۳۳۹۱۰۸
۲ نظر
۵۰۲۱
۲ نظر
۵۰۲۱
پ

آیا خواستاگرام مجوز دارد؟

مدیر خواستاگرام تاکید دارد که او و سایت و اهداف کارش را از دیگر سایت های همسریابی جدا کنیم.

مجله خانه بخت - شیرین رحیمی:

کار ما از نظر خودمان قانونی است

روزهای پایانی فروردینی که گذشت، سمیناری با عنوان صندلی سفید برگزار شد که تعداد مراجعه کنندگان به این سمینار همسریابی از چشم رسانه ها دور نماند. این سینمار که پیش از این نیز از سوی آرمان داوری برگزار شده بود، با هدف ایجاد فرصت ازدواج شکل گرفت. داوری مدیر برگزارکننده این سمینار و مدیر خواستاگرام تاکید دارد که او و سایت و اهداف کارش را از دیگر سایت های همسریابی جدا کنیم.

او در این گفت و گو به پاره ای از ابهامات پاسخ داد و همچنان معتقد است که تخلف سایر سایت های غیرمجاز را نباید به پای فعالیت علمی او گذاشت.

آیا خواستاگرام مجوز دارد؟

آقای داوری ایده راه اندازی سایت خواستاگرام از کجا آمد؟

من مدتی پیش مدرس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودم و یکی از دروسی که در آنجا تدریس می کردم خلاقیت و نوآوری بود. همیشه فکر می کردم که چطور می شود یک مشکل را با یک ایده جدید و خلاق حل کرد. علاقه من به خلاقیت و نوآوری منجر به تاسیس خواستاگرام شد.

آیا رشته تخصصی شما با این فعالیت ها مرتبط است؟

من هم مدیریت خواندم و هم در زمینه مشاوره خانواده تحصیلاتی دارم و تا به حال در زمینه های آموزشی و علوم رفتاری (اخیرا صندلی سفید) سمینارهایی داشتم که توضیح در مورد آن فرصت دیگری می طلبد.

صحت و سقم اطلاعات متقاضیان و کاربران شما به چه صورت کنترل و بررسی می شود؟

ما در اساسنامه خواستاگرام قید کردیم کسانی که متقاضی هستند باید اولین دیدارشان را در موسسه انجام دهند و وقتی تشریف می آورند اینجا ما بررسی های خودمان را انجام می دهیم و راستی آزمایی و یا صحت و سقم اطلاعات این افراد را بررسی می کنیم.

آیا مواردی داشتید که بعد از آشنایی و ازدواج از طریق موسسه منجر به جدایی و طلاق شده باشد؟

تا این لحظه حدود ۶۲۰ الی ۳۰ مورد ازدواج و دو مورد طلاق داشتیم که موارد طلاق مربوط به کسانی بود که به ضوابط ما عمل نکردند و خودشان به نظر و دیدگاه خود ازدواج کردند.

منظورتان این است که چنین طلاق هایی ربطی به این سیستم ندارد؟

بله برای مثال به آنها گفتیم تشریف ببرید مذاکره کنید و بعد برای مشاوره بیایید اینجا، رفتند و برای مشاوره نیامدند، یا مثلا خانم هفت سال از آقا بزرگتر بود، ما گفتیم که شما مناسب هم نیستید توجه نکردند، گفتن ما به هم علاقه مند شدیم و خانواده ها ما را تایید کردند، پس تصمیم به ازدواج گرفتند.

آیا خواستاگرام مجوز دارد؟

در مورد متقاضیانی که اطلاعات خودشان را در این سایت به دروغ کمرنگ و پررنگ می کنند آیا پیگرد قانونی هم وجود دارد؟

عرض کردم کسانی که به دفتر ما مراجعه می کنند فایل اطلاعاتی آنها مورد بررسی قرار گرفته و اگر نیاز باشد شناسنامه ای رویت شود یا مدرک تحصیلی و یا مستندات دیگر ارائه شود، ما اینجا این کار را انجام می دهیم. مگر در روش سنتی چه کار می کنیم؟ مثلا اگر آقایی از خانمی خواستگاری کرد و ازدواج هم صورت گرفت و بعدا معلوم شود که این اطلاعات خلاف واقع بوده چه کار می کنیم؟ خوب هر کس در هر جایی اطلاعات غلط دهد باید با آن برخورد شود و به نظر من اصلا کسانی که ذهنیت منفی دارند، کسانی که ذهنیت قدیمی دارند یا به نوعی به هر چیزی بدبینی دارند، بهتر است اصلا در این حوزه ها وارد مطالعه نشوند، من قبلا هم عرض کردم که تا به حال چیزی حدود پنجاه نشریه از ما گزارش نوشته یا مصاحبه کرده اما ده تا از آنها مثبت بوده چهل تای بقیه منفی نوشتند. امیدوارم شما مثبت بنویسید!

ما سعی می کنیم نقش پرسش گرانه و بی طرفانه داشته باشیم، حتما شما هم در جریان هستید که اخیرا پلیس فتا در رابطه با سایت های همسریابی هشدار داده است که سایت های بدون مجوز قانونی حق فعالیت ندارند.

بله، معمولا با هر حرکت جدید مخالفت و مقاومت هایی ایجاد می شود و این طبیعی است، حال این رسانه ها و نشریات و متخصصین هستند که می توانند این مقاومت ها را بیشتر یا کمتر کنند، و به نظر من روزنامه نگاران نقش برجسته ای در این حرکت ها دارند.

بله ما هم قبول داریم که این مسائل باید برای اذهان عمومی روش شود و به فرض اگر پلیس فتا این هشدار را می دهد شما می توانید مجوز خود را ارایه دهید.

ما درواقع NGO یا یک موسسه مردم نهاد هستیم که این سایت و کانال (خواستاگرام) را راه اندازی کردیم و دارای شماره ثبت و مجوز از وزارت کشور هستیم و مطابق اساسنامه ما می توانیم برای تشکیل خانواده از طریق اینترنت به جوانان کمک کنیم.

منظورتان این است که در حال حاضر از لحاظ قانونی مشکلی در مورد فعالیت و راه اندازی کانال تلگرام تان ندارید؟!

تا جایی که من اطلاع دارم بسیاری از افراد برای پاسخگویی به این نیاز جوانان از ما تشکر هم کرده اند. غالب افراد حتی این حرکت را تشویق و تایید کردند. همچنین سازمان های ذیربطی که با ما در تماس هستند نظر خاصی به صورت رسمی در این مورد که ما به فعالیت خود ادامه ندهیم به ما ابلاغ نکردند.

پس مشکلی قانونی و مجوز ندارید؟

تا این لحظه که مشکل خاصی نداشتیم و از نظر خود ما، کارمان قانونی است و اگر هم کسی می گوید غیرقانونی است مستندات و موارد قانونی و ضوابطش را به ما اعلام کند تا ما هم توضیحات لازم را بدهیم. در ضمن یکی از کانال های ما که نزدیک به سی هزار عضو دارد و با توجه به این که این افراد اکثرا از رده های بالای فرهنگی و اقتصادی و شغلی و تحصیلی هستند به نظر شما این اشخاص قدرت انتخاب و تشخیص و قضاوت ندارند؟! بنابراین اگر این افراد این سیستم را می پذیرند و از آن استقبال می کنند حتما به آن اعتماد دارند که آن را انتخاب می کنند و می دانند که مشکلی ندارد.

آیا خواستاگرام مجوز دارد؟

منظور ما هم از شفاف سازی همین است.

ولی ما این شفاف سازی را باید برای کسانی انجام دهیم که به این مرکز مراجعه و هزینه پرداخت می کنند و جزء مراجعین ما هستند ولی در کل برای روشن شدن یک سری ابهامات باید بگویم که عملکرد ما با سایت های همسریابی کاملا متفاوت است و اهداف و سیاست های این سایت ها با ما کاملا فرق دارند، در این سایت ها افراد خودشان قرار دیداری دارند و همدیگر را می بینند، ما کاملا با این روش مخالفیم و معتقدیم کسانی که می خواهند با هم صحبت اولیه داشته و همیدگر را ببینند باید کاملا تحت نظر دفتر باشد و حتما این قرارها باید مدیریت شود.

به دلیل این که جلوی خیلی از آسیب ها و مشکلات بعدی گرفته شود و به همین سبب است که سیستم ما در کل با خیلی از این سایت ها تفاوت دارد، در ضمن این سایت ها اکثرا مجوز ندارند، من در جلسات وزارت ورزش و جوانان و در جلسات سازمان های دیگر هم گفتم که فلسفه سایت های همسریابی موجود، که دختر و پسر بدون کنترل به هم شماره می دهند و قرار می گذارند کاملا غلط و اشتباه است.

آقای داوری قبول دارید به دلیل همین مشکلات است که بسیاری از خانواده ها با این سایت های همسریابی مشکل داشته و اعتماد نمی کنند؟

بله کاملا هم حق دارند، متاسفانه یک سری از این سایت ها ممکن است توسط افراد مجهول الهویه ای اداره شوند که حتی خارج از کشور باشند و طبعا اطلاعاتی که افراد از آنجا وارد می کنند درست و غلط شان معلوم نیست، راستی آزمایی هم نمی شود، این افراد فقط یک پولی پرداخت می کنند و شماره می دهند و بعد با مشکلات و آسیب های زیادی مواجه می شوند که نه راه پس دارند و نه راه پیش و متاسفانه اکثر اغفال می شوند و در معرض هزاران سوءاستفاده روحی و روانی و مالی و جنسی و خیلی آسیب های دیگر قرار می گیرند.

بله، اگر دولت یا هر ارگان ذیربطی با آنان برخورد کند کاملا کار درست و به جایی است ما هم کار این سایت ها را نه تنها تایید نمی کنیم بلکه محکوم می کنیم و تاکید می کنیم که ما نه چنین سایتی داریم و نه می خواهیم که داشته باشیم.

با این مشکلات چرا چنین سایت هایی باز هم مراجعه کننده دارند؟

وقتی یک سیستم کارآمد و سلامت وجود نداشته باشد، مردم به سمت سیستم های ناصحیح سوق پیدا می کنند.

اگر سیستمی به فکر راهکار درست و سلامت در زمینه ازدواج جوانان و تشکیل خانواده است به جای اینکه کمک و حمایت شود، یک روز بگویند این کار را بکنید و یک روز بگویند نکنید، این حرکت صحیحی نیست و بهتر است به جای این کارها به شناسایی و ساماندهی این سیتم ها کمک کنند و همه را به یک شکل قضاوت نکنند. ما هم سیستم های غلط و غیراصولی و بدون اساسنامه را محکوم می کنیم ولی از نظر ما سیستمی که دارای چارچوب قانونی است دولت و سازمان های مربوط باید کمکش کنند که اشکالات آن رفع شود و آن را زیر چتر حمایت خود ببرند.

در نهایت صادقانه بگویم که اگر چنین سیستم های درست و سلامتی در کشور وجود نداشته باشد، جوانان هم کار خودشان را می کنند و به همان سایت های مجازی در فضای تلگرام و غیره و ذالک روی می آورند و جذب می شوند، بنابراین می بینید که این مشکل همه ما و جامعه است.

آیا خواستاگرام مجوز دارد؟

پیشنهاد شما چیست؟

وزارت آموزش و جوانان حوزه ای به نام کشف استعداد جوانان برای سنجش جوانان علاقه مند به ورزش و بااستعداد دارد، به فرض اگر کسی می خواهد فوتبالیست، بسکتبالیست، دونده و یا کاراته کار خوبی شود آنها را شناسایی می کند و بودجه ای برای آموزش و تعلیم و رشد آنان در نظر می گیرد و به این شکل از این جوانان خبره حمایت می کند و با چنین حرکت هایی کمک می کند تا ورزش کشور پیشرفت کند.

حال اگر همین عملکرد در حوزه ازدواج جوانان و تشکیل خانواده برای کسانی که در این زمینه ها استعداد و مانند NGOهایی مثل ما دغدغه این کارها را دارند برنامه ریزی و اجرا شود بدیهی است که با این کار علاوه بر اینکه سیستم های صحیح در چارچوب قانون و تحت حمایت نهادهای دولتی قرار می گیرند در ضمن با این ساماندهی جوانان ما کمتر دچار آسیب پذیری خواهندشد و با وجود یک سیستم سالم و سلامت دیگر نیازی نمی بینند که به سایت های غیرمجاز و فضاهای منحرف مجازی و غیرمجازی روی آورند که نتیجه آن هم چیزی به غیر از افزایش آمار بالای طلاق ها نخواهد بود.

به نظر من برای عبور از این بحران همه باید دست به دست هم دهیم و با دید مثبت یک راه کار علمی و عملی برای بهبود و ساماندهی این شرایط ارائه دهیم و در آخر امیدوارم که شما هم با یک خوش بینی و یا لااقل واقع بینی این مطالب را چاپ کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مسخره بازی.. جمع کنید بابا..

    • بدون نام

      من خودم عضو کانال هستم.اتفاقاخوبه.اینطوری شانس ازدواج بالامیره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج