۳۳۶۲۸۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ضعیف‌ترین قهرمان تاریخ یورو

یونان در عین شگفتی توانست عنوان قهرمانی در یورو ۲۰۰۴ پرتغال را کسب کند.

خبرگزاری ایسنا: یونان در عین شگفتی توانست عنوان قهرمانی در یورو ۲۰۰۴ پرتغال را کسب کند.

اسپانیا و فو‌تبا‌ل جهان خاطره خوبی از یورو ۲۰۰۴ که به میزبانی پرتغال برگزار شد، به یاد ندارند. شاگردان اینیاکی سائس نتوانستند از مرحله گروهی صعود کنند و یونان به صورت ناپلونی بازی‌ها را برد تا به عنوان قهرمانی دست یابد.

اسپانیا با وجود این که در صعود به مرحله حذفی ناکام ماند اما دو بازیکن آینده‌دار به نام‌های فرناندو تورس و ژابی آلونسو، نخستین بازی ملی خود را انجام دادند. ایکر کاسیاس، کارلس پویول، مارچنا، کاپدویا و ژاوی نیز در تیم ‌ملی حضور داشتند. هو‌اد‌ا‌ران اسپانیایی متوجه شدند که یک تغییر بزرگ می‌تواند برای تیم ملی‌شان بسیار خوب باشد.

کریستیانو رونالدو ۱۷ ساله از لحاظ فیزیکی در حد و اندازه‌های کنونی خود نبود. لوییس فیگو نیز از پایان این ر‌قا‌بت‌ها خاطره خوشی ندارد. شکست یک بر صفر در دیدار نهایی برابر یونان، هیچ انرژی برای هافبک پرتغالی نگذاشته بود تا پرچم بارسلونا را که یک جیمی جامپ با کلاه کریسمس بر صورتش پرت کرده بودند را کنار بزند. از ۱۶ تیم شرکت کننده، یونان که عنوان قهرمانی را بدست آورد از نظر گلزنی در رده پانزدهم قرار داشت. آنها در هشت بازی، هفت گل به ثمر رساندند و در شوت به سمت چهارچوب نیز در رده یازدهم قرار گرفتند.

میانگین گلزنی این تیم ۱.۱ بود که آنها را در رتبه هشتم قرار داد. با وجود این آمار ضعیف، یونان یورو ۲۰۰۴ را فتح کرد. از طرفی اسپانیا را در مرحله گروهی به دام انداخت. چارسیتیاس با گلزنی در دقیقه ۶۶ بازی را به تساوی رساند.

فرناندو مورینتس پیش از او در دقیقه ۲۸ دروازه یونان را باز کرده بود. شاگردان سائس با پیروزی برابر روسیه با تک گل خوان والرون با چهار امتیاز به کار خود در این ر‌قا‌بت‌ها پایان دادند.

اما یونان درباره افتتاحیه نیز پرتغال را شکست داده بود. این دیدار دو بر یک به پایان رسید. تیم میزبان قبل از آن با دو گل روسیه را شکست داده بود. دیدار مقابل اسپانیا بازی مرگ و زندگی بود. آنها توانستند با تک گل نونو گومژ، اسپانیا را شکست بدهند. پرتغال با ۶ امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت و دو تیم اسپانیا و یونان با چهار امتیاز در کنار هم قرار گرفتند و تنها تفاضل گل مانع صعود اسپانیایی‌ها به مرحله بعد شد.

پیش از بازی، رسانه‌ها معتقد بودند آلونسو و تورس جوان به جای روبن باراخا و مورینتس در ترکیب اصلی قرار بگیرند اما سرمربی اسپانیایی در استفاده از بازیکنان خوب عمل نکرد. به عنوان مثال به ژاوی، بازیکن توانمند بارسلونا حتی یک دقیقه فرصت بازی در این تورنمنت را نداد و این مساله به عنوان یکی از رازهای تاریخ فو‌تبا‌ل ماند چون پیش از آن خوسه آنتونیو کاماچو به ژاوی در جا‌م جها‌نی ۲۰۰۰ کره و ژاپن فرصت بازی داده بود.

در مرحله یک چهارم نهایی، شور و هیجان در دیدار پرتغال و انگلیس وجود داشت. دو تیم در ۹۰ دقیقه به تساوی یک بر یک رسیدند. هلدر پوستیگا برای میزبان و مایکل اوون برای انگلیس گلزنی کردند. روی کاستا دروازه انگلیس را باز کرد اما فرانک لمپارد نیز برای تیمش گلزنی کرد تا بازی به تساوی دو بر دو برسد. در ضربات پنا‌لتی‌ دیوید بکام و داریوژ واسل ناکام بودند و در نهایت میزبان ۶ بر پنج پیروز شد.

در همین مرحله، یونان با تک گل چاریستیاس فرانسه را حذف کرد. دیدار هلند و سوییس که در ۹۰ دقیقه بدون گل به پایان رسید نیز به ضربات پنا‌لتی‌ کشید و زلاتان ایبراهیموویچ و اولاف ملبرگ نتوانستند ضربات خود را به گل تبدیل کنند. این دیدار با برتری پنج بر چهار هلندی‌ها به پایان رسید. جمهوری چک نیز با نمایشی فوق‌العاده‌، دانمارک را پشت سر گذاشت. میلان باروش (دو گل) و یان کولر برای چک گل زدند.

اما چک در نیمه نهایی حریف یونان نشد و با تک گل دلاس در دقیقه ۱۰۶ از این ر‌قا‌بت‌ها کنار رفت. یونانی‌ها به همراه پرتغال به فینال رسیدند. میزبان (پرتغال) با گل‌های رونالدو و مانیش هلند را دو بر دو شکست داد. تک گل هلند توسط ژرژ آندراده به ثمر رسید.

فینال در استادیو دالوس لیسبون، دو تیمی که افتتاحیه را برگزار کردند انجام شد. نخستین دیدار یورو در ورزشگاه دو دران برگزار شد. برخلاف انتظار، پرتغال با گل چارسیتیاس در دقیقه ۵۷ از فتح یورو در خانه خود ناکام ماند. لوییس فیلیپه اسکولاری، سرمربی برزیلی پرتغال نتوانست از سد اتو ری‌هاگل آلمانی عبور کند تا یونان اولین و آخرین قهرمانی‌اش در یورو را به دست آورد.

تیم‌های شرکت کننده

آلمان، اسپانیا، ایتالیا، چک، بلغارستان، فرانسه، لتونی، روسیه، کرواسی، یونان، هلند، سوییس، دانمارک، انگلیس، پرتغال و سوییس.

نتایج تیم‌ها از یک چهارم نهایی تا فینال

یک چهارم نهایی

پرتغال ۲ انگلیس ۲ (۶ ۵ در ضربات پنا‌لتی‌)

فرانسه صفر یونان یک

سوئیس صفر هلند صفر (۴ - ۵ در ضربات پنا‌لتی‌)

چک ۳ دانمارک صفر

نیمه نهایی

پرتغال ۲ هلند یک

یونان یک چک صفر

فینال

پرتغال صفر یونان یک

ترکیب دو تیم فینالیست

پرتغال

ریکاردو، میگل، آندراده، کاروالیو، نونو والنته، فیگو، مانیش، کاستینیا، دکو، رونالدو و پائلوتا

یونان

نیکوپلیدیس، سیتاریدیس، کاپسیس، دلاس، فیساس، زاگوراکیس، کاتسورا نیس، باسیناس، جیاناکوپولوس، چاریستیاس و وریزاس

گل‌ها

چاریستیاس

داور

مارکوس مرک

گلزنان برتر

میلان باروش (چک ) ۵

رود فان نیستلروی (هلند) ۴

وین رونی (انگلیس) ۴

چاریستیاس (یونان) ۳

فرانک لمپارد (انگلیس) ۳

هنریک لارسن (سوئد) ۳

توماسون (دانمارک) ۳

زین الدین زیدان (فرانسه) ۳
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج