۳۷۰۶۲۸
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

چشم‌ بادامی‌ها مانع ورود زعفران ایرانی شدند؟

طبق گفته عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ایران، تعرفه صادرات زعفران به چین بالای ۳۰درصد است در حالی‌که برای دیگر نقاط دنیا زیر ۱۰درصد است.

پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران: طبق گفته عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ایران، تعرفه صادرات زعفران به چین بالای ۳۰درصد است در حالی‌که برای دیگر نقاط دنیا زیر ۱۰درصد است.

خبر کوتاه است: «چین ورود زعفران ایرانی به این کشور را ممنوع اعلام کرد». چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان زعفران در دنیاست، ایران هم بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می‌آید. اما چرا مصرف‌کننده بزرگ مانع واردات زعفران از صادرکننده بزرگ آن شده‌است؟ سیدعلی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران از دلایل ممنوعیت وارد کردن زعفران ایرانی به چین می‌گوید. طبق گفته این فعال حوزه زعفران، زعفران در کشور چشم‌بادامی‌ها مصارف دارویی دارد و به همین خاطر وارد کردن این محصول به این کشور با محدودیت‌ها و کنترل‌هایی همراه است. البته چین تنها کشوری نیست که در مورد زعفران چنین حاشیه‌هایی دارد؛ طبق گفته حسینی، هند نیز مشکلی مشابه چین دارد.

زعفران در چین گیاهی دارویی است

زعفران جزو سه کالای اساسی صادراتی ایران در کنار پسته و فرش است. اما اگر مسئولان وضعیت صادرات آن را در نظر نگیرند این حوزه با چالش‌های جدی مواجه می‌َشود. سیدعلی حسینی درگفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این باره می‌گوید: «ورود زعفران به چین تابع مقررات خاصی است به این خاطر که زعفران در این کشور جزو گیاهان دارویی به شمار می‌آید.» طبق گفته حسینی برای ورود زعفران به این کشور سختگیری‌های بسیاری وجود دارد و نیاز به مجوز است. او می‌گوید: «کسانی که می‌خواهند زعفران به این کشور صادر کننده باید از وزارتخانه‌های مختلف مجوز دریافت کنند و در مورد گمرک نیز تعرفه‌های بالایی برای پرداخت دارند.»

سهم اندک بازار زعفران چین در مقابل سیل عظیم واردات کالاهای چینی

گلایه اصلی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران این است که چین جزو اصلی‌ترین واردکنندگان کالا به ایران است اما باز هم برای واردات محصولی مانند زعفران از ایران سختگیری می‌کند. او می‌گوید: «مسئولان باید در نظر داشته باشند که سیل کالاهای چینی بدون سختگیری وارد ایران می‌شود اما در مورد محصولی مانند زعفران که کالای اساسی ایرانی برای صادرات به شمار می‌آید، این واردات به صورت روان و شفاف صورت نمی‌گیرد.»

اولویت‌بخشی هندی‌ها به زعفران افغانی

اما چین تنها کشوری نیست که در این زمینه مشکل دارد. حسینی می‌گوید: «در مورد هند هم قضیه به همین شکل است. نمی‌توان بدون دردسر و پیچیدگی و هماهنگی با وزارتخانه‌ها زعفران وارد هند کرد.» این در حالی است که طبق گفته حسینی، در حال حاضر هند به افغانستان امتیازاتی داده و بدون ممنوعیت یا محدودیتی زعفران افغانی‌ها را وارد می‌کند. جالب است که خیلی‌ها ادعا می‌کنند افغان‌ها تولید زعفران را نخستین بار از ایران یاد گرفته‌اند اما اکنون هند آن‌ها را در اولویت خود قرار داده‌است. بنا به گفته حسینی احتمالاً دلایل پشت پرده‌ای برای این کار وجود دارد، شاید نیت اصلی این است که تولید زعفران در افغانستان تقویت شود.

تعرفه زیر ۱۰درصد در مقابل تعرفه بالای ۳۰درصد

در پایان آنچه جای بحث دارد این است که هر دو کشور چین و هند جزو صادرکنندگان اصلی کالا به ایران هستند. کالاهای چینی و هندی بیش از هر کالایی به ایران وارد می‌شود. اما در مقابل سیلی عظیم کالاهای این کشورها به ایران، در مورد زعفران مقابل ایران ایستاده‌اند و به نظر می‌رسد مسئولان باید اقدامی جدی در این زمینه انجام دهند. طبق گفته عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ایران، صادرات زعفران ایران بدون محدودیت و با تعرفه‌های پایین به کشوری مانند اسپانیا صادر می‌شود این در حالی است که اسپانیا جزو تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی زعفران نیز در دنیا به شمار می‌آید.

حسینی می‌گوید: «صادرات زعفران به کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه مانند کویت، قطر و دوبی بدون پیچیدگی و با تعرفه‌های پایین و زیر ۱۰درصد انجام می‌شود اما تعرفه در مورد چین بالای ۳۰درصد است.» به این ترتیب به نظر می‌رسد مسئولان باید صادرات این محصول به کشورهایی مانند هند و چین را بیشتر مورد نظر قرار دهند و امتیازات و سهمی از بازار این کشورها دریافت کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عبدالله

      دراین موردخاص من اطلاعی ندارم ولی یک چیزمسلم است ؤانهم تقلب درکالاهای ایرانی است شایدانهاهم به چنین موردی برخورده اندکه درزعفران تقلب شده باشد

    • بدون نام

      ایرانی تا بوده کارش تقلب بوده تو زعفران هم تقلب بازی درآوردین که نمیخوانش دیگه. حتی جنسای چینی روهم تجارای ایرانی میرن با کیفیت پایین سفارش میدن که خوب از آب درنمیاد بعد ملت میگن جنس چینی بدرد نميخوره اون جنس چینی بدرد نميخوره که سفارش تجار دغل باز خودمونه

    • مراد قلی

      یعنی ما اینقدر بیچاره شدیم که زعفران ما که بهترین زعفران دنیاست حالاچشم بادمیها وهندیها هم تحویل نمی گیرن درعوض این چینی ها جنس بنجل به ما می ندازن

    • بی نام

      بی لیاقتی مسئولین بی فکری وفقط به فکرمنافع شخصی خودبودن ارزش نذاشتن به کشور فقط وفقط فکرواردات هستن همینطو رکه جنسای بنجل ازکشورچین برای سودبیشترواردمیکنن مطمئنا جنس قاطی به این کشورهابرای سودزیادصادرمیکنن جزء بردن آبروی کشوروبی اعتبارکردن نام ایران کاری ندارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج