جاباما
۴۱۱۱۱۳
۵۵۹۳
۵۵۹۳
پ

۷ بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

معمولاً بازی‌هایی که سبک بازی و گیم‌پلی متفاوت و خاصی دارند هر چندسال یک‌بار از راه می‌رسند و پس از آن شاهد تقلید و الهام گرفتن از آن سبک بازی و یا عرضه دنباله‌های آن هستیم. در این‌ مطلب هفت بازی موبایلی را آورده‌ایم که شاید از تأثیرگذارترین‌ها بوده‌اند.

وب‌سایت فارنت - علی ارغوان: با پیشرفت گوشی‌های هوشمند بازی کردن امروزه به یکی از جنبه‌های اصلی این گوشی‌ها تبدیل شده و عناوین فراوانی هم برای آن‌ها وجود دارد. اما خوب است نگاهی به تأثیرگذارترین آن‌ها بیندازیم؛ عناوینی که دنیای بازی‌های موبایلی را تغییر دادند.
7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

معمولاً بازی‌هایی که سبک بازی و گیم‌پلی متفاوت و خاصی دارند هر چندسال یک‌بار از راه می‌رسند و پس از آن شاهد تقلید و الهام گرفتن از آن سبک بازی و یا عرضه دنباله‌های آن هستیم. در این‌جا هفت بازی موبایلی را آورده‌ایم که شاید از تأثیرگذارترین‌ها بوده‌اند.

۱. بازی مار Snake

بازی مار یا اسنیک را شاید بتوان خاطره‌انگیزترین بازی موبایلی دانست که سال‌ها پیش در گوشی‌های قدیمی نوکیا سرگرمی اصلی خیلی‌ها بود! خوب است بدانید این بازی در ابتدا در سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶) شمسی بر روی گوشی نوکیا ۶۶۱۰ عرضه شد و با این وجود یک‌بازی اوریجینال هم محسوب نمی‌شد. نوکیا این بازی را از بازی Blockade شرکت Gremlin که در سال ۱۳۵۵ برای آتاری عرضه شده بود الهام گرفت.

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

این بازی را می‌توان مناسب‌ترین بازی برای گوشی‌های قدیمی دانست. قابلیت اجرا روی صفحه‌نمایش تک رنگ، کدنویسی ساده، عدم نیاز به قدرت بالای پردازشی و گیم‌پلی ساده همان چیزهایی بود که برای سپری کردن چند دقیقه وقت روی گوشی همراهمان نیاز داشتیم. پس از آن نسخه‌های جدیدتری از Snake هم روی گوشی‌های جدیدتری مثل گوشی خاطره‌انگیز ۱۱۰۰ و یا ۳۳۱۰ عرضه شد و اگر به خاطر داشته باشید در کلاس‌های درس، اتوبوس‌ها، صف نانوایی و گاهی میهمانی‌ها می‌توانستید افرادی را پیدا کنید که در حال تلاش برای شکستن رکورد اسنیک بودند!

۲. بازی پرندگان خشمگین Angry Birds

پرندگان خشمگین اولین بازی موبایلی بود که به چنان محبوبیتی دست پیدا کرد که رکوردها را شکسته و از روی آن فیلم ساخته شد. این بازی زمانی عرضه شد که گوشی‌های اندرویدی به‌تازگی درحال فراگیر شدن بودند و آیفون نیز با محو شدن سیمبین به محبوبیت بیشتری رسیده بود.
شرکت Rovio نسخه اول این بازی را در دی‌ماه سال 1388 برای سیستم‌عامل iOS عرضه کرد. از آن زمان تاکنون نزدیک به ده عنوان مختلف پرندگان خشمگین تقریباً برای هر پلتفرمی از سیستم‌عامل‌های موبایلی تا دسکتاپ و تلویزیون عرضه شد و این بازی پردانلودترین و محبوب‌ترین بازی موبایلی برای گوشی‌های هوشمند لقب گرفت.

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

جالب است بدانید حتی ایده این بازی هم نو نبوده و از روی بازی دیگری به نام Crush the Castle الهام گرفته شده بود. در عوض Rovio توانست با بهبود گرافیک، داستان و گیم‌پلی بازی و استفاده از شخصیت‌های جذاب آن را محبوب کند. دو سال پیش در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ این بازی رکورد یک میلیارد دانلود رسمی را شکست و آن را به پردانلودترین بازی تاریخ تبدیل کرد.

در حال حاضر این بازی دیگر طرفداران سابق را ندارد اما می‌توان گفت Rovio به اندازه کافی از آن کسب درآمد کرده است! این بازی احتمالاْ تنها عنوانی بود که تا این حد به لوازم جانبی، عروسک‌سازی و … نیز نفوذ کرد!

۳. نینجای میوه Fruit Ninja

با وجود این‌که این بازی لزوماً سبک جدیدی از بازی‌ها را به وجود نیاورد اما به دلیل گیم‌پلی متفاوت و جذابش آن‌قدر محبوب شد که کمتر کسی را می‌توان یافت که با آن آشنا نباشد. این بازی در ابتدا در سال 2010 عرضه شد و در 2011 نیز به اوج محبوبیت خود رسید. این بازی در اصلی برای صفحات لمسی طراحی شد اما کنترلرهای با سنسورهای مختلف آن را به یک بازی محبوب برای تلویزیون‌های هوشمند نیز تبدیل کردند.

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

شرکت Halfbrick Studios سازنده نینجای میوه هنوز هم این عنوان را آپدیت می‌کند و حالت‌های مختلف بازی را برای جذابیت بیشتر به آن افزوده است. گفتنی است چند سال بعد از عرضه نسخه اصلی نسخه Puss in Boots یا گربه چکمه پوش آن نیز با همکاری دیزنی با گیم‌پلی متفاوت عرضه شد.

۴. فرار از معبد Temple Run

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

بازی Temple Run با این‌که اولین بازی سبک Endless Runner یا دوندگی بی‌پایان نبود اما عنوانی بود که این سبک بازی‌ها را در موبایل محبوب کرد. اولین نسخه از این بازی ابتدا در سال ۲۰۱۱ برای iOS عرضه شده و سپس به ویندوزفون ۸ و اندروید نیز آمد.

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

مکانیسم بازی برای صفحات لمسی ایده‌آل است و سوایپ به چپ و راست و خم کردن گوشی به سادگی توسط یک دست هم انجام می‌گیرد. عرضه این بازی بعدها زمینه‌ساز بازی‌های مشابه و محبوبی مثل Subway Surfers و Minion Rush شد.

۵. کلش آف کلنز Clash of Clans

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

این بازی هم که نیازی به معرفی ندارد توسط استودیوی Supercell ساخته شده و مدت‌ها در صدر محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی بود. این بازی را شاید بتوان اولین بازی سبک استراتژی مخصوص موبایل دانست که بازی کردن با آن لذت‌بخش بوده و البته بسیاری بازی‌های با سبک مشابه نیز از روی آن ساخته شد. به خاطر طبیعت رقابتی این بازی سوپرسل موفق بیش از یک میلیارد دلار از آن درآمد کسب کند و هنوز هم خریدن جم کلش و یا تقلب در آن از جستجوشده‌ترین عبارت‌ها در گوگل است!

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

خوشبختانه سوپرسل تنها به یک بازی قناعت نکرده و بازی‌های دیگری را نیز مثل Clash Royale و Boom Beach عرضه کرد که هر کدام به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کردند.

۶. فلپی برد Flappy Bird

این بازی کوچک و کم حجم در مدت بسیار کوتاهی جنجال بزرگی را در دنیا به پا کرد. دلیل اصلی محبوبیت و مشهور شدن سریع این بازی اعتیادآور بودن و البته دشواری آن بود. همان‌طور که در این مطلب نوشتیم این بازی گاهی باعث می‌شد دلتان بخواهد گوشی را به دیوار بکوبید و شاید باور نکنید که باعث خودکشی یک بازیکن نیز شد! شباهت گرافیک بازی به سوپرماریو را هم البته نمی‌توان یک عامل موفقیت بازی در نظر نگرفت.

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

با وجود این‌که سازنده مستقل بازی مدتی بعد آن را از گوگل پلی و اپ استور حذف کرد اما این اقدام تنها باعث شد ده‌ها کپی از این بازی با عناوین مختلف به این فروشگاه‌ها سرازیر شود. جالب است بدانید گوگل در اندروید ۵ و ۶ نیز یک بازی مشابه آن را در بخش About به صورت یک easter egg مخفی کرده است!

۷. کندی کراش Candy Crush Saga

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

بازی کندی کراش به هیچ‌وجه یک بازی کاملاً جدید و استثنایی نبود و مدت‌ها پیش حتی برای موبایل هم بازی‌های مشابهی عرضه شده بود. اما شرکت King توانست با خلق یک بازی جذاب از نظر بصری و مرحله‌ای کردن بازی آن را به یکباره محبوب کند. این بازی هنوز هم طرفداران خودش را دارد و با وجود این‌که ده‌ها بازی مشابه آن نیز ساخته و عرضه شد اما Candy Crush کماکان در صدر این نوع بازی‌ها قرار دارد.

با وجود این‌که لیست ۷ بازی تأثیرگذار همین‌جا به پایان می‌رسد اما خوب است به دو بازی مهم دیگر نیز اشاره کنیم:

پوکمون گو Pokemon GO

این بازی تابستان امسال توانست یک‌بار دیگر دنیای بازی‌های موبایلی را تحت تأثیر قرار دهد. همه در همه جا از آن صحبت می‌کردند و مشغول گرفتن پوکمون‌ها بودند. با وجود این‌که ایده بازی جدید نبود و عرضه کننده آن Niantic پیش از آن یک بازی دیگر با همین سبک به نام Ingress را معرفی کرده بود اما Ingress تنها در مکان‌های محدودی در دسترس بود و همچنین کاراکترهای محبوب پوکمون را هم نداشت. در سال 2016 شرکت Niantic با همکاری نینتندو کاراکترهای محبوب و قدیمی پوکمون را به کار گرفت تا یکی از محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ را خلق کند.

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

این بازی که براساس واقعیت مجازی و موقعیت کاربر کار می‌کند بسیاری را هم به تقلب به روش‌های مختلف واداشت و باعث Ban شدن هزاران کاربر شد. پوکمون گو حالا آن محبوبیت سابق ماه‌های گذشته را ندارد اما بازیکنانی که به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند هیچ‌گاه دست از بازی کردن برنخواهند داشت! این بازی خوشبختانه از معدود بازی‌هایی هم هست که بازیکن را به حرکت و گشت و گذار در دنیای واقعی مجبور می‌کند.

بازی Dead Trigger

7 بازی تأثیرگذار تاریخ موبایل

با وجود این‌که این بازی دقیقاً صنعت بازی‌های موبایلی را دگرگون نکرد اما یک سبک تازه را ایجاد کرد: بازی‌های اول شخص تیراندازی در موبایل. بازی Dead Trigger ابتدا در سال ۲۰۱۲ برای اندروید و iOS به صورت یک بازی پولی عرضه شد اما این بازی آن‌قدر به‌صورت غیرقانونی کپی و منتشر شد که شرکت سازنده آن Madfinger Games مجبور شد نحوه درآمدزایی خود را تغییر داده و آن را به صورت بازی فریمیوم عرضه کند. به این ترتیب که دانلود و بازی کردن رایگان است اما برای برخورداری از تمامی امکانات و اسلحه‌ها باید درون بازی پول پرداخت کنید.

این سری بازی‌ها که حالا با UNKILLED ادامه پیدا کرده است شاید داستان جذابی نداشته باشد اما از گرافیک فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و ساعت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد. شاید بتوان گفت Dead Trigger برای موبایل حکم بازی‌هایی مثل Counter Strike یا Doom را برای PC داشت!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج