۴۵۳۷۵۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

چرا بوندس لیگا، بهترین لیگ فوتبال دنیاست؟

واقعا برای این سوال که کدام کشور بهترین لیگ فوتبال دنیا را دارد، جواب قاطعی وجود ندارد. برای این سوال همیشه مقیاس ها و ذهنیت های بسیار زیادی وجود دارد اما اکنون فوتبال آلمان روزهایی را سپری می کند که می توانیم با قاطعیت بوندس لیگا را به عنوان بهترین لیگ فوتبال دنیا انتخاب کنیم.

هفته نامه شماره یک: واقعا برای این سوال که کدام کشور بهترین لیگ فوتبال دنیا را دارد، جواب قاطعی وجود ندارد. برای این سوال همیشه مقیاس ها و ذهنیت های بسیار زیادی وجود دارد اما اکنون فوتبال آلمان روزهایی را سپری می کند که می توانیم با قاطعیت بوندس لیگا را به عنوان بهترین لیگ فوتبال دنیا انتخاب کنیم؛ کشوری که به قهرمانی جام جهانی رسیده و تیم های باشگاهی اش می توانند در میزان جذب تماشاگر در جهان رکورددار باشند.
البته می توان به کمبود ستاره های مطرح دنیا و پایین بودن ارزش های تجاری و اقتصادی این لیگ خرده گرفت اما در میان بزرگترین تیم های فوتبال این کشور، بازیکنان فوق ستاره اش و تیم هایی که در حال رشد هستند دلایل روشنی وجود دارد که با نگاهی به آنها به راحتی می توانید بوندس لیگا را بالاتر از رقبایش از جمله لیگ برتر انگلیس و لالیگا اسپانیا و چند لیگ دیگر قرار دهید.
چرا بوندس لیگا، بهترین لیگ فوتبال دنیاست؟

رقابت پذیری

مستندی به نام «در کنار بوندس لیگا» به خوبی می تواند حال و هوای قهرمان جاودانه فوتبال آلمان یعنی بایرن مونیخ یا تیمی چون هوفنهایم که در این فصل داستان اسرارآمیز دیگری از موفقیت یک تیم کوچک را می نویسد، به ما نشان دهد اما در این مستند همه چیز از پرطرفدارترین تیم لیگ یعنی دورتموند شروع می شود؛ جایی که ستاره سیاهپوست این تیم، امریک اوبامیانگ که به عنوان بازیکن سال آفریقا شد، به خوبی وضعیت رقابت میان تیم های بوندس لیگا را شرح می دهد. او می گوید در روزهای حضورش در فوتبال فرانسه خیلی ها بودند که گاهی اوقات از رسیدن به تساوی هم خوشحال می شدند اما در آلمان چنین چیزی وجود ندارد و همه تیم ها جز برد چیز دیگری نمی خواهند.

با این حال می توان این صحبت ها را به پای تمایل ذاتی بازیکنانی به لیگی دانست که در آن بازی می کنند اما قرارگرفتن بوندس لیگا در رده دوم بهترین های لیگ های اروپایی پس از لالیگا و آن هم به دلیل ضرایبی که محاسبات آنها براساس نتایج باشگاه در رقابت های مهم صورت می گیرد، جای بحثی نمی گذارد.

علاوه بر این 32 هزار بازی از هفت لیگ مختلف بوندس لیگا طی 15 سال گذشته توسط موسسه های تحقیقاتی مستقل مورد بررسی قرار گرفته و برای این موسسه ها تحقیق در مورد این لیگ دارای جذابیت بوده است. همچنین در 4 فصل از 5 فصل گذشته بوندس لیگا غیرقابل پیش بینی ترین نتایج را در میان لیگ هایی اروپایی داشته، اگرچه در این میان بایرن مونیخ برای 4 فصل متوالی به قهرمانی رسیده است. در این فصل بایرن مونیخ پس از گذشت 15 هفته از فصل تنها به دلیل تفاضل گل نسبت به لایپزیک در صدر جدول ایستاده و به همراه هوفنهایم تیم های بی شکست لیگ محسوب می شوند. این در حالی است که در میان 5 لیگ معتبر اروپایی تنها را مادرید بدون شکست است.
چرا بوندس لیگا، بهترین لیگ فوتبال دنیاست؟

ارزش تجاری

یکی از تصاویر شگفت آور از تیم های آلمانی یقینا تجهیزات تمرینی بزرگ ترین و معروف ترین باشگاه این کشور بایرن مونیخ است که وقتی از شهری چون دورتموند به مونیخ سفر می کنید، می توانید آن را در یکی از خیابان های فرعی نزدیک به مرکز شهر شماهده کنید. بی شک این مجموعه تمرینی و چنین وضعیتی در مورد هیچ یک از دیگر تیم های بزرگ فوتبال اروپا صدق نخواهد کرد. قطعا این مساله به دلیل فقر مالی نیست، بلکه برای باشگاهی چون بایرن مونیخ توجه کردن به آداب و سنت های شهر اهمیت دارد و برای این تیم اجازه پیدا کردن هوادارانش برای تماشای تمرینات از نزدیک باعث افتخار است.

موسسه دلیوت در بررسی سالانه اقتصاد فوتبال خود بوندس لیگا را پس از لیگ جزیره به عنوان دومین لیگ پردرآمد جهان قرار داده است. در فصل ۲۰۱۵- ۲۰۱۴ باشگاه های آلمانی بیش از ۲.۵ میلیارد دلار درآمد داشتند که در همان فصل لیگ برتر ۴.۶ میلیارد دلار درآمد داشت. اگرچه به نوشته فوربس قرارداد بوندس لیگا با تلویزیون آلمان که سالانه ۶۹۰ میلیون دلار است در میان ۵ لیگ معتبر اروپایی کمترین میزان است و قرارداد لیگی مانند انگلیس ۴ برابر بوندس لیگاست. کریستین سیفرت، مدیر اجرایی بوندس لیگا معتقد است مبلغ چنین قراردادی منعکس کننده ارزش های آن لیگ است که بوندس لیگا بسیار کمتر از ارزش واقعی خود پول دریافت می کند.

مالکیت

بوندس لیگا در مورد مالکیت باشگاه ها قوانین محدودکننده ای دارد و همین مساله باعث شکل گرفتن چالش های قابل ملاحظه ای در حوزه جذب سرمایه گذاری تجاری در لیگ و محدود شدن میزان آن شده است. در این فصل با صعود لایپزیش به بوندس لیگای یک و خیزش فوق العاده این تیم و ایستادن در صدر جدول، تمرکز روی این موضوع بیشتر از گذشته شده است. این تیم که در سال 2009 توسط یکی از شرکت های بزرگ نوشیدنی دنیا خریداری شد، با سرمایه گذاری قابل توجهی از دسته پنجم فوتبال آلمان تنها طی شش فصل به بوندس لیگا رسید.
چرا بوندس لیگا، بهترین لیگ فوتبال دنیاست؟

با وجود آنکه بوندس لیگا در مورد اینکه سرمایه گذاری لایپزیش در چارچوب قوانین بوده متزلزل است اما اگر روند صعودی این تیم ادامه داشته باشد آیا مسئولان لیگ تحت فشار برای حمایت از سرمایه گذاری هایی قرار نخواهدگرفت؟

تکنولوژی و نوآوری

وقتی ماریوگوتزه با سینه توپ را کنترل کرد، چرخید و گل قهرمانی آلمان را در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ به ثمر رساند، باعث تاریخ سازی کشورش شد چرا که آلمان به اولین کشور اروپایی بدل شد که بزرگترین عنوان ورزشی را بیرون از قاره خود به دست می آورد. برای دستیابی به این گل که به نظر می رسید گوتزه با استعداد خدادادی اش آن را به ثمر رسانده، او ساعت ها تمرین کرده بود که بخشی از این تمرین شامل استفاده از دستگاه چندین میلیون دلاری «فوتبونات» است.

در میان پنج لیگ مهم اروپایی بایرن مونیخ تنها یکی از دو باشگاهی است که از این تکنولوژی استفاده می کند.دیگر تیم هوفنهایم است که هدایت آن را بولیان ناگلسمن، جوان ترین مربی تاریخ بوندس لیگا بر عهده دارد، مجموعه تمرینی مدرن و خاص هوفنهایم در بیرون از شهر و در یکی از روستاهای حومه شهر که تنها چند هزار جمعیت دارد، قرار گرفته است. ناگلسمن تکیه بیش از اندازه به اطلاعات و آنالیزها را رد می کند و می گوید بیشتر به ندای درونی خود گوش می دهد و بخشی از روش هایش را برای خودش نگه می دارد. این رازهای او به قدری موفقیت آمیز بوده اند که بسیاری از دیگر باشگاه ها به دنبال کشف آن هستند.
چرا بوندس لیگا، بهترین لیگ فوتبال دنیاست؟

هواداران

نمی توان در دورتموند حضور داشت و سکوی جنوبی ورزشگاه سیگنال آیدونا پارک را از نزدیک ندید. بزرگ ترین جایگاه هواداران در فوتبال اروپا که در شهر به دیوار زرد معروف شده است؛ جایی که در هر بازی می تواند 25 هزار هوادار را در خورد جای دهد. طراحی این قسمت از ورزشگاه به گونه ای است که لیدرهای تیم به راحتی می توانند با استفاده از میکروفون های غول آسای خود حریفان به وحشت وانهند.

بی شک بوندس لیگا تنها لیگ اروپایی است که به طور میانگین برای هر بازی ۴۰ هزار هوادار در ورزشگاه ها حضور پیدا می کنند و می توان گفت تقریبا در تمام فصل ورزشگاه ها به طور کامل پر هستند. به همین خاطر تعجبی ندارد که بدانیم میانگین قیمت بلیت در بوندس لیگا از همه رقبای مهم اروپایی اش پایین تر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج