۳۵۷۱۰
۵۰۴۲
۵۰۴۲
پ

اين رشته‌ ها را انتخاب كنيد تا بيكار نمانيد

اساس اعلام وزارت علوم تحقيقات و فناوري، فناوري‌هاي هوافضا، هسته اي و نانو و رشته‌هاي مرتبط با سلول‌هاي بنيادي و پزشکي مولکوليو...از جمله اولويت‌هاي درجه اول سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت علوم براي كنكوري‌هاي سال آينده اعلام شده است.

روزنامه ا بتکار : بر اساس اعلام وزارت علوم تحقيقات و فناوري، فناوري‌هاي هوافضا، هسته اي و نانو و رشته‌هاي مرتبط با سلول‌هاي بنيادي و پزشکي مولکولي و رمزنگاري و کدگذاري و همچنين رشته‌هاي مطالعات قرآن و حديث، کلام اسلامي و فقه تخصصي از جمله اولويت‌هاي درجه اول سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت علوم براي كنكوري‌هاي سال آينده اعلام شده است.

علاوه بر اين رشته‌هايي از زير مجموعه علوم تجربي كه كه به طور مستقيم با دانش ارتقاي سلامت با تاکيد بر بيماري‌هاي داراي بار بالا و معضلات بومي، الگوهاي شيوه زندگي سالم منطبق با آموزه‌هاي اسلامي و استفاده از الگوهاي تغذيه بومي باشند به همراه حکمت و فلسفه هنر، هنرهاي اسلامي ايراني، هنرهاي مرتبط با انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در زير مجموعه هنر از جمله ديگر اولويت‌هاي وزارت علوم براي كنكور سال اينده در نظر گرفته شده است.

طي روزهاي گذشته وزارت علوم رشته‌هاي اولويت دار را براي کنکور سال آينده اعلام کرده است. اقدام جديد اين وزارتخانه در حالي است كه آمارها مي‌گويند كه تعداد بيكاران داراي مدارك كارداني و كارشناسي بيش از بيكاران ديپلمه است. طي ماههاي اخير مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان فني و حرفه اي با استناد به اين گونه آمارها مدعي فاصله گرفتن دانشگاه‌ها از وظيفه اصلي خود يعني مهيا كردن نسل جوان براي ورود به بازار كار شده اند.

وزير آموزش پرورش هفته گذشته در همايشي مرتبط با توسعه هنرستان‌هاي فني و حرفه اي در كشور و وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ماه گذشته در در سالگرد تاسيس مراكز فني و حرفه اي كشور از افزايش آمار بيكاران داراي مدارك دانشگاهي گلايه كرده اند. گفته شده است كه سازمان سنجش در راستاي ايجاد تعادل بين بازار کار و تقاضا براي اولين بار و با هدف ساماندهي بهينه پذيرش دانشجويان در سال آينده رشته‌هاي اولويت دار و مورد نيازهر گروه آزمايشي را اعلام کرده است تا داوطلبان سال آينده متناسب با بازار کار رشته‌هاي خود را انتخاب کنند.

در اين تقسيم بندي رشته‌ها به اولويت الف، ب و ج تقسيم شده است.تعادل ميان بازار عرضه و تقاضاي نيروي دانشجو و بازار کار از گذشته مورد توجه وزارت علوم بوده است. در همين زمينه هم چندي پيش جعفر توفيقي داريان، وزير علوم دولت اصلاحات و استاد دانشگاه به خبرآنلاين مي‌گويد: آموزش عالي يک نظام عرضه نيروي کار است و اقتصاد يک نظام تقاضاي نيروي انساني.در کشور ما جدايي اين دو نظام عرضه و تقاضا وجود دارد.دولت بايد به گونه اي برنامه ريزي کند که نظام عرضه و تقاضا تعامل داشته باشد اما اين دو نظام جداگانه فعاليت مي‌کنند و براي همين هدفمندي معنا ندارد.

مشکل اساسي نظام آموزش عالي رکود در بخش تقاضا است مثلا حجم اقتصاد کشور ما در مقايسه با کشورهاي مشابه پايين است. همچنين درصد نيروي انساني متخصص در جمعيت شاغل که درصد مهمي است هم مهم است وهرقدر اين درصد بالاتر باشد يعني ظرفيت اقتصاد کشور بالاست.وي تاکيد مي‌کند:يکي از دلايلي که وزارت فرهنگ آموزش عالي در سال ۷۹ تبديل به وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري شد و در قانون آن شوراي علوم و تحقيقات با رياست رئيس جمهور و شرکت نمايندگان عرضه و تقاضا تشيکل شد همين بود که به بازار عرضه و تقاضا سامان دهد.

تجربه کشورهاي توسعه يافته اين موضوع را نشان مي‌دهد. با اين حال فهرست اولويت بندي ارائه شده از سوي سازمان سنجش آموزش كشور بيش از اين كه نشان دهنده نياز بازار كار بوده باشد بر اساس سياست‌هاي كلان حكومتي و برنامه ريزي‌هاي انجام شده در اين راستا تنظيم شده است و و در واقع نسبت ملموسي با نيازهاي واقعي بازار كار ندارد.

براي مثال از ناگه وزارت علوم و بر اساس فهرست اعلامي رشته‌هايي مانند فناوري‌ هوافضا، فناوري هسته‌اي، فناوري‌هاي نانو و فناوري‌هاي نرم و فرهنگي به همراه رشته‌هاي مرتبط با سلول‌هاي بنيادي و پزشکي مولکولي و رمزنگاري و کدگذاري و همچنين مطالعات قرآن و حديث، کلام اسلامي و فقه تخصصي بيشترين اولويت‌ها را دارند. اين درحاليست كه واقعيت‌هاي بازار كار به طور قطع چيزي متفاوت از اين فهرست را نشان مي‌دهد. بر اساس اعلام رسمي وزارت علوم و تحقيقات جدول رشته‌هاي اولويت دار به شرح زير است.

اولويت الف

فناوري: فناوري‌ هوافضا، فناوري اطلاعات و ارتباطات، فناوري هسته‌اي، فناوري‌هاي نانو و ميکرو، فناوري‌هاي نفت و گاز، فناوري زيستي، فناوري‌هاي زيست محيطي، فناوري‌هاي نرم و فرهنگي.

علوم پايه و کاربردي: ماده چگال، سلول‌هاي بنيادي و پزشکي مولکولي، گياهان دارويي، بازيافت و تبديل انرژي، انرژي‌هاي نو و تجديدپذير، رمزنگاري و کدگذاري.

علوم انساني و معارف اسلامي: مطالعات قرآن و حديث، کلام اسلامي، فقه تخصصي، اقتصاد، جامعه‌شناسي، علوم سياسي، حقوق، روانشناسي، علوم تربيتي و مديريت مبتني بر مباني اسلامي، فلسفه‌هاي مضاف متکي بر حکمت‌ اسلامي، فلسفه ولايت و امامت، اخلاق کاربردي و حرفه‌اي اسلامي، سياست‌گذاري و مديريت علم، فناوري و فرهنگ، زبان و ادب فارسي به عنوان زبان علم.

سلامت: سياست‌گذاري و اقتصاد سلامت، دانش پيشگيري و ارتقاي سلامت با تاکيد بر بيماري‌هاي داراي بار بالا و معضلات بومي، الگوهاي شيوه زندگي سالم منطبق با آموزه‌هاي اسلامي، استفاده از الگوهاي تغذيه بومي.

هنر: حکمت و فلسفه هنر، هنرهاي اسلامي ايراني، هنرهاي مرتبط با انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، اقتصاد هنر، فيلم و سينما، رسانه‌هاي مجازي با تاکيد بر انيميشن و بازي‌هاي کامپيوتري، معماري و شهرسازي اسلامي ايراني، موسيقي سنتي و بومي ايران، ادبيات، شعر و داستان‌نويسي، طراحي هنر ايراني اسلامي.

اولويت ب

فناوري: ليزر، فوتونيک، زيست حسگرها، حسگرهاي شيميايي، مکاترونيک، اتوماسيون و روباتيک، نيم‌رساناها، کشتي‌سازي، مواد نوترکيب، پليمرها، حفظ و احياي ذخاير ژنتيک، اکتشاف و استخراج مواد معدني، پيش‌بيني و مقابله با زلزله و سيل، پدافند غيرعامل.

علوم پايه و کاربردي: ژئوفيزيک، ايمني زيستي، بيو انفورماتيک، اپتيک، فيزيک انرژي‌هاي بالا و ذرات بنيادي، محاسبات و پردازش اطلاعات کوانتومي، نجوم و کيهان‌شناسي، فيزيک اتمي و شتابگرها، علوم ژنتيک، علوم شناختي و رفتاري، محاسبات نرم و سيستم‌هاي فازي، توپولوژي.

علوم انساني و معارف اسلامي: اخلاق اسلامي و مطالعات بين رشته‌اي آن، الهيات، عرفان اسلامي، فلسفه، غرب شناسي انتقادي، کارآفريني و مهارت‌افزايي، تاريخ اسلام، ايران و انقلاب اسلامي، مطالعات زنان و خانواده مبتني بر مباني اسلامي، تاريخ علم (با رويکرد تاريخ اسلامي و ايراني)، جغرافياي سياسي.

سلامت: داروهاي جديد و نوترکيب، مديريت اطلاعات و دانش سلامت، طب سنتي، تجهيزات پزشکي، سلولي و مولکولي، ژن درماني، فرآورده‌هاي بيولوژيک، فناوري تغذيه‌اي.
هنر: مطالعات انتقادي هنر مدرن، مطالعات تطبيقي حوزه‌هاي هنر، هنرهاي سنتي و صنايع دستي، خوشنويسي، هنرهاي نمايشي، مباحث ميان رشته‌اي هنر و شاخه‌هاي علوم با تاکيد بر نگاه اسلامي.

اولويت ج

فناوري: اپتو الکترونيک، کاتاليست‌ها، مهندسي پزشکي، آلياژ‌هاي فلزي، مواد مغناطيسي، سازه‌هاي دريايي، حمل‌ ونقل ريلي، ايمني حمل و نقل، ترافيک و شهرسازي، مصالح ساختماني سبک و مقاوم، احيا و بهره‌برداري مراتع و جنگل‌ها، فناوري‌هاي بومي.

علوم پايه و کاربردي: جبر و رياضيات غيرخطي، رياضيات گسسته و ترکيباتي، آناليز تابعي و همساز، سيستم‌هاي ديناميکي و احتمال،‌ کنترل و بهينه‌سازي، زيست رياضي، پلاسما، بيوفيزيک، فيزيک سيستم‌هاي پيچيده، بيوشيمي، شيمي سبز، مواد سيليکوني، تکتونيک و زمين‌شناسي مهندسي، فرآوري و استحصال و تلخيص مواد آلي و معدني، مخاطرات زيست محيطي، تغييرات اقليمي، اقيانوس‌شناسي و علوم دريايي، تنش‌هاي زيستي و غير زيستي، توليد ارقام و گونه‌هاي مناسب با بهره‌برداري از تنوع زيستي، بهينه‌سازي الگوي کشت منطقه‌اي، جامعه‌شناسي زيستي.

سلامت: علوم ميان رشته‌اي بين علوم پايه با علوم باليني، مقابله با انواع اعتياد، ايمني غذايي، امنيت غذايي.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج