۳۷۰۳۸۰
۱۱ نظر
۵۲۹۸
۱۱ نظر
۵۲۹۸
پ

هنری فوندا، ستاره فیلم های وسترن

هنری جینز فوندا، متولد ۱۶ مه ۱۹۰۵ در گرند آیلند، نبراسکا، ایالات متحده آمریکا، مادری به نام الما هربرتا (جینز) و پدری به نام ویلیام بریس فوندا داشت که در کار تبلیغات و چاپ مشغول بود. نیاکان او هلندی، انگلیسی و اسکاتلندی بودند. او ۳۴ سال پیش در چنین روزی در اثر ایست قلبی-تنفسی در لوس آنجلس از دنیا رفت.

برترین ها: هنرپیشه بی‌بدیل فیلم های به یادماندنی «خوشه های خشم»، «۱۲ مرد خشمگین» و «روزی روزگاری در غرب» که با نام مستعار "فوندا تک‌برداشت" و "هنک" معروف بود و شیوه خاص راه رفتن او در فیلم های وسترن که به راه رفتن آرام ولی ساعت‌وار گربه شباهت داشت با آن چشم های آبی روشن و کاراکترهای قوی، دفاعی، صلح‌جو، عدالت‌جو و قهرمانانه ای که بازی می کرد، ۳۴ سال پیش در چنین روزی در اثر ایست قلبی-تنفسی در لوس آنجلس از دنیا رفت.
هنری جینز فوندا، متولد 16 مه 1905 در گرند آیلند، نبراسکا، ایالات متحده آمریکا، مادری به نام الما هربرتا (جینز) و پدری به نام ویلیام بریس فوندا داشت که در کار تبلیغات و چاپ مشغول بود. نیاکان او هلندی، انگلیسی و اسکاتلندی بودند.
هنری فوندا، ستاره فیلم های وسترن
هنری فوندا حرفه بازیگری را با خانه تئاتر اوماها شروع کرد. سپس به بازیگران دانشگاه کیپ کاد پیوست و بعدها از سال ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۴ به برادوی در نیویورک رفت تا حرفه تئاتر خود را توسعه دهد. اولین نقش های بزرگ او در برادوی شامل «چهره های جدید آمریکا» و «کشاورز همسر اختیار می کند» بودند که این آخری در سال ۱۹۳۵ با نسخه سینمایی روی پرده رفت و تبدیل به نقطه شروع بازیگری حرفه ای فوندا در هالیوود شد.
سال بعد او با فرانسیس سیمور فوندا ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام های جین فوندا و پیتر فوندا بود و هر دوی آنها ستاره های سینمایی بزرگی شدند و حتی نوه فوندا نیز حالا بازیگری به نام بریجت فوندا است.

هنری فوندا بیشتر با نقش های ایب لینکلن در فیلم «آقای لینکلن جوان» (1939)، تام جود در «خوشه های خشم» (1940) که برای آن نامزدی جایزه اسکار را بدست آورد، نورمن ثایر در «روی گلدن پاند» (1981) که برای آن جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سال 1982 بدست آورد، شناخته می شود.
وی یکی از افسانه های دنیای قدیم هالیوود محسوب می شود و دوست و رفیق صمیمی جیمز استوارت، جان فورد و جاشوا لوگان بود. حرفه بازیگری او در سینما که حدود 50 سال طول کشید با حضور به یادماندنی اش در تئاتر و تلویزیون آمریکا کامل می شود.

هنری فوندا ۵ ازدواج داشت که اولی در دسامبر ۱۹۳۱ بود که با مارگارت سولاوان ازدواج کرد و در مارس ۱۹۳۳ از او جدا شد. در سپتامبر ۱۹۳۶ با فرانسیس سیمور بروکا ازدواج کرد و در آوریل ۱۹۵۰ سیمور از دنیا رفت. در دسامبر ۱۹۵۰ با سوزان بلانچارد ازدواج کرد که با داشتن یک فرزند، در ماه مه ۱۹۵۶ این دو متارکه کردند. در مارس ۱۹۵۷ فوندا با افدرا فرانکتی عهد و پیمان ازدواج بست و در ژانویه ۱۹۶۱ از او جدا شد و در دسامبر ۱۹۶۵ همسری به نام شرلی فوندا اختیار کرد که با مرگ فوندا در اوت ۱۹۸۲، این زندگی مشترک به پایان رسید.
هنری فوندا، ستاره فیلم های وسترن
حقایقی در مورد هنری فوندا

در اکتبر 1997، از سوی مجله امپایر بریتانیا وی در رتبه 95 لیست صد ستاره سینمایی برتر تمام دوران ها قرار گرفت.

تحصیل در رشته بازیگری را با دوروتی براندو، مادر مارلون براندو، آغاز کرد.

وی پدر جین فوندا و پیتر فوندا از ازدواجش با فرانسیس بروکا و پدرخوانده فرانسیس دو ویلر بروکا و ایمی فیشمن از ازدواجش با سوزان بلانچارد است. هنری فوندا پدربزرگ بریجت فوندا، جاستین فوندا، ونسا وندیم و تروی گریتی است.

جین فوندا در مصاحبه با باربارا والترز ادعا کرده بود که پدرش عمیقاً عاشق لوسیل بال بوده و این دو در مدت فیلمبرداری «مال تو، مال من و مال ما» در سال ۱۹۶۸ دوستان بسیار صمیمی ای بوده اند.
سرگرمی او ساختن ماکت هواپیما و کایت بود.

در سن ۷۶ سالگی، او پیرترین بازیگری بود که تابحال جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را بدست آورده بود. علیرغم داشتن شخصیتی مهربان، قهرمان و صادق روی پرده سینما، اغلب او را به عنوان فردی سرد، خشک و عصبانی در خارج از فیلم ها توصیف می کردند.

دوستی و همکاری بیست ساله او با جان فورد به خاطر مشت زدن به فورد طی فیلمبرداری «آقای رابرتز» در سال 1955 به پایان رسید.

در سال ۱۹۴۸ جایزه تونی بهترین بازیگر درام را برای نقش اول «آقای رابرتز» بدست آورد. وی در سال ۱۹۷۹ نیز جایزه ویژه تونی دومش را گرفت و بار دیگر نامزد جایزه تونی برادوی در سال ۱۹۷۵ به عنوان بهترین بازیگر درام برای «کلارنس دارو» شد.

مجله پریمیر او را دهمین ستاره برتر تمام دوران ها نامید. موسسه فیلم آمریکا او را ششمین بازیگر برتر خود در لیست 50 افسانه سینمایی بزرگ دنیا قرار داده است.

هنری فوندا و دخترش جین فوندا، اولین زوج پدر و دختری بودند که در یک سال (سال ۱۹۸۲)، با هم نامزد جایزه اسکار شدند. در میان زوج های پدر و دختری که جایزه اسکار را برده اند، او و دخترش جین یکی از دو زوجی هستند که دختر زودتر از پدر جایزه اسکار را برده است.
زوج دیگر خیلی میلز و جان میلز بودند. جایزه اسکار افتخاری هیلی در سال ۱۹۶۰ برای بهترین بازیگر نوجوان به خاطر فیلم «پولیانا» در سال ۱۹۶۰ به او داده شد.
هنری فوندا در سال 1963 از سوی شورای روز پدر/روز مادر، پدر سال نامیده شد.
هنری فوندا، ستاره فیلم های وسترن
بازی او در نقش تام جود در فیلم «خوشه های خشم» در سال ۱۹۴۰ رتبه ۵۱ لیست ۱۰۰ بازی برتر تمام دوران ها (سال ۲۰۰۶) را از سوی مجله پریمیر کسب کرده است.

سه فیلم از او در لیست 100 فیلم الهام بخش تمام دوران های موسسه فیلم آمریکا قرار دارند که عبارتند از: «روی گلدن پاند» (1981) با رتبه 45، «12 مرد خشمگین» (1957) با رتبه 42 و «خوشه های خشم» (1940) با رتبه 7.

به دنیا آمدن دخترش جین فوندا باعث شد که فیلمبرداری فیلم «جزبل» (۱۹۳۸) با بت دیویس به تأخیر بیفتد.

در سال 1982 قادر نبود در مراسم جوایز اسکار حضور پیدا کرده و جایزه اش را برای فیلم «روی گلدن پاند» دریافت کند و به همین دلیل دخترش جین فوندا به نیابت از او جایزه اش را گرفت.

بر خلاف باور عموم، فوندا فعالیت ضدجنگ دخترش در طول جنگ ویتنام را تأیید می کرد و در مراسم «جایزه دستاورد یک عمر بازیگری: یادبود هنری فوندا» که از سوی موسسه فیلم آمریکا در سال ۱۹۷۸ برگزار شد به منتقدین دخترش گفته بود که "خفه شوند،" زیرا "جین بی عیب و نقص" است.

موسسه فیلم آمریکا (AFI) او را در رتبه ششم افسانه های سینمایی مرد برتر دنیا قرار داده است. هنری فوندا در وصیت نامه اش ماده ای گذاشته بود مبنی بر اینکه هیچ مراسم تدفین و یادبودی برایش گرفته نشود.

وی چهار بار نقش مردی که بی گناه مجازات شده بود را در فیلم های «فقط یک بار زندگی می کنی» (۱۹۳۷)، «بگذارید زندگی کنیم» (۱۹۳۹)، «مرد عوضی» (۱۹۵۶) و «شیپور گیدئون» (۱۹۸۰) بازی کرد.

فوندا اقرار کرده بود که در ابتدا مجذوب بازیگری شده بود فقط به این دلیل که بازیگری به او کمک می کرد تا پشت نقابی پنهان شود.
هنری فوندا، ستاره فیلم های وسترن
وی یکی از بااستعدادترین سلبریتی های هالیوودی محسوب می شد که نقاشی رنگ روغن هم کار می کرد. در بسیاری از موارد، مبالغ هنگفتی برای نقاشی هایش پیشنهاد می شد، ولی او ترجیح می داد این نقاشی ها را به دوستانش ببخشد.

هنری در دو فیلم «وضعیت رفع خطر» (1964) و «شهاب‌وار» (1979) نقش دو رئیس جمهور آمریکا را بازی کرد. به گفته مایکل باکلی (نویسنده) محبوب ترین خاطره کودکی فوندا این بود که مادرش در سال 1910 برای تماشای دنباله دار هالی از خواب بیدارش کرد.

در فوریه ۱۹۳۰ ستاره پیاده روی مشاهیر هالیوود در خیابان واین در هالیوود کالیفرنیا به هنری فوندا اهدا شد. بر خلاف بسیاری از ستاره های سینما که حرفه خود را با بازیگری در برادوی آغاز کردند، فوندا در کل دوران عمرش، مرتباً به روی صحنه تئاتر نیویورک بازمی گشت تا تئاتر بازی کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Sajjad

      فوق العاده است، عاشقشم.

    • بدون نام

      بانظرت کاملا مخالفم

    • نوید

      به نظرمنتقدای هالیودنقش منفی بهش بیشترمیومدتقریبابیشترفیلماشودیدم نقشایی مثل روزی روزگاری درغرب براش به جاتربود.عالی بود

    • سارا

      یه جای دیگه ام خوندم توفیلما شخصیت مهربون وارومی داشت ولی برخلافش میگفتن توزندگی ادم سردوتندخویی بود.

    • داریوش

      هنری فوندایه خانم بازحرفه ای بودبسش نبودپنج تا ازدواج زنش فرانسیس سیموراززن بازی هنری فونداخودکشی کرد.

    • فر

      زنای هنری فوندا میگفتن توخونه مثل شیطانه وبیرون ازخونه مثل فرشتهاظاهرمیشه برای جلب ارتباط بازنا

    • رز

      هنری فونداستاره ی هوسباز

      پاسخ ها

      • fatima

        هنری فوندابه زن بازی معروف بودسیرم نمیشد

    • بدون نام

      یه جاخوندم اگه هنری فوندا زن بوددمثل دخترش جین میشد چقدرپدرودخترشبیه ان

      پاسخ ها

      • gol

        درسته خیلی شبیه همن

    • بدون نام

      سلام لطفانظرموبذارید.باتشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج