۳۹۷۵۵۳
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

خواندنی ها با برترین ها (۹۸)

در این شماره از خواندنی ها با مجموعه مقالاتی از ایوان کلیما، رمانی از ولادیمیر نابوکوف، کتابی در معرفی آدم اسمیت و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با مجموعه مقالاتی از ایوان کلیما، رمانی از ولادیمیر نابوکوف، کتابی در معرفی آدم اسمیت و... آشنا شوید.

اسکلت زیر فرش

  • ایوان کلیما
  • ترجمه ی رضا میرچی
  • انتشارات جهان کتاب
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (98)
من به نسلی که جنگ جهانی دوم و پیامدهای مستقیم و طولانی آن را تجربه کرده تعلق دارم. تحت تأثیر تجارب زمان جنگ و جنایاتی که پیامدش قربانی شدن بسیاری از هم پیوندان من بود شروع به نوشتن کردم.

با احساس نوشتم، شاید ساده و سهل انگارانه ولی واقعی، که انسان باید تلاش کند تا ناگواری هایی که تجربه کرده، دیگر هرگز تکرار نشود. امروز نوشتن برای من دنباله راهی است برای مخاطب قراردادن خواننده و در میان گذاشتن مسئولیتی که در دنیای خودمان داریم.

می دانم که بسیاری با من موافق نخواهند بود، ولی می گویم که ادبیاتی که از خود سلب مسئولیت کند و اهمیتی ندهد به این که چه قدرتی می تواند ذهن و احساسات خواننده را تحت تأثیر قرار دهد. نیهیلیسم معاصر کمک می کند. در این میان مخاطب صرف نظر از چیزهای دیگر، سرگرمی را در بالاترین حد ارزش ها قرار می دهد؛ یک گل زده شده در فوتبال برای او ارزشی بالاتر از اثر هنری دارد.

اعتقاد راسخ دارم که هنرمندی که نسبت به سهم اندکش در ساختن جهان، به هر دلیل خیانتی را توجیه کند. کارش در حکم خیانت به چیزی است که باید رسالت هستی او باشد.


بازی بی گناهان

  • رائول ارخمی
  • ترجمه ی جیران مقدم
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (98)
رائول ارخمی نويسنده‌ ی مطرحِ آرژانتينی معاصر است. او هر چند در بوينس‌آيرس به دنيا آمده اما سال‌هايی را در بارسلون اسپانيا زندگی کرده است. رمانِ «بازی بی‌گناهان» سالِ ۲۰۰۸ منتشر شده و جايزه‌ی معتبر بهترين رمانِ سياهِ اسپانيا را هم از آن خود کرده است. اين رمان ماجرايی عجيب دارد. يک کارمندِ وزارت دادگستری به ‌واسطه‌ی احساسِ حضورِ روحِ يک زن در اطرافش دوباره پرونده‌ی مرگِ او را مرور می‌کند و شخصاً تصميم می‌گيرد دريابد چه در پسِ کشف‌وشهودِ عجيبش پنهان شده است.
اين لحظه‌ای ا‌ست که قرار است واقعيتی به‌شدت متفاوت و جان‌دار کشف و روايت شود. واقعيتی که در آن انبوهی از آدم‌های رده‌بالا حضور دارند که شايد دست‌شان به خون آغشته باشد يا... رمان روايتی مملو از تصوير و اتفاق دارد و ماجراها از چند زوايه روايت می‌شوند. هر چند نويسنده از تکنيک‌های ادبيات معمايی و پليسی استادانه استفاده کرده اما رمانِ او اثری‌ است تلفيقی از چند ژانر ادبی. در رمان می‌توان سايه‌ی استبداد و ديکتاتور‌های سنتی آرژانتين را نيز به‌خوبی مشاهده کرد.


آدم اسمیت

  • دیوید رافائل
  • ترجمه ی عبدالله کوثری
  • نشر ماهی
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (98)
آدم اسمیت از آن استادان کهن است که هرکس با هر منش و روش او را به استادی می شناسند؛ محافظه کاران و مارکسیست ها، لیبرال ها و ضد رادیکال ها، اقتصاددانان، فیلسوفان و جامعه شناسان همگی به استادی او معترفند. گروه های مختلف هر یک چیزی را در آثار او ستایش می کنند، چندان که گاه این تردید برای انسان پیش می آید که آیا این همه چیزهای گوناگون با هم سازگاری دارند؟ با این همه، جنبه های متنوع آثار او چندان قدرت اقناع دارد که تردید در ژرفای آن ها به راستی روا نیست.

کتاب درخشان او، تحقیق در ماهیت ثروت ملل، یکی از مهم ترین منابع دفاع از تجارت و اقتصاد آزاد است که ستایندگان مهم و بسیاری یافت. از جمله دیوید هیوم، فیلسوف اسکاتلندی، در نامه ای خطاب به او نوشت: «... اما کتابی است برخوردار از عمق، استحکام و باریک بینی، و آن چنان با داده های جذاب و غریب تصویر شده است که دست کم باید توجه همگان را جلب کند.»


شاه، بی بی، سرباز

  • ولادیمیر نابوکوف
  • ترجمه ی رضا رضایی
  • نشر ثالث
  • چاپ اول: ۹۵
خواندنی ها با برترین ها (98)
«این جانور چموش از همه ی رمان هایم بی خیال تر است. تبعید، تنگدستی، غم غربت، تأثیری بر نگارش تودرتو و پرشور و جذبه ی آن نداشته است . طرح اولیه اش تابستان 1927 در سواحل ماسه ای خلیج پوسرانیا شکل گرفت. رمان را زمستان همان سال در برلین نوشتم و تابستان 1928 تکمیل کردم. اوایل اکتبر 1928 در برلین با نام کارول، راما، والت و به همت چاپخانه ی مهاجر اسلو منتشر شد. این دومین رمان روسی من بود. 28 ساله بودم. شش سالی می شد که در برلین زندگی می کردم. من هم مانند بعضی آدم های باشعور دیگر مطمئن بودم ظرف یک دهه همه ی ما به روسیه مهمان نواز و پشیمان بازخواهیم گشت که گل به پای مان خواهد ریخت...»


طرز تهیه تنهایی در آشپزخانه ی عشق

  • یکتا کوپان
  • ترجمه ی مژده الفت
  • نشر قطره
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها (98)
يکتا کوپان، متولد ۱۹۶۸، نويسنده‌ي مشهور ترکيه‌اي است که تاکنون از او نزديک به ۲۰ کتاب به چاپ رسيده است. کوپان شهرت و محبوبيت فراواني دارد و آثار او با استقبال خوب خوانندگان مواجه شده است. طرز تهيه‌ ی تنهايي در آشپزخانه ‌ی عشق اولين کتابی است که از اين نويسنده به فارسي منتشر مي‌شود. اين کتاب در سال ۲۰۰۲ برنده‌ي جايزه‌ي ادبي «سعيد فائيک» شده است. کوپان دريافت جوايز ادبي «هالدون تانر» و «يونس نادي» را نيز در کارنامه دارد. «اگر جعبه‌ي مداد‌شمعي سي و دو رنگم را داشتم، شايد مي‌توانستم همه چيز را از اول بکشم. زندگي را جوري رسم مي‌کردم که دلم مي‌خواست.»
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سپاس

    • بدون نام

      خوب و عالی، تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج