۳۹۵۲۲۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بانوی فرهنگ ساز؛ تو بمان

بانوی بزرگ فرهنگ‌ساز، نماد پایدار فعالیت فرهنگی و کنش مدنی و بانوی نهادساز و مدیر سازماندهی و مادر ادبیات کودک ایران، نظریه‌پرداز آموزش و پرورش نوین مشارکتی و خلاق در ایران و بنیانگذار شورای کتاب کودک، مهربانوی ایران توران میرهادی به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری شد.

شهرام اقبال زاده برای توران میرهادی در فرهیختگان نوشت: بانوی بزرگ فرهنگ‌ساز، نماد پایدار فعالیت فرهنگی و کنش مدنی و بانوی نهادساز و مدیر سازماندهی و مادر ادبیات کودک ایران، نظریه‌پرداز آموزش و پرورش نوین مشارکتی و خلاق در ایران و بنیانگذار شورای کتاب کودک، مهربانوی ایران توران میرهادی به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری شد. برای بهبودش زانوی نیایش بر زمین می‌زنم! توران دختر ایران تو بمان، تو بخوان تا من بخوانم! تو بمان تا من بمانم!
امشب ‌ای ماه تو همدرد من مسکینی!
در زیر گفتاری کوتاه از استادم مهربانوی فرهنگ ایران، توران میرهادی را به شما تقدیم می‌کنم؛ استادی که به شاگردی‌اش می‌بالم. استادی که روش و منش مرا اصلاح کرد و شکیبایی و پایداری و ایستادگی در برابر کوه مشکلات و کار آهسته و پیوسته را به ما آموخت. کسی که رهنمودش به ما این بود «از غم‌های بزرگ، کار بزرگ بسازید.»
کسی که تیرباران همسرش، سرگرد جعفر وکیلی- کاش نامه‌های زندان این مرد بزرگ بازنشر می‌شد تا مشخص می‌شد چرا جنبش‌ها و خیزش‌های فداکارانه مردم ایران [در دوران رژیم گذشته] ناکام ‌ماند.
جعفر وکیلی در چند نامه واپسین روزهای زندگی کوتاهش به روشنی نشان می‌دهد که نبود دموکراسی در قلمروی کلان که بینش و روش‌های غیردموکراتیک در قلمروی تشکیلاتی نیروهای اپوزیسیون و منش جاه‌طلبانه و باندبازی و دسته‌بندی و دسیسه‌چینی، آفت بزرگ این جنبش‌هاست- ، جوانمرگی برادرش فرهاد، غرق شدن فرزندش را در سیل پیش چشمانش، سرطان و مرگ همسر دومش محسن خمارلو در میانسالی و... همه را تاب آورد و زانو خم نکرد و چون کوه استوار ایستاد.
او که از نیروهای سیاسی موجود سرخورده و ناامید شده بود در پی راهی بود که دانش امروزین را با فرهنگ دموکراتیک و بینش و روش آموزش خلاق مشارکتی و غیررقابتی به نسل جدید منتقل کند. از این‌رو مدرسه فرهاد را پی نهاد و الگویی کارآمد را پیش چشم دیگران قرار داد. به این هم بسنده نکرد و در سال ۱۳۴۱ با جمعی از پیشروان آموزش و پرورش نوین، شورای کتاب کودک را بنا نهاد که بیش از ۵۰ سال فعالیت درخشان و راهگشا را در کارنامه خود دارد.
باری از دید میرهادی، آموزش و پرورش قلب و مغز هر نظام اجتماعی است. در اولین مجمع عمومی شورای کتاب کودک در حضور استادان بزرگم میرهادی، نوش‌آفرین انصاری، زنده‌یاد یحیی مافی و... پیشکسوتان و همکاران شورایی با الهام از آموخته‌هایم از این بزرگان، در سخن آغازین گفتم «راه ریشه‌ای درازمدت مبارزه با تروریسم، فرهنگ است؛ یعنی تبلیغ و ترویج فرهنگ دموکراتیک به صورت بنیادین و از کودکی... .»
راهی که توران میرهادی و یاران و رهروانش پرچم آن را برافراشته‌اند و آن را هرگز بر زمین نخواهند گذاشت. داعش و تروریسم محصول فقر اقتصادی و فرهنگی و آموزش و پرورش ناکارآمد و فقدان دموکراسی در جوامع عقب‌مانده و سیاست‌های منفعت‌جویانه انحصارات تسلیحاتی است که به‌جای تامین و تدارک امکانات آموزشی، اسلحه به خاورمیانه می‌فرستند. [...]

پ. ن: آخرین وضعیت بانو میرهادی... امروز قرار است سی‌تی‌اسکن سوم انجام گیرد تا نتیجه روند درمان مشخص شود. نسبت به قبل آرامش بیشتری دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج