۳۹۸۵۷
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

۱۰۰ چهره سال به انتخاب فارن پالیسی

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۶)

صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. این نشریه در شماره نوامبر – دسامبر ۲۰۱۲خود به معرفی این ۱۰۰ چهره پرداخته است و ما هم به معرفی این چهره ها می پردازیم.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

مهرنامه: صد چهره برتری که دو ماهنامه فارن پالیسی به صورت سالیانه منتشر می کند بر اساس رای گیری از نظرات و آرای خوانندگان صورت می گیرد. اولین فهرست صد نفره فارنپالیسی در نوامبر 2005 منتشر شد و در ژوئن 2008 معرفی این صد چهره از سوی فارن پالیسی به صورت مشترک با مجله پراسپکت در بریتانیا صورت پذیرفت.

هدف از تعیین این چهره ها هم مشخص کردن 100 فرد «اثرگذار» و «زنده ای» است که در رشته های مختلف و در سطح جهان فعالیت دارند. بر اساس محل تولد، تقریباً 40 درصد این چهره ها از ایالات متحده آمریکا و کانادا هستند؛ 25 درصد از اروپا، 22 درصد از خاورمیانه و شرق دور؛ کمتر از 5 درصد هم از سایر مناطق هستند؛ آمریکای لاتین با 4 درصد و استرالیا با 3 درصد.

همچنین کمتر از 8 درصد این فهرست را زنان تشکیل می دهند. تاکیر بر این نکته ضروری است که این انتخاب بر اساس نظرسنجی از خوانندگان صورت می گیرد و «زبان» و «ملیت» خوانندگان نقش مهمی در انتخاب چهره های مد نظر دارد و از آنجا که زبان اول یا دوم در بسیاری از نقاط دنیا انگلیسی است، بدیهی است که چهره های انگلیسی زبان نقش آشکارتری برای انتخاب شدن دارند.

تقریبا تمام رای دهندگان آفریقایی هم از کشور نیجریه هستند. امسال هم این نشریه در شماره نوامبر - دسامبر 2012خود به معرفی این 100 چهره پرداخته است و ما هم به معرفی این چهره ها می پردازیم.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (۱)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (2)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (3)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (4)
تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (5)

51- نگُزی اُکونجو - ایوه آلا

به سبب ارائه راه برون رفت از بلای مواد خام به قاره آفریقا

وزیر دارایی / نیجریه

در رقابت علنی بی سابقه ای که امسال بر سر ریاست بانک جهانی در گرفت به نظر می رسید که «انگزی اُکونجو - ایوه آلا» از هر حیث نامزد شایسته ای برای احراز این مقام باشد: تحصیل در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MTT)، سابقه تصدی پست های عالی چه در بانک جهانی و چه در دولت نیجریه، شانس اینکه وی نخستین زن و نخستین سیاهپوستی باشد که بر مسند بانک جهانی تکیه زند را افزایش داد. همچنین بر این باید حمایت همه جانبه از او از سوی اتحادیه آفریقا گرفته تا نشریه فاینشنال تایمز را هم افزود.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

در این بین اُکونجو - ایوه آلا تنها یک چیز و در واقع مهمترین چیز را نداشت: تابعیت ایالات متحده! اگرچه اُکونجو - ایوه آلا بخت ریاست بر بانک جهانی را از دست داد و رقابت را به جیم یونگ کیم آمریکایی واگذار کرد ولی با اینحال جایگاه وی به عنوان یک وزیر دارایی قدرتمند در پرجمعیت ترین کشور آفریقا و از اقتصادهای به سرعت رو به رشد این قاره به خودی خود حائز اهمیت است. او در دور پیشین تصدی گری وزارت دارایی نیجریه (بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی) موفق شد تا میلیون ها دلار از بدهی های بین المللی کشور را مرتفع سازد؛ وی پس از انتصاب مجدد به عنوان وزیر دارایی در سال گذشته کوشیده است تا از طریق قطع هزینه ها و ایجاد یک صندوق مالی مستقل به منابع نفتی نیجریه سروسامانی دهد. آنچه که اُکونجو - ایوه آلا را به انجام این مهم سوق داد باور او به این نکته است که تا زمانی که کشورهای آفریقایی موفق نشوندنهادها و مؤسسات خود را نظام مند سازند نمیتوانند امیدی به توسعه اقتصادی داشته باشند.

تحقق این امر به هیچ وجه آسان نیست، اگرچه رئیس جمهور نیجریه، گودلاک جاناتان، اختیارات گسترده ای به اُکونجو - ایوه آلا واگذار نموده ولی اصلاحات وی با مخالفت های هماهنگ «پدرخواندگان» مواجه شده است. اصطلاح «پدرخواندگان» بر آن دسته از مقامات صاحب نفوذ اطلاق می شودکه در چارچوب نظام سیاسی نیجریه که به فساد شهره است درآمدهای نفتی کشور را به جیب می زنند.

در حالی که تخصیص یارانه های دولتی به سوخت از یکسو رضایت مردم نیجریه را در پی دارد و از سوی دیگر پیامدهای آن برای اقتصاد مملکت ویرانگر است، تلاش های اُکونجو - ایوه آلا برای حذف این یارانه ها با کندی بسیار پیش می رود. ویدر مصاحبه ای با رویترز در سال جاری عنوان نمود که «این مساله ساده ای نیست و کشمکش همچنان ادامه دارد. شما قدمی به پیش برمی دارید و سپس شجاعت برداشتن قدم های بیشتری را نیز پیدا می کنید.»

اگر اُکونجو - ایوه آلا موفق شود تا یکی از مهمترین کشورهای آفریقایی را در چیره شدن بر بلای نفت یاری دهد این امر اثری بس ماندگارتر از تمامی آنچه از او در واشنگتن (مقر بانک جهانی) بر می آید در پی خواهد داشت.


52- مارتین فلدشتاین

به سبب پیش بینی صحیح بحران منطقه یورو

اقتصاددان / کمبریج، ماساچوست

مارتین فلدشتاین، رئیس پیشین اداره ملی تحقیقات اقتصادی (آمریکا) و سرپرست شورای مشاوران اقتصادی رونالد ریگان، را می توان یک بدبین واقعی نسبت به اتحادیه) اروپا قلمداد کرد. این اقتصاددان قدیمی دانشگاه هاروارد در سال 1992 نوشت: «در صورت پذیرفتن پول واحد، دیری نمی گذرد که دولت ها یا باید در برابر بروز بی ثباتی های گسترده تر در اشتغال و درآمدها که حاصل الغای سیستم پولی مستقل و شناور بودن نرخ برابری ارز است به چاره جویی بپردازند یا اینکه به چشم پوشیدن از حاکمیت ملی شان بر تنظیم مالیات ها و هزینه ها رضایت دهند.» و همه اینها در یک کلام یعنی: واحد پولی یورو بر باد فناست!

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

پنج سال بعد او در مصاحبه با نشریه «فارن افرز» به این فهرست خطر «معاهده یا سندی که راه در رو ندارد» و «اثر منفی سیستم واحد پولی بر بیکاری و تورم» را نیز اضافه کرد. با عرضه به ظاهر موفقیت آمیز واحد پولی یورو در سال ۱۹۹۹ فلدشتاین در اقلیت ماند. با اینحال او بر سر حرف خودپای فشرد و حتی در سال ۲۰۰۸، درست یک ماه پیش از آنکه اسلواکی به منظور در امان ماندن از پیامدهای بحران مالی بین المللی به منطقه یورو بپیوندد، فروپاشی منطقه یورو را «امری محتمل» دانست.

اکنون که بحث فروپاشی منطقه یورو به شکل جدی مطرح گردیده، فلدشتاین واکنش رهبران اروپایی نسبت به این بحران را مورد انتقاد قرار داده است. شماری از پیش بینی های او همچون ورشکستگی یونان و خروج این کشور از منطقه یورو محقق شده اند. هر چندفلدشتاین می تواند در رابطه با آینده بینی هایش اشاره کندکه این هشدارهای زودهنگام «کاملا قابل پیش بینی بودند، هر چندکه بیست سال از نوشتن آنها سپری می شود.»


53- محمد العریان

به سبب مطرح ساختن روند جدید حاکم بر اقتصاد

مدیرعامل پیمکو / نهیوپورت بیچ، کالیفرنیا

رکود بزرگ اقتصادی (دست کم) برای محمد العریان خوش یمن بوده است. این سرمایه گذار مصری - آمریکایی از یکسو به عنوان یکی از مهمترین نظریه پردازان دوره رکود مطرح شده که از «روند جدید» مبتنی بر رشد کند و آهسته و برگشت های مالی اندک سخن می گوید واز سوی دیگر به خوبی از عهده ایجاد ثبات در گروه بازرگانی پیمکو برآمده است؛ امری که باعث شد تا نیویورک تایمز او را رهبری تازه در بازار قرضه بخواند.

العریان که ایده اش مبتنی بر وجود توالی ویرانگر بحران مالی و بی ثباتی سیاسی است ادعا نموده که سال 2012 «لحظه حقیقت گویی» برای اتحادیه اروپاست. اکنون هشدارهای او نسبت به فروپاشی منطقه پولی یورو و سرایت این بحران به بازار جهانی بیش از پیش رنگ واقعیت به خود گرفته است.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

العریان اخیرا گفته است اتحادیه اروپا از اتخاذ تصمیمات سختی که می توانند به بهبود اقتصاد این قاره کمک کنند اجتناب کرده است: «یونان به مانند عفونتی در انگشت پای شماست؛ این زخم کوچک است ولی اگر به آن توجه نکنید به چیزی بدل می شود که خوب می دانید؛ پای شما را فرا می گیرد و خوب می دانید که سپس به سراغ اندام های حیاتی تان می رود ... شما باید به این مشکل توجه کنید اما اروپا توجهی به مساله یونان نمی کند.»

اگرچه العریان شخص خاصی را مسوول بروز بحران مالی کنونی نمی داند اما رکود اخیر را به پای سیاستمدارانی می نویسدکه عدم مسوولیت پذیری و فرافکنی های آنها به «روند جدید اندر جدید» بدل شده است! العریان می نویسد: «زمانی که بازارها سقوط کنند رهبران غربی کسی به جز خود را مقصر نمی یابند.»


54- یوجیان رُنگ

به سبب جسارت در بیان دقیق مسیر تغییرات در چین

مدیر مرکز مسائل اجتماعی / چین

رهبران چین اغلب آشکارا از نیاز کشورشان به اصلاحات سخن می گویند. نخست وزیر ون جیابائو در نشست مجلس انتصابی قانونگذاری در ماه مارس عنوان نمود که «اصلاحات تنها می تواند رو به جلو باشد ... اصلاحات نمی تواند متوقف شود؛ از این مهمتر، اصلاحات به عقب باز نمی گردد.»

اما دیوانسالاران چینی به ندرت جزئیاتی درباره معنای اصلاحات ارائه می کنند و در عوض ابراز شعارهای مغلق و اظهارات مبهم را ترجیح می دهند.

در این میان یوجیان رُنگ از معدود دانشگاهیان چینی است که در داخل نظام کمونیستی مسوولیت تبیین این موضوع که چین دقیقا در راستای چه مسیری قادر به تغییر می باشد را برعهده گرفته است. در ماه آوریل وی گزارش مختصر و مفیدی از یک طرح دو مرحله ای با عنوان «چشم انداز 10 ساله توسعه اجتماعی و سیاسی چین» منتشر نمود. به رغم عنوان نه چندان جذاب این گزارش، طرحنامه یو متضمن یک تقویم زمانی برای انجام اصلاحات در چین است که برای یکبار هم که شده هم قابل تحقق و هم جالب توجه می نماید.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

طرح شامل زمانبندی و توضیحات دقیق برای انجام امور است و به عنوان مثال حمایت از ایجاد قوانین قدرتمندتر برای حراست از دارایی های شخصی، امکان دسترسی به اطتلاعات مرتبط با امور دولتی و دارایی های دولتمردان، و لغو مجازات های مربوط به آزادی بیان را دربر می گیرد. همچنین پس از اینها دولت چین می باید به رسانه ها و احزاب سیاسی اجازه فعالیت آزادانه اعطا کند.

انتشار بیانیه موجز یو در صفحه اش در شبکه اجتماعی چینی Sina Weibo که تقریبا دارای یک و نیم میلیون عضو است به سرعت خبرساز شد؛ هرچند حکومت چین در قبال این اقدام سکوت معناداری را در پیش گرفت. یو در مصاحبه ای عنوان نمود: «ما محققا تصمیم به تغییر گرفته ایم ... حالا سوال این است که ما تغییرمان را در چه مسیری انجام خواهیم داد و از کجا باید شروع کنیم؟»

بی گمان به راه انداختن اصلاحات در سرزمین یک میلیارد و سیصد میلیون نفری چین کار آسانی نیست ولی در هر حال طرحنامه یو نقطه آغاز خوبی برای انجام این مهم است. به گفته یو دوران گذر از رودخانه در حالیکه «سنگ های «بستر رود) را احساس می کنیم» به سر آمده است.


55- مایکل ساندل

به سبب مطرح ساختن محدودیت های اخلاقی بازار

فیلسوف سیاسی / کمبریج، ماساچوست

امروزه این عقیده رایج که با پول می توان هر چیزی را خرید بیش از پیش درست به نظر می رسد. با حدود هشت هزار دلار می توان رَحم یک زن هندی را اجاره کرد، با 10 دلار و 50 سنت می توان حق تولید یک تن دی اکسیدکربن را به دست آورد، و با ساعتی بین 15 تا 20 دلار می توان آدمی را به عنوان مطلع برای کمیسیون تحقیق کنگره (آمریکا) اجیر کرد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

از یکسو این امر گواهی است بر قدرت بازار که در آن هر چیزی قابلیت مبادله دارد اما واقعا باید هر چیزی را خرید و فروش کرد؟ این سوال داغی بود که توسط پروفسور مایکل ساندل، استاد دانشگاه هار وارد و مهمترین منتقد سرسخت «کالایی شدن»، طرح گردید. ساندل در کتاب خود با نام «آنچه که پول می تواند بخرد» می نویسد که قیمت گذاری بر چیزها مشکلی دوگانه در پی دارد. نخست اینکه به نابرابری دامن می زند؛ وقتی که کالاها و خدمات بیشتر و بیشتری، اعم از خدمات درمانی، آموزش و فرصت های سیاسی، به مانند طلا و نفت قابل خرید و فروش باشند شخص ثروتمند می تواند آنها را در مقادیر عظیم خریداری کند. دوم آنکه قرار دادن اشیاء و افکار در بازار آزاد موجب کاهش ارزش اجتماعی آنها می شود. به عنوان مثال به تشویق فزاینده دانش آموزان به درس خواندن توجه کنید: درتلاش ما برای بهبود تست زنی آیا آموزش به امری از سر اکراه و اجبار بدل می شود یا به امری از سر علاقه و اشتیاق؟ در هاروارد ساندل یکی از پرطرفدارترین واحدها را تدریس می کند؛ واحدی که نام ساده «عدالت» را بر خود دارد و در یک ترم بیش از ۸۰۰ دانشجو را به پای خود می کشاند و ساندل در آن پرسش های اخلاقی تأمل برانگیزی را برای دانشجویان مطرح می کند.

یک قطار در حال حرکت با سرعت بالا به یک دوراهی می رسد که در یکی از آنها گاندی به ریل بسته شده است و در مسیر دیگر نیز دو آدم معمولی به ریل بسته شده اند؛ حال ما باید گاندی را نجات دهیم یا آن دو تن را؟ اگر به جای دو نفر ۱۰ نفر به ریل بسته شده باشند چه کنیم؟

ساندل همچنین یک چهره بین المللی است و کلاس آموزشی خود را در سطح جهانی برگزار می کند: کلاس وی اکنون به شکل یک شوی تلویزیونی در سطح بین المللی پخش می شود و در چین، ژاپن و کره جنوبی سبک تدریس نامتعارف او با پایان های باز و تاکید بر پرسش های بزرگ وی را به چیزی شبیه به یک ستاره موسیقی راک بدل ساخته است. ویدئوی سمینار آغازین او در مورد عدالت در یوتیوب چهار میلیون بازدیدکننده داشته است. چه کسی می داند که یک استاد اهل فلسفه که پرسش های بغرنجی راجع به کانت و بنتام مطرح می کند آیا می تواند با ویدئوهای سرگرم کننده رقابت کند؟!


56- جان برنان

به سبب هدایت جنگ علیه تروریسم بر ضد دشمن واقعی: القاعده

مشاور ضد تروریسم کاخ سفید / واشنگتن

سابقه درگیری جان برنان در مبارزه علیه القاعده بیش از هر مقام آمریکایی دیگر است. وی طی این مدت یکی دو روش را آموخته است. این مامور کهنه کار سیا با بیست و پنج سال سابقه کار از مدافع روش روش «تکنیک های پیشرفته بازجویی» در دولت جرج بوش به «معمار استراتژی مبارزه با تروریسم» دولت باراک اوباما بدل گشت و به جای دست زدن به اقدامات عریض و طویل برای ایجاد تغییر در سرزمین های دوردست بر عملیات شناسایی و حملات کماندویی تاکید نمود.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

او جبهه گسترده ای که بوش در جنگ علیه تروریسم گشوده بود را به عملیات متمرکزتر به منظور درهم شکستن گروه های تروریستی در مناطقی چون سومالی و یمن سوق داد. برنان مدت درازی در پس پرده نماند و به شکل علنی در مقام دفاع از سیاست کاخ سفید در استفاده از هواپیماهای کنترل شونده برآمد؛ روشی که به مشخصه دولت اوباما در شکار تروریست ها بدل شده است.

برنان با «قانونی، اخلاقی و هوشمندانه» خواندن این سیاست به جلب اطمینان منتقدان نسبت به استفاده مسوولانه دولت از اختیارات و قدرتش دست زد. تلاش او به میزان گسترده ای با موفقیت همراه بود: بیش از ۶۰ درصد آمرکایی ها عملیات هواپیماهای کنترل شونده علیه تروریست ها در خارج از خاک کشورشان را تایید کرده اند.

برنان که گفته می شود آخرین فردی است که پیش از صدور فرمان ریاست جمهوری برای انجام عملیات در کنار پرزیدنت اوباما می ماند، به سادگی دست به اتخاذ این تصمیم مرگ و زندگی نمی زند. مردی که همقطارانش او را «کشیش» اقدامات ضدتروریستی می خوانند راهنمای اخلاقی برای انجام عملیات هواپیماهای کنترل شونده تدوین کرده است. او سال جاری در این باره توضیح داد: «این امکانی برای دریافت واپسین راهکارهاست ... (اوباما) می خواهد مطمئن شود که بر اساس یک چک لیست سفت و سخت عمل کرده ایم: عدم امکان دستگیری، صحت منبع اطلاعاتی، میزان تهدید، همه این عوامل اهمیت دارند.»


57- جمیل جعفر

به سبب تاکید بر اینکه قتل یک ارزش آمریکایی نیست

مدیر اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا/ نیویورک

باراک اوباما استفاده از هواپیماهای کنترل شونده را به مشخصه مبارزه خود علیه تروریسم بدل کرده است. وی حتی شخصا اهدافی را از داخل «فهرست مرگ» انتخاب می کند و از این نوع جدید هواپیماها برای ریختن باران مرگ بر سر تروریست ها و به انقیاد درآوردن القاعده بهره می گیرد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

اگرچه برنامه مخفی ترور تحت هدایت ریاست جمهوری آمریکا مصون از بررسی حقوقی است لیکن جمیل جعفر، وکیل شاخص اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا که در حوزه امنیت ملی تخصص دارد، در راستای تغییر آن می کوشد. جعفر در سال جاری در این باره عنوان نمود: «بنیان حقوقی عملیات کشتار هدفمند نه تنها متزلزل بلکه پوسیده است.»

وی برای نخستین بار سیا را وادار ساخت تا طبقه بندی اطلاعاتی خود را توجیه نماید: جعفر در یک پرونده قضایی حائز اهمیت اصرار سیا در انکار چندین ساله وجود یا عدم وجود برنامه هواپیماهای کنترل شونده را به چالش کشاند. اگرچه تنی چند از مقامات آمریکایی - از اوباما گرفته تا دیگران - در برابر عموم از این عملیات سخن گفته انداما دستگاه اطلاعاتی آمریکا همچنان از افشای مطالب مرتبط با این برنامه خودداری می کند. جعفر که نقش عمده ای در به چالش گرفتن برنامه شنود بدون مجوز و استفاده از شکنجه در دوران جورج بوشو داشت، برای اوباما نیز حق وضع قوانینی از این دست را قائل نمی شود.

جعفر اخیرا در توییتر خود نوشت: «یادت می آید که اقدام بوش در بازداشت آمریکایی ها (به عنوان نیروهای دشمن) چه جنجالی به پا کرد؟ حالا تصور کن که اگر پیشنهاد قتل آنها را (به شکل مخفیانه) می داد، چه می شد!»


58- بیورن لُمبورگ

به سبب بیان سیاه و سفید نمایی های موجود در سیاست های زیست محیطی

مدیر مرکز اجماع کپهنهاگ / جمهوری چک

منتقد همیشگی بحث درباب تغییرات آب و هوایی امسال به سراغ خط قرمزهای دیگر زیست محیطی رفت و با «فرصت بیهوده» خواندن نشست ریو+20 نسبت به «اتخاذ سیاست از طریق هراس افکنی» هشدار داد که می کوشد خشکسالی های تابستان امسال را به گرم شدن زمین مرتبط سازد یا حفاری هیدرولیک را با عنوان «بزرگترین شانس انرژی سبز در این دهه» جشن بگیرد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

بیورن لمبورگ، متخصص دانمارکی علوم سیاسی که اغلب به اشتباه به عنوان «منتقد مسائل اقلیمی» معرفی می شود چیزی بیش از یک نقاد سرکش نهضت دفاع از محیط زیست است. در دنیایی سرشار از هراس، مشکلات هول آور و محدودیت منابع، لمبورگ درصدد رد هشدارهای جهانی نیست بلکه او تلاش می کند تا رهبران نخست به شکلی واقع گرایانه به تصمیماتی که اتخاذ می کنند، بیندیشند.

در ابتکار او با نام «اجماع کپنهاگ ۲۰۱۲» وی از ۵۰ کارشناس شامل چهار برنده جایزه نوبل اقتصاد، برای برگزاری پنلی دعوت نمود و از آنها پرسید که در صورت داشتن ۷۵ میلیارد دلار چه کاری در جهت حمایت کارآمد از رفاه جهانی انجام می دادند. بیشترین اظهارات مطروحه در پنل شامل مبارزه با گرسنگی و ارتقای آموزش، و همچنین افزایش تسهیلات برای مبارزه با مالاریا و واکسیناسیون کودکان بود. تحقیق در مورد «مبارزه با نابودی تنوع زیستی و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی» در ششمین اولویت قرار داشت.


59- حمد بن خلیفه آل ثانی

به سبب پر کردن حضور در معادلات خاورمیانه

امیر قطر

اگر تنها یک تن در خاورمیانه باشد که پا فراتر از خلاء موجود نهاد، همانا حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر کشور کوچکی است که عده معدودی نام آن را شنیده اند. برخی می توانند عنوان کنند که ثروت سرشار نفتی و گازی است که این امیر رازآلود را به بازیگر اصلی در سرزمین های گوناگون درگیر کشمکش همچون افغانستان، اتیوپی، عراق، لبنان، سودان، سوریه و یمن بدل ساخته است؛ البته در اینجا نامی از فلسطین نمی آوریم که در آنجا نیز قطر موقعیت سنتی مصر به عنوان میانجی اصلی میان گروه های رقیب حماس و فتح را نیز از آن خود کرده است اما امیر قطر که بعضی او را هنری کیسینجر عرب می خوانند تنها یک شیخ با حساب بانکی پر و پیمان نیست؛ او در پی ایجاد دگرگونی در معادلات قدرت در جهان عرب است. سرسختی و ثابت قدمی وی باعث شد تا دولتتقریبا ورشکسته ای که در پی کودتای بدون خونریزی در سال 1995 به میراث برده بود را به ثروتمندترین کشور جهان بدل سازد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

امیر قطر به خوبی شیوه بازی با قدرت های بزرگ و دستیابی به خواسته های خود را می داند. قطر محل استقرار یکی از بزرگترین پایگاه های هوایی آمریکاست اما این امیرنشین نه چندان شناخته شده در عین حال روابط گرمی با ایران دارد و هیچگاه درصدد برانگیختن بدبینی تهران برنمی آید.

مطابق با یکی از اسناد دیپلماتیک افشا شده در سال ۲۰۱۰ امیر قطر به سناتور جان کری عنوان نموده بود: «بنا بر تجربه ۳۰ ساله رابطه با ایرانیان، دریافته است که از هر صد کلمه ای که به تو می گویند تنها می توانی یک کلمه آنها را باور کنی!»

صدای پرطنین شیخ حمد همانا شبکه الجزیره است که بنا به تعبیر مارک لینچ در فارن پالیسی در جریان بهار عربی «خانه بی چون و چرای انقلاب» بود.امیر قطر البته به تشویق انقلابیون از خارج از گود بسنده نکرد: وی حمایت اتحادیه عرب از عملیات ناتو برای براندازتی معمر قذافی را پیش برد/، دستکم ۴۰۰ میلیون دلار در اختیار شورشیان قرار داد و برای آنهات کمپ های آموزشی برپا کرد. او همچنین از یک طرح شبیه به طرح مارشال - البته در ابعادی کوچکتر - برای عصر پس از وقوع بهار عربی سخن گفت که به واسطه آن قول پرداخت میلیاردها دلار کمک به مصر، تونس، یمن و غزه داده شد.

اکنون بلندترین صدا در جهان عرب که خواستار مداخله خارجی در سوریه می باشد، صدای شیخ حمد است که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر به کشورهای عربی هشدار داد که «آنچه برای توقف خونریزی ها در سوریه ضروری است را انجام دهید.» با توجه به سوابق امیر قطر سرانجام باقی کشورها نیز با او همداستان خواهند شد.


60- هیو استراکان

به سبب طرح این پرسش از فرماندهان که «با این همه تفنگ چه می کنید؟»

تاریخ نگار نظامی / بریتانیا

هیو استراکان اگرچه متخصص تاریخ جنگ جهانی اول است اما این استاد تاریخ دانشگاه آکسفورد صرفا در گذشته سیر نمی کند. در عصری که دولت ها با انبوهی از پدیده های نوین، از هواپیماهای کنترل شونده گرفته تا حملات سایبری و جنگ های نامتقارن، روبرو می شوند، استراکان به عنوان یکی از شاخص ترین متفکران در عرصه جنگ های مدرن مطرح شده است. وی در میان فرماندهان عالیرتبه آمریکا نیز شنونده دارد.

تاثیرگذارترین مردان و زنان جهان (6)

ژنرال جیمز ماتیس، سرپرست فرماندهی مرکزی ایالات متحده که در زمره این شنوندگان قرار دارد از دانشجویان اوست. به باور استراکان ماهیت جنگ ها چه بسا آنگونه که ما می پنداریم دستخوش تغییر نشده است چه دولت ها همچنان اصلی ترین عامل در درگیری ها هستند اما وی احتمالا بیش از هر متخصص امور نظامی از یکسو رهبران غیرنظامی را به تأمل درباره چگونگی تدوین استراتژی و از سوی دیگر رهبران نظامی را به درگیر شدن افزونتر در حوزه اجرایی برمی انگیزد.

به اعتقاد او با اینکه از دهه ۱۹۸۰ ارتش ایالات متحده دست بازتری در هدایت جنگ ها یافته ولی به طور کامل از بحث در مورد چگونگی استفاده از نیروی نظامی بیرون مانده است. به نوشته استراکان، درگیری «یک منطقه بدون سیاست است؛ جایی که هیچ محدودیتی بر سر کارشناسان نظامی قرار ندارد و این ارتش ها هستند که حرف خود را بر کرسی می نشانند.»

جای شگفتی نیست که به باور استراکان اتخاذ استراتژی به شدت نامناسب پس از ۱۱ سپتامبر در عراق و افغانستان حاصل همین امر بود؛ چندانکه برکناری عجیب استنلی مک کریستال، فرمانده آمریکایی در افغانستان، در سال ۲۰۱۰ از ناخشنودی او نسبت به فقدان مدیریت سیاسی از سوی مقامات واشنگتن سرچشمه می گرفت.

مک کریستال تیم اوباما را به دلیل پیام های گمراه کننده ای که هم برای افغان ها و هم برای نیروهای آمریکایی ارسال می کرد به شدت مورد حمله قرار داده بود. استراکان در اواخر سال ۲۰۱۱ درباره جنگ علیه تروریسم دست به اظهارنظری زد که به خوبی در مورد درگیری های کنونی نیز صدق می کند: «این تناقض که از یکسو وارد جنگ هایی با اهدافت بزرگ شوید و دست کم اینکه حرف های پرطمطراق بزنید ولی در عمل تنها قادر به بهره گیری از ابزارهای مختصر و بسیج در سطوح محدود باشید دقیقا به معنای این است که خود را در موقعیت گیج کننده ای قرار داده اید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • amin

      اسم آقای فرج الله سلحشورو از قلم انداختین!!!خیلی تاثیر گذارن(معکوس)

    • من

      ولمون کن مجله اه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج