adexo3
۳۳۷۴۷۱
۲۵ نظر
۵۰۰۹
۲۵ نظر
۵۰۰۹
پ

آری ايران؛ نه سوئيس!

سوئيس با نظام سياسي خاص، جزو كهن‌ترين نظام‌هاي حكومتي و داراي معدود دموكراسي‌هايي است كه درقرون وسطي متولد شد. اين كشور تنها كشور اروپايي است كه همواره جمهوري بوده است. مدل حكومتي سوئيس از نوع سيستم معاهده‌اي ميان قوه مقننه و قوه مجريه است كه در اختيار يك واحد و به نفع پارلمان فعاليت مي‌كند.

روزنامه آرمان - احسان اسقايي: سوئيس با نظام سياسي خاص، جزو كهن‌ترين نظام‌هاي حكومتي و داراي معدود دموكراسي‌هايي است كه درقرون وسطي متولد شد. اين كشور تنها كشور اروپايي است كه همواره جمهوري بوده است. مدل حكومتي سوئيس از نوع سيستم معاهده‌اي ميان قوه مقننه و قوه مجريه است كه در اختيار يك واحد و به نفع پارلمان فعاليت مي‌كند.

به نوعي مي‌توان ادعا كرد كه اين كشور به لحاظ مولفه‌هاي دموكراتيك كشور بي‌نظيري است، اما روز يكشنبه اين كشور اروپايي صحنه دموكراسي را در دنيا يك گام به جلو حركت داد. روز يكشنبه يك طرح اقتصادي درباره پرداخت یارانه مستقیم كه از سوي مالك يك كافه پيشنهاد شد و ۱۰۰ هزار امضا داشت، دولت را ملزم به برگزاري يك همه‌پرسي درباره آن كرد. الزامي كه اجرايي شد، ۹/۷۶درصد از راي‌دهندگان با اين طرح مخالفت كردند و ۱/۲۳ درصد نيز موافق آن بودند.

دولت سوئيس مخالف بود

اگرچه دولت سوئيس خود از مخالفان اين طرح بود اما فعالان چپ، خواهان برگزاري اين همه‌پرسي شدند. دولت سوئيس اين طرح را بسيار پر هزينه و براي اقتصاد كشور مضر مي‌دانست. اين طرح بسيار بحث‌برانگيز بود و در هفته‌هاي اخير بر سر آن بحث و جدل بسياري در گرفت. دولت سوئيس، تمام احزاب سياسي اين كشور و نيز بخش اقتصادي، از مخالفان سرسخت اين طرح بودند چرا كه به عقيده آنها چنين طرحي نه تنها از نظر اقتصادي قابل اجرا شدن نيست، بلكه لازمه اجراي آن بالا بردن بيش از اندازه ماليات خواهد بود.

ازسوي ديگر استدلال مي‌شود كه اجراي اين طرح مي‌تواند از انگيزه‌هاي اقتصادي و نيز از حسن مسئوليت فردي شهروندان بكاهد. در نهايت با وجود جالب به نظر رسيدن اين طرح، بسياري از شهروندان اين كشور با آن مخالفت كردند. چرا كه معتقدند دولت براي تامين اين بودجه كلان مجبور به دريافت ماليات‌هاي سنگين‌تر از سوي مردم خواهد بود كه فشار آن به گرده مردم سوئيس وارد خواهد شد.

بازنده‌ها همه پرسي جشن گرفتند

راي‌دهندگان سوئيسي طرح « درآمد پايه همگاني» را رد كردند. با اين وجود به گفته برخي از موافقان، كسب بيش از ۲۰ درصد راي موافق نيز نوعي پيروزي است و زمينه را براي ادامه بحث و گفت‌وگو درباره مزاياي اين طرح مهيا مي‌كند. به همين دليل موافقان اين طرح در شهر بازل سوئيس اين نتيجه را جشن گرفتند. طرفداران اين طرح مي‌گويد: «بيش از ۲۰ درصد يعني يك پنجم راي‌دهندگان، اين طرح را طرح درستي مي‌دانستند و اين يعني در مسير درستي قرار داريم و ايده جديدي راه‌اندازي شده است. »

ايران و نظام پرداخت يارانه ها

بحث هدفمندي يارانه‌ها مهم‌ترين بحثي بود كه رئيس دولت اصلاحات در آخرين روزها مسئوليتش عدم اجرايي شدن آن را ضعف دولت خود دانست؛ طرحي كه در دولت احمدي‌نژاد پيگيري شد و بعد از مدتي اجرايي شد. از اين رو مي‌توان ادعا كرد تمامي دولت‌ها در ايران خواهان اين هدفمندي بودند و حتي آن را لازمه يك اقتصاد پويا مي‌دانستند. اما از همان ابتدا، نوع اجرايي شدن اين طرح در دولت احمدي‌نژاد مورد ترديد بسياري از كارشناسان بود. بسياري قطع يارانه از سوخت و انتقال آن به حساب مردم را موجب برهم ريختگي اقتصادي مي‌دانستند و بعد‌ها هم مشخص شد كه اين پرداخت انتظارت خاصي را از نظر اجتماعي به وجود آورد. امروز نيز پرداخت يارانه‌ها براي دولت از معضلات اساسي است و بسياري اساسا اين طرح را از موجبات افزايش تورم مي‌دانند.

ايراني‌ها يارانه مي‌خواهند

به هر علت دولت روحاني در اوايل كار خود از مردم خواست در صورت عدم نياز به يارانه از دريافت آن انصراف دهند ولي مردم چندان از اين طرح استقبال نكردند به طوري كه كسركمي از يارانه بگيران از دريافت يارانه منصرف شدند. در مقايسه نوع عملكرد مردم ايران درباره دريافت يارانه با مردم سوئيس مي‌توان تفاوت و نگرش‌هاي اقتصادي دو كشور را ملاك قرار داد. در ايران حدود ۹۰ درصد از مردم خواهان دريافت يارانه شدند و در سوئيس۷۶ درصد از مردم به پرداخت مستقيم پول از سوي دولت راي منفي دادند. مهم‌ترين برداشتي كه مي‌توان از اين مورد داشت عدم توسعه يافتگي سياسي ايران درمقايسه با سوئيس است و اين نشان مي‌دهد كه مردم ايران حتي به لحاظ اجتماعي نيز راه طولاني درپيش دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      از نظر ادعا !!! مردم ايران با هيچ كجاي دنيا قابل قياس نيست !!!!!!
      در واقعيت ، شير بي يال و دُم و اِشكم !!!
      تازه اونم از نوع پاكتي و كم چرب !!!!!!!!!!
      بهرحال ، مطلب و مقاله نوشته شده بالا Like داره ........

    • حسینی

      سلام - متاسفم که از مسئولین گرفته تا اربابان جرایدهمیشه و در تمام زمینه ها مردم را مقصر میدانند ما مردم ایران دارای کار پایدار نیستیم و اینده کاری مشخصی نداریم هیچ گونه بیمه نداریم سرمایه ملی که باید اینده ما مردم ایران را تامین کنه در حال نابود شدنه یا ...

    • ایرانی

      درسته ازنظر اجتماعی راه طولانی در پیش دارند.از نظر اقتصادی چی ؟آیا حقوق یه کارمند یا کارگر و امکانات رفاهی مثل خونه و.....سویس رو با ایران مقایسه می کنید؟
      کمی هم عملکرد وقانون مداری مسؤلین دو کشور رو باهم مقایسه کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      مثل اینه ماشین ماکسیما رو باپراید مقایسه کنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • خدا

      مردم ما برای 12دلار ناقابل بصورت میلیونی و خودجوش به احمدی نژاد رای دادن،این سوئیسی ها عجب آدمهایی هستنند!چقدر بین آدمها فرق هست!نه؟؟؟؟

    • امیرعلی

      آیا واقعا مشکل فقط عدم توسعه یافتگی مردم ایرانه یا عدم اعتماد سازی لازم توسط دولت(حاکمیت).....در کشوری که مسئولین آن امروز یک حرف میزنن و فردا جور دیگری عمل میکنن از مردم انتظار اعتماد و توسعه یافتگی دارید؟......امروز قول عدم افزایش قیمت اقلام ضروری در ماه رمضان و عید را میدهند ولی در عمل غیر از این اتفاق میافتد....امروز قول عدم افزایش قیمت سوخت و انرژی را میدهند و فردا باکلمات بازی میکنند و.........

    • بدون نام

      گر چه این حرف درسته که یارانه نقدی بلای جان هر اقتصادیه ولی این طور اخبار,سریع منعکس میشه,منتهی نرخ پایین فساد دولتی و اقتصادی و حقوقی و رفاه اجتماعی و اقتصادی بالای سوییس و مقایسه اش با ایران,منعکس نمیشه.این که مردم سوییس می تونن با 100 هزار امضا,یک طرح رو به همه پرسی بگذارن و در ایران با یک ملیون امضا نتونستند منعکس نمیشه و نشان عدم توسعه یافتگی دولت نیست.

      این هم بره برای سانسور.راستی شاید سانسور تا این سطح هم نشان توسعه یافتگی است.

    • محمد آزاد

      باز هم ما ایرانی ها رو کوبیدید مقایسه تون خوب نبود

    • جلال

      واقعا مقایسه خیلی بیخودی بود.مردم سوییس قبل از اجرایی شدنه طرح نه گفتند و نه بعد از اجرایی شدن و تورمه سرسام آور و بالا رفتن قیمتها.مطمئنن اونام اگه طرح اجرایی میشد و تورم 300 تا500درصدی رو تجربه میکردن انصراف نمیدادن.هر چند من اعتقاد دارم حتی اگه قبلشم از مردم ایران نظرخواهی میکردن بازم نه نمیگفتند و این بخاطر سطح فرهنگی و شعور اقتصادیه که ما خیلی از سوییس عقبتریم.

    • بدون نام

      **مهم‌ترين برداشتي كه مي‌توان از اين مورد داشت عدم توسعه يافتگي سياسي ايران درمقايسه با سوئيس است و اين نشان مي‌دهد كه مردم ايران حتي به لحاظ اجتماعي نيز راه طولاني درپيش دارند.**
      بر عکس شما نشانه آگاهی سیاسی مردم ایران است .

    • ایرانن

      با سلام
      شاید باید فرق ایران و سوئیس را در رفاه بین دو کشور دانست
      اگر مردم ایران هم رفاه کشورهای اروپایی را داشتند یا حتی اگر از رفاه نسبی بیشتری برخوردار بودند
      اکر فاصله طبقاتی در ایران این قدر زیاد نبود به نوعی که دیدن و خواندن ارقام چند میلیاردی برای خانه ها و ماشین های یک عده معدود در روزنامه ها سبب حیرت یا خنده سایرین بشود
      آن وقت درست بود دو کشور را در مورد مطالبات شان از دولت های وقت کشورها مورد مقایسه قرار داد
      ایرانی امروز یارانه را فقط زهرخندی بر درد بی درمان بیکاری تبعیض طبقاتی و فقر اقتصادی و... می داند
      فقط همین

    • فرشاد

      آدم باید خیلی کودن باشه که این دوتا جامعه رو باهم مقایسه کنه.دستمزد کارگر تو ایران ۲۰۰دلاره و دستمزد تو سوییس ۳۵۰۰ دلار.حالا مقایسه کن.

    • علی

      با سلام
      عدم توسعه يافتگي سياسي ايران یکی از دلائل عدم استقبال مردم از انصراف دریافت یارانه است و مهمترین دلیل به نظر بنده عدم اعتماد به حرف دولتمردان است چرا که تجربه نشان داده آنها در حرفهای خود صداقت ندارند و حرف زدن آنها با عملشان یکی نیست.

    • منگلی

      درکشوری که تمام بانکهادر آن است وپولهایشان در آن است ومردم میدانند یارانه گرفتن یعنی تن دادن به گرانی درکشور ما که از همه چیز غنی هستیم باید پرداخت چندبرابر اجناس راداشته باشیم میخواستن به نوعی مردم را راضی به گرانی کنند مثلا ماشین درکشور همسایه پنج میلیون در کشور خودمان که تولیدکننده هستیم بیست میلیون آیادر کشورهای اروپایی این چنین است این کلاه برداری محض از مردم خودمان است

    • رجب

      ولله ماازاول که هنوزقانونش اجرا نشده بود نمیخواستیم.شماتحمیل کردیدبه مردم.یارانه ها را بداریدوقیمتهارابرگردانیدبه حالت اول

    • بدون نام

      مردم سوییس می داند که با کمک به دولت بهترین خدمات را دریافت خواهند کرد و ما.............

    • بیدل

      مردم سوییس با نگرفتن یارانه بهترین خدمات را از دولتشان خواهند گرفت ومردم ما ............

    • بدون نام

      سلام اقا لطفا مردم ایران را با وصعیت خودشان مقایسه کنید نه کشورهای دیگه .درامد کم بیکاری خرج تحصیل بالا حقوق کارگری کم.بازم بگم از این دل پر درد

    • الیاس

      اونجا رای گیری شد اینجاچشم بازگردیم دیدیم پول هنگفتی قراره بهمون بدند خب چکارکردیم گفتیم بلی اگه یه محل کسب و درآمد باخونه توشهرخودم داشته باشم میگم نه یارانه نمیخام وقتی بیکارباشم وقرض داشته باشم خانه نداشته باشم معلومه که یارانه روقبول میکنم

    • کوروش

      هر زمان در کشور ایران عزیزمان هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امکاناتی که دولت کشورهای اروپائی و منجمله سوئیس ارائه مینماید برسیم آنوقت مقایسه را مطرح کنید گویا شما در این کشور با مشکلات رفاهی و درمانی و اموزشی و غیره در گیر نیستید و شاید هم از نوع آقا زاده

    • بدون نام

      مقايسه از پايه مسخره بود

    • بدون نام

      از جون ملت چی می خاین جواب آره می خاین قیمتها رو بر گردونین به قبل از یارانه ها ببینین کی مخالفه همش به نفع شما ها که نباید باشه یه بار هم ملت نه بگن چی بشد.

    • بدون نام

      وای بر کسی که به فکر یارانه دادن به مردم افتاد
      45هزار میدهند به جاش بنزین 1000 نان گرون آب برق گاز گرون گلوی ملت رو بدجوری میفشارند اختلاس و دزدی حالا هم باید سرکوفت بخوریم ایران آری سویس نه. نصف مردم ما هنوز پیکان 40سال پیش رو سوار میشن. از جون مردم چی میخایین. چرا تن مردم رو با یارانتون میلرزانید.

    • omid

      سلام این مقاله ای که شما نوشتید خیلی خوبه به شرطی که همه حقایق گفته بشه مثلا رکود در ایران.فقر .بیکاری.تورم.نداشتن رشد اقتصادی و خیلیهای دیگه که قابل گفتن نیست ولی در سوییس همهی اینها بر عکس ایرانه در نتیجه مردم در رفاه هستند و نیازی به یارانه ندارند ولی مردم ما هر روز بدتر از دیروز

    • بدون نام

      سلام - تحليلگر محترم- اين را هم مي فرموديد كه جمعيت كشور سوييس 2 ميليون كمتر از جمعيت تهران است. فاكتور جمعيت در تصميم گيري هاي جمعي اثر مستقيم دارد.

    • صمد از تبریز

      مقاله بسیار خوبی بود اما در عین حال بسیار ناقص بود به عنوان مثال ذکر نشده است که پرداخت یارانه در سوئیس از کدام منبع می بایست پرداخت می گردید
      میزان درامد متوسط دو کشور
      میزان بیکاران دو کشور
      میزان خانواده هایی که درامدشان زیر خط فقر است
      و اینکه ایا انها راضی هستند که فقط عده کمی یارانه بگیرند و در عوض همه مالیات بپردازند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج