adexo3
۴۱۰۳۸۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

پول های کثیف ربطی به سینماگران ندارد

نه وظيفه تهيه‌كننده‌هاست و نه اين قوه تشخيص را دارند كه وقتي سرمايه‌اي به آنها پيشنهاد مي‌شود بررسي كنند اين سرمايه‌ها مشروعيت دارند يا نه.

مهرداد فرید تهیه کننده سینما در مورد ماجرای ورود پول های کثیف در اعتماد نوشت: نه وظيفه تهيه‌كننده‌هاست و نه اين قوه تشخيص را دارند كه وقتي سرمايه‌اي به آنها پيشنهاد مي‌شود بررسي كنند اين سرمايه‌ها مشروعيت دارند يا نه.
اصلا تهيه‌كننده توان بررسي اين موضوع را ندارد. مثلا همين الان يكي زنگ بزند به آقاي فلاني و بگويد من هزينه فيلم تازه شما را تامين مي‌كنم؛ حكم عقل اين است كه او اين پيشنهاد را بپذيرد و چه بهتر كه سرمايه‌اي وارد حوزه سينما شود و چرخ آن را بچرخاند و به رونق بيفتد. اين تهيه‌كننده هيچ ابزاري ندارد كه بگويد اين پول مشروع است يا نامشروع. جايي كه بايد اين مساله را تشخيص بدهد، قوه قضاييه است. جايي كه بايد از اين مساله مراقبت كند قوه مجريه و قضاييه است. در واقع قوه مجريه بايد از امانتي كه مردم تحت عنوان بيت المال دستش سپرده‌اند محافظت كند، قوه قضاييه هم بايد بر نحوه هزينه كردن اين پول‌ها نظارت كند و اگر كسي تخلفي كرد او را به مجازات برساند.
در مورد پروژه «شهرزاد» معتقدم جزو پروژه‌هاي مهم بود. هم به لحاظ برگشت هزينه و هم از نظر محتوا و فرم و ساختار. اين مجموعه سطح سريال‌سازي را در ايران يك قدم ارتقا داده است. و هزينه‌اي كه بعدها اعلام كردند، نشان داد اين سريال به سود هم رسيده است. در واقع در روند فيلمسازي در مجموعه «شهرزاد» به لحاظ حرفه‌اي اتفاق بدي نيفتاد. اما اينكه اين سرمايه اوليه از كجا آمده و مشروع بوده يا نامشروع، چيزي است كه قوه قضاييه بايد بررسي كندو متخلف را به مجازات برساند.
فرقي هم نمي‌كند اين متخلف سرمايه‌گذار، تهيه‌كننده، كارگردان يا بازيگر باشد. به هر حال بايد مجازات شود. اما ما نبايد دنبال متخلف ميان سينماگران باشيم. متخلفان جايي هستند كه اين سرمايه را با رشوه و پارتي بازي و هزار دوز و كلك خارج مي‌كنند و اين پول يك بار سر از سينما درمي‌آورد و يك بار از جاي ديگر. از آفات اين اتفاق اما بحث دستمزدهاي سرسام‌آور بازيگران است؛ اين ديگر به غيرحرفه‌اي عمل كردن تهيه‌كننده‌اي برمي‌گردد كه در حال تهيه فيلم است. يكي از كارهايي كه شوراي عالي تهيه‌كنندگان در دستور كار خود قرار داده، اين است كه جدولي را به عنوان تعيين دستمزد بازيگران سرشناس و ستاره بر اساس توفيقي كه در هر فيلم داشته‌اند، مشخص مي‌كند. اين جداول به عنوان مشاوره در اختيار تهيه‌كننده‌هايي قرار مي‌گيرد كه مي‌خواهند كار جديدي انجام دهند.
حالا اگر تهيه‌كننده‌اي از اين جداول تخلف كرد جرمي مرتكب نشده فقط يك رويه غيرحرفه‌اي در پيش گرفته و به خودش و صنعت فيلمسازي صدمه مي‌زند. اين را هم بگويم كه در قواعد كار حرفه‌اي سينما، هيچ تهيه‌كننده‌اي وظيفه ندارد اسرار و هزينه‌هاي فيلمش را در اختيار رسانه‌ها قرار دهد. هيچ تهيه‌كننده‌اي مجبور نيست اين اسرار را فاش كند مگر با حكم قضايي.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج