اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۶۳۳۲۰
۵ نظر
۵۰۱۴
۵ نظر
۵۰۱۴
پ

از فیش من تا فیش تو، فاصله هاست!

طبق بررسی صورت گرفته در سال های گذشته، میزان ساعات کار مفید بخش های دولتی در طول روز تنها ۲۲ دقیقه و در بخش خصوصی حداکثر ۲.۵ ساعت اعلام شده است؛ یعنی اینکه راندمان کاری کارکنان بخش های دولتی و خصوصی، فارغ از مبالغ دریافتی بسیار پایین است.

هفته نامه همشهری جوان - محمدرضا جعفری: طبق بررسی صورت گرفته در سال های گذشته، میزان ساعات کار مفید بخش های دولتی در طول روز تنها ۲۲ دقیقه و در بخش خصوصی حداکثر ۲.۵ ساعت اعلام شده است؛ یعنی اینکه راندمان کاری کارکنان بخش های دولتی و خصوصی، فارغ از مبالغ دریافتی بسیار پایین است.
اما حالا میزان دریافتی ها روی بورس است و چشم همه به دنبال تعداد صفرهای فیش حقوقی مدیران دولتی است؛ این ماجرای افشای فیش های حقوقی چند صدمیلیونی باعث شد نگاهی به درآمد اقشار مختلف جامعه بیندازیم و ببینیم اختلاف طبقاتی ای که این روزها نقل هر مجلسی شده، چقدر واقعیت دارد و چقدر براساس بزرگ نمایی ذاتی ما ایرانی ها پررنگ شده است. درآمد مشاغل زیر براساس پرس و جوی میدانی به دست آمده و طبیعتا این حقوق، رقم ثابتی نیست و برای هر شغل می تواند تغییراتی هم داشته باشد.

از فیش من تا فیش تو، فاصله هاست!
فوق تخصص جراحی پلاستیک: ۶۵۰ میلیون

جراحان زیبایی هیچ وقت بیکار نمی شوند بلکه از عضوی به عضو دیگر منتقل می شوند. دیگر عمل کردن بینی اتفاق رایجی است و کسانی که می خواهند ویژگی شان بارزتر بشود، به عمل نواحی دیگری از بدن روی می آورند. جراحان زیبایی عمومی ماهانه 200 میلیون تومان درآمد دارند و کسانی که اسم در کرده باشند، کم کم 650 میلیون تومان درآمد دارند و برای خودشان سالاری می کنند.

فوتبالیست و مربی: 250 میلیون

می گویند دو چیز در دنیا انتهایی ندارد. یکی کهکشان ها و دومی رقم قرارداد فوتبالیست ها و مربیانشان، البته در مورد اولی مطمئن نیستم. با وجود تمام محدودیت ها ولی همچنان صفر است که به چک قرارداد بازیکنان و مربیان اضافه می شود و انگار یک سر شیر فلکه نفت به این باشگاه ها وصل است که هر قدر پول می دهند، باز هم ککشان نمی گزد، البته این ۲۵۰ میلیون تومان در ماه برای تاپ تن هاست و خیلی از شاغلان در لیگ برتر برای یک فصل قراردادشان هم آن قدر پول نمی گیرند.

مدیرعامل بانک رفاه: ۲۴۰ میلیون

فیش حقوقی آقای مدیرعامل حسابی سر و صدا کرد و دومینوی فیش های حقوقی چند ده میلیونی را به حرکت درآورد. بعد از اینکه گند قضیه درآمد، علی صدقی، مدیرعامل بانک رفاه توسط وزیر عزل شد. این طور می گویند که علی ربیعی در اولین قدم، با پیگیری این موضوع در وزارت کار، باعث شد مدیرعامل بانک رفاه استعفا دهد و 240 میلیون تومان نیز به این بانک برگردد.

وکیل سرشناس: 200 میلیون

وکلایی که پول های میلیاردی به باد رفته را زنده می کنند یا محکومان به اعدام را از پای چوبه دار پایین می کشند، جزء کسانی هستند که پول های خوبی به جیب می زنند. در مقابل، وکلای خانواده که کیس های عادی تر را انتخاب می کنند ۶ میلیون تومان عایدیشان است. این قیمت ها در حالی است که میانگین دریافتی قاضی ها ۴ میلیون تومان در ماه است.

مدیر بیمه: ۱۸۰ میلیون

فیش های حقوقی سه مدیر ارشد بیمه مرکزی هم نشان می داد که آنها ماهانه 180 میلیون تومان حقوق می گیرند و یک نفر دیگرشان هم 87 میلیون تومان دریافتی داشته است. وام ضروری 400 میلیون تومانی، وام خودروی مدیران، اضافه کاری 4 میلیون تومانی، اضافه کار فوق العاده 33 میلیون تومانی و برخی ارقام عجیب و غریب دیگر در این فیش های حقوقی به چشم می خورد.
از فیش من تا فیش تو، فاصله هاست!
مدیر کارخانه صنعتی: 100 میلیون

مدیرعامل یکی از کارخانه های یخچال سازی که یک و نیم درصد سهام کارخانه هم به نامش است به طور میانگین ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد. این مبلغ با توجه به بزرگی کارخانه ها و محصولاتشان متغیر است ولی همچنان کارخانه داری جزء مشاغل پرسود جامعه است.

بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون

بازیگز سرشناس: 40 میلیون

این مبلغ برای چهره های بفروش سینمای کشور است و در بیشتر موارد اصلا خبری از این دریافتی ها نیست. در نظر داشته باشید که وقتی بازیگری ۲۰۰ میلیون تومان قرارداد می بندد، ممکن است تا یک سال کار دیگری نداشته باشد، البته جذب اسپانسر این مشکل چهره ها را حل کرده تا میانگین درآمدشان را حفظ کنند.
با این حال اوضاع اهالی هنر خیلی هم خوب نیست؛ علی نصیریان و جمشید مشایخی تنها ۲ میلیون در ماه درآمد دارند و حقوق داریوش اسدزاده نصف این مبلغ است. مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد و حقوق مدیر مجموعه تئاتر شهر به ۲ میلیون تومان هم نمی رسد.

خلبان پایه ۱: ۳۰ میلیون

با این اوضاع و حوال و سقوط های مکرر توپولوف ها اگر خلبان ها خود هواپیما را هم به عنوان دستمزد بردارند، جای دوری نمی رود، البته شرکت های خصوصی برای کَپتِن هایشان مزایای ویژه ای در نظر می گیرند تا با خیال راحت تری تیک آف کنند. میزان درآمد خلبان ها به تعداد پرواز، تجربه و عوامل مشابهی بستگی دارد ولی به طور میانگین کاپیتان بودن جزء مشاغل مرفه و باکلاس به حساب می آید.

سرآشپز رستوران: 30 میلیون

اماکن تفریحی ای که خدمات شکمی هم می دهند، توجه ویژه ای به آشپزخانه شان دارند. رستوران ها هم تکلیفشان روشن است و باید هوای سرآشپزهایشان را داشته باشند که آششان نه شور بشود نه بی نمک. پس پربیراه نیست که کلاه سفیدها درآمد میلیونی داشته باشند، البته این قیمت ها برای سوپرهتل ها و رستوران های لاکچری نیست و سرآشپزبودن آنجا قیمت ندارد.

آرایشگر زنانه: ۲۵ میلیون

یکی از پولسازترین شغل های موجود در کشور. فقط کافی است یک دوره کوتاه مدت آرایشگری ببینید (که خیلی ها همین را هم ندیده اند) بعد یک پرده از در خانه تان آویزان کنید و منتظر سیل مشتاقانتان شوید. اگر آن قدر حرفه ای هستید که در سالن های عروسی کار کنید که نانتان در روغن است. اگر هم که اسم در کرده باشید که دیگر هیچ و باید شش ماه به شش ماه وقت بدهید و از بقیه بپرسید این همه پول را کجا بریزید. 25 میلیون در ماه میانگین درآمد آرایشگرهاست وگرنه خیلی ها با این پول ها ابرو هم برنمی دارند. حالا کاری به سالن داران مولتی میلیاردر نداریم.
از فیش من تا فیش تو، فاصله هاست!
آرایشگر مردانه: 15 میلیون

صنف آرایشگرها برای هر اصلاح ۷ هزار تومان تعیین کرده است ولی کی رعایت می کند؟ بیشتر آرایشگرها بنا به تیزی قیچی شان، گوش مشتری را می برند و تا ۱۰۰ هزار تومان برای هر اصلاح طلب می کنند. این رقمی که در نظر گرفته ایم، برای آرایشگرهای معمولی است و درآمد سالن کارهایی که داماد قبول می کنند، تومنی صنار فرق دارد.

استاد تمام دانشگاه: ۱۳ میلیون

اساتید (با اینکه می دانیم جمع مکسر اشتباهی است ولی استفاده می کنیم) بعد از سال ها علم آموزی به جایگاه علمی ای رسیده اند که به نوگلان(!) آینده ساز این کشور درس بدهند. با این حساب، این حقوق برای استادان تمام دانشگاه های معتبر کشور، رقم بالایی نیست. استادیارهای دانشگاه ها هم ماهانه 4 میلیون تومان دریافتی دارند.

تا 10 میلیون

دکتر عمومی: ۱۰ میلیون

همین که چوب بستنی در گلوی دیگران بکنند و انواع و اقسام داروها را در دفترچه بیمه بیماران بنویسند. نان و بوقلمونشان به راه است. دکترهای عمومی درآمدشان را روی تعداد معاینه بالا بسته اند و برای همین است که در کسری از ثانیه بیماریتان را تشخیص می دهند. در همین ساختار پرستارهای بیمارستانی ماهانه 4 میلیون دریافتی دارند و معمولا هم چند جا مشغول هستند.
از فیش من تا فیش تو، فاصله هاست!
وزیر: 10 میلیون

تمام وزرا کارمند دفتر ریاست جمهوری هستند و فیش حقوقی شان را از آنجا دریافت می کنند. بیشتر وزرا بین ۷ تا ۱۴ میلیون درآمد دارند که با توجه به اینکه عضو کمیسیون خاصی باشند، دریافتی شان متفاوت است. نکته دیگر اینکه وزیرها غالبا یا عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند یا بازنشسته ارگان های مختلف.

سرآشپز قنادی: ۵ میلیون

احتمالا خاطرتان هست که همین چند وقت پیش یک دخترخانم قناد به عنوان جوان ایرانی معرفی شد. خانم منصوری یک دختر خانم قناد دهه هفتادی است که با شیرینی و کیک پختن برای قنادی ها ماهانه 5 میلیون چوق به جیب می زند. البته عکس ها نشان می داد که کار هر آشپز نیست، کیک عروسی پختن.

خبرنگار: 2 میلیون

خبرنگاری با اینکه جزء مشاغل سخت به حساب می آید اما در ایران خیلی از این قانون تبعیت نمی کند و حقوق چندان بالایی ندارد. البته تعداد محدودی وجود دارند که شاید بیشتر هم بگیرند اما نسبت به تعداد کسانی که حق التحریری کار می کنند و پول می گیرند، هیچ به حساب می آیند.

رفتگر شهرداری: ۱ میلیون

وقتی سکوت مطلق شب روی شهر سایه انداخته، فقط صدای خش خش جاروی ماموران محترم شهرداری که با لباس های سبز یا نارنجی شان، ویفه رفت و روب شهر را بر عهده دارند، در شهر طنین می اندازد. طیف گسترده ای از این زحمتکشان را کهنسالان و برادران افغان تشکیل می دهند و با وجود سختی کار، حقوقشان کفاف زندگی روستایی را هم نمی دهد، چه برسد به شهر گرانی مثل تهران.

کشاورز: 3 میلیون

درآمد این شغل اصلا قابل پیش بینی نیست چون به موارد متعددی از جمله محصول، زمین، بارندگی، صنعتی بودن و... بستگی دارد ولی با این حال، طبق تحقیقات گسترده ای که انجام دادیم، اگر شرایط مساعد باشد، کشاورزها به طور میانگین هر سال ۵۰ میلیون تومان محصول برداشت می کنند ولی مخارج زیادی هم دارند و خشکسالی و سرمازدگی تاثیرات مخربی بر محصول نهایی شان می گذارد.
از فیش من تا فیش تو، فاصله هاست!
طلبه: ۸۰۰ هزار

طلبه هایی که شهریه دریافت می کنند، به شرط متاهل بودن و منبر رفتن، ماهانه 800 هزار تومان حقوق دریافت می کنند. این مبلغ در صورت تجرد به نصف کاهش پیدا می کند. البته ماجرای روحانی هایی که در سازمان ها مشغولند، فرق می کند و مثل یک کارمند حقوق و مزایا دریافت می کنند.

سرباز: 105 هزار

اصلا رویمان نمی شد این یک مورد را در کنار درآمدهای میلیون بیاوریم ولی چون نیمی از جامعه کشور دو سال از زندگی شان را با این فیش های کذایی سپری می کنند، ناچاریم. تاره ۱۰۵ هزار تومان برای خیلی از سربازها در حد آرزو است و خیلی ها زیر ۱۰۰ هزار تومان دریافتی دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      کارشناس محیط زیست هفت صد نسبت به کار ...از صبح تا شب

    • علی

      کشاورز رو این حقوقی که شما گفتین هیچ موقع نمیگیرن شما در اصل درآمد ارباب ها رو گفتین در صورتیکه کشاورز با این وضع کشاورزی مملکت زیر 1.5 درآمدشه.
      بدتر اینه که بعضی مسئولین اومدن حقوقای بالای 3 تومنشون رو گذاشتن میگن ببینید ما اینقدر میگیریم (فکر میکنن کم میگیرن)در صورتیکه تمام قشرهای جوان این مملکت که هنوز توان ازدواج هم ندارن یا حقوقی نمیگیرن(بیکارن)یا حقوقشون زیر 1.5 ه.این نکته ایه که هیچ کس بهش توجه نداره

    • بدون نام

      عجیب بود معلما رو نگفتید، میانگین 1.5

    • جواد

      با سلام.ايا خبري از كارانه هاي ميليوني پزشكان دارين.متخصص ارتوپدي 600 ميليون براي 3 ماه.راديولوژيست 450 ميليون براي 3 ماه و...

    • حقویردی بازه

      باسلام وعرض ادب واحترام.بنظرمن پیچاندن موضوع دردی رادوانمیکنه واین حقیقت است که فاصله ی طبقاتی بین مردم ومسئولین لجام گسیخته ودردآوراست وبایداصلاح شود مسئولین هم حقوق بالا میگیرند وهم ازتهسیلات کلان توسط خود ویا داروسته شان سواستفاده میکنند انشاالله دروغ باشد وهمگی ساده زیست باشند تاهیچکس ناراضی نباشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج