و باید بهترین شروع را داشته باشیم. تیم وقتی کارش را از ابتدا با قدرت و پیروزی آغاز کند، قطعا در ادامه خروجی بهتری خواهد داشت تا اینکه اولین نتیجه‌اش با باخت رقم بخورد. اولین حریف ما در ژاپن، تیم استرالیاست. تیمی که خیلی راحت می‌توانیم شکستش دهیم. ما از نظر فنی واقعا از استرالیایی‌ها سرتر هستیم. والیبال ایران نیاز دارد که به المپیک برود. همه تیم‌های آسیایی حضور در این رویداد را تجربه کرده‌اند و ما هم باید آن را تجربه کنیم. المپیک هر چهار سال یک‌ بار برگزار می‌شود. نباید این فرصت را از دست دهیم. نسل طلایی فعلی والیبال ما همه افتخارات را در کارنامه‌اش دارد. فقط المپیک مانده که باید برود. یقینا زدن این حرف‌ها راحت است و همه محاسبات روی کاغذ است. ما در عمل باید کار را جدی بگیریم.

‌تیم ملی فعلی را با تیم چهار سال پیش چطور مقایسه می‌کنید؟

قطعا این تیم از چهار سال قبل خیلی بهتر شده؛ تجربه بیشتری کسب کرده و پخته‌تر شده است. تجربیات گذشته خیلی می‌تواند به آنها کمک کند تا راه هموارتری در این مسابقات داشته باشند. هرچند در این مدت هم دستخوش تغییراتی در کادر فنی بودیم.

‌بعد از رفتن ولاسکو، ابتدا کواچ و حالا هم لوزانو هدایت تیم ملی را به دست گرفتند. به حضور لوزانو خوشبین هستید و اینکه فرق او با ولاسکو چیست؟

ولاسکو یک استثنا در والیبال دنیاست و چیز دیگری است. او رفته و دیگر نباید به آن فکر کرد. الان باید به مربی فعلی فکر کنیم. من به لوزانو خوشبین هستم و فکر می‌کنم شانس رفتنمان به المپیک نسبت به نرفتنمان خیلی بیشتر است. باید استرس از تیم دور شود تا به نتیجه دلخواه برسیم.

‌ما در ژاپن می‌توانیم به عنوان سه تیم برتر مسابقات به المپیک برویم یا به عنوان تیم برتر قاره؟

ما هر دو شانس را داریم؛ مهم این است که چقدر آماده باشیم.

‌اصلی‌ترین رقبای ما کدام تیم‌ها هستند؟

استرالیا، ژاپن و حتی چین رقبای ما در آسیا هستند و آن طرف هم فرانسه و لهستان مهم‌ترین حریفان برای ما هستند.

‌اگر به المپیک برویم، بازی در آن میدان را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

من بازی‌کردن در این مرحله را که گرفتن سهمیه است، خیلی سخت‌تر از المپیک می‌بینم. ما انشاءالله به المپیک می‌رویم و آنجا با استرس کمتری هم بازی خواهیم کرد. فکر می‌کنم این شانس را داریم که در المپیک تا شش تیم اول مسابقات بالا برویم.

تیم ملی والیبال ایران دیروز در ژاپن در دیداری تدارکاتی قبل از شروع مسابقات انتخابی المپیک به مصاف تیم لهستان رفت که در نهایت موفق شد با نتیجه ۳ بر یک این حریف اروپایی خود را شکست دهد. والیبالیست‌های کشورمان ست اول این بازی را با نتیجه ۲۳ به ۲۵ به حریف واگذار کردند ولی در ست‌های بعدی به ترتیب توانست با نتایج ۲۵ - ۲۱، ۲۵ - ۲۱ و ۲۵ - ۱۹ بر لهستان غلبه و با این برد خود را برای مسابقات گزینشی المپیک آماده کنند. مسابقات والیبال بازی‌های المپیک ٢٠١٦ برزیل مردان با حضور ١٢ تیم برگزار می‌شود که تاکنون حضور تیم‌های آمریکا، ایتالیا، آرژانتین، روسیه، کوبا، مصر و برزیل به عنوان میزبان قطعی شده است. پنج سهمیه دیگر المپیک ٢٠١٦ باقی مانده است که در رقابت‌های انتخابی مشخص خواهد شد. والیبال از سال ١٩٦٤ به صورت رسمی به بازی المپیک افزوده شد و والیبال ایران تا به امروز المپیکی نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج