۴۴۲۴۶
۱۴ نظر
۵۰۱۳
۱۴ نظر
۵۰۱۳
پ

فرزند بیشتر، زندگی بهتر!

اگر روزی برای بچه چهارم دفترچه بیمه صادر نمی شد امروز نه تنها دفترچه بیمه صادر می شود بلکه برای تولد هر فرزند سیاست های تشویقی در نظر گرفته اند تا افراد برای تولد فرزند بیشتر ترغیب شوند

فرزند بیشتر، زندگی بهتر!

تماشا: مرکز آمار ایران در آخرین برآورد خود جمعیت ایران را 77 میلیون و 176 هزار و 930 نفر اعلام کرد. همچنین بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، به رغم این افزایش، جمعیت خانوارهای ایرانی کاهش یافته است.

البته بسیاری از کارشناسان پیش از این نسبت به کاهش جمعیت خانوارهای ایرانی و پیر شدن جمعیت ایرانی هشدار داده بودند. پیر شدن جمعیت مسئله ای است که مورد توجه مسئولان ارشد نظام هم قرار گرفته است. به ترتیبی که مقام رهبری در مرداد ماه 91 تداوم سیاست «دو بچه کافیه» را نادرست دانستند واز همان زمان سنگ بنای افزایش جمعیت گذاشته شد.

به این ترتیب تمام تدابیر به کار گرفته شد تا بار دیگر رشد جمعیت به روال سابق برگردد. اگر روزی برای بچه چهارم دفترچه بیمه صادر نمی شد امروز نه تنها دفترچه بیمه صادر می شود بلکه برای تولد هر فرزند سیاست های تشویقی در نظر گرفته اند تا افراد برای تولد فرزند بیشتر ترغیب شوند. از همین رو مرخصی زایمان مادران به 9 ماه افزایش یافت و از سوی دیگر نیز برای پدران هم دو هفته مرخصی اجباری در نظر گرفتند.

نگرانی از سالمندی

سال های قبل به منظور نهادینه کردن کاهش جمعیت کتاب تنظیم خانواده از سال 77 به عنوان درس اجباری به دروس دانشگاهی اضافه شد اما وقتی افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفت، کتاب تنظیم خانواده از دروس دانشگاهی حذف شد و کتاب شکوه همسرداری جایگزین آن شد و از سوی دیگر، لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در دوم اسفند ماه با 160 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از 223 نماینده حاضر در کمتر از یک ساعت در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید تا موانع و محدودیت های فرزند بیشتر در خانواده ها برطرف شود.

به کارگیری سیاست های تشویقی زمانی در اولویت قرار گرفت که ایران یکی از 10 کشوری اعلام شد که به سرعت کهنسال می شود. این نگرانی با کاهش ابعاد خانوار از 4.03 نفر سال 85 به 3.55 نفر در سال 90 محسوس تر شد.

علی اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار اطلاعاتی جمعیتی نیز نسبت به کاهش جمعیت ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «آمار سازمان ثبت احوال درخصوص رشد جمعیت و تعداد افراد، با آمار مرکز آمار ایران یکی است و هر دو نشان از کاهش آمار جمعیت دارد. چنانچه روند کاهش ادامه پیدا کند و با سیاست های به موقع نتوانیم مانع از پیش روی آن شویم طی سال های آینده با رشد منفی جمعیت روبرو خواهیم شد. به این ترتیب اگر اوضاع به همین منوال باقی بماند، ایران در 20 سال آینده وارد فاز اول سالمندی جمعیتی خواهد شد و در 10 سال بعد نیز فاز دوم سالمندی را تجربه خواهد کرد.»


طرح نمایندگان برای لغو مقررات محدودکننده

بسته های تشویقی مورد اشاره معاون حقوقی معاون توسعه منابع انسانی رئیس جمهوری نیز قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، عبدالعلی تاجی روز گذشته با اشاره به لغو مقررات محدودکننده افزایش نرخ باروری گفت: «به زودی طرح نمایندگان برای وضع مقررات تشویقی افزایش جمعیت نیز در دستور کار مجلس قرار می گیرد.»

وی با تاکید بر اینکه باید بین موالید و فوتی ها تناسب وجود داشته باشد، تصریح کرد: «در دهه ۶۰ که کشور با رشد بالای جمعیت مواجه شد، نرخ باروری به نسبت هر مادر ۲۰ فرزند بود؛ اما با سیاست گذاری های محدودکننده ای که از آن سال ها به بعد اجرا شد، نرخ باروری در سال های اخیر به کمتر از ۱.۸ کاهش پیدا کرد و این به معنای این است که موالید حتی در حد جانشینی هم نیست و بسیار نگران کننده است.»

معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری اظهار داشت: «در طرحی دیگر که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و اکنون در کار گروهی در مجلس در حال بررسی است، احکامی برای تسهیل ازدواج و افزایش جمعیت در نظر گرفته شده و به تصویب مجلس خواهد رسید.»

تاجی تاکید کرد: «از زمان لازم الاجرا شدن این قانون تمامی محدودیت ها و محرومیت های موجود در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب سال ۱۳۷۲ و اصلاحات آن و ممنوعیت های قانون خدمات کشوری و اصلاحات آن و نیز قوانین مرتبط که بر اساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنها ایجاد شده بود، لغو می شود.»

هنوز معلوم نیست که این بسته های تشویقی تا چه حد می تواند زمینه افزایش جمعیت را فراهم کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو خرج خودمون موندیم حالا چندتا بچه هم بیاریم که بدبختشون کنیم؟

    • بدون نام

      جک سال!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      فرزند بیشتر زندگی بهتر!!!!!!!

    • ziba

      مگه مشکل مردم بیمه فرزند چهارم و یا مرخصی زایمان هست. اگه دولت نگران مشکل آمارشه مشکل تورم قیمتها و اقتصاد ملت رو حل کنه اونوقت مشکل آمارش هم حل میشه. مردم بخاطر سختی ها و فشار زندگی کمتر بچه دار میشن.

    • azad

      تا وقتی وضع اقتصادی ثبات پیدا نکنه هیچ کس جرآت بچه دار شدن را نداره

    • man

      قابل توجه مسئولین!!! فرهنگ بوجود آوردن خانواده پر جمعت در ایران عملی نیست!!!!!!! به دلایل زیر:
      1 بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن مشکلات ناباروری.
      2 آمار بشدت رو به افزایش طلاق.
      3 مشکلات روز افزون اقتصادی و معیشتی.
      4 مشکلات تربیتی و متصور شدن آینده ای مبهم برای فرزند از سوی والدین.
      5 عدم تمایل جوانان به ازدواج0

    • بدون نام

      طرف به خاطر مسائل اقتصادی زن نمیگیره و ازدواج نمیکنه چطور میخواد بچه دار بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • محمد

      توصیه به پدر مادران که هنوز در فکر فرزند بیشترند : اول بروید قیمت پوشک و شیر خشک و سرلاک و دیگر مایحتاج بچه ها را در اول امسال و حالا باهم مقایسه کنید بعد به فکر فرزند بیشتر باشید یا اصلا به فکر بچه باشید !! قیمت پوشک اول سال بسته ای 2000 تومان بود حالا 4500 تومان . شیرخشک اول امسال 12000 تومان حالا 30000 تومان !! آدم وقتی این قیمتها را ببینه از خیر بسته های تشویقی و تنبیهی و غیره میگذره . حالا اگه شهریه مهدکودک و مدرسه و سایر هزینه ها را حساب کنید اونوقت می فهمید من چی میگم ؟؟ اون چی میگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! معمولا اونهایی که این حرفها رو میزنن دغدغه این مسائل را نه داشتن و نه دارن ؟؟!!

    • maha

      با توجه به نرخ تورم کاملا با شرایط زندگیمون مطابقت داره...!!!!مرخصی و بسته هدیه هم ارزششو داره دیگه ملت دست بکار شن شش تا بچه چطوره؟!!!

    • سعید

      ما که 30 سالمونه ، هنوز دستم تو جیب بابامه و نمی توانم فکر ازدواج کنم ، ولی باز هم توکلمون به خداست، آره عزیز دل برادر

    • zahra seven

      بعد میگن،جمعیت رو ب سن بالا رفته!!!بابا آخه چطوری بچه بیارن،اونایی ک دارن پشیمونن،دوست داداش من دوقلو خانومش اورده،همچین میناله،آدم ۳۰سالة بش میاد ۵۰سالش باشه،پوشاک و شیر خشک و بعد دوستاش میرن خونشون واسشون پوشک بچه میگیرن،ای خدا این چ وضعشه:-(

    • بدون نام

      مسئولین ما خودشون درآمدای چندین میلیونی !!!! دارن معلومه باید دلشون خوش باشه از این حرفا بزنن .به فکر مردم نیستن که باید با درآمدای 500-600 تومانی اجاره 400 -500 تومانی بدن !تازه انتظار بچه دار شدنم از ملت دارن . واقعا که خنده داره

    • ندا

      کدام بسته تشویقی ؟ همانایی که فقط در حد حرف است من آلان دوتا بچه دارم و به اندازه 8 بچه خرج دارن ؟ پوشک از نوع خیلی پایین روز به روز قیمتش میره بالا . اگه راست میگید به وضع بچه های الان رسیدگی کنید.

    • سارا

      این گرونی به نظر من مزایایی هم داشته مثل همین کاهش جمعیت چون ایرونی ها فرهنگ تنظیم خانواده رو ندارن

    • معصومه

      به جای نگرانی در باره نداشتن خواهر و برادر نگران نداشتن پدر و مادرفرزندتان باشید چون بسیاری از خانواده ها بعد آمدن فرزند دوم د(مخصوصا خوشگل و باهوشتر از اولی باشه) فرزند اول را به کل از یاد میبرد و او را هم در تربیت فرزند دوم به عنوان حامی خود خواهند دانست و فرزند دوم را در اصل فرزند خود خواهند دانست و وقتی 18 ساله شد دختر اول باید بره سر خونه زندگیش و مانع دومی عزیز نباشه من 26 سالمه و هنوز ازدواج نکردم و بیش آز اینکه نگران در خانه ماندن خود باشم نگران اینم که مانع ازدواج خواهرم شده ام چون در رسم ما اول باید دختر بزرگ شوهر کنه و من از ظاهر از خواهرم زشت ترم اگه فرزند اولتون دختره شما را به خدا بزارین حداقل 7 سال بعد صاحب بچه بشین چون اولا اگه بچه دوم دختر باشه بدون تاثیر بر زندگی آینده هم دارای خواهر شده و ثانیا زحماتی که شما در بزرگ کردن فرزند دوم خواهید کشید را به چشم خواهد دید وقدر شمارا بیشتر خواهد دانست و ثالثا حداقل تا 7 سالگی دارای پدر و مادر خواهد بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج