۳۴۴۵۲
۴ نظر
۵۰۱۷
۴ نظر
۵۰۱۷
پ

گفتگو با مصطفي شايسته كارگردان من همسرش هستم

«من همسرش هستم» چه مشکلاتی داشت؟

مصطفي شايسته سال‌هاست كه در سينما به عنوان تهيه‌كننده به فعاليت مي‌پردازد ولي من همسرش هستم نخستين تجربه كارگرداني او محسوب مي‌شود. او تهيه كننده آثاري چون كنعان، كافه ستاره، بي‌پولي و... بوده است. يك بعدازظهر پائيزي مهمان دفتر او بوديم و به گفت‌و‌گو نشستيم.

روزنامه ایران: تهيه كنندگي در عالم سينما بسيار مهم تلقي مي‌شود. هوشمندي و مديريت تهيه كننده باعث مي‌شود كه اثري خوب شود و به عنوان يك فيلم خوب از آن ياد كنيم.

مصطفي شايسته سال‌هاست كه در سينما به عنوان تهيه‌كننده به فعاليت مي‌پردازد ولي من همسرش هستم نخستين تجربه كارگرداني او محسوب مي‌شود. او تهيه كننده آثاري چون كنعان، كافه ستاره، بي‌پولي و... بوده است. يك بعدازظهر پائيزي مهمان دفتر او بوديم و به گفت‌و‌گو نشستيم.

«من همسرش هستم» چه مشکلاتی داشت؟

آقاي شايسته چطور شد كه من همسرش هستم را خودتان ساختيد و مانند ديگر كارهاي دفترتان آن را تهيه نكرديد؟

مدتی بود مترصد این بودم که اگر شرایط و موقعیت فراهم شود فیلمی را خودم به عنوان کارگردان بسازم ولی خب باید عوامل مختلفی درکنار هم قرار می گرفتند تا من را متقاعد می‌کردند که به سمت ساخت فیلم بروم .

در این مرحله که به ساخت فیلم انجامید مهم ترین چیزی که من را به سمت کارگردانی کشاند جذابیت‌های موجود در فیلمنامه خانم نازنين ليقواني بود. وقتی فیلمنامه را خواندم ترغیب شدم که خودم این فیلم را بسازم.

فيلم شما از جمله فيلم‌هايي است كه در اكران از طرف حوزه هنري تحريم شد. با وجود اين فروش اثر چگونه است؟

با وجود تحریم حوزه هنری من همسرش هستم بالاترین فروش را در اکران پائیز داشت. شما می‌دانید که فروش سینماهای حوزه بخصوص سینما آزادي می‌تواند معادل فروش ۱۰ یا ۱۵ سینما در شهر تهران باشد که ما این سالن ها را در اختیار نداریم. اما با وجود این فیلم در صدر فروش سینماهای تهران قرار دارد و دلیلش هم این است که مردم مشخصات فیلم خوب را می‌دانند و فیلم غیرسفارشی و مستقل را تشخیص می‌دهند و از این نوع فیلم‌ها استقبال می‌کنند. البته فکر می‌کنم موفقیت فیلم بیشتر از اینکه برای من جذاب باشد باید برای حوزه هنری جالب باشد.

«من همسرش هستم» چه مشکلاتی داشت؟

مصطفي زماني از نيكي كريمي كوچكتراست و گذشته از اين نقش، سن او در اين فيلم از سن خودش بيشتر بود طوري كه براي بازي كمي اضافه وزن پيدا كرد. چطور شد كه او را انتخاب كرديد در حالي كه مي توانستيد از بازيگرهايي در سن و سال همان نقش استفاده كنيد؟

موقعی که فیلمنامه را خواندم و تصمیم به ساخت فیلم گرفتم نخستين بازیگری که به ذهنم آمد خانم نیکی کریمی بود. پس از توافق با خانم کریمی به سراغ انتخاب دیگر بازیگران رفتم . فکر کردم که کدامیک از بازیگران می‌توانند نقش همسر او را بازی کنند . به هر ترکیبی فکر کردم در عین جذابیت تکراری بود . به این نتیجه رسیدم که ترکیب نو و جدیدی را انتخاب کنم. بازی مصطفی زمانی را هم در فیلم قصه پریای فریدون جیرانی دیده بودم و مشخص بود که او برای نقش هایش تلاش می‌کند.

به همین دلیل مصطفی زمانی را انتخاب کردم. سپس به من گفتند ممکن است این شائبه پیش بیاید که مرد قصه سنش از زن داستان کمتر است. وقتی دیدم چنین برداشتی به‌ وجود آمده در صدد انکارش برنیامدم . هر جایی غیر از ایران معتقدند که ترکیب به لحاظ سنی لو نمی‌رود ولی ما چون مشخصات شناسنامه‌ای این دو نفر را داریم چنین ذهنیتی پيدا كرديم، همان‌طور که در جاهایی که مشخصات این دو نفر را نمی‌دانستند کسی به من نگفت که چرا آقا از خانم کوچکتر است.

از طرفی برای تماشاگران ایرانی این شائبه به وجود آمد که آقا از خانم کوچکتر است و من هم منکر نشدم چون می خواستم بگویم ممکن است برخی از مشکلات از همین کمتر بودن سن مرد پیش بیاید.

«من همسرش هستم» چه مشکلاتی داشت؟

قصه فيلم شما تعليق‌هايي دارد، در جاهايي بخشي از داستان لو نمي‌رود تا اينكه پايان فيلم همه چيز مشخص مي‌شود. فكر نمي‌كنيد مخاطب اينگونه سردرگم مي‌شود؟

فکر می‌کنم اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد و روابطی که بین آدم‌ها وجود دارد جزو الزامات قصه است. در واقع پنهان‌کاری جزو لاینفک روابط فیلم است. علاقه‌مند بودم که چنین چیزی را در فیلم نشان دهم که جوهره روابط قصه فیلم ما پنهان‌کاری است و این را در قصه گنجاده ایم.

مي‌گويند در سينماي ايران كمتر فيلمي زن خيانتكار را نشان داده است علي رغم اينكه زن داستان شما اداي خيانت كردن را در مي‌آورد. نظرتان چيست؟

من چنین اعتقادی ندارم. اگر این احساس منتقل شده می توانیم به هیجان انگیز بودن فيلم وفیلمنامه ربط بدهیم. من بیشتر با این تعبیر موافقم.

«من همسرش هستم» چه مشکلاتی داشت؟

شما از تهيه كننده‌هاي قديمي محسوب مي‌شويد و بهتر از من مي دانيد كه تهيه‌كنندگي با سرمايه‌گذاري در سينما فرق دارد. نظرتان درباره ورود آدم‌هايي كه فقط سرمايه دارند به سينما چيست؟

من فکر می‌کنم دروازه‌های سینما برای کسانی که می‌خواهند در سینما سرمایه وارد کنند و سرمایه‌گذاری در سینما را گسترش دهند باید باز باشد. هر کسی که به طور واقعی سرمایه‌ای را وارد سینما کند به دلیل شرایط اقتصادی سینما باید با آغوش باز و آگاهانه از او استقبال کرد، ولی سرمایه‌گذاری با تهیه کنندگی فرق دارد. سرمایه‌گذار باید اجرای کارش را به تهیه‌کننده حرفه‌ای بسپرد. پس از مشارکت و سرمایه گذاری در چند فیلم وقتی کار را به طور حرفه‌ای یاد گرفت و به تجربه دست پیدا کرد حالا می‌تواند خودش تهیه کننده شود.

سال گذشته در جشنواره فجر تعدادي فيلم حضور داشتند كه چون به مسائل خانوادگي پرداختند برخي گفتند در سينماي ايران ژانري به نام خيانت وارد شد و بسياري از حواشي از همين جا آغاز شد. این ژانر را قبول دارید؟

خیر ،اینکه روابط عادی و خانوادگی را نشان دهیم و به جزئیات زندگی بپردازیم و دقیق شویم و اسمش را نشان دادن خیانت بگذاریم را قبول ندارم. این یک پروژه‌ای است که یکی از تهیه‌کننده‌های سینما زمان جشنواره فجر کلید زد و پس از آن هم برخی رسانه ها به آن دامن زدند.

«من همسرش هستم» چه مشکلاتی داشت؟

شايد چون دفترهاي سينمايي از توليدات هم خبر ندارند ممكن است تعدادي فيلم در يك سبك كار شوند اين اتفاق مي‌افتد. چه كار كنيم كه در توليدات يك‌سال سينما تنوع ژانر باشد؟

ممکن است در یک‌سال تعدادی فیلم مشابه در یک ژانر سینمایی ساخته شود و شرایطی هم فراهم نمی‌شود که فیلمسازها و نویسندگان تقسیم کار کنند. همان‌طور که نمی توانیم آحاد جامعه را تقسیم کنیم و بگوییم فلان گروه در فلان رشته تحصیل کنند و گروهی دیگر در رشته‌ای دیگر. کار هنری خلاقانه است ،مگر اینکه کاری را سفارش دهند.

در کنار تنوع موضوعی که فیلم‌های سینمای ما دارد دولت هم می تواند موضوعات مورد علاقه خود را به فیلمسازها سفارش دهد اما نمی‌شود از قبل کنترل کرد که فیلم‌ها در چه ژانرهایی ساخته می‌شوند چون در این باره به نتیجه نمی‌رسیم.

راه برون رفت از این بحران چیست ؟ اگر مثلاً جشنواره فجر امسال تعدادی فیلم در ژانر طنز داشتیم هم باید چنین اتفاقی بیفتد؟

من به بحران معتقد نیستم. این بحرانی است كه یک تهیه‌کننده پیش آورد و حوزه هنری هم ادامه داد، اما من به اینکه تعدد فیلم‌ها در یک ژانر حاشیه پیش می‌آورد معتقد نیستم.

حرف آخر؟

فیلم من با وجود اینکه از طرف حوزه هنری تحریم شد خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفت. از همه کسانی که من همسرش هستم را دیده‌اند یا اینکه قرار است ببینند ممنونم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هاشم

      داشتم فکر میکردم نیکی کریمی یه روزی عروس فیلم عروس بود الان هم هنوز بعنوان یک بازیگر نقش اول یا دوم هست بیچاره پورعرب

    • بدون نام

      من که خوشم اومد

    • بدون نام

      نیکی واقعا زیباست

    • بدون نام

      نیکی کریمی و مصطفی زمانی درسته اختلاف سن دارن ولی توی فیلم زیاد مشخص نیست...ینی ما سن واقعیشونو میدونیم ولی اختلاف سنشون تو فیلم معلوم نیست چون نیکی باوجود چهل و خورده ای ست واقعا جوان و زیباست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج