جاباما
۳۸۹۴۹۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

رپورتاژ آگهی

PRP سلاحی نو در جنگ با طاسی

شاید شما هم بارها و بارها روی تابلوی مطب پزشکان یا در آگهی های تبلیغاتی کلینیک های زیبایی با کلمه PRP مواجه شده باشید و هر بار برایتان این سوال پیش آمده باشد که PRP چیست و هر بار برایتان این سوال بی جواب مانده باشد.

PRP سلاحی نو در جنگ با طاسی
چکیده مصاحبه های دکتر طباطبائی در جراید و صدا و سیما
(برنامه یک فنجان سلامت و برنامه به خانه بر می گردیم)



شاید شما هم بارها و بارها روی تابلوی مطب پزشکان یا در آگهی های تبلیغاتی کلینیک های زیبایی با کلمه PRP مواجه شده باشید و هر بار برایتان این سوال پیش آمده باشد که PRP چیست و هر بار برایتان این سوال بی جواب مانده باشد. بنابراین از جناب آقای دکتر سید ماهور طباطبائی کاشانی، پیشرو و صاحب نظر این رشته در ایران و جهان خواسته ایم تا درباره پلاسمای غنی شده با پلاکت (platelet rich plasma) یا همان PRP و موارد کاربرد آن و تجربیات خود برای ما توضیح بدهند.


شما چند وقت است که PRP انجام می دهید؟
ما حدود ۵ سال پیش به همراه جمعی از همکاران، فعالیت در زمینه PRP را شروع کردیم. چرا که معتقد هستیم در زمان زیبایی باید به دنبال کم عارضه ترین روش ها باشیم.

با انجام PRP دقیقا جه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟
در روش PRP ما پلاکت را غنی و تزریق می کنیم که چون خاصیت بازسازی سلولی دارد، سلول را فعال می کند و اصطلاحا جوان سازی اتفاق می افتد. پس از تزریق، فولیکول مو که وجود دارد و غیرفعال است، دوباره فعال می شود و شروع به رشد می کند، ما هم با داروهایمان تقویت می کنیم و مو مثل موهای عادی می روید و بعد به تدریج داروها را قطع می کنیم.

آیا PRP عوارضی هم دارد؟ اصولا این کار چگونه انجام می شود؟
به هیچ عنوان، در بیماران عوارضی مشاهده نکردیم. در دنیا هم تاکنون هیچ عارضه ای به این روش نسبت داده نشده است. زیرا ما در روش PRP از پلاکت های خود فرد جهت درمان و جوان سازی خودش استفاده می کنیم. پس احتمال انتقال عفونت و ایجاد آلرژی کاملا منتفی می باشد. در حقیقت مثل آزمایش خون حدو ۴۰ سی سی خون از فرد گرفته می شود و در کیت های خاص در سانترفیوژ مخصوصی فرآوری می شود و سپس به پوست سر تزریق می شود. قبل از تزریق، بی حسی به پوست سر زده می شود و دردی که تزریق دارد، برای بیماران قابل تحمل است. کل این پروسه ۳-۴ ساعت طول می کشد و تراکمی که در جلسه اول ایجاد می شود، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در هر سانتی متر مربع است و احتمال رویش برای بیماران ۶۰ تا ۸۰ درصد می باشد.

چه عواملی در میزان بازدهی PRP موثر است؟
عوامل موثر در میزان جواب دهی PRP شامل ژنتیک، زمان طاس شدن فرد و سن فعلی بیمار است. بر اساس این عوامل، ما میزان موفقیت PRP را تخمین می زنیم و به فرد اعلام می کنیم. با این حساب، یک جوان 2 ساله که دو سال است طاس شده و و در خانواده هم سابقه طاسی ندارد، احتمالا 80 درصد از PRP جواب می گیرد. اما یک آقای 60 ساله که 20 سال است طاس شده و در خانواده هم سابقه طاسی دارد، احتمال موفقیت تزریق برایش کمتر از 60 درصد است.
PRP سلاحی نو در جنگ با طاسی
ریزش مو چه علل دیگری دارد؟
ما سه علت اصلی برای ریزش مو داریم: ژنتیک، هورمون مردانه (اندروژن یا تستوسترون) بالا و پیر شدن فولیکول مو، عوامل فرعی مثل آب و هوا، تغذیه، استرس، کم خونی و کم کاری تیروئید هم در ریزش مو موثر هستند.

فرمودید شما در روش درمانی خود از داروهای ترکیبی استفاده می کنید، این داروها شامل جه مواردی می شوند؟
داروهای ترکیبی مورد استفاده در PRP، داروهای مرسوی هستند که در درمان ریزش مو استفاده می شوند و پایه آن ها ماینوکسیدیل و فیناستراید هستند. ماینوکسیدیل یک داروی ضد فشار خون است که به صورت اتفاقی در ریزش مو استفاده شده و موثر بوده است، زیرا یکی از از علل اصلی ریزش مو، عدم خون رسانی صحیح به موها است و ماینوکسیدیل موجب گشاد شدن رگ ها می شود. فیناستراید نیز یک داروی ضد هورمون مردانه است. زیرا هورمون مردانه بالا باعث می شود در منطقه ای که گیرنده هورمون مردانه را دارد، ریزش مو و طاسی اتفاق بیفتد. البته ما در خانم ها هم هورمون مردانه را داریم و در خانم هایی که عادت ماهانه نامنظم یا موهای زائد دارند، احتمال بالا بودن هورمون مردانه وجود دارد.

بیماران تا چه مدت پس از تزریق باید دارو مصرف کنند؟
بیماران بعد از درمان، از زمان رویش موها باید داروها را به مدت شش ماه استفاده کنند. غالبا در ماه اول، ریزش مو متوقف شده و رویش مجدد مشاهده می شود. جالب است بدانید که من اولین PRP را روی سر خود انجام دادم و رویش در ماه چهارم برایم اتفاق افتاد. البته ان از تکنیک قدیمی استفاده می کردیم. اما از زمستان 93، پس از آزمون و خطای بسیار در مورد روش انجام PRP نتایج تزریق های ما به طور چشم گیری بهبود یافت.
PRP سلاحی نو در جنگ با طاسی
مگر کاشت مو چه عوارضی دارد؟

کاشت مو به دو روش FIT و FUT انجام می شود. در روش FUT ما نواری از کنار و پشت سر بر می داریم که عرض آن می تواند تا 2 سانتی متر هم باشد و پوست را همراه با مو جدا می کنیم و بعد آن ناحیه را به هم می دوزیم. به این ترتیب، جراحی وسیعی در پشت سر داریم که عوارض خود را دارد و بیمار اذیت می شود. در روشFIT موها به صورت دانه دانه برداشته می شود و درد آن کمتر است، اما عوارض دیگری مثل احتمال آسیب به سیستم عروقی پوست سر وجود دارد. ضمنا در کاشت مو محدودیت هایی از نظر تعدادمو وجود دارد، اینکه گفته می شود 16 هزار تار مو در هر جلسه کاشته می شود، حرفی تبلیغاتی و نشدنی است.تعداد منطقی کاشت مو در هر جلسه 4000 - 5000 تار است که در جلسات مکرر می توان این میزان را بیشتر کرد، البته بستگی به شرایط بیمار دارد. من تا کنون بیش از 2000 کاشت مو را دیده ام که در داخل و خارج از کشور انجام شده است و غالبا از نتیجه آن ناراضی هستند.

شما تا کنون چند تزریق PRP انجام داده اید؟
ما طی 5-6 سال گذشته بیش از 10 هزار تزریق داشته ایم. البته آنجه مهم است، نحو فراوری PRP و نوع کمیت مورد استفاده است. علاوه بر این، ما در کنار PRP از داروهای ترکیبی که سابقه 10 - 12 ساله در مطالعه و ساخت آن ها داریم، استفاده می کنیم و مجموع تزریق PRP و داروهای ترکیبی، بیش از از 90% رضایتمندی در بیماران ایجاد کرده است. همچنین ما در تعدا تزریق، سن و جنس محدودیتی نداریم ولی غالبا با دو بار تزریق رضایت بیماران جلب می شود.

PRP به جز درمان ریزش مو، چه کاربردهای دیگری دارد؟
PRP بیست سال است که در پزشکی کاربردهای مختلف دارد. اما مهمترین کاربرد آن در ارتوپدی، درمان آرتروز و sport medicine است. اما این روش درمانی در دندانپزشکی، جراحی های تخصصی و فوق تخصصی، جوان سازی پوست، رفع چین و چروک صورت، سیاهی درو چشم، اسکار آکنه، زخم و سوختگی و... کاربرد دارد.

آیا شما در مرکز، تمامی خدمات فوق را به بیماران عرضه می کنید؟
در شروع ارائه خدمات چند تن از همکاران ارتوپد با ما همکاری داشتند و تزریق مفصل هم انجام می شد. ولی در حال حاضر غیر از تزریق جهت ریزش مو، تزریق جهت جوان سازی پوست صورت (خط خنده، خط اخم، چروک های پیشانی، سیاهی، پف و چروک های دور چشم، آثار آکنه) و جوان سازی روی دست و خطوط گردن هم انجام می دهیم. که مکمل جوان سازی پوست، استفاده از دارو درمانی و دستگاه هایی مثل RF می باشد که پس از تزریق به بیماران توصیه می کنیم.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج