۴۴۶۷۸۳
۳۰ نظر
۵۰۰۴
۳۰ نظر
۵۰۰۴
پ

حکم اعدام بابک زنجانی در مسیر اجرا

پرونده بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی که پیشتر حکم اعدامش در دیوان عالی کشور تأیید شده، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بازگشته است تا روند اجرای حکم را طی کند.

خبرگزاری تسنیم: پرونده بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی که پیشتر حکم اعدامش در دیوان عالی کشور تأیید شده، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بازگشته است تا روند اجرای حکم را طی کند.

۱۱ مهر سال ۹۴ بود که پس از گذشت نزدیک به دو سال از بازداشت بابک زنجانی معروف به میلیاردر نفتی و دو متهم دیگر به نام‌های مهدی شمس و حمید فلاح هروی، نخستین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

متهمان این پرونده، اتهامات متعددی داشتند اما بر اساس کیفرخواستی که نماینده دادستان قرائت کرد، «افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور» برای هر سه متهم مشترک بود.

در نهایت، ۲۱ بهمن سال ۹۴ پس از برگزاری ۲۶ جلسه محاکمه که یک جلسه آن به صورت غیرعلنی برگزار شد، جلسات محاکمه بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی پایان یافت و به رغم مهلت دو ماهه‌ای که دادگاه در حین برگزاری جلسات به بابک زنجانی داد، او نتوانست بدهی خود را با شرکت نفت تسویه کند.

بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت دو میلیارد و ۶۶ میلیون یورو است که البته وکلای شرکت نفت می‌گویند با احتساب ضرر و زیان تاخیر در تادیه، به حدود سه میلیارد یورو رسیده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در کمتر از یک ماه از پایان دادگاه، رأی خود را صادر و هر سه متهم پرونده را مفسد‌فی‌الارض شناخت و آنها را به اعدام محکوم کرد.

با اعتراض متهمان به حکم دادگاه، پرونده برای رسیدگی در مرجله تجدیدنظر به دیوان عالی کشور رفت و دیوان نیز نهایتاً پس از افزون بر ۹ ماه، حکم اعدام بابک زنجانی را تأیید و حکم دو متهم دیگر را نقض کرد.

حالا پرونده بابک زنجانی برای طی مسیر قانونی و ارسال به شعبه اجرای احکام دادستانی تهران، به دادگاه صادر کننده رأی بدوی بازگشته تا پس از آن به شعبه اجرای حکم ارسال شود. هر چند پرونده بابک زنجانی برای اجرای حکم اعدام در حال طی تشریفات قانونی است اما آن طور که سخنگوی قوه‌قضائیه گفته، او می‌تواند با پرداخت بدهی خود به شرکت نفت از امتیازات قانونی استفاده کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز اخیراً در ارتباط با بدهی بابک زنجانی گفته که تا کنون دو هزار میلیارد تومان از بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی زنجانی از محل شناسایی و توقیف اموال وی به مجموعه نفت پرداخت شده است.

به گزارش تسنیم، علاوه بر پرونده بابک زنجانی، پرونده دو متهم دیگر یعنی مهدی شمس و حمید فلاح هروی نیز که حکم اعدام‌شان در دیوان عالی کشور نقض شده، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بازگشته است که «محمدرضا مهرشاد» وکیل هروی در همین ارتباط با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم گفت: حدود ۱۵ روز است که پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگشته و متاسفانه نه تنها موفق به مطالعه پرونده نشدیم بلکه هنوز نمی‌دانیم چرا پرونده بجای شعبه هم عرض به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

این وکیل دادگستری توضیح داد: با توجه به نقض حکم دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور، پرونده طبق قانون باید به شعبه هم عرض می‌رفت تا ضمن رسیدگی، نواقص مورد نظر دیوان عالی کشور رفع شود.

مهرشاد اضافه کرد: حدود سه سال است که موکل در بازداشت به سر می‌برد این در حالی است که طبق ماده ۲۴۲ قانون آئین دادرسی کیفری، بازداشت موقت موکل نباید بیش از دو سال باشد و پس از پایان مدت دو سال، دادگاه مکلف است، قرار بازداشت موقت را به قرار تأمین مناسب تبدیل کند.

وکیل مدافع هروی می‌گوید که موکلش از بهمن ۹۴ که منجر به صدور حکم شده، بدون تمدید قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد.

وی اضافه کرد: چه بسا اگر الان پرونده به شعبه هم عرض ارسال شود، قاضی جدید به تکلیف قانونی خود عمل کرده و قرار بازداشت موقت را به قرار تأمین مناسب تبدیل کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس سرنوشت این پول مردم وبیت المال که اختلاس شده چی میشه

    • بدون نام

      با سلام واقعا با اعدام این آقا مشکلات اقتصادی حل میشود یا .... حقوقهای نجومی کمتر از این رقمهاست البته مال هر نفر یکسا ل میشه ۲.۵ملیارد

    • عبدالله

      وکلای اقایان چنان حرف می زنند که انسان احساس میکندبهشان ظلم شده ظلم به مردم کشورشده که مبلغ به این گژافی که باان میشودهمه مجردهارابه خانه بخت فرستاد کسی خورده ومردمذحق ندارنددادگاهش رانظاره وفقط باخکبمه بز دلخوش باشند

    • بدون نام

      با مرگ بابک زنجانی دست های پشت پرده نفس راهت میکشن با خیال راحت پول مردم رو خرج میکنن

    • بدون نام

      افرین دست مریزاد نباید به کسی مهلت دادکه با اموال این ملت که پاسدار خون شهدا هستند بازی کنند حتی اگر ابن پولها بر نگردد که تازه باور نمیکنم که بتوانیم انها را تماما بر گردانیم باز باید برای عبرت غارتگران این جرثومه فساد را اعدام کنید تا بیش از این هوا وغذا این ملت را مصرف نکند.اگر این شخص که ادعای کار افرینی وتجارت دارد در یک جامعه سالم رها کنیم از گشنگی میمیرند چون نمیتوانند نان خود رادر بیاورند . اینها یک مشت زالو وانگل جامعه اند

    • بدون نام

      فقط محاکمه علنی

    • بدون نام

      چرا آدمی که به مملکت خدمت کرده باید اعدام بشود؟

    • حسین

      بعید می دانم اعدام شود

    • بدون نام

      با این کار، اصل کاری که پولهاست برنمیگرده!

    • سینا

      اول پولای دزدیشو به خزانه برگردونین بعد اگه خواستین اعدامش کنین و تیکه تیکش کنین. اگه دیگه همدستاشو تو اون زمان لو میداد که عالی میشد ولی ما به همون برگردوندن پول به خزانه رضایت میدیم. معلوم نیست همدستاش چقدر خوردن که انقدرش به این اقا رسیده.

    • بدون نام

      یه صبح بیدار میشی و میشنوی مثل مه افرید خسروی رفت اون دنیا

    • صلابتی

      انشاالله همین حکم برای دزدان صندوق ذخیره فرهنگیان صادر و اجرا شود

    • سامان

      اگه بابک زنجانی هم اعدام بشه ازدرامد کلان نفت چیزی عاید مردم نمیشه کاش جلو حقوقهای بدون مرز بعضی مدیران گرفته میشد

    • خاسر

      اعدام بابک زنجانی درواقع سرپوش گذاشتن به عوامل اصلی حامیان وی می باشدکه الان روز شماری میکنند که وی زودتر اعدام بشه وباخیال راحت پولهای حاصله رانوش جان کنندولی زنجانی تاکنون خیلی مردانگی کرده که تاحالا کسی رالو نداده.

    • ایرانی

      اگه ادعا میشه این پولی که گم شده بیت الماله پس حق طبیعی مردمه که در یه دادگاه علنی به موضوع رسیدگی بشه چون پول بیت الماله پس شاکی هم میشه ملت ایران مگه میشه شاکی را تو دادگاه راه نداد؟

    • بدون نام

      عمرا اعدام بسه

    • بدون نام

      اعدامش نمیکنن احتمالا...

    • بدون نام

      چرا چرا چرا تا کی باید مملکت ما از این آدمکها که داشته باشیم

    • بدون نام

      واقعا این ما هستیم که ارزوی اعدام انسانی را داریم از کی اینقدر بخاطر پول کثیف ارزوی مرگ کسی را داریم ایا با اعدام او پولهای رفته بر میگردد او تنها اختلاص! نکرده هشت سال کشور در حال غارت بود چرا ان زمان کسی جلوی فساد واختلاص را نگرفت او بماند یا نماند هیچ سودی به حال من نوعی ندارد ولی خودم وهمسرم بیمار همسرم بیکار مستاجر خدا شاهده شاید ماها نتوانیم گوشت ومرغ بخرم ولی همه چیز شکم نیست مرگ حقه ولی مردن در جوانی ان هم اعدام ان هم قیصر بشی وکسانی که با تو همدست بودنند را خوب بگو جبران کن پولهای بیت المال را بر گردان تا دست مردان قانون ما باز باشد برای بخشش بخدا انها دلشان نمیخواهد حکم اعدام صادر کنند ولی چه کنند ولیی اعدام بد است

      پاسخ ها

      • علی

        راستش را بگو فامیل است یا پولی گرفتی که این حمایت کاذب را از این مرد حقه باز و دورغگو که حقوق 75 میلیون ایرانی دست درازی کرده و حالا تو می خواهی از چنگ عدالت در بیاوری و اشک تمساح برایش بریزی مثل آمریکا و انگلیس و ایادیش برای جهان سوم و حقوق بشر

    • بدون نام

      این اقا اعدام بشه یا نشه ...هرچند اعدامش چیزی رو حل نمیکنه...
      پول به خزانه برگرده یا برنگرده...هرچند برگرده بخورش زیاده...باز هیچ مشکلی از ماها حل نمیشه...
      اونایی که زورمیزنن پول رو پس،بگیرن فکر ماها نیستن پس زیاد نگران نباشیم خودشون باهم کنار میان
      اونیکه فردا روز ازنو شروع میشه وباید سگ دو بزنیم ماییم

    • امید

      باید این گونه افراد و در ملاء عام اعدام کنند تا درس عبرتی برای دیگران باشد

    • علی

      با سلام حالا پول هم برگرده چی گیر ملت میاد..اگه جلو اختلاس بگیریم فکر کنم خیلی ها باید به سزاش برسن

    • همت پور

      خودتان را ناراحت نکنید فقط دعا کنید امام ظهور کند تا کی دزدی تا کی غارت تا کی اعدام تا کی کشتار مسلمان تا کی دروغهای بزرگ برای تامین منافع یکعده تا کی شرمندگی جوانان پیش خانواده تا کی انتظار بهبودی زندگی مردم تاکی ازادی قدس تاکی.... .

    • رضا

      سلام خدا کنه اول تکلیف پولها روشن بشه بعد این آقا را اعدام کنند وگرنه با اعدام او چیزی نصیب کشور نخواهد شد .

    • بی نام

      اگه اعدامشون کنن اونایی که خودشون دست داشتن با خیال راحت به میل کردن پول بیت المال میپردازن و آب از آب تکون نمیخوره.نخیر آقا جان.راهش اعدام نیست.بگردین ببینین چه کسایی دستشون تو دست این آقا بوده اونام متهمن.نه اینکه طرف و بکشین بالا و بگین خب خدارو شکر نفر اصلی به فنا رفت ما هم بریم به بقیه حق و نا حق هامون برسیم

    • ناصری

      زنجانی اعدام بشه یا نه به حال ما اثری نمی‌کند فقط با اعدام یک عده پشت پرده با خیال راحت به کارشانآدامه میدن . تازه هرچی ازپول بلوکه شده که از برجام آزاد شد به حال و روز مردم اثر گذاشت. این پول هم آزاد بشه همینطور

    • على

      اكه اون مبلغ روز اول هم ميومد به حال ملت تاثيرى نداشت.الانم اكه بركرده تاثيرى نداره .بخور بخور اونقدر زياده كه به ملت بدبخت فقط حرص خوردنش ميرسه

    • رضا احمدی

      سلام
      با اعدام این اقا فقط و فقط این پرونده به پایان میرسه ایا بعدش میگن که پولا چی شده؟ نه.
      اعدام کار درستی نیست برای این اقا البته در شرایط فعلی.
      باید قضیه عموما روشن بشه

    • بدون نام

      خوب کشتن این مردک دل مردم راخنک میکنه ولی ایا مبالغی را که با اعتراف خودش دزدیده چه میشود ?ایا این بهترین راه برای جلوگیری از اینگونه سوالات مردم نیست ؟چه عرض کنم بقول مش قاسم تا مرگ اه اه اه اه ۴انگشته البته برای کسانی که به ان اعتقاد داشته باشند که نه لباس ونه هیچ شعاری مورد اثباط برای مدعیون دیانت نیست مگر ترازوی الهی و شعور بی مانند مردم غیور ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج