۴۰۲۳۷۶
۵۳۶۷
۵۳۶۷
پ

سرانه تولید روزانه زباله در تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: حدود ۹۵درصد زباله‌های تفکیک شده شهر تهران بازیافت می‌شود و ۵درصد باقی، زباله‌هایی است که مردم به اشتباه تفکیک می‌کنند و قابل بازیافت نیستند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: حدود ۹۵درصد زباله‌های تفکیک شده شهر تهران بازیافت می‌شود و ۵درصد باقی، زباله‌هایی است که مردم به اشتباه تفکیک می‌کنند و قابل بازیافت نیستند.

جعفری اظهار کرد: روزانه نزدیک به ۱۱هزار تن پسماند تر و خشک از سطح شهر تهران و شهرک‌های اطراف آن جمع‌آوری و برای پردازش به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه منتقل می‌شود؛ بخشی از آن‌ها سوزانده شده و قسمتی هم به کمپوست تبدیل می‌گردد.

وی با اشاره به این مطلب که حدود ۹۵درصد زباله‌های تفکیک شده تهران بازیافت می‌شود و ۵درصد باقی، زباله‌هایی است که مردم به اشتباه تفکیک می‌کنند، تصریح کرد: میانگین تفکیک پسماند تر و خشک در پایتخت ۱۸.۶درصد است؛ به طوری که در بعضی مناطق این میزان بالای ۲۴درصد و در برخی دیگر نیز کمتر از ۱۸درصد می‌باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از تحقق هدف این سازمان برای تفکیک ۲۰درصدی پسماند، مصوب شورای اسلامی شهر تهران در سال۹۴ خبر داد و گفت: ما فکر می‌کنیم، بتوانیم از نظر عددی و حجمی این میزان را تا ۲۵درصد در سال۹۵ افزایش دهیم.

وی درخصوص فعالیت غیر مجاز زباله‌گردها در سطح شهر تهران، تاکید کرد: اگرچه جداسازی زباله توسط این افراد از دفن پسماند جلوگیری کرده و آن را به چرخه تولید باز می‌گرداند اما تفکیک غیر اصولی پسماند توسط زباله‌جمع‌کن‌ها علاوه بر به خطر انداختن سلامت خود این افراد، بهداشت شهروندان را تهدید و چهره شهر را زشت می‌کند. باید توجه داشت، با جمع‌آوری و تفکیک پسماندهای خشک توسط مردم در منازل و تحویل آن‌ها به وانت ملودی‌ها و غرفه‌های بازیافت می‌توان از گسترش این پدیده ناهنجار در تهران پیشگیری کرد.

براساس اعلام شهرنوشت، جعفری با رد ادعای تولید زباله در تهران بیش از متوسط استاندارد جهانی، توضیح داد: استاندارد تولید زباله براساس وضعیت اقتصادی کشورها سنجیده می‌شود. سرانه تولید زباله در تهران روزانه ۷۹۰گرم است که نسبت به کشورهای توسعه‌یافته درحد متوسطی قرار دارد و ما تلاش داریم تا این میزان به ۶۰۰گرم کاهش یابد. رسیدن به این هدف جز با مشارکت عمومی میسر نمی‌شود؛ اگر مردم عادت کنند سبزی پاک شده بخرند، ۶۵۰تن از حجم زباله تهران کم می‌شود. هم‌چنین اگر محتویات قوری چای خود را مستقیم روانه سطل زباله نکنند؛ در سبد ریخته و دوساعت پس از آب‌گیری تفاله آن را داخل سطل زباله بریزند، بیش از ۲۰۰تن از حجم زباله پایتخت کم خواهد شد.

وی به تصمیم این سازمان مبنی بر افزایش تنها زباله سوز تهران به سه عدد دستگاه در آینده‌ای نزدیک، اشاره کرد و گفت: تولید انرژی از زباله با استفاده از زباله‌سوزها یکی از شیوه‌های صحیح مدیریت پسماند به جای دفن آن است. هزینه‌های بالای درمان بیماری‌ها، از بین رفتن زمین‌ها و محصولات کشاورزی هم‌چنین آلودگی محیط زیست از جمله مشکلات موجود در کشور است که به دلیل سوء مدیریت پسماندهای شهری شاهد وقوع آن‌ها هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، توزیع کیسه‌های تجزیه‌شونده با پایه گیاه ذرت (که در عرض ۶ تا ۱۸ماه در خاک تجزیه می‌شوند) در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند هم‌چنین ممنوعیت فروش ظروف یک‌بار مصرف پلیمری در این مراکز را از جمله اقدامات این سازمان برای حل معضلات زیست محیطی ناشی از مصرف فراوان کیسه‌های پلاستیکی در تهران عنوان کرد و افزود: هم اکنون نیز با توجه به اختصاص یارانه به تولید کیسه‌های تجزیه‌پذیر، بخش خصوصی در زمینه جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت پسماند تر و خشک با سازمان مدیریت پسماند مشارکت دارد.

در پایان جعفری با اشاره به نقش موثر آموزش و اطلاع‌رسانی در مدیریت بهینه پسماند خانگی توسط مردم، تصریح کرد: تفکیک پسماند تر و خشک در مبدا، کاهش تولید پسماند و رطوبت‌گیری آن از اساسی‌ترین اقدامات در این زمینه است. افزایش آگاهی شهروندان از مضرات مخلوط نمودن پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی هم‌چنین انواع داروها و مواد شیمیایی همراه با پسماندهای تر و لزوم جداسازی آن‌ها از یکدیگر، به منظور کاهش خطرات زیست محیطی و بهبود وضعیت سلامت جامعه ضرورت دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج