۴۵۳۳۸۲
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

کارمندان بانک ها در بلاتکلیفی

حقوق شهروندی که این روزها بحث و گفت‌وگو در رابطه با آن بسیار داغ شده در بسیاری از موارد در جهت اجرای صحیح قانون اساسی بوده و همان اصل‌ها را به شکلی شفاف‌تر در خود جای داده است. یکی از مهم‌ترین اصول این حقوق داشتن زندگی سالم است که لازمه آن دارا بودن حق اشتغال و کسب درآمد است. حقی که این روزها برای کارمندان بانک‌ها درحال تغییر و دگرگونی است و سبب بروز نگرانی‌هایی در این زمینه شده است.

شهروند نوشت: حقوق شهروندی که این روزها بحث و گفت‌وگو در رابطه با آن بسیار داغ شده در بسیاری از موارد در جهت اجرای صحیح قانون اساسی بوده و همان اصل‌ها را به شکلی شفاف‌تر در خود جای داده است. یکی از مهم‌ترین اصول این حقوق داشتن زندگی سالم است که لازمه آن دارا بودن حق اشتغال و کسب درآمد است. حقی که این روزها برای کارمندان بانک‌ها درحال تغییر و دگرگونی است و سبب بروز نگرانی‌هایی در این زمینه شده است.
بهارستانی‌ها درحال تلاش برای تصویب لایحه‌ای در برنامه ششم توسعه هستند که مطابق آن پرداخت تسهیلات و مزایای شغلی کارمندان بانک‌ها به شدت محدود خواهد شد تا جایی که برخی از منتقدان لایحه معتقدند باعث بروز مشکلاتی چون عدم استقبال کارکنان بانک از ادامه همکاری با سازمان متبوع خود خواهد شد یا ریسک عملیات‌های مالی را افزایش خواهد داد. این امر درحالی رخ می‌دهد که داشتن شغل و کسب درآمد جزو اصول پذیرفته‌شده در اسناد بین‌المللی و قوانین داخلی ایران است. حق داشتن شغل به‌عنوان حق طبیعی افراد در اسناد بین‌المللی به‌کررات به رسمیت شناخته شده و در ماده ٢٣ اعلامیه جهانی حقوق بشر تأکید شده است: هرکس حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه انتخاب کند، شرایط منصفانه و رضایت‌بخشی برای کار خواستار باشد و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد. میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ سند بین‌المللی دیگری است که در ‌سال ۱۹۷۶ میلادی به اجرا درآمد و ۱۴۸کشور هم‌اکنون عضو آن هستند.
حق کارکردن در شرایط عادلانه و مناسب یکی از حقوقی است که این اعلامیه می‌کوشد از آن حمایت و تضمینش کند. در ماده ٦ این میثاق آمده است: کشورهای‌ طرف‌ این‌ میثاق‌ حق‌ کارکردن‌ را که‌ شامل‌ حق‌ هرکس‌ است‌ به‌ این‌که فرصت‌ یابد به‌وسیله‌ و کاری‌ که‌ آزادانه‌ انتخاب‌ یا قبول‌ می‌کند معاش‌ خود را تأمین کند، به‌ رسمیت‌ می‌شناسند و اقدامات‌ مقتضی‌ برای‌ حفظ‌ این‌ حق‌ معمول‌ خواهند داشت‌. این حق مهم در ایران نیز مورد قبول قانون‌گذار بوده و طبق اصل ٢٨ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کند: هرکس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست، برگزیند. بدین‌ترتیب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق اشتغال و انتخاب آزادانه شغل به رسمیت شناخته شده است.
تکلیف دولت در این خصوص نیز در ادامه این اصل بیان شده است: دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای‌ همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند. بدین‌ترتیب در قانون اساسی که مهم‌ترین قانون موجود در کشور است، این حق به رسمیت شناخته شده است. همچنین تساوی بین همه انسان‌ها درخصوص شغل و اجرت در اسلام پذیرفته شده است، مگر این‌که شرایط سخت‌تری برای کار یک نفر باشد که برای دیگری نباشد، در این صورت تفاوت شرایط کار موجب تفاوت دستمزدها می‌شود و این تفاوت غیر از تبعیض است. اعلامیه جهانی حقوق بشر چیز تازه‌ای نسبت به معارف فقهی اسلام مطرح نکرده، بلکه اصل تساوی، قرن‌ها پیش در اسلام پذیرفته شده بود؛ عمل کارگر محترم است و کار مساوی در شرایط یکسان، دستمزد یکسان دارد و از ارزش هیچ کارگری به خاطر رنگش یا دینش کم نمی‌کنند، بلکه به اندازه ارزش اقتصادی کار به کارگر دستمزد و عوض پرداخت می‌شود. اما این‌روزها کارمندان بانک‌ها در شرایط نابسامانی قرار دارند و قانون‌گذار آن بی‌توجه به سختی شغلی آنان تغییراتی را در بحث پرداخت تسهیلات، مزایا، حقوق و دستمزد آنها ایجاد کرده‌اند.
گلایه‌های کارمندان بانکی
در گام نخست کارمزد یک‌درصدی تسهیلات وام کارکنان بانک‌ها به ١٠‌درصد افزایش یافت و اکنون دریافت تسهیلات در مجلس در مرحله حذف قرار دارد. درحالی‌که برخی کارکنان بانک‌ها در تماس با روزنامه شهروند از حقوق کمتر از ٢‌میلیون تومان با سابقه ١٠ تا ١٥‌سال کار و پشت باجه‌نشینی گله‌مند بودند که با حذف وام و تسهیلات کارمندی قادر به اداره زندگی خود نخواهند بود.
مجید شیرین‌کام یکی از کارکنان بانک ملی است که در گفت‌و‌گو با «شهروند» از تشکیل کارگروه مجازی میان کارکنان تمامی بانک‌های کشور با جمعیتی بالغ بر ٣٠‌هزار نفر خبر داد که در تلاش برای رفع مشکلات ایجادشده هستند. وی با بیان این‌که با تغییرات در نظام پرداخت در حق کارکنان بانک‌ها اجحاف شده است، گفت: بر هیچ‌کس پوشیده نیست که بانک‌ها نبض اقتصاد کشور هستند و اصولا جامعه بانکی در کشور ما جامعه بزرگی است. بیش از ٣٠ بانک و موسسه مالی و اعتباری، تحت پوشش بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کشور درحال فعالیت هستند و در نتیجه کارکنان بانک‌ها جمعیت بزرگی از شاغلان در سطح کشور را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان این جمله که میزان حقوق دریافتی براساس راندمان کاری کارکنان بانک‌ها نیست و کارکنان بانک‌ها به‌طور تقریبی در هفته ٤٤ ساعت فعالیت دارند و کار مداوم و حالت آماده‌باش پرسنل بانک‌ها بر هیچ شهروندی پوشیده نیست، ‌افزود: تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با راندمان کاری کارکنان سازمان‌ها صورت گرفته که در همه تحقیقات، کارکنان بانک‌ها، بالاترین راندمان را به خود اختصاص داده‌اند، این درحالی است که آیا براساس همین راندمان، حقوق دریافت می‌کنند یا در الگوی حقوقی آنها راندمان بالای کاری هیچ جایگاهی ندارد؟
وام‌های کارمندان بانکی
این کارمند بانک ملی در پاسخ به این انتقاد که بسیاری معتقدند وام‌های کارکنان بانکی بسیارزیاد است و همین امر باعث نگاه منفی به این کارکنان شده است، توضیح داد: وام‌های پرداختی به کارکنان بانک‌ها به شدت در اذهان افکار عمومی مورد هجمه واقع شده تا جایی که در هفته جاری، موضوع محدودیت شدید پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها به صورت طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و درحال بررسی است. وی با بیان این نقد که عمل بهارستانی‌ها درحالی است که سایر سازمان‌ها پرداخت وام کارمندان درون سازمانی دارند و مشکلی در این رابطه به وجود نیامده است، افزود: ما وام‌های کارکنان سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها را پرداخت می‌کنیم. پرداخت وام و تسهیلات چگونه برای سایر سازمان‌ها امکان‌پذیر است اما برای خود کارکنان بانک ممنوع شده‌است.
ریسک مالی و استرس کاری
شیرین‌کام با اشاره به اهمیت کار کارمندان بانکی نیز گفت: کارکنان بانک‌ها در لحظه‌لحظه ساعت کاری خود با ریسک مالی روبه‌رو هستند. کنترل صحت عملیات مالی در عین سرعت، مسئولیت بسیار خطیری است و کارکنان بانک‌ها از این حیث در ریسک بالایی قرار دارند که با کوچکترین اشتباهی ممکن است راهی زندان شوند.
سختی شرایط کار
وی افزود: کارکنان بانک‌ها به دلیل حساسیت و نوع کار، نیازمند تمرکز بالایی حین انجام کار هستند، این تمرکز بالا و لحظه‌به‌لحظه نیازمند داشتن پشتوانه‌هایی چون امنیت مالی، معیشتی و حمایت درون سازمانی است. البته در صورت وجود این امنیت‌ها، آنها به شدت در معرض انواع ریسک‌های مالی ناشی از جعل و کلاهبرداری، تقلب و... هستند. سرقت از بانک‌ها و همین‌طور امنیت جانی نیز در این قسمت جای دارد.
نداشتن کانون صنفی
وی در پایان با تأکید به فعالیت گسترده کارمندان بانک‌های سراسر کشور در کانال تلگرامی برای رسیدن به راه‌حلی در جهت ساماندهی وضع موجود گفت: همان‌طور که بانک‌ها تحت پوشش بانک مرکزی کار می‌کنند، کارکنان بانک‌ها هم نیاز به داشتن تشکل، اتحادیه یا کانون صنفی مستقل همانند سایر کارکنان سازمان‌ها هستند که حقوق، شرایط کاری، وضعیت رفاهی و معیشتی آنها به صورت هماهنگ بررسی و پیگیری شود اما چنین کانون مستقلی درحال حاضر وجود ندارد. امیدواریم در آینده بتوانیم چنین اتحادیه‌ای را ایجاد کنیم.
کمبود نیرو در بانک‌ها
مهسا ملکی یکی دیگر از کارکنان بانکی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» با گله از عدم امکان استفاده از حق مرخصی توضیح داد: به علت کمبود نیرو و نبود نیروی جایگزین از ابتدای ‌سال تاکنون من فقط ٥ روز توانسته‌ام مرخصی بگیرم. وی به وضع استخدام‌ها در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بیشترین استخدام در بانک‌ها در سال‌های ١٣٦٠ تا ١٣٦٥ صورت گرفته که در نتیجه بیشترین بازنشسته‌های بانکی نیز در سال‌های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥ بوده‌اند. آیا همزمان با بازنشستگی آنها نیروی جدید نیز جایگزین شده‌ یا کارکنان بانک‌ها هر کدام با فشار کاری چندین برابر ناشی از عدم تأمین نیروهای جایگزین روبه‌رو شده‌اند؟ ملکی ادامه داد: مردم هنگام مراجعه به بانک‌ها انتظار دارند به سرعت و در اسرع وقت به امور بانکی آنها رسیدگی شود. آیا کارکنان بانک‌ها در صورت استفاده از مرخصی استحقاقی یا حتی استعلاجی و... جایگزین هم دارند تا مردم در اسرع وقت به خواست خود برسند؟
عدم استخدام و وجود نیروهای جایگزین، مسئولان بانک‌ها را ناگزیر به محدود کردن مرخصی‌های کارکنان کرده است. امری که در هیچ نهاد و سازمانی چنین رفتاری با کارمندان نمی‌شود. وی به اجبار برای حضور در روزهای پنجشنبه یا عید نوروز در بانک برای انجام وظیفه اشاره کرد و گفت: حتی در روزهای تعطیل در آلودگی هوا کارمندان باید در بانک حاضر شوند. در حقیقت ما هیچ‌گونه تعطیلی و آرامشی نداریم.
زیان‌های مالی کارکنان بانک‌ها
مهدی کیانی، کارشناس اقتصادی نیز در اظهارنظری در رابطه با شرایط پیش آمده برای کارکنان بانکی معتقد است: درنظر گرفتن سقف محدود برای مجموع تسهیلات دریافتی و چندبرابر کردن نرخ سود تسهیلات دو مورد از مهم‌ترین آسیب‌ها به نظام بانکی است. به‌گفته وی اعمال ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی مقررات جدید تسهیلات کارکنان بانک‌ها سبب شد آن دسته از کارمندان که براساس رویه ۵۰ ساله شبکه بانکی با مطالعه مقررات سابق و حساب بر روی تسهیلات دریافتی از بانک، وارد معاملاتی چون قولنامه مسکن، خودرو و غیره شده بودند، در میانه کار با عدم‌پرداخت تسهیلات توسط بانک و اعمال محدودیت‌های فراوان جدید مواجه شده و به همین دلیل مشمول جریمه و خسارت‌های مالی و غیرمالی فراوانی شوند. باوجود اعمال محدودیت‌های شدید بر مزایای کارکنان بانک‌ها، اخیرا در جریان تصویب لایحه برنامه ششم توسعه، تبصره‌ای در متن لایحه گنجانده شده که محدودیت جدیدی برای کارکنان شبکه بانکی کشور اعمال می‌کند.
در تبصره۲ از ماده ۳۵ این لایحه آمده است که «پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی به کارکنان بانک‌های دولتی و غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری به جز تسهیلات مسکن، ضروری و تعمیر مسکن برای یکبار در دوران خدمت، ممنوع است. میزان تسهیلات مذکور و نحوه بازپرداخت آن با پیشنهاد رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی، به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.» به‌اعتقاد کیانی اجرای ماده مذکور در عمل سبب می‌شود کارکنان شبکه بانکی از حداقل‌های دسترسی به تسهیلات بانکی که عموم مردم به آن دسترسی دارند، محروم شوند. به‌عنوان مثال، اگر کارمندی بخواهد همانند بسیاری از عموم مردم با دریافت تسهیلات خرید خودرو نسبت به تهیه یک خودرو اقدام کند، دریافت تسهیلات برایش امکان‌پذیر نخواهد بود.
حق درآمد
طبق این گزارش با نگاهی به قوانین، حقوق و مزایای متناسب با ارایه خدمات و فعالیتی که باید پرداخت شود، کاستن به یکباره حقوق و مزایای کارمندان سبب آسیب‌رسیدن به قشر عظیمی از افراد جامعه خواهد شد.
تبعات کاهش مزایا و حقوق کارکنان عادی بانک‌ها که بیشترین بهره‌وری را داشته و حتی امکان استراحت میان زمان کاری خود را ندارند، سنگین خواهد بود و ممکن است سبب‌ساز بروز تخلفاتی نه عمدی که از سر نداشتن آرامش و تمرکز بر اثر دغدغه‌های مالی باشد، اشتباهاتی که هزینه بالایی دربرخواهند داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران بانکها با کم شدن حقوق های نجومی خود دست به اعمال فشار نسبت به کارکنان وحتی بازنشستگان که بعد از عمری خدمت دستشان از همه جا کوتاه است نموده اند.

    • بدون نام

      اکثر کارمند های بانک چند اپارتمان و ویلا و ماشین شاسی بلند دارند . صبح زود جلو بانکها واستین خودتان ماشینها شون می بینید.

    • بی نام

      چرا پیام آره جون خودتون ، را حذف کردید ونگذاشتید نکنه خودتون هم خوشتان میاد که پبامهایی را که ماکارمندان را با 25 سال هیچی نداریم وکارمندان بانک با 2الی 4 سال به همه چی میرسند موافق هستید ونگران دیگر کارمندان نیستید ،

    • بی نام

      کارمندان بانک با چندسال کار به همه چی میرسند ماالان کارمندای بانکی را میشناسیم که هموز نیامده دارای چند باب خونه ، ماشین آن چنانی ، ملک درسطح شهر هستند وحالا این محدودیت را قبول ندارند وچه اشتهایی اینها دارند وخجالت نمی کشند که از تصویب جدید به آه دربساطی ندارند رسیدند.

    • بدون نام

      با سلام
      برادران گرامی چرا فقط ظاهر قضیه را نگاه می کنید
      بعدازز ۲۷ سال سابقه بله دارای یک باب خاه هسیتیم ولی تمام زندگی ما همین ماشین خانه است ایاشما بدهی مارادیده اید هر کارمند بانک اگر خانه ماشین خود رابفروشد تکافوی قسط مارا نمی دهد
      ۲ روزانه ده ساعت کارمی کنیم در تاریکی صبح می آیبم ودرتاریکی شب به خانه برمی گردیم تعداد زیادی از روزها را خورشید را نمی بینیم
      ۳ ازبس کارکردیم چشم سالم وکمر سالم و روان سالم نداریم
      هر زمان که بخواهند امار کار اراییه کنند می گویند با احتساب کار بانکها فلان ساعت کار درروز می شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرق شما با بقیه کارمندان دولت چیست؟؟؟
        ما برای یک وام 2 تا 5 میلیونی باید 10 سال تو نوبت باشیم و با بهره بالا اقساط را در کمترین زمان بدهیم. اما شما با کمترین بهره یا بدون بهره برای 30 سال بر می گردانید.

    • shohrehandy

      همسایه ما کارمند بانک .. 3 ساله استخدام شده 1 اپارتمان 2 طبقه تو محله متوسط شهر امسال گرفت و یکسال بود که رفته بود سر کار پژو 405 صفر گرفت کارمند محترم بانک اینو توضیح بدن پدر من بعد از 22 سال خدمت تازه یک واحد اپارتمانی مهر گرفتن با یه پژو 405 مدل 87 اما ایشون تو 3 سال بعدا در صورت تصویب این طرح باز هم کارمندان بانک از پولای قرض الحسنه وام با درصد کم میگیرن حالا به اسم شخص دیگه دست خودشونه هر طور خواستن درست میکنن کسی هم متوجه نمیشه پس مجلس هر قدر ماده قانونی تصویب کنه فایده نداره ملت برای 2 ملیون وام پدرشون در میاد اما اینا وام های کلان....

    • محمد

      کارکارمندان بانک سخت هم باشه بامدرک دیپلم چندبرابرفوق لیسانس ودکترای سایرادارات حقوق ومزایاداره،وبه ادامه تحصیل هم فکری نمیکنندنابربریهای حقوقی کارمندان بانک وقوه قضاییه باسایرکارمندان زحمتکش خیلی زیاده

    • بدون نام

      نرفتید میمن تا بگید وای بر من .من هم روزی مثل شما دعا میکردم کارمند بانک بشم و الان میدونم چقدر اشتباه کردم بابا زندگی فقط پول و خونه و ماشین نیست زندگی آرامش میخاد که والله ما کارمند بانک نداریم شب خواب می بینیم فلان مشتری بیاد چه جوابش بدیم یه لحظه فکرش کنید مشتری رفته فلان اداره کارش انجام ندادن با ناراحتی میاد تو سر کارمند بانک خالی میکنه ،کارمند هم باید تعظیم کنه و تسلیم بشه چون حق با مشتری است .اگر این کار بکنند ما هم میگیم "بانک ما که بودیم رفتیم"

    • بانکی

      سلام واقعا که متاسفم هم برای خودم وهم برای چنین نمایندگانی که ما به اونها رای دادیم بانک درونش ماراکشته برونش هم شما را در صورت تصویب چنین قوانینی عطایش را به لقایش بخشیده و یا مثل سایر کارمندان سایر نهادها و ادارات کار میکنیم و دودش هم تو چشم مردم خواهد رفت. بعد از بیست ویک سال کار یه خونه کلنگی و یه ماشین درب داغون مدل ۸۸ و چشمانی کور و تنها مصافرت من راه خونه تا بانکه خدا عاقبتمون را بخیر کنه با این مملکت و مملکت داری ....شرمنده

    • کارمند بانک

      من کارمند بانک صادراتم.شرایط کار کارمندای بانک رو با هیچ کارمند دیگه ای نمیتونین مقایسه کنید.
      کار فوق العاده زیاد بدون صبحانه و ناهار،حتی باشه هم وقت نمیکنید بخورید مخصوصا روزای سررسید و بعد از سررسید،استرس کسر صندوق و گم کردن چک و وصول نشدن چکهای مردم در قسمت کلر،دادن توضیحات به بعضی مردم که اصلا نمیفهمند،کار کمر شکن که معمولا مورد حمایت رییس و مقامات مافوقت نیست.
      اگه خیال میکنید خیلی مزایا داره و حقوقش خوبه فقط باید تو شرایطش قرار بگیرید.
      حقوقش در مقایسه با شرکت نفت،بیمه و استانداری و شهرداریها و وزارت کشور فوق العاده کمتره.
      فقط از اموزش پرورش بیشتره ک اونم حقمونه.
      معلمای عزیز کشورمون سه ماه تعطیلی کامل میرن عشق و حال،شغل دوم دارن،سر کلاس جای کار جک میسازن و تلگرام بازی میکنن،الودگی،برف،زلزله و صدتا تعطیلات دارن.پنجشنبه ها هم ک جدیدا تعطیل کردن.توقع دارن از ما هم بیشتر بگیرن.
      دائم هم معترضن.

      خدا شاهده فردای زلزله تهران ک اخیرا اومد صبح تا باجه داشتم سند میزدم.یک میلیون ناقابلم کم اوردم.از جیبم دادم.ب خاطر خستگی ناشی از نخوابیدن.


      خواهشا کار بانک رو با کارای دیگه قیاس نکنید.

    • الف

      بعداز30سال کاردربانک یه خونه کلنگی بایک پراید مدل 84 که اگه کوچکترین عیبی پیدا کنه باید یه ماه حقوقموخرجش کنم بقول معروف داخلمون خودمنو میکشه بیرونمون مردمو همش دنبال حسرت خوردنیم وللله دریافتی 1700000خداعاقبت مونوبه خیرکنه انشاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج