اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۸۲۲۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

گامی برای رسيدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد

وزير اقتصاد گفت: بنا داريم که رشد اقتصاد امسال را در همين رشد ۵ درصدي نگه داريم و سعي داريم که اين رشد گامي براي رسيدن به رشد ۸ درصدي در برنامه ششم باشد.

روزنامه مردم سالاری: وزير اقتصاد گفت: بنا داريم که رشد اقتصاد امسال را در همين رشد ۵ درصدي نگه داريم و سعي داريم که اين رشد گامي براي رسيدن به رشد ۸ درصدي در برنامه ششم باشد.
علي طيب‌نيا در جمع خبرنگاران در اصفهان اظهار کرد: امسال يک سال خاص اقتصادي است. اولين سال لغو تحريم‌ها و سالي است که در آن اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل بايد اجرايي مي‌شد. اين مهم در بين همه قوا حاکم شده و بحث اقتصاد مقاومتي مبتني بر دانش و شناخت عميق از اقتصاد طراحي شد و تحقق اين سياست‌ها موجب اقدامات موثري در اقتصاد مي‌شود. گشايش‌هايي که فراهم مي‌شود، حرکت و جهش رشد اقتصادي مستمر، سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و رفع مشکلات اندک پيش رو و به طور کل اصلاحات ساختاري موجب مي‌شود تا ما بتوانيم در مسير رشد بلندمدت حرکت کنيم.وزير اقتصاد ادامه داد: در سه سال گذشته همه تلاش‌ها براي کاهش تورم انجام شد و خوشبختانه امروز شاهد تورم تک‌رقمي هستيم.
رشد اقتصادي نيز به گونه‌اي بايد باشد که نرخ رشد ۵ درصدي که در هدف خود ديده‌ايم محقق شود و گامي مهم براي رسيدن به رشد ۸ درصدي برنامه ششم باشد.وي ادامه داد:‌در کوتاه‌مدت بنگاه‌هايي که در شرايط تحريم با مشکل کسادي مواجه هستند در دست بررسي قرار خواهند گرفت و رونق را به واحدهاي تعطيل و نيمه تعطيل برخواهيم گرداند تا آن ها فعال شوند. در اين زمينه نظام‌هاي بانکي و تامين اجتماعي هم بايد مشکلات را رفع کنند. يکي از اهداف مهمي که پيگيري خواهيم کرد فعال کردن واحدهاي نيمه‌تعطيل و تعطيل کشوري است تا بتوانيم به رشد اقتصادي مستمر ۵ درصدي که قول داده‌ايم برسيم.وي تاکيد کرد:ما با يک‌سري مشکل ساختاري مزمن طي ۴۰ سال گذشته مواجه بوده ايم که مي توان در ۲ موضوع خلاصه کرد.
يک نفتي بودن اقتصاد و دوم دولتي بودن آن که براي درمان آن‌ها سياست کلي اصل ۴۴ براي مقابله با بيماري دولتي‌بودن طراحي شد و در راستاي آن بهبود فضاي کسب و کار و واگذاري بنگاه‌هاي دولتي به خصوصي مطرح شد. براي بيماري نفتي بودن نيز سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي طراحي شد که ما با اين دو سياست مي توانيم زمينه را براي بخش خصوصي و تعاوني‌ها چه داخلي و چه خارجي فراهم کنيم. طيب‌نيا درخصوص اعلام برخي اخبار مبني بر استعفايش اظهار کرد: من خبر ندارم که استعفا داده‌ام يا خير و فکر مي‌کنم که در نظام جمهوري اسلامي استعفادادن خيلي موضوعيت ندارد چرا که من فعاليت در اين نظام را يک وظيفه ملي مي‌دانم حتي اگر سمتم سخت باشد. امروز که ما در اين سمت قرار داريم گسترده‌ترين تحريم هاي طول تاريخ بر ما روا داشته شده است و کمتر دوره‌اي را مي‌توان سراغ گرفت که طول دوره کاهش قيمت نفتش تا اين حد ادامه‌دار بوده باشد.
در کنار آن متوجه باشيد که مشکلات بودجه، بدهي دولتي، بدهي به بازار سرمايه و نظام بانکي کشور نيز از دولت قبل به ما به ارث رسيده بود و به همين دليل رهبري يک سال را به جهاد اقتصادي نامگذاري کردند. شايد تغيير در ترکيب دولت لازم باشد اما آقاي روحاني نشان داده که جز در مواردي خيلي علاقه به تغيير فراوان ندارد و مثل گذشته که تغييرات مرتب و تصادفي و نسنجيده بود چنين چيزي در اين دولت وجود نداشته است. موضوع استعفا هيچ موقع در گذشته هم وجود نداشته و اين‌ها برخي گمانه‌زني‌ها بوده است.طيب نيا به بحث ماليات اشاره کرد و گفت: هيچ کجاي دنيا مردم علاقه‌اي به پرداخت ماليات ندارند و ماليات را همه جاي دنيا به زور مي‌گيرند و اصلا در تعريف ماليات کلمه زور وجود دارد. همه جاي دنيا سيستم‌هايي هست که از طفره رفتن براي پرداخت ماليات جلوگيري مي‌کند. ايران و اقتصاد آن از اين قاعده مبرا نيست.
ما سعي داريم که دولت را چابک و کوچک کنيم اما به هر حال تامين امنيت، دادگستري، تعليم و تربيت، بهداشت و ... هزينه دارد. چه کسي بايد هزينه اين‌ها را بدهد. ما در گذشته چون متکي به درآمد نفتي بوديم دست مي‌کرديم و پول نفت را برمي‌داشتيم ولي اين راهکارش نبود . همين امروز هم که داد براي ماليات بلند شده است نسبت GDP به ماليات در کشور ايران ۶ درصد است. در حالي که اين موضوع در اروپاي شمالي بين ۴۵ تا ۶۰ درصد است. ما حتي در مقايسه با کشورهاي نفتي هم کمترين نسبت GDP به ماليات را پرداخت مي‌کنيم چرا چون ما حق نداريم نفت نسل آينده را بفروشيم و براي خودمان هزينه کنيم.وزير اقتصاد به رشد ۴/۵ درصدي اقتصادي طبق آمار بانک مرکزي و رشد ۴/۴ درصدي براساس آمار مرکز آمار اشاره کرد و گفت: اينکه چرا مردم نمي‌توانند آثار اين رشد را در زندگي خود ببينند يک دليل خيلي ساده دارد.
موضوع اين است که وقتي ما با تحريم مواجه شديم اولين اثر آن در ۲ سال پياپي رشد اقتصادي ۸/۶ و ۹/۱- درصد بود که ما در همان ۲ سال ۱۸ درصد کاهش توليد داشته‌ايم و درآمد ملي نيز ۲۰ درصد کاهش پيدا کرده است. اين درواقع يعني درآمد مردم ۲۰ درصد با کاهش مواجه بوده است. اين طبيعي است که مردم چيزي در زندگي خود لمس نکنند. از طرف ديگر ما داراي تورمي ۴۵ درصدي بوده‌ايم که موجب تشديد نابرابري در کشور شده است. حالا در ۳ ماه ابتدايي امسال با ۵ درصد رشد مواجه بوده‌ايم و احتمال مي‌دهيم که تا آخر سال همين روند ادامه داشته باشد. آثار آن را مردم آرام آرام در زندگي حس خواهيم کرد ولي بدانيد اگر با همين سرعت رشد اقتصادي جلو برويم چند سال طول خواهد کشيد که ما به سال ۹۱ که منفي شده بوديم برگرديم.
وي تاکيد کرد: اين رشد اقتصادي بخش قابل توجهي از آن به افزايش توليد نفت برمي گردد و ۹/۲ درصد آن به بخش غيرنفتي مربوط مي‌شود. اين رشد درآمد شخصي افراد را بالا نخواهد برد اما مطمئن باشيد که بهبود اقتصادي را حاصل خواهد کرد.طيب‌نيا بحث نرخ بيکاري و ۲ واحد افزايش آن را مورد توجه قرار داد و گفت: سوال اين است که چرا نرخ بيکاري بالا رفته است. اين بحث هم بسيار ساده است. ما درسال ۹۴ چيزي حدود ۶۷۰ هزار نفر را به اشتغال درآورديم که در تاريخ ۳۰ ساله ايران بي‌نظير بوده است. اين در حالي است که در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ ما سالانه فقط ۱۴ هزار نفر را به اشتغال درآورديم. معني اين عدد ۶۷۰ هزار افزايش يعني ضريب مشارکت مردم افزايش پيدا کرده است. مردم از نااميدي خارج شده‌اند، اميدوار به آينده گشتند و به دنبال کار در بازار آمدند.
اين در حالي بود که در سال‌هاي گذشته همين مردم نااميدانه به دنبال کار نمي‌گشتند و جزء آمار بيکاري هم محسوب نمي‌شدند. وي ادامه داد:‌ يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در سال گذشته وارد بازار کار شدند که ۶۷۰ هزار نفر اشتغال پيدا کردند اما پانصد و اندي هزار نفر به دنبال کار مي‌گردند. آن‌هايي که به دنبال کار مي‌گردند افراد بيکار جامعه محسوب مي‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باوشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج