۴۰۶۳۹۱
۴۰ نظر
۵۰۰۹
۴۰ نظر
۵۰۰۹
پ

مقایسه قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان

به طور کلی جذابیت در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی وابستگی بالایی به قیمت عرضه حامل‌های مختلف انرژی به ویژه فرآورد‌ه‌ای نفتی دارد.

پایگاه اطلاع رسانی شانا: به طور کلی جذابیت در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی وابستگی بالایی به قیمت عرضه حامل‌های مختلف انرژی به ویژه فرآورد‌ه‌ای نفتی دارد.
در همین رابطه، قیمت‌گذاری مناسب بنزین در بخش حمل و نقل علاوه بر توجیه‌پذیرتر ساختن طرح‌های بهینه‌سازی، منجر به ترغیب مصرف کننده برای استفاده از سوخت جایگزین گازطبیعی می‌شود و تاثیر قابل ملاحظه‌های نیز در کاهش میزان قاچاق این فرآورده ارزشمند به کشورهای همجوار خواهد داشت.

باتوجه به این که طرح مصوبِ تک نرخی بودن بنزین می‌تواند کمک شایانی به مدیریت مصرف کند و به واسطه اجرای آن می‌توان اشراف بیشتری بر سامانه‌های توزیع سوخت داشت، بنابراین موضوع تک‌نرخی شدنِ بنزین فرصت خوبی برای تعیین نرخ مناسب عرضه آن نیز به شمار می رود و اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد.


مقایسه قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان
نمودار ١. قیمت بنزین در سال ٢٠١٣ (دلار بر لیتر)

دراین راستا مقایسه اجمالی قیمت بنزین در کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد که یکی از علل اصلیِ تفاوت قیمتِ فروش بنزین به ویژه در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، میزان درصد مالیات متعلقه است نمودارهای مربوطه همانگونه که ملاحظه می‌شود، مالیات یکی از شاخصه‌های اصلی تشکیل دهنده قیمت به شمار می رود. در میان کشورهای مورد مطالعه پس از ایران و ونزوئلا، کمترین قیمت فروش بنزین متعلق به کشورهای غیر اروپایی همچون ایالات متحده و مکزیک است، با این حال ١٥ درصد از کل قیمت بنزین در کشورهای بادشده مربوط به مالیات است. در کشورهای اروپایی نیز تا حدود ٦٠ درصد از قیمت بنزین مربوط به سهمِ مالیات است که این موضوع سبب شده این کشورها گرانترین قیمت بنزین را داشته باشند.

مقایسه قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان
نمودار ٢. درصد مالیات در سال ٢٠١٣ از قیمت کل بنزین

افزون بر بررسی یاد شده، گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که قیمتهر لیتر بنزین در سراسر دنیا در شرایط قیمت کنونی نفت خام در آگوست ٢٠١٦، معادل ٩٧/٠ دلار است (جدول).

مقایسه قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان

نحوه قیمت‌گذاری بنزین نیز نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت فروش هر لیتر بنزین در برخی کشورهای تولیدکننده نفت و کشورهای آفریقایی کمتر از قیمت میانگین جهانی و در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی، بیش از مقدار میانگین جهانی تعیین شده است.

مقایسه قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان
نمودار ٣. قیمت بنزین (دلار بر لیتر)

در همین باره به منظور کنترلِ قاچاق سوخت از یکسو و عرضه داخلی بنزین با هزینه‌های جهانیِ تولید به منظور ایجاد رقابت‌پذیری نسبت به سوخت‌های جایگزین به ویژه گاز طبیعی از سوی دیگر، محدوده ٦/٠ دلار بر لیتر به عنوان حداقل قیمت بنزین در سطح کشورهای همسایه تا ٩٧/٠ دلار بر لیتر به عنوان قیمت میانگین پایه بنزین در دنیا برای عرضه بنزین تک نرخی منطقی است؛ همچنین افزون بر ضرایب مربوط به عوارض، کارمزد و مالیات ارزش افزوده، برنامه‌ریزی به منظور ایجاد سازوکار قانونی وضع مالیات مستقیم بر بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به عنوان بخشی از درآمدهای دولت نیز ضروری به نظر می‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      الان ما دقیقا باید چیکار کنیم ؟
      نمودار بکشیم ؟

    • مهدی

      باسلام و خسته نباشید
      ای کاش در مورد قیمت ماشین و حقوق دریافتی نیروی کار در کشورهای مختلف نیز گزارشی این چنین ارائه می کردید قیمت بنزین در مقابل حقوق دریافتی و سایر الگو ها قیمتی دیگر مقایشه شود بعد نتیجه گیری شود

    • بدون نام

      لطفا مقایسه حقوق ها را هم بزارین فقط گیر دادین به بنزین

    • مهدی عبادی

      فقط نشستید قیمت بنزین وسایر مواد مصرفی را با کشورهای دیگر بررسی میکنید تا حالا یک بار کسی حقوقها و دیگر امکانات سایر کشورها را بررسی کرده

    • بدون نام

      در هیچ کشوری سالی چند بار مواد مورد نیاز مردم گران میشود بابا بگید میخواهیم گران کنیم چرا این همه طفره میآید یک جور حرف میزنید انگار کسی نرفته خارج قیمتهای دیگران را ببیند

    • کیا

      لطف کنید اقتصاد.رفاه.بیکاری.وتورم رو هم نگاهی بندازید.
      دیگه تو جیب مردم چی هست مگه؟؟؟

    • بدون نام

      بنزین را به قیمت جهانی ارزه کنید ولی خودرو را به قیمت جهانی به دهید چرا همیشه بنزین را مقایسه می کنید ولی خودرو را نه در صورتی که در ایران ارزانترین خودرو را به صد برابر دنیا سوار میشی م

    • کیا

      توژاپن اگه قیمت بنزین بالاست خب اونا بنزین رو میریزن تو تویوتا با صدی ۴یا ۵تا مصرف با جاده های استاندارد.
      ولی تو ایران باید بریزیم تو یه ماشین با صدی ۱۰به بالا با جاده های افتضاح.
      البته سوتفاهم نشه با آقازاده ها نبودم

    • محمد

      البته باید در قیمت گذاری بیشتر کالاها در کشورها با توجه به درامد افراد ان جامعه توجه بشه که باتوجه به درامد سرانه بیشتر ایرانی ها این قیمت هم زیاده.

    • اشکان

      من نمیدانم چرا دوستان خبر نویس در کشور فقط قیمت بنزین را مقایسه میکنند
      قیمت تمام شده یک دستگاه خودرو با تمام امکانات در کشورهای دنیا چقدر است و در کشور ما چقدر

    • جواد

      معلومه می خواید بنزین را گرون کنید
      خاک بر سر ما شده

    • بدون نام

      کاش نرخ دستمزد کارگر ایرانی را هم با کشورهای دنیا مقایسه می کردید!!!!

    • مقدس زاده

      مقایسه یعنی چی؟ ببینی درآمد آنها چقدر هسته بیش از نیمی از مردم ما زیر خط فقر زندگی سپری می کنند.

    • بدون نام

      چرا یه بار نمیگید مقایسه حقوق کارگر در ایران و کشورهای دیگر.چرا رو اعصاب مردم راه میروید

    • مهدی علیزاده

      درکشورهای دیگر اولا نفت کمه دوما درآمدشون دریته ثانیا ماشینهای استاندارد دارند ثالثا دزدی نمیکنن.

    • علی

      شما ریال و که بی ارزشه با دلار مقایسه نکنین ما ریال یگیریم باس ریالم خرج کنیم. وبنزین قیمتش خیلی بالاس هروقت دلار مزد گرفتیم شما با دلار مقایسه کن و1 دلار برا مردم خارج پولی نیس

    • بدون نام

      بنزین میشه لیتری 2500

    • بدون نام

      سلام مردم ایران را با نرخ بنزین مقایسه نکنید با وام های که صد ساله میدهند با درصد کم مقایسه کنید

    • reza

      لطفا میزان درآمد بقیه کشورها نشون بدید

    • بدون نام

      در 20013

    • بدون نام

      یعنی چی؟

    • بدون نام

      دوستان کارشناس تو این کشور ها نرخ تورم چقدره!!؟؟؟؟
      درآمد چقدره!!!!؟؟؟؟ دخل و خرج مردم چقدره!!؟؟؟ خدمات چی میگیرن!!!!؟؟؟؟؟ میخواین بنزیین رو گرون کنید دیگه این داستانها چیه بکنید آقا مردم ما عادت کردن خیالتون راحت که هیچ اعتراضی هم نمیتونن بکنن

    • بدون نام

      چقدر مزخرفانه کارشناسی میکنند و مردم را نفهم بحساب می آورند. دلار در مملکت ما قیمت بالایی دارد ولی برای بیشتر کشورها اگر منطقی قضاوت شود هرلیتر بنزین ده تومان ایران میشود. هر افغانی 5400 ریال ایران ارزش دارد. اینقدر ظلم نکنید

    • بدون نام

      ببخشین که دلار در کشورهای دیگر هزار تومان ایران ارزش داره
      پس در ایران هم یک دلار هست

    • اسمان

      ........بیا حقوق مزایا اون کشور.یا امکانات اون کشور...ویا پیشرفت و زندگی مردمشون خبر بذار..از بیکاریشون بگو یا از وضع بهداشت و درمانشون خبر بذار...

    • بدون نام

      یکبار هم حقوق کارگر ایرانی باکشورهای اروپای مقایسه شود لطفا

    • رضا اسماعیلی

      اگه مردین قیمت مرغ رو مقایسه کنید برنج و روغن گوشتوووووووو مقایسه گنید برپدرتان لعنت باعث گرانی مبشبد

    • بدون نام

      لطف کنین میزان درآمدها و وضعیت رفاه و معیشت مردم در کشورهای مختلف رو هم مقایسه کنین بی زحمت!!!!!!

    • شاد

      سلام.لطفا یک نمودار قیمت اتومبیل در ایران و مقایسه با دیگر گشور ها هم تهیه نماید .

    • احمدی از سربندر

      کاشکی همینطور که نرخ و مقایسه قیمت بنزین کشورهای جهان رو اعلام کردن و مشخص شد در ایران بنزین ارزان است... نرخ و مقایسه حقوق مردم جهان هم اعلام می شد که ببینیم مردم ایران کجای جدول هستند.

    • بیچارهها

      نگران نباشید تو ایران هم گران می شود

    • محسن

      باز اومدن سراغ مقایسه کردن بنزین برا بالا بردن قیمتش.یکی نیست بگه اولا کشورهای اروپایی رو چرا دارین با ایران مقایسه میکنین.کشورهای اروپایی چقد ذخایر نفتی دارن.اصلا دارن.اینجا که از لحاظ گاز و نفت دوم و چهارم دنیاست رو چرا دارین با کشورهایی که وارد کننده نفت و گازن مقایسه میکنین.بعدشم کشورهای اروپایی سطح درآمدشون به حدی هست که اگه بنزین چند برابر بشه فشاری به مردم نیاد.ماشینهاشونم میزان مصرف واقعی رو نشون میده.نه مثل ماشینهای وطنی که تو عمل کلی فرق میکنه با ادعای شرکت خودروساز

    • بدون نام

      بابا جان میخوایین گرون کنید دیگه این نمودارا رو نشون ندید.بگید میخوایم گرون کنیم.

    • ناصرخان

      لطفا کیفیت زندگی در ایران را با کشورهای نام برده شده مقایسه فرماییدواگر تنهادر حیطه بنزین است لااقل کیفیت تولید خودرو درایران را با کشورهای مذکورمقایسه فرماییدچرا که قیاس بایدمیان دویا چند کیس تقریبا همترازباشدنه آنچه قابل قیاس نیست!!!

    • بدون نام

      بابا افغانیها سوار ماشینای ما نمیشن بعد انتظار دارین با کشورهای اروپای مقایسه بشن

    • بدون نام

      میخواین گرونش کنید دیگه بهانه بری چیه نمودا. بری چیه

    • حمزه

      ای کاش این همه زحمت ترجمه نمودار رو کشیدید یه نمودار هم از میزان درآمد مردم اون کشورها و نرخ تورم اون کشور ها رو هم با ایران مقایسه میکردید.اونوقت میبینید ما از همه داریم گرونتر میخریم.یعنی بخش زیادی از درآمدهای ما صرف هزینه سوخت میشه.علاوه بر اون که نصف بیشتر درآمد ما صرف هزینه های سوخت مثل برق و گاز و آب میشه .اینا رو هم مقایسه کنید.ملت از شما زرنگترند فقط بلد نیستن حقشون و چطور بگیرن که زنده بمونن.

    • محسن

      سلام.لطفا حقوق ودرآمد کشورها را باکشور ایران مقایسه کنید.آن وقت متوجه میشوید.بالاترین نرخ فروش بنزین مربوط به ایران است .تازخیلی ازآنها کشورنفت خیز نیستند.وسلام.

    • مهدی

      پس امارات متحده عربی کو

    • بدون نام

      نمیدونم یا من بی سوادم و عقلم نمیرسه یا کسایی که فکر میکنن باید قیمت بنزین افزایش پیدا کنه خیلی باهوشن!! در هر صورت یه حساب ساده کردم بر اساس آمار رسمی و با در نظر گرفتن بدترین حالت واسه آمریکا و بهترین حالت واسه ایران:
      فرض کنیم قیمت بنزین تو آمریکا لیتری 1 دلار باشه و درآمد سرانه هم 50هزار دلار در سال باشه اونوقت نسبت درصد قیمت بنزین به درآمد سرانه تو آمریکا میشه 2هزارم درصد.
      حالا قیمت بنزین تو ایران رو طبق نرخ ارز 28صدم دلار در نظر میگیریم و درآمد سرانه هم در بهترین حالت ممکنه 7هزار دلار(!!!) در نظر میگیریم که در نتیجه نسبت درصد قیمت بنزین به درآمد سرانه تو ایران میشه 4هزارم درصد!!!
      نتیجه: کسی که سواد اول دبستان رو داشته باشه میفهمه که نسبت قیمت بنزین به درآمد تو ایران دو برابر آمریکاست و این موضوع ربطی به هیچ چیزی از جمله مالیات نداره!!!!! و قیمت بنزین نه تنها نباید کم بشه بلکه اگه کمی انصاف وجود داشته باشه( که نداره!!!) باید قیمت بنزین رو نصف کنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج