۳۳۷۲۶۸
۱۳ نظر
۵۰۰۳
۱۳ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا سوییسی ها به دریافت یارانه نه گفتند؟

برنامه ای که به طور چشمگیری رفاه اجتماعی را در سوییس دگرگون می کرد درحالی در همه پرسی دیروز توسط مردم این کشور رد شد که این طرح طرفداران زیادی در بین فعالان سیاسی و اجتماعی اروپا پیدا کرده است.

خبرآنلاین: برنامه ای که به طور چشمگیری رفاه اجتماعی را در سوییس دگرگون می کرد درحالی در همه پرسی دیروز توسط مردم این کشور رد شد که این طرح طرفداران زیادی در بین فعالان سیاسی و اجتماعی اروپا پیدا کرده است.

سوییسی ها به طرحی موسوم به دریافت حقوق پایه بدون کار برای همه رای منفی دادند؛این خبر از دیروز تاکنون واکنش های بسیاری در بین رسانه های دنیا و شبکه های اجتماعی به دنبال داشته استو

روز گذشته اکثر خبرگزاری ها از رفراندومی اقتصادی در سوییس خبر دادند که قرار بود در صورت موافقت مردم این کشور،هر شهروند سوییسی ۲۵۰۰ فرانک سوییس پول دریافت کند. اما در پایان ساعت رای گیری حدود ۷۷ درصد از رای دهندگان سوییسی به این طرح رای منفی دادند.

در واقع این برنامه اجازه می داد که آنها درآمدی معادل حقوق پایه دریافت کنند بدون آنکه بخواهند بیرون از کارکنند و دولت موظف می شد که این میزان را هر ماه به حساب آنها واریز کند و مالیات هم دریافت نکند. طرفداران این طرح که گروهی از فعالان سیاسی و اجتماعی سوییس هستند از سال ۲۰۱۳ در حال مذاکره با پارلمان و شورای فدرال هستند تا به دولت بقبولانند، که دولت باید در نظام توزیع درآمدها تجدید نظر کند.

حال آنکه دولت سوییس مخالت با این طرح بوده و معتقداست این طرح درآمدهای مالیاتی را کم کرده و به اقتصاد این کشور ضربه می زند.

با این حال سرانجام دیروز، طرح پرداخت پول نقد به شهروندان سوییسی که بیش از ۱۰۰ هزار امضا برای همه پرسی داشت،به رای گذاشته شد . حامیان این پیشنهاد مصر بودندکه پرداخت چنین مستمری ای به مبارزه با فقر و نابرابری در دنیایی که یافتن مشاغل خوب با درآمدهای ثابت در حال دشوارتر شدن است، کمک می کند.

البته نظرسنجی های قبلی نشان می داد که بیش از ۷۰ درصد مردم سوئیس با این طرح مخالفند، زیرا دولت سوئیس و تقریبا تمام احزاب سیاسی این کشور از رای دهندگان خواسته بودند تا به این پیشنهاد رای منفی بدهند.

منتقدان این طرح را یک رویای مارکسیستی نامیده و نسبت به افزایش شدید هزینه ها و گسترش تنبلی و عدم تلاش برای کار کردن در جامعه که عاملی مضر به حال اقتصاد این کشور می شد، هشدار داده بودند. اما موافقان با رد این استدلال گفته بودند که، مردم به صورت طبیعی می خواهند مولد باشند و اختصاص یک درآمد پایه به راحتی انعطاف پذیری بیشتری به آنها خواهد داد تا فعالیت هایی را انتخاب کنند که بیشترین ارزش را دارد.

بازگشت به اقتصاد سوسیالیستی

برنامه ها دولت رفاه و افزایش نظارت دولت بر اقتصاد کشورهای منطقه یورو بعد از بحران ۲۰۰۸ افزایش یافته است.طرفداران دیدگاههای سوسیالیستی و دولت رفاه به دنبال بحران های اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری،توانسته اند جایگاه خود را در بین مردم اروپا محکمتر کنند.

سوییس اولین کشوری نیست که درباره این طرح بحث کرده است. فنلاند قرار است سال آینده و به صورت آزمایشی هر ماه به ۱۰ هزار فنلاندی ۵۵۰ یورو به مدت ۲ سال یارانه نقدی پرداخت کند.

طرفداران این طرح می گویند، افزایش نرخ بیکاری در منطقه یورو و نیز سرعت ماشینی شدن فرایند تولید سبب زندگی صنعتی و فناوری های نوین موسوم به انقلاب صنعتی چهارم شده که نیاز به انسان را هر روز کمتر می‌کند، در نتیجه باید موضوع تعیین دستمزد پایه تبدیل به یک موضوع جهانی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدا

      اینجا مردم بیچاره برای 12 دلار یارانه میلیونها رای به احمدی نژاد دادند!

      پاسخ ها

      • غــــــــــــــز ل

        اون یارانه نیست !!!پول خرده ته جیب که میشه باهاش تنها یک ماه نون خالی خورد و بس!!!!
        یارانه باید هر آدم رو از گرسنگی و تشنگی و بی خونگی و بیماری و بی فردایی و ....دور کند تا هر کسی بتواند برای فردای بهتر و زندگی بهتر و آرامتر و آسایش بیشتر تلاش کند زمان و آرامش بیشتر برای فرداهای بهتر !!!! روانگردانهای کمتر!!!!کشتارهای کمتر!!!! و اندیشه و آموزش بیشتر ...این آنچه هست که باید باشه

    • وطن

      شاید مردم سوئیس کشور ایران را دیدن که بعد یارانه ها چه وضع اسفباری پیدا کردن تصمیم گرفتن جلوی اینکار را بگیرن تا مثل ایران بیکاری و گرانی و فقر وبیچارگی و دزدی و اختلاس و.....دچار نشن .بالاخره ما درس عبرتی شدیم واسه یه کشور!!!!!!

    • alireza

      آفرین به این مردم عاقل، امیدوارم احمدی نژاد و طرفداراش اون دنیا جوابگوی اینهمه فقر و فلاکت باشند

    • محسن

      تو ایران هم مسئولین کار خودشون رو میکنند و اصلا نظر مردم واسشون مهم نیست

    • بدون نام

      چراسوئیس روباایران مقایسه میکنید اگه یارانهٔ اونا۲۵۰۰دلاره ولی فراموش نکنیم که اونجا پراید ۱۷۰میلیون تومنه

      پاسخ ها

      • علیرضا

        اگه به دلار حساب کنید پراید برای اونا خیلی خیلی ارزونتر از ایرانه بعدش هم تنها کشوری که محکوم به سوار شدن پرایده ایرانه سوئیسی پراید سوار میشه ؟

    • بدون نام

      امان از دست این سوئیسی‌های نافهم!


      امروز در سوییس رفراندمی برگزار شد در این خصوص که به تمامی ساکنین قانونی این کشور مستمری ماهانه‌ای معادل 2500 فرانک پرداخت شود. این رقم چیزی در حدود 2500 دلار (تقریبا 9 میلیون تومان) است. فکر کنید قرار باشد شهروندان در یک کشور بدون هیچ زحمتی به طور ثابت چنین مبلغی را دریافت کنند.

      البته این را هم اضافه کنم که این رقم تقریبا معادل حقوق خالص دریافتی یک کارمند ساده سوئیسی است .
      لابد مردم یک کشور باید دیوانه باشند که به چنین بهشت مجسمی رای منفی بدهند، آن‌هم در شرایطی که در نقطه دیگری از دنیا می‌شود با وعده پرداخت ارقام خیلی ناچیزتر از این حرف‌ها رییس‌جمهور شد!

      اما بد نیست بدانید که ۷۸ درصد مردم سوئیس در کمال حماقت (!) به این طرح رای منفی دادند.

      یعنی اینکه اکثریت مردم نافهم (!) این کشور دریافت پول مفت ماهانه از طرف دولت را رد کردند.

      دلیل عمده این تصمیم از سوی افکار عمومی، استدلال‌های اقتصادی مخالفان طرح است که معتقدند پرداخت ماهانه پول، آن هم با این مبلغ بالا نه تنها کمکی به سطح رفاه و شرایط اقتصادی نمی‌کند، بلکه برای اقتصاد سوئیس مضر هم هست.

      از تورم‌زایی طرح و گرانی سرسام‌آوری که به بار می‌آورد تا ضربه‌ای که به بازار کار می‌زند و تاثیری که بر روی روحیه و انگیزه کارکنان می‌گذارد از جمله مهمترین دلایل مخالفان است که ظاهرا برای گروه بزرگی از مردم منطقی آمده است.

      احتمالا سوئیسی‌ها نمی‌دانند که ما در ایران خودمان مشابه این طرح را خیلی موفق اجرا کردیم و به حرف اقتصاددانان هم اصلا توجهی نکردیم و این بلاهایی که در بالا اشاره شده هم اصلا سرمان نیامد!

      بالاخره یک چیزی پیدا شد که سوئیسی ها بابتش به ما غبطه بخورند!

      پی‌نوشت:

      1- در سوئیس با کسب حمایت و امضای تنها 50 هزار نفر از سوی هر شهروندی می‌توان رفراندوم برگزار کرد، فکر کنید چه می‌شد اگر در ایران هم چنین امکانی وجود داشت.

      2- ببینید که یک نظام آموزش و پرورش توسعه یافته چه بلایی سر یک ملت می‌آورد!!

      پاسخ ها

      • سانی

        نسبت به افزایش شدید هزینه ها مقاومت کردن میدونستن فردا باید چند برابرشو بدن واسه معیشتشون... اگه ایرانی میفمید...

    • بدون نام

      احمدی نژاد خاری درچشمان کوتاه بین بجای فحاشی بروید در روستاهای کشور خدمات بی منت آن خادم واقعی را ببینید بعد فحاشی کنید

    • حسن

      بلایی احمدی نژاد سرملت ایران اورد که دربدوی که انسان بوجود امده نمونه است.

    • بدون نام

      تا ديروز يارانه خوب بود و همه جا يارانه ميگرفتن حالا چون نميخان بدن ميخان بگن هيجا نميگيرنو اخه،الان ديگه احمقام فهميدن يارانه بساطي بود واسه گرون كردنه بنزينو اجناس و خونه

    • ناصر

      با سلام
      مبلغ یارانه در سوییس نسبت به سرانه درآمد اونقدر اندکه که قابل تامل نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج