۴۵۲۲۱۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

۱۰ قابلیت هیجان انگیز برای نجات خودروی ملی

خودروهای ارزان قیمت چینی که این روزها بازار ایران را هم در اختیار گرفته اند با تغییراتی نه چندان عجیب و غریب به خودروهای مدرن تبدیل شدند.

روزنامه تماشاگران امروز - میثم فرزیان: خودروهای ارزان قیمت چینی که این روزها بازار ایران را هم در اختیار گرفته اند با تغییراتی نه چندان عجیب و غریب به خودروهای مدرن تبدیل شدند.

آنهایی که در کار خودرو هستند، روزهای سختی را پشت سر می گذارند اما برای مصرف کننده ها اوضاع فرق می کند. هر چقدر جلوتر می رویم با دنیای جدیدی روبرو می شویم. اگر روز و روزگاری آپشن هایی مثل کروز کنترل، سان روف، دوربین و سنسور دنده عقب یا صندلی های برقی با قابلیت ذخیره سازی حافظه، وسایلی لوکس و حسرت برانگیز به حساب می آمدند، حالا آنها را به عنوان پیش پا افتاده ترین امکانات در خودروهای روز دنیا می شناسیم.

خودروهای چینی مهمترین نقش را در این تغییر ذائقه بازی می کنند و کوهی از امکانات را کنار هم با قیمت پایین در اختیار مشتری قرار می دهند. شاید به همین دلیل بازار خودرویی مثل سورن به بن بست خورد و خودروساز ایرانی در اقدامی سریع به سراغ ساخت دنا رفت. از هر زاویه ای که به دنا نگاه کنید، همان سمند خودمان را می بینید اما امکاناتی مثل کروز کنترل، رادیوپخش با صفحه نمایش بزرگ، سیستم ناوبری، آینه های برقی و سنسورهای دنده عقب مثل فرشته نجات چتری روی سر سمند محبوب اما کهنسال باز کردند. نتیجه اش را قطعا این روزها در خیابان با چشم خود می بینید.
۱۰ قابلیت هیجان انگیز برای نجات خودروی ملی
سمندی که قبلا به شوخی می گفتند به درد پیرمردها می خورد، حالا زیر پای جوانان افتاده است. شاید به همین دلیل فکر می کنیم خودروی ایرانی بعدی که از خط تولید سایپا و ایران خودرو بیرون می آید، باید ویژگی هایی به روز داشته باش. اگر فکر می کنید بود و نبود همه این 10 مورد یا تعدادی از آنها می تواند قیمت تمام شده خودرو را افزایش دهد، پس باید نگاهی به قیمت و امکانات خودروهای چینی بیندازید. ما که از آنها بهتر نیستیم.

1. لاستیک های بزرگ تر و پهن

این روزها خیلی از رانندگان بر این باورند که افزایش سایز رینگ و لاستیک اتومبیل در افزایش قدرت مانور و فرمان پذیری آن بسیار موثر است. برخی نیز این کار را به منظور اسپرت کردن خودرو و افزایش زیبایی آن انجام می دهند. تعویض لاستیک ها و استفاده از لاستیک هایی با پهنای بیشتر و رنگ هایی با ابعاد بزرگ تر می تواند تا حدودی باعث فرمان پذیری اتومبیل مخصوصا در پیچ های تند شود و به همین علت است که از این نوع لاستیک ها در خودروهای مسابقه ای استفاده می شود.

2. کروز کنترل

این سیستم در واقع ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو حین رانندگی در سطح جاده ها، بزرگراه ها یا اتوبان هاست. به طور مثال اگر راننده بخواهد سرعت را روی 120 ثابت نگه دارد، با فعال سازی کروز کنترل به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. با این کار سرعت در مسیرهای سربالایی، سراشیبی یا هنگام وزش باد مخالف، تغییر نمی کند. این سامانه در سرعت های زیر 40 تا 50 کیلومتر در ساعت غیرقابل فعال است؛ یعنی راننده نمی تواند در خیابان های شهری از این سیستم استفاده کند اما این امکان در اتوبان ها و بزرگراه هایی که محدودیت سرعت در آنها 80 کیلومتر یا فراتر از آن است وجود دارد.

معایب این سیستم شامل موارد دیگری هم می شود. برای نمونه اگر شیب مسیر تردد زیاد باشد، این سامانه به طور خودکار از مدار خارج می شود. در سربالایی ها هم این موضوع تکرار می شود چرا که به خصوص در اتومبیل های گیربکس دستی، کروز کنترل تا میزان مشخصی می تواند به پیشرانه فشار وارد کند.
۱۰ قابلیت هیجان انگیز برای نجات خودروی ملی

۳. گیربکس اتوماتیک

رانندگی در نبود پدال کلاچ را بسیار لذتبخش می کند اما این راحت طلبی بهای خودش را هم دارد. گیربکس های اتومات با وجود تمام مزایای خود به دلیل ساختار پیچیده، فرآیند عیب یابی دشواری دارند و البته هنگام بروز خرابی، خودرو را باید حتما با جرثقیل حمل کنید. اینجاست که لبخند از روی لبان مالک خودرو محو می شود.

یکی از مهم ترین دردسرهای گیربکس دنده اتوماتیک به ویژه در سفرهای درون شهری، تاخیر در تعویض دنده است. هر چند این زمان بسیار بهبود یافته است ولی در موارد جزیی حتی رانندگان مبتدی نیز آن را حس می کنند. البته این تاخیر زمانی از نظر بیشتر کارشناسان امری طبیعی است، زیرا در گیربکس های اتوماتیک، سنسورهای هوشمند وظیفه تشخیص زمان تعویض دنده را بر عهده دارند و این کار هم باید سیستم تنظیم شده روی گیربکس انجام شود.

این را هم در نظر بگیرید که قیمت بالاتر قطعات موجود در دنده اتوماتیک، تعداد کم کارشناسان و متخصصان سیستم دنده اتوماتیک در شهرها و در کل کشور، اجرت های بالای تعمیر و تعویض دنده اتوماتیک خودرو، استفاده بیش از حد دنده معکوس، تغییر ناگهانی سرعت و ترافیک بیش از حد، سبب بالا رفتن هزینه های تعمیر دنده اتوماتیک می شود.

اگر تجربه کار با دنده اتوماتیک ها را داشته باشید و در سربالایی با شیب غیرملایم رانندگی کرده باشید، مطمئنا با نواقص موجود در دنده های اتوماتیک روبرو خواهید شد. البته هر چه کیفیت ساخت و قیمت ماشین بیشتر شود، مشکلات در سربالایی کمتر می شود ولی برخی از سربالایی ها همچون خیابان های موجود در محله های ولنجک، منظریه، یاسر و اندیشه تهران می تواند هر خودروی دنده اتوماتیکی را درگیر برخی مشکلات بزرگ یا جزیی کند.

۴. تهویه اتومات

بسیاری از مردم تصور می کنند سیستم تهویه خودرو فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است. شاید شما هم با خواندن این جمله از خود بپرسید، مگر غیر از این است؟ در پاسخ باید گفت، بله! چون یک حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجود دارد که همان حالت «پنکه» است و آن هنگامی است که هوا از بیرون وارد اتاق می شود، بدون اینکه بخاری یا کولر درگیر باشد.

اصولا این حالت مختص زمانی است که هوای داخل اتاق نه سرد است و نه خیلی گرم است و فقط نیاز به تهویه دارد تا هوا از حالت خفگی در آید. حسن انجام این کار و اصلا مزیت استفاده از سیستم تهویه و کولر این است که از باز شدن پنجره ها جلوگیری می کند. این کار نه تنها جلوی سروصدا و آلودگی را می گیرد، بلکه با بهبود وضع آیرودینامیکی بدنه، باعث کاهش مصرف سوخت در سرعت های بالا و بهبود ایمنی و پایداری در جاده می شود.
۱۰ قابلیت هیجان انگیز برای نجات خودروی ملی

۵. به کارگیری گیرنده های GPS

جی پی اس در ابتدا برای مصارف نظامی ساخته شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد شد. گیرنده های جی پی اس خودرو نمایشگری نسبتا بزرگ دارند تا راننده در هنگام رانندگی به سادگی آن را بخواند. ویژگی جالبی که معمولا در این دستگاه ها وجود دارد، راهنمایی های صوتی دستگاه است و به راننده اجازه می دهد بدون اینکه چشم خود را از جاده بردارد، با گوش دادن به صدای دستگاه طبق نقشه پیش برود.

۶. سقف های متحرک

سقف های متحرک از نوع سان روف، موتوروف و پانوراما یکی از پرطرفدارترین آپشن ها در بین رانندگان و سرنشینان هستند. تفاوت سان روف ها و موتوروف ها در رنگ شان است. سان روف ها شفاف و موتوروف ها تیره طراحی می شوند. در کنار این دو نوع سقف، پانوراماها قرار دارند که برخلاف سان روف ها و موتوروف ها که در بخش جلوی سقف اتومبیل قرار می گیرند، به صورت کامل روی کل سقف قرار می گیرند.

۷. دوربین دید عقب

دوربین دید عقب که بیشتر در وقت دنده عقب گرفتن استفاده می شود، پیش از این روی شاسی بلندها نصب می شد اما امروزه روی برخی خودروهای سواری و هاچ بک نیز نصب می شود. دوربین دید عقب برای پارک کردن بسیار کاربردی و مناسب است.

۸. صندلی با قابلیت تنظیم برقی و حافظه چند حالته

صندلی های جدید خودروها در جهت های مختلف قابل تغییر هستند. صندلی های الکترونیکی چند حالته قابلیت ذخیره کردن تنظیمات مخصوص چند راننده را دارند تا در زمان رانندگی هر یک از افراد با فشردن یک دکمه تنظیم صندلی راننده به حالت مورد نظر برگردد. این صندلی را حافظه دار نیز می نامند. اگر این ویژگی زیاد لوکس به نظر می رسد لااقل بد نیست صندلی خودروی ایرانی آینده ما، قابل تنظیم ارتفاع و میزان گودی کمر را دارا باشد یا دست کم بتوان تنظیمات را به شکل برقی انجام داد.

۹. دستگیره های جدید

این یکی شاید سختگیرانه به نظر برسد اما پیش از این دستگیرهای لوکس را تنها در خودروهای گران قیمت می دیدیم تا اینکه چینی هایی مثل MVM۳۱۵ یا برلیانس های h۳۲۰ را ملاقات کردیم و متوجه شدیم می توان چنین کیفیتی را روی خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان هم دید. شاید به همین دلیل بود که حالا دنا به عنوان اولین خودروی داخلی دیگر از دستگیره های ساده و ابتدایی استفاده نمی کند.
۱۰ قابلیت هیجان انگیز برای نجات خودروی ملی

۱۰. باور غلط درباره حجم موتور بیشتر

از سال های پیش باور عامه مردم این است که اگر حجم موتور خودرویی بیشتر باشد، بهتر است اما حالا حتی اگر مکانیک خودرو هم نباشیم، می توانیم متوجه تفاوت ها شویم چون بعضی خودروهای جدید مثل فیات ۵۰۰ حتی ممکن است در مدل پایه خود حجم موتورشان تنها ۰.۹ لیتر باشد و با این وجود جزو پرفروش ترین خودروهای جهان به حساب بیایند.

آنهایی که برای اولین بار حجم موتور پایه فیات ۵۰۰ را می شنوند، بلافاصله یاد سربالایی اتوبان ها می افتند و پیش خودشان فکر می کنند موتوری با این حجم پایین به دردشان نمی خورد. جالب اینکه در مقام مقایسه، خودروهایی پیدا می کنیم که جم موتورشان با هم تفاوت دارد اما قدرت موتور در نهایت یکسان است. حالا زمان مناسبی است که باور غلط گذشته را کنار بگذاریم.

حجم یا ظرفیت موتور در واقع مجموع حجم سلیندرهای خودرو است و معیاری برای تعیین قدرت خروجی موتور به شمار می رود. همان طور که می دانید داخل هر یک از سیلندرهای موتور، پیستون به صورت بالا و پایین حرکت می کند.
حجم موتور خودرو معمولا با واحد لیتر یا سی سی اندازه گیری می شود. واضح است که هر چه حجم یا ظرفیت موتور بیشتر باشد، قدرت موتور نیز بالاتر خواهد بود اما ممکن است بسیاری از خودروها که دارای حجم موتور پایین تری هستند، اسب بخار بالاتری داشته باشند؛ به طور مثال موتور خودرویی ۱۴۰۰ سی سی حجم دارد اما ۱۶۰ اسب بخار تولید می کند در حالی که ممکن است خودرویی ۱۸۰۰ سی سی حجم داشته باشد و بتواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند.

در بسیاری موارد موتورهایی با حجم پایین به توربوشارژر مجهز شده اند تا قدرت مضاعف تولید کنند، پس متوجه شدیم که با توجه به اهمیت صرفه جویی بنزین، خودروی ایرانی بعدی لازم نیست حتما حجم موتور زیادی داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج