۳۴۵۷۰۸
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

خواندنی ها با برترین ها (۸۴)

در این شماره از خواندنی ها با رمانی از لوکزیو، راهنمایی برای داستان نویسی، رمانی از فیلیپ راث و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از لوکزیو، راهنمایی برای داستان نویسی، رمانی از فیلیپ راث و... آشنا شوید.

ستاره سرگردان

  • ژان ماری لوکزیو
  • ترجمه ی سجاد تبریزی
  • نشر آموت
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با برترین ها (84)

این رمان درباره دو دختر یهودی فرانسوی و دیگری مسلمان فلسطینی است. دختر یهودی پس از جنگ جهانی دوم از فرانسه آواره و عازم سرزمین‌های اشغالی فلسطین کنونی می‌شود و در همین زمان دختر فلسطینی در شهر عکا در خانه‌ای زیبا همراه با خانواده‌اش زندگی می‌کند. داستان از تقابل این دو بر سر ماجرای درخواست تخلیع و اخراج خانواده دختر فلسطینی از این شهر صورت می‌پذیرد که گویا به درخواست سازمان ملل است و این اتفاق و تقابل این دو دختر در این ماجرا قصه را به پیش می‌برد.

ژان ماری گوستاو لوکلزیو در سال ۱۹۴۰ در شهر نیس فرانسه به دنیا آمد. اولین داستانش را در سن هفت سالگی در کابین کشتی نوشت که در آن به همراه مادرش برای یافتن پدر به نیجریه می‌رفت. او خیلی زود و در ۲۳ سالگی با نوشتن داستان «صورت جلسه»، برنده جایزه «روندو» شد و نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

زندگی پر تلاطم و سر سودایی باعث شد، فضاهای متعددی را تجربه و به کشورهای زیادی از پنج قاره سفر کند؛ سالیانی را با قبایل سرخپوست مکزیک زیست، با قبایل بدوی مغرب روزگار گذراند و پرسه زدن در خیابان‌های سئول را تجربه کرد. حاصل این سیر و سلوک، بیش از ۴۰ رمان، مجموعه داستان و رساله و مجموعه مقالات بیشمار است. وی سال ۱۹۹۴ به عنوان بزرگترین نویسنده فرانسوی زبان شناخته شد.

لوکلزیو در سال ۲۰۰۸، پس از رمان «ورد سنگی» که الهام گرفته از شرایط زندگی مادرش بود برنده «جایزه نوبل ادبیات» شد.


فن و هنر داستان نویسی (چگونه زندگی را در زبان بیان کنیم)

  • اتو کروزه
  • ترجمه ی پیمان کی فرخی
  • نشر اختران
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با برترین ها (84)

اتو کروزه این کتاب را به این نیت نوشته است که یک بار دیگر داستان‌نویسی را به منزله ی امکان تعمق درباره ی زندگی و شیوه بیان زندگی در زبان به ما معرفی کند. تا جایی که ما اطلاع داریم، او نخستین نویسنده آلمانی است که کتابی کاربردی برای نویسندگی ادبی و داستان‌نویسی پیشرفته تألیف کرده است. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه می‌توان توجه خوانندگان را جلب کرد، کشاکش آفرید و قهرمان را خلق کرد تا خوانندگان با آنها هم‌ذات‌پنداری کنند و چگونه می ‌توان عمیق‌ ترین احساسات خوانندگان را برانگیخت.

کتاب چهار ترمز قوی خلاقیت را تشریح می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان خلاقیت داستانی را پرورش داد. نویسندگان باید دانش فنون داستان‌نویسی و ترکیب‌بندی را بیاموزند و تمرین کنند؛ از این‌رو مثال‌هایی عملی هم در کتاب گنجانده شده است و بیش از همه این جنبه از کتاب اهمیت دارد، چراکه به گفتۀ اتو کروزه داستان‌نویسی را فقط از طریق انجام آن می‌توان آموخت.


زوکرمن رهیده از بند

  • فیلیپ راث
  • ترجمه ی سهیل سمی
  • نشر نیماژ
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با برترین ها (84)

راث در این رمان داستانی را درباره شخصیتی با عنوان زوکرمن روایت می‌کند که در میانسالی با نوشتن رمانی جنجالی به موفقیت رسیده و مبدل به یک میلیونر شده است. این موفقیت اما زندگی او را تبدیل به کابوسی کرده و وی را در دوراهی میان خود بودن و یا سرسپردگی قرار داده است.

زوکرمن در این داستان تصویر جهانی خیالی را خلق کرده است که در زندگی واقعی خود می‌بیند و همین مساله رمان تازه راث را تبدیل به صحنه‌ای برای روایت طنزآمیز و دردناک او از تقابل ادبیات و زندگی روزمره کرده است.

راث از نویسندگان سرشناس آمریکای معاصر به شمار می‌رود که از سال ۱۹۵۹ تاکنون به حرفه نویسندگی مشغول است. وی تاکنون به خاطر آثارش جایزه ملی منتقدان کتاب، جایزه پن فاکنر، جایزه ملی کتاب آمریکا، جایزه پولیتزر، فرانتس کافکا، من بوکر و پرنس آستوریاس را کسب کرده است.


فرهنگ اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های جانوری در زبان فارسی

  • کامیاب خلیلی
  • انتشارات قصیده سرا
  • چاپ اول: 95

خواندنی ها با برترین ها (84)

انسان‌ها در طی تاریخ رفتار، صفات، عادات، نتیجۀ اعمال و حتی شکل ظاهر خود را به جانوران نسبت داده‌اند؛ اما با گذشت زمان یا به دلیل تکرار، آن نسبت‌ها به صورت باورهای مردم نمودار می‌شود و از آنها ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها، تشبیه‌ها، مقایسه‌ها، پندها، مزاح‌ها و ناسزاها ساخته می‌شوند؛ از قبیل اینکه به تصور مردم روباه حیله‌گر است و روبهی، حیله‌گری کردن. درست است که در اصول اخلاق انسانی، حیله‌گری یا فریب‌کاری بر خلاف اخلاق نیک و از خصال نکوهیده است؛ اما روباه را با حیله‌گری چه مناسبت است؛ چون رفتار جانوران طبیعی و غریزی است و انسان تنها جانوری است که عقل دارد. آنچه انسان‌ها حیله‌گری روباه فرض می‌کنند، فقط شیوه‌های شکار این جانور برای ادامۀ حیات یا روش‌های فرار برای اجتناب از خطر است.

امثال و حکم جانوری را می‌توان عموماً به سه گروه بزرگ تقسیم کرد: گروه نخست بازتاب رفتارها و صفات طبیعی و غریزی جانوران در امثال و حکم است و بیشتر آنها نیز از روی مشاهدۀ رفتار غریزی جانوران در مقایسه با رفتار انسانی یا قراردادهای اخلاقی انسان‌ها در جامعه ساخته شده است؛ حیله‌گری روباه، دزدی گربه، دلیری شیر، کبر پلنگ، درندگی و ناقلایی گرگ، کینۀ شتری و .... برخی نیز بستگی به شکل ظاهری جانور دارد: میمون، انتر و... گروه دوم زاییدۀ تخیلات خود انسان دربارۀ جانوران است؛ مانند خواب دیدن شتر و رؤیای پنبه‌دانه یا قاطر چموشی که برای زیان رساندن به صاحبش خود را به قعر دره پرت می‌کند.

گروه سوم از روی بازتاب‌های شرطی جانوران ساخته شده است. شرطی کردن جانوران که از عهد باستان با اهلی کردن جانوران آغاز می‌شود، تحت تأثیر و دخالت خود انسان صورت گرفته است. بازی کردن جانوران در سیرک یا رقصاندن برخی از حیوانات مانند شتر به علت شرطی کردن آنهاست. رقص شتر که یکی از تفریحات بسیار قدیمی اعراب بدوی است، بی‌آنکه خود بدانند که از کاشفان قدیم بازتاب شرطی هستند معمول گردیده است؛ به این ترتیب که: چهار سینی داغ زیر چهارپای شتر قرار داده و بوق و دهل را به صدا در می‌آورند، پس از چند بار تکرار هرگاه بوق و دهل را به صدا درآورند، شتر به رقص درمی‌آید.


زیردست

  • هاینریش مان
  • ترجمه ی محمود حدادی
  • نشر ماهی
  • چاپ اول:84 (چاپ دوم 95)

خواندنی ها با برترین ها (84)

زیردست مشهورترین رمان هاینریش مان در ۱۹۱۴، کمی پیش از آغاز جنگ جهانی اول، نوشته شد، اما در سال ۱۹۱۸، بعد از جنگ جهانی اول، به چاپ رسید. این رمان روایت طنزآلود زندگی شخصیتی به نام دیدریش هسلینگ است؛ مردی فرومایه که بنده‌ وار و متعصبانه طرفدار قیصر ویلهلم دوم است. او خبرچین، عهدشکن و خائن است و با چاپلوسی‌هایی مضحک و خیانت به آزادیخواهان پیشرفت می‌کند.

مان در زیر دست به شکل‌گیری شخصیت‌های نوکسیه و فرصت‌طلبی پرداخته که در پیدایش صنعت و سرمایه در آلمانِ اوایل قرن بیستم نقشی بنیادین داشتند و با نظامی‌گری ابلهانه و سیاستی عاری از اخلاق این کشور را درگیر جنگ بزرگ و ویرانگر کردند. نویسنده در این رمان با نگاهی تیزبین جامعه آن دوران آلمان را بررسی کرده و توانسته است ظهور فاشیسم در سال‌های بعد را به نوعی پیش‌بینی کند.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون

    • بدون نام

      تشکر و سپاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج