۴۵۰۸۴۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

چرا فرنگی‌کار دوپینگی در المپیک شرکت کرد؟

باز هم دوپینگ، باز هم کشتی‌فرنگی؛ این پدیده شوم آن‌قدر جای پای خود را بین فرنگی‌کاران سفت کرده که به سریالی تلخ و ادامه‌دار در ورزش ایران تبدیل شده است

روزنامه شرق: باز هم دوپینگ، باز هم کشتی‌فرنگی؛ این پدیده شوم آن‌قدر جای پای خود را بین فرنگی‌کاران سفت کرده که به سریالی تلخ و ادامه‌دار در ورزش ایران تبدیل شده است؛ سریالی تلخ که نه‌تنها یکی‌یکی ستاره‌های این رشته را از گود بیرون می‌کند، بلکه ازدست‌رفتن آبروی کشتی فرنگی کشورمان در میادین بین‌المللی را هم به همراه داشته است. روز گذشته خبر مثبت‌شدن دوپینگ بشیر باباجان‌زاده، ضربه دیگری به تیم ملی فرنگی وارد کرد؛ فرنگی‌کار ١٣٠ کیلوگرم که گفته می‌شود هشت ماه پیش در رقابت‌های جام جهانی شیراز، با استفاده از مواد نیروزا دوپینگ کرده است.
او در حالی در فینال مقابل «سرگئی سمینوف» از روسیه قرار گرفت که با باراندازهای متوالی روی این کشتی‌گیر، مسابقه‌ای دیدنی به نمایش گذاشت و به اعتقاد مسئولان فدراسیون کشتی، قهرمانی ایران در این مسابقات را شیرین‌تر کرد! دارنده مدال برنز جهان در حالی در شیراز آماده و سر حال روی تشک حاضر می‌شد که پیش از آن «محمد بنا»، سرمربی وقت تیم ملی کشتی، به صراحت از عملکرد ضعیف او در تمرینات تیم ملی انتقاد می‌کرد. نارضایتی بنا از باباجان‌زاده وقتی عیان شد که او نتوانست در مسابقات گزینشی قزاقستان سهمیه المپیک ٢٠١٦ ریو را بگیرد. «بنا» در همین حین امیر قاسمی‌منجزی، نفر دوم این وزن را جانشین باباجان‌زاده ناآماده کرد تا در رویداد گزینشی بعدی بتواند سهمیه المپیک وزن ١٣٠ کیلوگرم را بگیرد. قاسمی‌منجزی نیز این مأموریت را با شایستگی به سرانجام رساند و جواب اعتماد سرمربی تیم ملی را به‌خوبی داد تا نشان دهد می‌تواند در صورت توجه بیشتر، کارآمدترین مهره سنگین‌وزن ایران حتی در رقابت‌های المپیک نیز باشد؛ اما بنا در المپیک ریو به قاسمی اعتماد نکرد و در این میدان بزرگ و حساس بار دیگر به باباجان‌زاده ناآماده فرصت داد که البته به بدترین شکل ممکن در دومین کشتی خود باخت و از دور رقابت‌ها حذف شد! حال سؤال اینجاست کادر فنی تیم ملی فرنگی چطور با وجود مطلع‌بودن از دوپینگ این کشتی‌گیر مازنی که سه ماه پیش از المپیک ریو بوده، به او اجازه شرکت در المپیک را داده‌اند.
تورج ملک‌محمدی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی، دراین‌باره می‌گوید: «نمونه‌گیری از باباجان‌زاده در جریان جام جهانی شیراز را مأموران ایرانی که معتمد آژانس جهانی (وادا) هستند انجام دادند. نمونه‌ها به خارج از کشور ارسال شد تا اینکه جواب آن را شهریورماه به ما دادند. مأموران وادا می‌توانند نتایج را هر زمان که قطعی شد اعلام کنند؛ بنابراین این موضوع دست ما نبوده است».حتی شایعاتی نیز مطرح است که باباجان‌زاده در المپیک ریو دوپینگ کرده است: «این دوپینگ هیچ ارتباطی با المپیک ریو ندارد؛ روزی که باباجان‌زاده وارد ریو شد، از او تست گرفتند که جوابش منفی بود، در غیر این صورت اصلا نمی‌گذاشتند ٢٠١٦ کشتی بگیرد».قهرمان ٢٧‌ساله سنگین‌وزن کشتی فرنگی آسیا که دیگر عمرش در ورزش قهرمانی به سر رسیده، باید با یک محرومیت چهارساله برای همیشه از کشتی فرنگی خداحافظی کند. ملک‌محمدی ادامه می‌دهد: «شهریورماه سال جاري به فدراسیون کشتی اعلام شد باباجان‌زاده دوپینگ کرده است؛ اما بر اساس قانون تا زمانی که رأی قطعی صادر نشود ما نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم. درحال‌‌حاضر رأی قطعی اعلام شده و او به‌دلیل ارتکاب به دوپینگ، با محرومیت چهارساله از حضور در کشتی مواجه شده است. برهمین‌اساس نیز ما این رأی را اعلام کرده‌ایم». آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در شرایطی رأی به محرومیت چهارساله بشیر باباجان‌زاده داده که او دیگر درخواستی هم برای بررسی نمونه B آزمایش خود نداده است؛ زمانی که تست A یک ورزشکار مثبت می‌شود، درصورتی‌که خود آن ورزشکار درخواست کند و هزینه آن را نیز بپردازد از او تست B گرفته می‌شود؛ اما باباجان‌زاده درخواست چنین تستی نداده است! اما آن‌طور که گفته می‌شود مثبت‌شدن تست دوپینگ باباجان‌زاده تأثیری بر قهرمانی تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جام جهانی شیراز ندارد، چراکه طبق قانون اگر تست سه ورزشکار در رقابت‌های تیمی مثبت شود آن تیم حذف می‌شود.

قهرمانی‌های تلخ

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در حالی چهار سال متوالی است با گرفتن میزبانی رقابت‌های جام جهانی، قهرمان این مسابقات می‌شود که محرزشدن دوپینگ کشتی‌گیرانش در این میدان باعث شده کیفیت این قهرمانی زیر سؤال برود. دو سال پیش در جام جهانی تهران بود که طالب نعمت‌پور، قهرمان وزن ٨٤ کیلوگرم جهان هم با دوپینگش در این مسابقات دو سال محروم شد و وداع تلخی با دنیای قهرمانی داشت.

قربانی و علی‌اکبری بدترین قربانیان دوپینگ

سال ٢٠١١ یک اتفاق تلخ مسیر زندگی دو قهرمان طلایی کشتی فرنگی ایران را به‌طورکلی عوض کرد. پیش از مسابقات جهانی استانبول حضور بابک قربانی و امیر علی‌اکبری در وزن ٩٧ کیلوگرم کار محمد بنا را براي انتخاب یکی از این دو مدعی، برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان سخت کرده بود. بنا به سیستم انتخابی اعتقادی نداشت و از نحوه تمرینات ملی‌پوشان و عملکرد آنها در تورنمنت‌های بین‌المللی، کشتی‌گیران مورد نظر خود را انتخاب می‌کرد. رقابت قربانی و علی‌اکبری آن‌چنان حساس بود که بنا تصمیم گرفت سنت‌شکنی کرده و برای آن دو مسابقه انتخابی برگزار کند. گفته شده این دو کشتی‌گیر برای آماده‌نگه‌داشتن خود و پیروزی در مسابقه انتخابی، از مواد نیروزای ممنوعه استفاده کرده بودند. مأموران وادا دو ماه پیش از رقابت‌های جهانی به خانه کشتی آمدند و از چند ملی‌پوش تست گرفتند. پس از مدت کوتاهی اعلام شد قربانی و علی‌اکبری هر دو دوپینگی هستند و هریک برای دو سال از حضور در همه مسابقات کشتی محروم می‌شوند. هر دو کشتی‌گیر پس از آن اتفاق سرنوشت متفاوت و تلخی را تجربه کردند؛ اما حکایت بابک قربانی تلخ‌تر و ناگوارتر بود؛ قربانی به دلیل حضور در یک درگیری و نزاع محکوم به قتل شد و به زندان رفت، او بعد از مدت‌ها در زندان خودکشی کرد؛ اما امیر علی‌اکبری بعد از تمام‌شدن محرومیت دو ساله دوباره به تیم ملی کشتی فرنگی برگشت تا بازهم حرف اول را دنیا بزند، او باز هم حرف اول را زد و طلای جهان را در سال ٢٠١٣ گرفت؛ اما خیلی‌ زود مدالش را از گردنش درآوردند؛ این‌بار دیگر همه‌چیز برایش تمام شده بود، چون دوباره دوپینگی شد و مادام‌العمر از کشتی‌گرفتن محروم شد.

مقصر کیست؟

پدیده شوم دوپینگ در حالی در یک دهه اخیر روی ورزش ایران سایه افکنده و قربانیان زیادی در رشته‌های کشتی و وزنه‌برداری، دو رشته مدال‌آور کشورمان در میادین جهانی و المپیک داشته که مسئولان ورزش به‌طور جدی با آن مقابله نمی‌کنند و ورزشکار را مقصر اول و آخر این اتفاق قلمداد می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج