adexo3
۴۲۳۵۵
۲۲ نظر
۵۰۰۵
۲۲ نظر
۵۰۰۵
پ

عجیب‌ ترین نام‌ های ایرانیان را بشناسید

واضح است هیچ پدر و مادری در هیچ برهه تاریخی، بعمد نام فرزندش را طوری انتخاب نکرده است که بعدها فرزندش را به دلیل همان نام مسخره کنند.

جام جم آنلاین: واضح است هیچ پدر و مادری در هیچ برهه تاریخی، بعمد نام فرزندش را طوری انتخاب نکرده است که بعدها فرزندش را به دلیل همان نام مسخره کنند.

درواقع، نیت همه پدر و مادرها برای انتخاب نام فرزندشان، انتخاب نامی نیک و زیبا بوده است، اما با گذر زمان، نام‌ها هم پوست می‌اندازد.

گاه اسمی که در دوره‌ای برایش سر و دست می‌شکستند، یکباره به نامی تبدیل می‌شود که حتی صاحب آن جرات نمی‌کند اسمش را به‌طور علنی در جمع بیان کند و البته گاهی هم نامی که در دوره‌ای به‌عنوان یک اسم قدیمی و رنگ و رو رفته شناخته شده است، چند سال بعد به یک نام عامه‌پسند تبدیل می‌شود.

با این حساب، شاید استفاده از عنوان اسامی عجیب و غریب عنوان درستی نباشد، زیرا نامی که مثلا برای یک شهروند اصفهانی عجیب و غریب است، احتمال دارد در استانی دیگر شناخته شده و پرکاربرد باشد.

به همین دلیل در این گزارش تلاش شده است فهرستی از نام‌هایی آورده شود که برای اغلب اقوام ایرانی، عجیب و بهت‌آور به شمار می‌آید.

از پتو و پشه تا زردآلو و کلاغ

در محله ما، خانم مسنی زندگی می‌کرد که بسیار با محبت بود و به‌عنوان بزرگ و معتمد محل شناخته می‌شد، طوری که در اغلب جشن و عزا‌های محله، « پتو» خانم حضوری فعال و مفید داشت. آن موقع‌ها برای ما دانش‌آموزان ابتدایی، نام پتو دستمایه‌ای برای شوخی و خنده بود، گرچه هیچ وقت بچه‌های محل به خودشان جسارت ندادند نام پتو خانم را در حضور خودش مسخره کنند، اما باید اعتراف کنم در همان دوران خردسالی و در جمع‌های کودکانه‌مان، بارها به نام پتو خندیدیم البته وقتی بزرگ‌تر شدیم و پتو خانم مهربان هم از دنیا رفت، بارها به دلیل خنده‌های کودکانه‌مان تاسف خوردیم، اما واقعیت این است که هم‌اکنون بسیاری از شهروندان ایرانی در گوشه و کنار این کشور، نام‌هایی به مراتب عجیب و غریب‌تر از پتو دارند که حتی گاهی خودشان هم از نامشان ناراضی هستند، اما مرور زمان باعث شده بناچار بنامشان عادت کنند.

مطابق تحقیقات مرکز آمار ایران، نام‌های عجیب ایرانی، ریشه در نام مکان‌های جغرافیایی، حیوانات، گیاهان یا مشتقاتی از صفات مختلف است.

مثلا اسامی‌ای مثل «آمریکا»، «اروپا»، «همدان»، «بغداد»، «بندرعباس»، «بوشهر»و «اهواز »از جمله اسامی عجیب مردان ایرانی است که از نام مکان‌های جغرافیایی مشتق شده‌ است.

همچنین برخی اسامی مردانه هم است که از نام زمان‌های مختلف گرفته شده؛ نام‌هایی چون «امروز» ، «تیر ماه» ، «روزعلی»، «اذان وقت» و نام زنانه «شب چراغ» از جمله این اسامی حیرت‌انگیز است.

نام‌هایی مثل« پشه»، «تیله گرگ»، «ساس»و «کلاغ »هم از جمله نام‌های مردانه‌ای است که از نام حیوانات مختلف گرفته شده است. «زردآلو»، «فلفل»، «گیلاس»، «نخود» و «تریاک»هم در زمره نام‌های نامانوسی است که ریشه معنایی آنها از نام نباتات و خوردنی‌ها گرفته شده است.

نام‌های دیگری همچون «قیمتی»، «فقیر»، «فتنه»، «قاچاق»، «سوخته»، «آرشیو»، «آسیب»، «اجباری»، «اخی»، «اشتر»، «اهریمن»، «بیابانی»، «فضا»، «فراری»، «کابوس»، «بهداشت»، «علاقه»، «غم»، «غارت» و «لذت» فقط تنها گوشه‌ای از ۷ هزار و ۴۵۹ نام نامانوسی است که صاحبان این اسامی عجیب و غریب می‌توانند با مراجعه به مراکز ثبت احوال در شهرشان، بدون هیچ مانعی نسبت به تغییر نامشان اقدام کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • همساده

      یکی از دوستام گفت 1 همسایه دارن اسمش ((پادرخت))....آخه مادرش تو روستا زیر 1 درخت یه دنیا اووردش.

      پاسخ ها

      • dalton

        چي چي؟!

    • مريم

      يكي از فاميل هاي ما هم اسمش توله شير است

    • artim

      اسم یکی از همسایه هامون چهارقلو

    • زهرا

      چه اسامی با مسمایی!!!!!!!

    • استار

      اسم همسايه ما آفَت بود يكي ديگه‌ام شاخه گله داشتيم.

    • علی

      اسم یکی از فامیل ما عوضعلی

      پاسخ ها

      • سونيا

        مگه ميشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟?؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      من که باورم نمی شه واقعا این اسم ها رو میزارن ؟خیلی مسخره وخنده دار هستند

    • مریم

      یه خانمو رو میشناسم اسمش دسته گل پاکیزه است.

    • یاس

      من یکی و می شناختم که اسم دخترش و گذاشته بود "آفتابه"

    • صنم

      اسم یکی از اقوام ما هم طوطی هست . شوهرش وقتی میخواد صداش کنه سوت بلبلی میزنه

    • نیوشا

      واقعا بعضیا خیلی بی سواد و بی شخصیت هستن! نمیخوام توهین کنم ولی فکر میکنم یه قشر خاصی از مردمای کشورمون که تو جاهای خاصی زندگی میکنن که هنوز از دنیا خیلی عقب هستن یا شاید هم مریض روانی هستن تو این برهه از زمان یه همچین اسمایی رو واسه بچه های معصومشون انتخاب میکنن !اگه اسمشون اییییینه وای به حال تربیت کردنشون!نمیخوام از شهرمون اسم ببرم ولی بگم تو شهر ما اصلا این چیزا نیست !اگه نام یه ادم 80 یا 90 ساله رم بپرسی متوجه میشی پدر مادر اون ادم در زمان خودش چقدر با سواد و روشنفکر بوده که جای تعجب و تحسین داره !مرسی که نظر منو خوندین!اخه من رو اسم خیلی حساسم !ببخشید اگه پر چونگی کردم

    • گلی

      اخه به چه انگیزهای این اسمارو رو بچه هاشون میزارن مگه باهاشون دشمنی دارن

    • هنگامه

      سلام دوستان.من توشرکت ایرانسل کار میکنم کلی از این اسم و فامیلای عجیب میبینم.فامیلی یه پسر لندهور بود.اسم یه خانوم دیگه بس بود.اسم یه مرد فک طلا بود

    • marmar

      منم یه دختر میشناسم اسمش "خانوم بس"

    • محمد

      توپ توپ

    • عمه دراز

      من یک نفرومی شناسم که اسمش گیان فرهنگی است اول اسمش باگی شروع میشه وآخرفامیلش هم باگی تموم می شه

    • دانیال

      فامیلی انبا خون شنیدید ،*_* =-O

    • بتی

      اقا من یه چیزی بگم
      من واقعا ائمه رو هم دوست دارم و هم قبول
      اما یه چیزی
      اینکه اسم حضرت زهرا بتول بوده و اینکه بتول یعنی زنی که خون نفاس و حیض و این چیزا نمی بینه و این یه جور خوبی برای دختران پیامبران بوده و همه ی دختران پیامبران این طور بوده اند ایا دلیل میشه که ثبت احوال بیاد اسم بتول رو بپذیره ؟ نه واقعا دلیل میشه ؟
      خب من اسمم بتول هست اما می خوام برم عوض کنم بذارم بتی چون واقعا معنی خیلی قشنگی داره ولی خب غربیه. شما بگو میشه چه کار کرد؟ واقعا نمی شد خانواده ی من یه فضیلت بهتری برای دخترشون در نظر بگیرن ؟!!!خخخخخخخخخخخخ

    • بيژي

      ما يه فاميل داشتيم اسمش گاماز بود

    • بهار

      همسرم ۵ تا پسر عموداشت اسماشون زلفلی عینعلی عوضعلی کمندعلی عشقعلی اسم باباشونم شاخ علی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج