۳۵۷۴۳۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

همه آن چه باید درباره «رابین شاهینی» بدانید

پس از اعلام وزارت امور خارجه امریکا درباره تحقیق برای اطلاع یافتن از وضعیت یک امریکایی ایرانی تبار سفر کرده به ایران رسانه های امریکایی جنجال تازه ای را به راه انداختند.

خرداد نیوز: شبکه خبری "سی بی اس" نیوز آمریکا اشاره می کند که جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا صرفا به ذکر این موضوع که جست و جوی دولت امریکا در این باره و تحقیقات بیش تر ادامه دارد اکتفا کرد و توضحیات بیش تری درباره احتمال بازداشت "رابین شاهینی" نداد.

این شبکه خبری در ادامه می افزاید:"نامزد این مرد ایرانی تبار که اهل سن دیه گو بود می گوید که خواهر شاهینی گفته است که مقام های ایرانی در تاریخ ۱۱ جولای او را بازداشت کرده اند. خواهر او گفته است که شاهینی برای ملاقات با اعضای خانواده اش به ایران آمده بود و از زمان بازداشت تماسی با خانواده اش نداشته است. نامزد این فرد نخواسته نامش فاش شود چرا که گفته ممکن است این موضوع به ضرر شاهینی تمام شود. او درباره احتمال بازداشت او ابراز نگرانی کرده است".

این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند که "جان کری وزیر امور خارجه امریکا نیز روز پنجشنبه ازاظهارنظر در این باره خودداری کرد. این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند که از زمان حصول برجام در ایران تعداد بازداشت افرادی که از کشورهای غربی به خصوص امریکا به ایران سفر می کند افزایش یافته است. این شبکه خبری اشاره می کند که آخرین نمونه آن تبادل زندانیان میان ایران و امریکا بود که در جریان آن جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست و سه تن دیگر از بازداشتی های ایرانی امریکایی ازاد و مبادله شدند.

شاهینی کیست؟

گفته شده که او ۴۶ ساله است و از دانشگاه ایالتی سن دیه گو در رشته امنیت بین المللی و حل منازعات فارغ التحصل شده است. او تحصیلات تکمیلی را در حوزه امنیت ملی گذرانده است. نامزد او گفته است که شاهینی برای دیدار با مادرش که به بیماری الزایمر مبتلاست به ایران سفر کرده بود. او گفته که اخرین باری که با شاهینی در تماس بوده در تاریخ ۱۰ جولای بوده که انتظار داشته درباره کارهای دانشگاهی و اداری اش با او مشورت کند اما پس از عدم تماس نگران شده است.

نامزد او افزوده است که اعضای خاناده شاهینی گفته اند که مامورانی به خانه آنان در گرگان آمدند و شاهینی را با خود بردند. انان گفته اند این مموران وسایل شخصی شاهینی و خانه را نیز مورد جست و جو قرار داده اند. از آن زمان به بعد اعضای خانواده او را ندیده و با او صحبتی نداشته اند. بلیت شاهینی برای بازگشت به سن دیه گو برای تاریخ ۲۵ جولای بوده و قرار بوده که آغاز کلاس های درسی او در دانشگاه سن دیه گو از تاریخ ۲۲ آگوست باشد.

نامزد او گفته است که شاهینی به سبب تحصیل در رشته امنیت بین المللی اشتیاق زیادی به مسائل مربوط به صلح و حقوق بشر داشته اما به عنوان یک فعال حقوق بشر دغدغه او محدود به ایران نبوده بلکه همه کشورها را در بر می گرفته است. دنارا راگونانان در نیویورک نیز گفته است که شاهینی فعال سیاسی نبوده و او نیز نمی داند واقعا چرا دوستش بازداشت شده است. البته روزنامه "لس آنجلس تایمز" به نقل از همین فرد اشاره کرده که شاهینی پیش تر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اظهارنظر کرده بود و شاید بازداشت احتمالی او نیز در این رابطه بوده باشد. او می گوید:"شاهینی یک فعال سفت و سخت نبوده است. در شبکه های اجتماعی در این باره با دوستانش صحبت می کرد و معتقد بود که دولت ایران باید توجه بیش تری به موضوع حقوق بشر داشته باشد".

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که شاهینی دارای دو کسب و کار در حوزه مواد غذایی در سن دیه گو به نام های "اریا فود" و "پاپا چیز پیتزا" بوده که در سال ۲۰۰۸ میلادی ورشکسته شده اند. به گفته لس آنجلس تایمز صفحه فیس بوک او نیز از روز پنجشنبه از دسترس خارج شده است.

این روزنامه اشاره کرده که شاهینی پیش از رفتن به امریکا در المان به عنوان پناهجو زندگی می کرده است تا آن که از سال ۲۰۰۰ میلادی بعد ساکن سن دیه گو شد.

گفته شده در روزی که خانواده شاهینی می گویند عضو خانواده شان بازداشت شد (۱۱ جولای) ایران کیفرخواستی را علیه یک مرد لبنانی و سه نفر دیگر با ملیت های مختلف از جمله بریتانیایی، کانادایی و امریکایی مطرح کرده است که البته گفته شده هر یک به دلیل پرونده هایی جداگانه بازداشت شده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج