۳۴۳۳۳۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

ترافیک بویینگ و ایرباس در آسمان ایران

ناوگان هوایی ایران پیر و فرسوده و نیازمند نوشدن است اما سال‌هاست که زیر سایه تحریم‌ها این امکان عملا وجود نداشته و اگر هرازگاهی خریدهایی هم انجام می‌شد، معمولا یا از میان هواپیماهای مستهلک و پیرتر دیگر کشورها بود که بلافاصله باید از خط پرواز خارج می‌شدند یا هواپیماهای تقریبا جدیدی بود که با هزینه‌های سرسام‌آور و پادرمیان دلال‌ها به کشور می‌آمد.

روزنامه وقایع اتفاقیه: ناوگان هوایی ایران پیر و فرسوده و نیازمند نوشدن است اما سال‌هاست که زیر سایه تحریم‌ها این امکان عملا وجود نداشته و اگر هرازگاهی خریدهایی هم انجام می‌شد، معمولا یا از میان هواپیماهای مستهلک و پیرتر دیگر کشورها بود که بلافاصله باید از خط پرواز خارج می‌شدند یا هواپیماهای تقریبا جدیدی بود که با هزینه‌های سرسام‌آور و پادرمیان دلال‌ها به کشور می‌آمد.

بعد از لغو تحریم‌ها امیدها برای سروسامان‌دادن به این ناوگان پر‌و‌بال شکسته بیشتر شد. سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه هم اوج این امیدواری‌ها بود؛ سفری که با امضای یکی از بزرگ‌ترین خریدهای خارجی ایران همراه شد. خریدهای ایران ظاهرا به اروپا هم محدود نمی‌شود و حتی آمریکایی هم مایل هستند از این بازار پرسود نفعی ببرند. در این میان مقامات آمریکایی به نظر می‌رسد مخالفت چندانی ندارند. آخرین خبرها هم حاکی است که به احتمال زیاد به‌زودی قرارداد با بوئینگ قطعی خواهد شد تا یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای خرید ایران رسمی شود.

پیش‌خرید از بوئینگ ماه آینده نهایی می‌شود

درباره پرونده خریدهای بزرگ ایران برای ناوگان هوایی، اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پیش‌قرارداد خرید ایرباس‌ها تا یک ماه آینده نهایی می‌شود، اعلام کرد: فاینانس خرید ایرباس‌‌ها هم مشخص شده و تفاهم‌نامه اولیه با آنها به امضا رسید. او درباره تعیین تکلیف پیش‌قرارداد ۱۰,۵ میلیارد دلاری‌ ایرباس‌ها گفت: مذاکرات ما با کمپانی ایرباس هنوز ادامه دارد و طبیعی است تا وقتی که نقطه‌نظرات ما تأمین نشود، قرارداد را امضا نخواهیم کرد. فخریه‌کاشان بیان کرد: ‌کمپانی ایرباس در حال نهایی‌کردن مجوزهای اوفک‌ (Office of Foreign Assets Control) «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌ آمریکا» است‌ و به آنها وعده داده شده است حداکثر تا ۱۰ روز آینده مجوزهای اوفک برای آنها نهایی می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: ایرباس پیش از این درخواست خود را به اوفک ارائه داده بود و طرف مقابل نیز موضوع را بررسی کرده است، ضمن آنکه جلسات زیادی بین ایرباس و اوفک برای مذاکره برگزار شده است که امیدوارم زودتر به نتیجه برسد. او درباره خرید هواپیما از کمپانی بوئینگ گفت: شرکت هواپیمایی ایران درخواست خرید هواپیما از بوئینگ داشته و مذاکرات جدی با این شرکت در حال انجام است اما هنوز در شرایطی نیستیم که بتوانیم جزئیات این مذاکرات را رسانه‌ای و اعلام کنیم‌.

بزرگ‌ترین قرارداد ایران

فخریه‌کاشان، با اشاره به اینکه ‌این قرارداد در صورت به سرانجام‌رسیدن مهم‌ترین و بزرگ‌ترین قرارداد بعد از قراردادهای نظامی دوره قبل از انقلاب خواهد بود، درباره نحوه تأمین مالی خرید هواپیما از بوئینگ هم گفت: هزینه این قرارداد هم ‌از طریق فاینانس پرداخت می‌شود؛ البته فاینانس مبلغ قراردادهای خرید هواپیما به این معنا نیست که دولت باید این فاینانس را تضمین کند و تأکید می‌کنم در هیچ‌یک از قراردادها‌ی خرید ایرباس و بوئینگ، دولت تضمینی نخواهد داد. به‌این‌ترتیب ظاهرا توافق با بوئینگ کاملا جدی و قابل تحقق است؛ چون آن‌طور‌که علی عابد‌زاده،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، مذاکرات مرحله‌ای ایران‌ایر با کمپانی بوئینگ تقریبا به نتیجه رسیده و دو طرف به توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما دست یافته‌اند.

۱۰۰ فروند هواپیمای جدید می‌خریم

عابدزاده، تعداد هواپیماهای توافق شده‌ برای خرید از بوئینگ را ۱۰۰ فروند اعلام کرد و گفت: از بین ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور، ۲۳۰ هواپیما نیازمند جایگزینی است. او ضمن تأیید توافق با شرکت بوئینگ اعلام کرد: در چندین مرحله بین ایران‌‌ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند. ‌معاون وزیر راه و شهرسازی، رقم قرارداد نهایی با کمپانی بوئینگ را که از سوی برخی منابع غربی ۱۷ میلیارد دلار عنوان شده است، قطعی ندانست و اعلام کرد: جزئیات ساز‌و‌کار و توافق‌های مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد. به گفته او شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود. او از ارائه زمانبندی خاصی برای عملیاتی‌شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت: تا‌زمانی‌که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانه‌داری آمریکا صادر نشود، نمی‌توان زمان دقیقی درباره انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج