جاباما
۴۴۳۵۳۲
۱ نظر
۵۰۳۵
۱ نظر
۵۰۳۵
پ

لپ تاپ دِل XPS ۱۵؛ پاسخی به مک‌بوک پرو

لپ‌تاپ براق و خوش‌ساخت XPS ۱۵ دل در واقع پاسخی برای رقابت با لپ‌تاپ ۱۵ اینچی MacBook Pro است. یک پردازنده پیشرفته و قدرتمند به همراه یک کارت گرافیک اختصاصی گرد هم آمده‌اند تا آنچه را که یک لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ قادر به انجام خواهد بود به عرصه ظهور بگذارند.

وب‌سایت عصر ارتباط - معصومه علی‌گل: لپ‌تاپ براق و خوش‌ساخت XPS ۱۵ دل در واقع پاسخی برای رقابت با لپ‌تاپ ۱۵ اینچی MacBook Pro است. یک پردازنده پیشرفته و قدرتمند به همراه یک کارت گرافیک اختصاصی گرد هم آمده‌اند تا آنچه را که یک لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ قادر به انجام خواهد بود به عرصه ظهور بگذارند.

رقبای قدرتمند این سیستم عبارتند از Microsoft Surface Book، Asus N۵۵۲VW و سری Inspiron خود دل.

مدل مورد بررسی که ارزان‌ترین مدل این مجموعه به‌شمار می‌آید، به جای SSD از یک دیسک سخت و به جای پردازنده‌های پیشرفته Core i۷ از Core i۵ تشکیل شده است.

طراحی و ساخت

لپ‌تاپ‌های XPS دل به‌دلیل طراحی خاصشان از شهرت زیادی برخوردار هستند. این لپ‌تاپ‌ها همچنین راحت و کارآمد نیز هستند.
لپ تاپ دِل XPS 15؛ پاسخی به مک‌بوک پرو

در قسمت استراحتگاه مچ لپ‌تاپ‌های XPS 13 سال‌های 2014 و 2015 از فیبر کربن استفاده شد که بسیار بجا بود. با اینکه استفاده از این متریال در مدل‌های بزرگ‌تر نیز با موفقیت راه پیدا کرد، اما بهتر بود از چنین لایه پوشاننده‌ای در تمام سطح سیستم استفاده می‌شد. توجه داشته باشید که جنس لایه به‌گونه‌ای است که لکه‌های روغنی را در سطح خود نشان می‌دهد، اما به‌راحتی با یک تکه پارچه تمیز می‌شود.

Dell XPS 15 برخلاف سایر لپ‌تاپ‌های 6/15 اینچی فقط 78/1 کیلوگرم وزن دارد. لپ‌تاپ‌های پیشرفته‌تر که از باتری بزرگ‌تر و نمایشگر صفحه‌لمسی برخوردارند حدود دو کیلوگرم وزن دارند. بنابراین اگر راحتی حمل‌ونقل برایتان در اولویت است توصیه می‌شود Dell XPS 15 را مد نظر قرار دهید.

وزن سبک سیستم را می‌توان ناشی از قاب بسیار نازک لپ‌تاپ نیز دانست، درحالی‌که یک لپ‌تاپ معمولی ممکن است قابی با ضخامت دو سانتیمتر داشته باشد، نمایشگر Infinity Edge دل از بالا، چپ و راست فقط پنج میلیمتر ضخامت دارد. لپ‌تاپ‌های کوچک به‌دلیل اندازه‌ای که دارند معمولا فاقد کلید اعداد هستند و همین امر ممکن است به مذاق برخی مشتری‌ها خوش نیاید.

لپ‌تاپ Dell XPS 15 در حالت بسته بودن نیز فقط 17 میلیمتر ضخامت دارد، بنابراین به‌راحتی در هر نوع کیف کوله‌ای جا می‌شود.

پورت‌ها

پورت‌های درنظر گرفته‌شده برای XPS 15 عبارتند از دو پورت USB 3 ، یک جک 5/3 میلیمتری هدفون/ میکروفون، کارت‌خوان SD و یک پورت HDMI.
لپ تاپ دِل XPS 15؛ پاسخی به مک‌بوک پرو

براي افرادی که تمایل دارند نمایشگر خارجی با وضوح تصویر بالا، داک یا حافظه جانبی نصب کنند، پورتThunderbolt ۳.۰ موجود است. سرعت نقل و انتقال اطلاعات از طریق Thunderbolt ۳.۰ حدود ۴۰ گیگابایت در ثانیه است. این پورت همراه با USB-C یکدیگر را کامل می‌کنند. نبود پورت Ethernet شاید یکی از ضعف‌های این سیستم محسوب شود و متاسفانه دل مبدل پورت USB به Ethernet را هم به همراه سیستم ارایه نمی‌کند.

در سمت راست دکمه‌ای وجود دارد که با روشن کردن آن، ردیفی از پنج چراغ روشن می‌شود. این چراغ‌ها میزان شارژ باتری را نشان می‌دهند، حتی زماني كه لپ‌تاپ خاموش باشد.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

صفحه‌کلید از بسیاری لحاظ بسیار خوب عمل می‌کند. وجود نور پس‌زمینه و تایپ سریع به‌دلیل طراحی خوب کلیدها از جمله مزایای آن به‌شمار می‌آید؛ با این حال ارتفاع کلیدها به اندازه کلید MacBookها راضی‌کننده نیست، اما هنوز هم می‌توان به‌راحتی و با سرعت تایپ کرد.
لپ تاپ دِل XPS 15؛ پاسخی به مک‌بوک پرو

با دکمه قفل FN این امکان به کاربران داده شده تا از دکمه‌هایی ردیف بالا مانند کنترل صدا، رسانه و روشنایی، بدون نیاز به نگه‌داشتن دکمه FN استفاده کنند.

تاچ‌پد نیز عملکرد خوبی دارد و از تکنولوژی دستورات چندانگشتی که مختص ویندوز 10 است پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که تاچ‌پد XPS 15 تحت استاندارد Microsoft-certified Precision Touchpad است، بنابراین به‌خوبی با ویندوز 10 سازگار است.

عملکرد

مدل بررسی‌شده XPS15 از پردازنده Intel Core i5-6300 HQ و رم DDR4 با حجم هشت گیگابایت تشکیل شده است. پردازنده چهار هسته‌ای آن از سرعت کلاک 3/2 گیگاهرتز برخوردار است که در حالت ماکزیمم خود به 2/3 گیگاهرتز می‌رسد.

پردازنده موجود در این مدل به‌طور حتم قدرتمندترین پردازنده‌ای نیست که در XPS به‌کار رفته باشد، اما شرکت دل این نوع مدل را برای کاربرانی درنظر گرفته است که قرار نیست کارهای سنگینی با سیستم خود انجام دهند.
لپ تاپ دِل XPS 15؛ پاسخی به مک‌بوک پرو

لپ‌تاپ Dell XPS ۱۵ در بنچ‌مارک‌های مختلف امتیازهای خوبی را از آن خود کرد. این سیستم توانست امتیاز ۳,۱۸۷ را در بنچ‌مارک تک‌هسته‌ای Geekbench به‌دست آورد؛ بنچ‌مارکی که عملکرد سیستم را برای کارهای کوتاه و دستوراتی که نیاز زیادی به قدرت کامپیوتر ندارد ارزیابی می‌کند.

در بنچ‌مارک چند هسته‌ای سرعت کلاک آن تا حدودی کندتر از Asus N۵۵۲VW مجهز به Core i۷-۶۶۰۰HQ بوده است. دل در این آزمایش امتیاز ۹,۷۰۳ و ایسوس امتیاز ۱۳,۱۶۸ را کسب کرد.

انتظار می‌رود مدل مجهز به Core i۷ لپ‌تاپ Dell XPS ۱۵ بتواند رقیب همپایی برای سیستم ایسوس باشد.

از نظر گرافیکی سیستم دل از کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX ۹۶۰M همراه با حافظه دو گیگابایتی تشکیل شده است. لپ‌تاپ Asus N۵۵۲VW که به همین تراشه مجهز شده است، توانست در دو آزمایش ۳DMark Sky Diver و Cloud Gate به ترتیب ۱۰ تا ۲۵ درصد بهتر از XPS ۱۵ عمل کند (البته سیستم ایسوس خنک‌کننده متفاوت و بزرگ‌تری دارد.(

نمایشگر

در برخی مدل‌ها از نمایشگر مات Full HD استفاده شده است. میزان پوشش‌دهی طیف رنگی sRGB نمایشگر ۸۹ درصد و بیشترین سطح روشنایی آن هم ۳۸۰ نیت است. نسبت کنتراست ۱,۷۲۷:۱ به این معناست که در این نمایشگر تصاویر با جزییات کامل و زیبایی به‌نمایش در می‌آیند و خود نمایشگر نیز از کنتراست بالایی برخوردار است.
لپ تاپ دِل XPS 15؛ پاسخی به مک‌بوک پرو

باتری

مدت زمان نگهداری شارژ باتری 56 وات ساعت به‌کاررفته در دل حدود پنج ساعت خواهد بود.

Dell XPS 15 بخریم؟

شاید مدل XPS 15 مجهز به دیسک سخت با سرعت دوران 5,400 دور در دقیقه مدل چندان جالبی نباشد، یا شاید بسیاری از کاربران کامپیوترهای مجهز به Express-based SSD یا حداقل مدل‌های مجهز به حافظه SSD 32 گیگابایتی را ترجیح دهند.

خود سیستم Inspiron 15 دل از مشخصات مشابهی تشکیل شده، با این تفاوت که سنگین‌تر بوده و از نظر بصری جذابیت چندانی ندارد. اگر کیفیت بدنه و سبک بودن سیستم برایتان در اولویت قرار دارد، XPS 15 می‌تواند گزینه خوبی باشد.**
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mohammad mahdi

      مارک دل نخر پشیمون میشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج