۳۳۷۱۷۳
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

ویلایی بود برای آخر هفته. خورشید به میانه آسمان البرز جلوه‌گری می‌کرد و من بی‌تاب این همه رنگ! غبطه می‌خوردم به آخرهایی که آنجا آغاز می‌شد! آخر نمی‌دانی از پس هزارتوی هنر این رنگ‌ها آسمان را لمس کردن چه حسی دارد!

مجله منزل - ثمینا فراهانی، کارشناس معماری: ویلایی بود برای آخر هفته. خورشید به میانه آسمان البرز جلوه‌گری می‌کرد و من بی‌تاب این همه رنگ! غبطه می‌خوردم به آخرهایی که آنجا آغاز می‌شد! آخر نمی‌دانی از پس هزارتوی هنر این رنگ‌ها آسمان را لمس کردن چه حسی دارد! دیدن پنجره‌ای که در می‌شود برای رهایی و سفیدی مطلق؛ درست مقابل یک سبزه‌زار فراخ! و درک پیوند ناگسستنی باغ و بنا؛ درست مقابل چشمانت. با من بیا به تماشای پورکان؛ ویلایی برای گذران آخر هفته!

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

پورکان چرا بازسازی شد؟

ویلای پورکان با هدف توسعه و الهام‌پذیری از شکل و کالبدی جدید بازسازی شد تا پیوستگی بین بنای موجود و باغ را به حداکثر برساند. بسط و توسعه‌ هدفمند هندسه‌ موجود در ویلای متروکه‌ پورکان به ایجاد یک رابطه‌ ملموس بین فضای بسته‌ ویلا با فضای باز بیرونی کمک می‌کند.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

به‌طوری که در برش طولی بنا دیده می‌شود، هندسه‌ سقف‌ها در مرز مشترک بنا و فضای باز بیرونی ارتفاع می‌گیرد تا امکان پیوستگی فضایی ویلا و باغ را به حداکثر برساند. رنگ نما از متریال نانوی چرک‌گریز و رطوبت‌گریز انتخاب شد تا برخلاف بنای سابق از طول عمر بیشتری برخوردار باشد. جزيیات این متریال روی بام به نحوی است که نیازی به تعبیه خروجی و آبروی فلزی روی بام نيست.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

چه چیزي پنجره‌های پورکان را چشمگیر کرده است؟

بازشوهای موجود در نمای اصلی به فضای باز این امکان را می‌دهد که در بخش عمده‌ای از فضای بسته نفوذ كرده و در فصول معتدل فضای داخلی بنا به عنوان ایوان عمل کند. این ایوان هنگام آب‌تنی کاربران در استخر باغ مثل چتری است که سایه مطلوبی در اختیار آنها قرار می‌دهد. با اختیار کردن ایده‌ فضای یکپارچه، امکان توسعه‌ این کیفیت تا تراز دوم بنا هم وجود دارد.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

این تراز دوم، فضای چندمنظوره‌ای است که موارد استفاده‌ بسیاری همچون استراحت، خواب، معاشرت، مطالعه و … دارد. این فضا که کف غیر مسطح دارد، امکان تجربه‌ فضایی جدیدی را به کاربران می‌دهد؛ زندگی در سطوح پله‌ای داخل یک فضا.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

این فضا بر عکس فضای تراز اول کم‌نور، شمالی و دنج است؛ به ‌طوری که صاحبان ویلا و مهمانان‌شان در صورت خستگی از فعالیت‌های باغ و پایین به اینجا می‌آیند تا تجدید قوا کنند.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

ایده شیشه‌های رنگی پورکان از کجا به وجود آمد؟

نور این فضا که منظره‌ متوسطی دارد، طیفی از سبز و قرمز است؛ نوری که از شیشه‌های رنگی به‌کار گرفته شده در این بنا به‌دست می‌آید. ایده‌ شیشه‌های رنگی هم از عکسی که کارفرما روی صفحه‌ اینستاگرام خود گذاشته بود به کار اضافه شده ‌است.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

شیشه‌های رنگی، شیشه‌های سندبلاست و شیشه‌های ساده تجربیات متفاوتی از نور را بر هندسه حاصل از صفحات متقاطع بنا به‌‌دست می‌دهند. این هندسه که در محدوده «محدودیت‌ها»ی صورت مساله بازسازی ویلای پورکان می‌گنجد، سه فضای کلی به وجود آورده؛ فضای استراحت، آشپزخانه و آتریوم سه‌بعدی‌ای که دارای مکان‌های سوال‌برانگیز و دست‌نیافتنی است.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید

این فضاها با یک «سه دری» با فضای باز باغ ارتباط دارند. سه دری امروزی ویلای گذران تعطیلات آخر هفته پورکان، مقیاس بزرگی یافته است؛ سه‌دری آن‌قدر امروزی شده که اگر بازگو نکنیم کسی متوجه نخواهد شد که سه‌دری است و وژن فارسی دارد؛ مثل خیلی از ما که تا حرفی نزنیم ملیت‌مان مشخص نمی‌شود.

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید


برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

تعطیلات آخر هفته را اینجا بگذرانید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقد قلم اين خانم بد بود!! خودشم نميدونست چي نوشته باور كنيد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج