۴۲۲۸۶۵
۳۰ نظر
۵۰۰۷
۳۰ نظر
۵۰۰۷
پ

نگرانی جامعه پزشکی از آمار سقط جنین غیرقانونی

۱۲۰ پزشک در نامه ای به وزیر بهداشت خواستار اقدام وزارتخاته برای کاهش آمار سقط جنین شدند و برای کاهش این آمار ۱۰ پیشنهاد مطرح کردند.

خبرگزاری مهر: ۱۲۰ پزشک به وزیر بهداشت در خصوص وضعیت سقط غیرقانونی جنین به وزیر بهداشت نوشتند.

در این نامه با اشاره به آمار سقط جنین غیرقانونی که سالانه تا ۳۵۰ هزار مورد برآورد شده است و آسیب های بیشمار جسمی، روحی این مسئله امده است، زنان با سقط های غیرقانونی با عوارض خطرناک ناشی از سقط غیرقانونی، از جمله نازایی، سقط ناقص، بقایای بارداری و خونریزی های بعد از آن، عفونتهای رحمی، پریتونیت، هیسترکتومی و ...مواجه می شوند و وزارت بهداشت، برنامه ای مدون برای مقابله با این معضل ندارد.

در این نامه آمده است؛ اقلام القاکننده سقط جنین در سیستم پزشکی کشور به راحتی در اختیار متقاضیان است و مجریان، بدون نگرانی دست به این اقدام می زنند و در عین حال برخی مسئولین، سعی می کنند تا از برخورد محاکم قضایی با این افراد جلوگیری کنند.

در پایان این نامه ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای سقط جنین، پزشکان ۱۰ راهکار را برای برون رفت از این مشکل و کاهش آمار سقط جنین ارائه داده اند.

متن کامل نامه در پی می آید:

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با عرض سلام و احترام

بر اساس اظهارات و مکتوبات مسئولین دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، آمار سقط جنین غیرقانونی، سالانه تا ۳۵۰ هزار مورد برآورد شده است و این آمار فاجعه بار، چنان که مستحضرید آسیب های بیشماری را به سلامت جسمی، روحی و روانی مادران این سرزمین وارد آورده و می آورد. تا جایی که ما -پزشکان مشغول به خدمت در مراکز بهداشتی درمانی استانهای مختلف کشور- روزانه شاهد حضور زنانی هستیم که با عوارض خطرناک ناشی از سقط غیرقانونی، از جمله نازایی، سقط ناقص، بقایای بارداری و خونریزی های بعد از آن، عفونتهای رحمی، پریتونیت، هیسترکتومی و ... به ما رجوع می کنند و از سوی دیگر هم، کم نیستند زنانی که برای درخواست انجام سقط غیرقانونی مراجعه می نمایند. با این اوصاف متاسفانه:
- وزارت بهداشت، برنامه ای مدون برای مقابله با معضل بزرگ سقط جنین غیرقانونی ندارد.

- اقلام القاکننده سقط جنین در سیستم پزشکی کشور به راحتی و بی هیچ توجیه علمی و قانونی، در اختیار متقاضیان انجام این جنایت قرار می گیرد و وزارت بهداشت نظارت لازمه را صورت نمی دهد.

- توزیع کنندگان این اقلام و عاملین سقط غیرقانونی اعم از پزشک، ماما و پرستار، بدون هرگونه نگرانی از توبیخ یا برخورد جدی، به اقدام ضداخلاق و ضد انسانیت خود ادامه می دهند.

جناب آقای دکتر هاشمی؛ متاسفانه برخی از مسئولین مربوطه، نهایت سعی خویش را به کار می گیرند تا از برخورد محکم قضایی با افراد غیرمتعهدی که دست به جنایتی چون سقط جنین می زنند، جلوگیری کنند. این عمل نیز معمولا به این بهانه صورت می گیرد که قداست حرفه ی پزشکی حفظ شود و جایگاه این حرفه ی مقدس مخدوش نگردد.

ما جمع پزشکان، معتقدیم که اینگونه ملاحظات، سبب خواهد شد که روز به روز از محبوبیت حرفه ی پزشکی در نزد مردم کاسته شده و اسباب نقصان در خدمت رسانی به مردم فراهم آید. از این رو و برای این که جامعه ی پزشکی به عنوان طبقه ای جدا از مردم جلوه نکند و افکار عمومی مردم، تر و خشک را با هم نسوزاند، مجدانه از جنابعالی تقاضا داریم تا پیگیر برخورد محکم قضایی در مورد جنایت سقط جنین باشید و اجازه ندهید که معدودی از افراد سودجو، بیش از این با آبروی زحمتکشان عرصه ی سلامت بازی کنند.

همچنین به منظور کاستن از آمار نگران کننده و شرم آور سقط جنین غیرقانونی در کشور، ۱۰ پیشنهاد زیر که حاصل خرد جمعی گروهی از همکارانتان است، تقدیم می گردد.

۱- امضای تفاهم نامه ی همکاری با دادستانی کل کشور (به عنوان مدعی العموم) و نیروی انتظامی برای برخورد قاطع با عاملین سقط جنین غیرقانونی و ارائه ی گزارش منظم به این نهادها از موارد تخلف و احیای اجرای مواد ۷۲۰-۷۱۶ و ۶۲۴-۶۲۲ (۸۵۵-۸۵۳) قانون مجازات اسلامی

۲- رسانه ای کردن برخوردهای صورت گرفته با مجرمین برای افزایش هزینه ی ارتکاب این جنایت و ایجاد بازدارندگی بیشتر

۳-ارائه ی شماره ای همگانی برای دریافت گزارش های مردمی از مراکز غیرقانونی انجام سقط جنین و تشویق مردم به این امر خیر

۴- بازرسی منظم و سرزده از داروخانه ها، مطب های خصوصی و هرگونه مرکز ارائه ی خدمات سلامت که ممکن است اقدام به سقط جنین غیرقانونی کند و یا ابزار این جنایت را فراهم آورد

۵- ملزم ساختن کارکنان وزارت بهداشت به خصوص پزشکان و ماماها برای بازآموزی مباحث قانونی- اخلاقی سقط جنین از منظر اسلام و ورود این مباحث به کتب درسی رشته های بهداشت و سلامت.

۶- قاعده مند کردن آزمایش ها و بررسی های دوران بارداری و جلوگیری از غربالگری های گسترده و بدون اندیکاسیون و به حداقل رساندن درصد خطای این آزمایش ها (چنان که مستحضرید طبق محتوای کتب مرجع و مستندات علمی، تنها زنان بارداری که بیش از ۳۵ سال سن داشته و یا سابقه ی بیماری ژنتیکی خاصی در خود یا خانواده داشته باشند، نیاز به غربالگری دوران بارداری دارند. این در حالی است که در کشور ما این غربالگری ها، بی هیچ دلیل علمی، برای تمام زنان باردار تجویز می شود و هزینه ی جانی و مالی بسیاری را بر مردم میهنمان تحمیل می کند).

۷- تبلیغ فرزندآوری بیشتر به عنوان یک ارزش، به منظور جلوگیری از سقط جنین در بارداری های دوم به بعد (متاسفانه به دنبال نهادینه شدن فرهنگ «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» و «دو بچه کافیست»، برخی از مادران تحت تاثیر فشار اجتماعی، بارداری های دوم به بعد خود را با جنایت سقط جنین خاتمه می دهند).

۸- اطلاع رسانی به مردم پیرامون آسیب های خطرناک جسمی، روحی و روانی ناشی از انجام سقط جنین (متاسفانه بسیاری از مادرانی که اقدام به سقط جنین غیرقانونی می کنند، آگاه نیستند که با این عمل خود را در معرض خطر مرگ، نازایی و آسیب های دائمی متعدد قرار می دهند).

۹-مددگیری از حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما به منظور آگاه سازی مردم نسبت به عواقب دنیوی و اخروی این گناه بزرگ.

۱۰-حمایت از تولید و توزیع محصولات فرهنگی و رسانه ای که قبح جنایت سقط جنین را به مادران ایرانی نشان دهد و حمایت از سازمان های مردم نهادی که فعالانه با ارتکاب این جنایت مبارزه کنند.

بی شک اینگونه سرمایه گذاری ها منجر به اعتلای سلامت زنان کشور خواهد شد.

جناب آقای وزیر؛ در قرآن کریم می خوانیم هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه ی انسانها را کشته و هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه ی مردم را زنده کرده است. امید است که خداوند متعال در قیامت، ما -خدمتگزاران کنونی سلامت مردم ایران- را از کسانی قرار دهد که تمام انسان ها را حیات بخشیده ایم، نه از کسانی که با قتل نفوس پاک فرزندان امت اسلامی و یا سکوت در مقابل جنایت سقط جنین غیرقانونی، همه ی مردم را کشته ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من به عنوان یک زن با این همه بگیر و ببند در مورد سقط جنین مخالفم .من ماشین جوجه کشی نیستم . من حق انتخاب دارم . علاوه بر آن در شرایطی که خود من هم نان خور اضافه به حساب می آیم چه لزومی دارد نات خور دیگری به این وضع اضافه کنم ؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما بیجا میفرمایی که هوس بازیتو با جون یه انسان معامله می کنی. شما راه عبور یک انسان به این دنیا هستی و مالکیتی نسبت به اون نداری

      • بدون نام

        شمایی که ب کاربر اول جواب دادید چقدر زن ستیز هستید. زن فقط راه عبور یک انسان هست و مالکیتی هم نداره. عجب منطق داری. واقعا برا طرز فکرت متاسفم.

    • بدون نام

      کره ی زمین برای همین جمعیت فعلی ظرفیت ندارد چه اصراری به بچه آوردن هست ؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پیشگیری کنید نه جنایت

    • بدبخت

      مردم پول نون خوردن ندارن چرا یکی دیگه رو بیارن تو این مملکت از خودشون بدبختر بشه؟ اون بالاها همه درحال اختلاص هستند کف جامعه هم ..... ایا از فقر جامعه خبر دارن ایا از بیکاری جوانالن بدبخت که به معتادان خیابانی تبدیل شدن خبر دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

    • بدون نام

      بعید میدانم این نگرانی از طرف جامعه پزشکان باشد چرا که آنها پول خوبی از این راه به جیب میزنند

    • سعیده

      سقط جنین کار غیر انسانی ولی اگر جلوی این کار برای همه بگیرن اخباری که روز به روز بیشتر میشوند یعنی گذاشتن بچه سر راه یا اقدام به فروش بچه بیشتر میشود علت این کار هم گذاستن بچه سر راه اعتیاد و فقر و نامشروعی بچه اعلام شده

    • بدون نام

      350000 حتما نداشتن خرجشون رو بدن باید میدادن این 120 پزشک یا بهزیستی برای رضایت خدا بزرگ میکردن !

    • user

      بهترین راه حق نگه داری بچه فقط وفقط با خام ها باشد وسقط مجوز داشته باشته وکاملا بهداشتی واگاهی انجام بگیرد از تولد بچه های ناخواسته جلوگیری بشه خیلی بهتر ه بچه های معتادین کاتون خواب به درد کجا می خوره ؟ یک فرد متخلف در بزگسالی اعدام میشه بعد ارتکاب کلی جرم واسیب به جامعه

    • بدون نام

      اسم پزشک میاد یاد اون دکتر جم با پلاکارد صنعتی و سنتی میافتم . پیشنهادتون ...

    • بدون نام

      بچه دار شدن باید امر اختیاری باشد . همان طور که کسی را نمی توان مجبور به کاری کرد بچه دار شدن هم از این قاعده مستثنی نیست

    • بدون نام

      در دین خدا که دین خداست هیچ اجباری نیست (لا اکراه فی الدین) چرا باید در بچه دار شدن اجبار باشد ؟؟؟!!!

      پاسخ ها

      • فرجاد

        درسته اجباری در فرزند آوردن نیست ولی فرزند آوری دست خود زن و مرد هست. از آسمون که بچه نمیاد. در ضمن همان طور که می دانید سقط جنین شرایطی دارد مثلا قبل از دمیدن روح در جسم که فکر کنم چهار ماهگی باشد. سقط جنین در غیر شرایط، قتل محسوب می شود.

    • بدون نام

      متاسفانه با خواندن این گونه خبرها نه تنها از این توجه به زنان خوشحال نمیشویم که بد تر یاد این میو افتیم که به زنان همچنان به عنوان ماشین جوجه کشی و ابزاری جهت منافع مردان نگریسته میشود .

    • بدون نام

      چه پزشکای بی کاری . بابا طبابتون و بکنید چکار به زندگی خصوصی مردم دارید ؟!

    • بدون نام

      اينا كه ميگن من ماشين جوجه كشي نيستم بله منم معتقدم به اين ولي شعور خوبه قبلش جلوي بارداريتو بگيري بهتره كه بعد بخواي سقط كني كاري به دين ندارم ولي يه جور ظلم هست در مورد اون موجودي كه تو شكمت هست ولي تو نيستي

    • مریم

      نگرانی جامعه پزشکی یا گرفتن مجوز برای یه کاسبی قانونی

    • لیلا

      من خودم معروفم به روشنفکری
      با بعضی از حرف هایی که زده شده هم موافقم
      ولی واقعا دلم رضا نمیده که به هر بهانه ای یه انسان به وسیله ی کورتاژ داخل شکم مادرش قطعه قطعه بشه
      روشنفکری هم حدی داره

    • دلسوز

      مگه مجبورید بچه دار شید بعد سقط کنید قدیمیا مبگفتن ده تا بزا یکی سقط نکن با اون بی سوادی از عوارض سقط خبر داشتن چطور زایمان میشه جوجه کشی ولی سقط نمیشه جوجه کشی ک با ضمه لطفا درج کن

    • بدون نام

      خيلي نظر اول جو گير بوده جوجه كشي چيه خانم مجبور نيستي بزاري حامله شي ........... شعور داشته باش حامله نشو سقط كردنت كه جوجه كشتنه (ماشين جوجه كشي نيستم ماشين جوجه كشتنه)

    • بدون نام

      حق انتخاب باید با حامل باشد یعنی با مادر .
      اگر زنی بنا به هر دلیلی آمادگی مادر شدن نداشته باشد نباید او را وادار به بچه دار شدن کرد.

    • بدون نام

      12:41 - 1395/08/23
      سیستم امتیاز سایت برای من کر نمیکنه پس کامنت میزارم با نظر شما همینطور "بدبخت
      12:42 - 1395/08/23
      امتیاز مثبت میدم

    • ابراهیم هستم

      بانظرسعیده خانم ولیلا خانم کاملا موافقم

    • سارا

      سلام من هفته 5 بارداری بودم که بخاطر مشکل قلبی که داشتم نمیتونستم بچه رو نگه دارم و پزشک برای سقط جنین برام میزوپروستول تجویز کرد راستش خیلی میترسیدم از ناصرخسرو تهیه کنم چون شنیده بودم بیشتر داروهاشون تقلبیه و تاریخ گذشتس که دوستم شماره پرسنل یکی از داروخونه های معتبر رو بهم داد و منم از ایشون تهیه کردم و مشکلم حل شد واقعا از صمیم قلب ممنونشم

    • مریم

      اگه سانسور نمیکردید جواب اقایونی که ممیگن جوجه کشی و جوجه کشتن رو خوب میشه داد. اونوقت که یه خانم حامل جوجه میشن آقایون فقط به فکر خودشونن و حتی از روش های مطمئن تر نمیخان استفاده کنن و ناچارا زنان قرص هورمونی پیشگیری با هزارتا عوارض هرروز باید استفاده کنن . بعدشم اگه حامله شدن باز حق سقط ندارن. کاش مادرتون هم نصایح شمارو از زبان کسی میشنید و یا کاش دختر به دنیا میومدید تا درک کنید.

    • ابراهیم هستم

      سارا خانم
      اگر کسی مشکل شما را داشته باشه اونوقت آشنا یاکسی نداشته باشه بایدچه کارکنه؟؟؟؟
      منظورم اینه که چطوری میتونه دارو رو تهیه کنه؟؟؟چ
      اگه جواب بدید متشکرم.

    • بدون نام

      مريم خانم فكر ميكني قرص هاي هورموني ضررش بيشتره يا سقط كردن سواد هم خوب چيزي هست. لطفا عاقلانه فكر كن هم ضرر سقط بيشتره برا بدن چون با بارداري حتي برا يك هفته كل هورمون هات به هم ميريزه سقط هم كه مشكلات خاص خودشو داره فشار روحي سقط رو هم در نظر بگير كاري به شرع ندارم ولي فشار كار غير قانوني تو خيلي از كشور هارو هم در نظر بگير در آخرش هم يادت بياد اون بچه اگر چه تو شكم يه خانم هست ولي اون خانم نيست همينطور كه همه ما ، مادرمون نيستيم سعي كن انساني برخورد كني حالا كه ناخواسته باردار ميشين حداقل حق حيات رو به جنين بدين چون جنين تو بوجود اومدنش نقش نداشته حداقل بزار برا مردنش خودش تصميم بگيره

    • عادل

      کسانی که با خدا لجبازی کنند عاقبتشون از این بهتر نمیشه

    • مریم

      بدون نام عزیز من منظورم چیز دیگه ای بود . مقایسه من ضرر قرص با سقط نبود . ضرر قرص های هورمونی که هرروز باید استفاده شه تا جواب بده بیشتره یا استفاده از کاندوم برای اقایون که خیلی تو کشور ما جا نیافتاده و خیلی راحت اسنفاده از قرص رو گردن خانم ها میندازن . ضمنا همین قرص ها در شرایط استفاده نامنظم یا فراموشی استفاده و یا حتی کیفیت پایین قرص باعث حاملگی ناخواسته میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج