۴۲۷۲۲
۹ نظر
۵۰۲۰
۹ نظر
۵۰۲۰
پ

کوتاه مدت یا بلند مدت؟

کدام سپرده گذاری به صرفه تر است؟

تا به حال با خودتان فکر کرده اید به جای باز کردن یک حساب جاری که خیلی هم با آن کار ندارید می توانید سود به دست آورید و در عین حال هر وقت خواستید از پولتان هم استفاده کنید؟ما سپرده های بانکی را به سپرده کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و ویژه دسته بندی کرده ایم. شما می توانید با منظم کردن نوع مراودات مالی تان سپرده گذاری پرسودتری داشته باشید.

کدام سپرده گذاری به صرفه تر است؟

هفت صبح: هر چند این روزها داشتن پول نقدی که خرجی برای آن نتراشیده باشیم حکم کیمیا را دارد اما با همین پولی که فعلا در آب نمک خوابانده اید هم می توانید سود به دست آورید. سپرده گذاری در بانک روش مطمئن و خوبی برای سرمایه گذاری پول های کوچک ماست

با افزایش سود سپرده ها در سال 90 سپرده ها در سال 90 سپرده گذاری در بانک از نظر اقتصادی با توجه به تضمین اصل سود و سرمایه قابل توجیه شده است. برای کسانی که وقت ندارند وارد معاملات پرریسک بازار شوند یا از اینکه سرمایه شان را وارد تالار بورس کنند وحشت دارند در کنار خرید اوراق مشارکت، سپرده گذاری در بانک راه مطمئن، کم خطر و نسبتا پرسودی است اما انتخاب نوع سپرده گذاری برای به دست آوردن بیشترین سود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر چند با یکسان شدن سود سپرده ها در نظام بانکی دیگر انتخاب بانک درجه اهمیتش را از دست داده است اما در طرح های ویژه بانک همچنان پراهمیت است.

تا به حال با خودتان فکر کرده اید به جای باز کردن یک حساب جاری که خیلی هم با آن کار ندارید می توانید سود به دست آورید و در عین حال هر وقت خواستید از پولتان هم استفاده کنید؟ یا تا به حال نشسته اید و فرق بین یک سپرده یک ساله را با سپرده دو ساله مقایسه کنید؟ می دانستید که به همه سپرده های یکساله و بیشتر از آن بلندمدت می گویند اما شما می توانید با دستکاری این قانون سود بیشتری به دست آورید. ما سپرده های بانکی را به سپرده کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و ویژه دسته بندی کرده ایم. شما می توانید با منظم کردن نوع مراودات مالی تان سپرده گذاری پرسودتری داشته باشید.

کدام سپرده گذاری به صرفه تر است؟

سپرده کوتاه مدت

این نوع از سپرده گذاری یک سپرده گذاری عادی است که هر کسی می تواند با حداقل موجودی ۵۰ هزار تومان از آن استفاده کند. این حساب قابل افزایش یا کاهش است ولی چنانچه در لحظه ای از شبانه روز به زیر ۵۰۰۰۰ ریال برسد از شمول تخصیص سود خارج شده و برقراری مجدد آن مستلزم تامین حداقل مبلغ ذکر شده استمرار آن به مدت سه ماه دیگر پس از تاریخ تامین است.

برای چه کسانی مناسب است:

این نوع از سپرده گذاری برای کسانی مناسب است که پول نقد آنچنانی در بساط ندارند و هر آن ممکن است به آن نیاز پیدا کنند. خیلی ها به همین دلیل یا یک حساب س انداز و یا یک حساب جاری باز می کنند و قید دریافت سود از طریق سپرده گذاری را می زنند. این در حالی است که به راحتی می توانند با یک سپرده گذاری کوتاه مدت حتی ۱۴ درصد سود به دست بیاورند و هر وقت هم خواستند پولشان را برداشت کنند.

انواع سپرده کوتاه مدت:

خود سپرده کوتاه مدت هم انواع مختلفی دارد. کوتاه مدت سه ماهه، کوتاه مدت شش ماهه و کوتاه مدت ۹ ماهه. اگر نمی دانید چه وقت و چه میزان از پولتان را نیاز دارید یک سپرده کوتاه مدت سه ماهه برای شما مناسب است. اما اگر پولتان بالای ۱۰ میلیون تومان است و مطمئن هستید تا شش ماه دیگر حداقل به نصف این پول نیازی ندارید سپرده شش ماهه را انتخاب کنید. برای مبالغ بالای ۱۵ میلیون تومان ۹ ماهه بهترین انتخاب است. هر چند برداشت از این حساب سپرده مجاز است و به راحتی می توانید مبلغ آن را افزایش و یا کاهش دهید اما بهتر است همان اول کار هر چقدر در توان دارید سپرده گذاری کنید و در برداشت هایتان هم نظم داشته باشید. بهترین روش این است که فاصله هر برداشت تا برداشت دیگر سه ماه طول بکشد تا سود روزشمار به طور کامل به سپرده شما تعلق بگیرد.

سود سپرده:

سود سپرده گذاری سه ماهه به طور متوسط ۱۰ درصد، شش ماهه ۱۲ درصد و ۹ ماهه ۱۴ درصد است. برای احتساب سهم سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت با داشتن گردش عملیات مختلف کمترین مانده حساب در روز در نظر گرفته می شود و مجموع سودهای روزانه سپرده در ماه سود متعلقه به آن ماه را مشخص می کند.

نکات مثبت: امکان برداشت از حساب یا افزایش موجودی در هر مرحله ای

نکات منفی: سود نسبتا کمتر و سردرگمی بانک ها در ارائه سود


سپرده میان مدت

هر چند در نظام بانکی به همه سپرده های یک سال و یک سال به بالا سپرده بلند مدت می گویند اما شما بهتر است بین یک سپرده سه سال به بالا و سپرده کمتر از آن تفاوت قائل شوید. برای سپرده سرمایه گذاری یک ساله 17 درصد،دو ساله 18 درصد و سه ساله 19 درصد سود در نظر گرفته می شود اما تفاوت فقط یک درصد سود نیست.

چه کسانی سراغ سپرده های میان مدت بروند:

سپرده گذاری یکساله تنها برای کسانی مناسب است که واقعا می توانند تضمین کنند در این مدت هیچ نیازی به پولی که سپرده گذاری کرده اند، نخواهند داشت چون یک برداشت کوچک از حساب سپرده تان شما را با جریمه ای مواجه می کند که سودآن را به اندازه یک سپرده کوتاه مدت کاهش می دهد. این در حالی است که در سرده کوتاه مدت آزادی بیشتری دارید اما اگر نمی دانید چه وقت به پولتان نیاز پیدا می کنید و ممکن است اتفاق خاصی نیفتد بیشتر از یک سال هم می توانید آن را سپرده گذاری کنید.

سپرده دو و یا سه ساله را انتخاب کنید و حداقل در یک سال اول به آن دست نزنید. شما با انتخاب یک سپرده سه ساله از همان اول دو درصد بیشتر سود به دست آورده اید و در صورت ادامه این روند و رسیدن به مرحله دریافت سود قطعی می توانید به دو درصد دیگر هم امیدوار باشید.

یک نکته مهم:

بعضی ها یک اشتباه مصطلاح در سپرده گذاری انجام می دهند و متوجه زیان هایی که از این ناحیه می بینند نیستند. شما نباید هر چه پول دارید را در یک سپرده گذاری میان مدت به بانک بسپارید با این امید که اگر نیاز شد به میزان مورد نیاز برداشت می کنید. هر برداشتی در زمان سپرده گذاری تمام محاسبات شما را به هم می ریزد و اصلا تعجب نکنید اگر آخر سر از میزان سود به دست آمده راضی نبودید. این برداشت های نامنظم حتی ممکن است شما را از سود قطعی هم محروم سازد. سودهای تعلق گرفته به سپرده تان را در فواصل زمانی مرتب دریافت کنید.

نکات مثبت: سود نسبتا مناسب برای مبالغ زیر 10 میلیون تومان
نکات منفی: کاهش سود تعلق گرفته در صورت برداشت از حساب سپرده


سپرده بلند مدت

هر سپرده گذاری بالای سه سال تا سقف پنج سال سپرده گذاری بلند مدت است که با توجه به توانایی سپرده گذار در نحوه مدت زمان سپرده گذاری این امکان را به مشتری می دهد که از سود بالاتری برخوردار شود. آشناترین نوع سپرده گذاری برای کسانی که به این کار به عنوان یکی از راه های سرمایه گذاری می نگرند. این نوع سپرده گذاری است. سپرده گذاری بلندمدت حکم انجام معاملاتی مانند خرید مسکن را دارد با این تفاوت که در این سرمایه گذاری یک سود منطقی توسط بانک تضمین شده است.

کدام سپرده گذاری به صرفه تر است؟

چه کسانی باید سراغ سپرده بلندمدت بروند:

این سپرده گذاری برای کسانی مناسب است که توانایی آن را دارند بیش از ۵۰ میلیون تومان را در یک مدت چهار تا پنج ساله به بانک بسپارند. سود این سپرده گذاری ۲۰ درصد است.

نکته مهم: جدای از سود ۲۰ درصدی دارندگان این سپرده بیشتر به فکر میزان قابل توجه سود قطعی هستند که تا آخر سال توسط بانک ها پرداخت می شود. دارندگان این سپرده باید بتوانند خود را متقاعد کنند که در زمان سپرده گذاری به سپرده خود دست نزنند. در این صورت می توانند هر سال سود بالایی به دست آورند.

نکات مثبت: دریافت مبلغ قابل توجه سود قطعی
نکات منفی: نبود انعطاف از سوی بانک برای برداشت ضروری از حساب


سپرده ویژه

برای کسانی که با یک سرمایه ویژه می خواهند سپرده گذاری کنند یک انتخاب ویژه وجود دارد. عامل مهم در این نوع سپرده گذاری خود بانک انتخاب شده است. بعضی از بانک ها در طول سال طرح هایی را اجرا می کنند که با داشتن سرمایه های ۱۰۰ میلیون به بالا می شود از قبل آن سود بالایی به دست آورد. سودهایی که گاهی به ۲۴ درصدهم می رسد. تنها اشکال کار اینجاست که شما نمی توانید به اعلام شدن این طرح ها در فواصل منظم امیدوار باشید.

همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که برای استفاده از این نوع سپرده گذاری همیشه گوش به زنگ باشید. حتی ممکن است عجله در انتخاب بانک هم فرصت دیگری را که یک ماه بعد یک بانک دیگر اعلام می کند از شما بگیرد. پس برای داشتن یک سپرده ویژه مناسب نیاز به داشتن اطلاعات کافی از طرح های مختلف بانکی دارید.

نکته مهم:

یکی از مزیت های سپرده گذاری بلندمدت این است که برخی بانک ها به طور خودکار سرمایه سپرده گذاران بلندمدتی که در طول مدت سپرده گذاری از حساب خود برداشت نکرده اند را وارد این طرح های ویژه می کنند.

کدام بانک ها:

این نوع طرح های ویژه بیشتر از سوی بانک های خصوصی به اجرا در می آید. همین عامل باعث می شود که انتخاب بانک در سپرده های بلندمدت از اهمیت برخوردار شود.

نکات مثبت: سود بالا نسبت به سایر سپرده ها
نکات منفی: نیاز به سرمایه زیاد برای سپرده گذاری
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ميلاد

      ممنون از توضيحات خوبتون . واقعا خوب بود

    • مهربان

      سلام.میخواستم بدونم در سپرده گذاری بلند مدت میشه ماهانه سود رو برداشت کنیم؟

    • بدون نام

      خیلی خوب

    • امید

      عالیییی بوود..مرسی

    • محمد

      کدوم بانک ها این طرح رو اجرایی میکنن

    • ایرانی

      سود سپرده ها باید افزایش یابد
      با افزایش سود سپرده ها تورم کنترل می گردد
      سود سپرده ها را زیاد کنید
      اگر می خواهید اقتصاد پیشرفت کند سود سپرده ها را زیاد کنید

    • علی

      می بخشید این درصد سود های بانکها بنابر سرمایه ی اولیه هست که ما به بانک می دهیم هست یا اینکه مدت گذاشتن سرمایه ی ما در ان بانک ها ؟؟

    • بدون نام

      قابل توجه بانکهای کشور
      اگهی سپرده گذاری در بانکها
      اینجانب با مبلغ سنگنین قصد سپرده گذاری با بالاترین سود در شاخص ترین بانکهای کشور را دارم
      لطفا مبلغ بیشنهادی سود بانک مورد نظر را اس ام اس فرمائید

    • امین رحمانی

      سلام. من میخوام حسابی باز کنم که هر ماه یه کم بهش اضافه کنم و سودم بهم بده میشه راهنماییم کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج