۴۵۹۶۷۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

قد والیبال کوتاه شد

والیبال که درچند ‌سال اخیر به‌عنوان یکی از رشته‌های موفق در ورزش ایران معرفی شده و به دلیل عملکرد خوب تیم‌ملی درمیان مردم نیز جای خوبی باز کرده است، این روزها حال و روز خوبی ندارد.

روزنامه شهروند: والیبال که درچند ‌سال اخیر به‌عنوان یکی از رشته‌های موفق در ورزش ایران معرفی شده و به دلیل عملکرد خوب تیم‌ملی درمیان مردم نیز جای خوبی باز کرده است، این روزها حال و روز خوبی ندارد. از انصراف و کنار گذاشته‌شدن تیم‌های باشگاهی که درهفته‌های اخیر بارها رخ داده، بگیر تا وضع بلاتکلیف تیم‌ملی که به نظر می‌رسد، فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید به بن‌بست خورده است. این اتفاقات نوید روزهای خوبی را برای والیبال ایران نمی‌دهد و شاید تمام سرمایه‌های به دست آمده، خیلی زود از بین برود.

پارسه رفت و برگشت

بعد از اینکه صالحین ورامین به خاطر حاضرنشدن بازیکنانش ازسوی فدراسیون از لیگ برتر کنار گذاشته شد و بعد از رایزنی با فدراسیون به لیگ بازگشت، حالا تیم پارسه تهران در رابطه با رفت‌و‌برگشت به لیگ برتر در روزهای اخیر رکورددار شده است. این تیم که نتایج خوبی هم در لیگ امسال گرفته بود، به دلیل مشکلات مالی چند روز قبل توسط فدراسیون منحل اعلام شد اما باز هم رایزنی‌های پشت پرده باعث تغییر تصمیم فدراسیون شد. یک روز بعد از اعلام بازگشت پارسه به لیگ برتر، این‌بار بازیکنان این تیم تهرانی حاضر به بازی برای تیمشان نشدند اما اطلاعیه فدراسیون مبنی بر اینکه بازیکنان پارسه نمی‌توانند به تیم‌های دیگری بروند، باعث شد آنها مقابل کاله حاضر شده و ٣ بر صفر بازنده شوند.

تیم‌های دردسرساز

با نظر فدراسیون والیبال لیگ امسال با حضور ١٢ تیم آغاز شد اما درمیانه راه تعدادی از این تیم‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند. علاوه بر پارسه که در بالا ماجرای منحل‌شدنش را توضیح دادیم، صالحین ورامین نیز چنین وضعیتی داشت. همچنین باشگاه‌ هاوش گنبد نیز تهدید کرده به دلیل رأی کمیته انضباطی مبنی بر باخت فنی این تیم مقابل شهرداری تبریز از لیگ کنار می‌کشد. مشخص نیست فدراسیون که از وضع مالی باشگاه‌های لیگ برتری باخبر بود، چه اصراری داشت که لیگ برتر با ١٢ تیم برگزار شود،‌ در حالی‌ که با کاهش چند تیم می‌توانست لیگ برتر را با بالاترین کیفیت و بدون دغدغه پیش ببرد.

جو ناسالم سالن‌ها

یکی دیگر از نمره‌های منفی در کارنامه فدراسیون والیبال جو ناسالمی است که در سالن‌های والیبال درشهرهای مختلف به وجود آمده و حتی خود فدراسیون نیز به این موضوع اذعان دارد. بارها درطول سال‌های اخیر شاهد به جنجال کشیده‌شدن مسابقات لیگ درشهرهای مختلف بودیم؛ اما جریمه و محرومیت فدراسیون نیز باعث نشده که از میزان این اتفاقات کم شود، بلکه هر‌سال به تعداد آنها افزوده هم می‌شود. آخرین نمونه این اتفاق نیز در بازی‌ هاوش گنبد و شهرداری تبریز رخ داد که از پدیده سکه‌پرانی به صورت کامل رونمایی شد. درنهایت این بازی نیز با رأی کمیته انضباطی به سود تیم تبریزی به پایان رسید. در هرصورت چیزی که مشخص است، این روزها پرونده‌هایی که به کمیته انضباطی فدراسیون والیبال می‌رود، با افزایش چشمگیری نسبت به چند‌سال قبل مواجه بوده و حسابی فدراسیون را درگیر خود کرده است.

تیم‌ملی در وضع اضطرار

از لیگ که بگذریم، فدراسیون نتوانسته دربخش تیم‌ملی نیز تصمیمات منطقی‌ای بگیرد و با وجود گذشت ٥ماه از المپیک ٢٠١٦ هنوز تیم‌ملی ایران سرمربی خود را نشناخته است. این درحالی است که اکثر رقبای جهانی ایران تکلیف نیمکت خود را مشخص کرده و درحال کار برای رقابت‌های مهم‌ سال‌جاری میلادی هستند. بعد از منتفی‌شدن حضور استویچف در ایران از نفراتی برای نشستن روی نیمکت تیم‌ملی ایران نام برده می‌شود که مشخصا از سرمربی قبلی یعنی رائول لوزانو که توسط فدراسیون کنار گذاشته شد، سطح پایین‌تری دارند. با نزدیک‌شدن به پایان ‌سال ٩٥ تیم‌ملی در وضع اضطرار قرار گرفته و شاید همین موضوع فدراسیون را مجبور کند از بین بد و بدتر به یک گزینه نه چندان مناسب برسد.

ترکاشوند: به داورزنی گفتم بدهکاران را راه ندهید

محمد ترکاشوند، بازیکن سابق تیم‌ملی والیبال درباره آشفتگی لیگ برتر به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه بی‌پولی برخی تیم‌ها باعث شده تا مشکلات زیادی در روند برگزاری لیگ به وجود بیاید. در ابتدای فصل من به‌عنوان سرمربی صالحین به جلسه هماهنگی لیگ رفتم و از داورزنی خواهش کردم تیم‌هایی که بدهکار هستند و پول ندارند به لیگ راه ندهد، حتی اگر به قیمت حذف شدن تیم خودم تمام شود. به ‌هرحال باید بازیکنانی که با این تیمها قرارداد دارند را درک کرد که در میانه راه دستشان خالی می‌ماند و تیم منحل می‌شود. منحل‌شدن چند تیم و بازگرداندن آنها به لیگ زیبنده والیبال ایران نیست چون در چند‌سال اخیر ما حرف‌های زیادی برای گفتن داشتیم و زیر ذره‌بین رسانه‌های خارجی هستیم.» وی همچنین می‌افزاید: «ما می‌توانستیم لیگ را با ٨ تیم برگزار کنیم که اتفاقا کیفیت مسابقات هم بالاتر می‌رفت و از این مشکلات نیز به وجود نمی‌آمد. الان مشکلات داخلی والیبال به آنسوی مرزها کشیده شده و برخی از بازیکنان خارجی از باشگاه‌ها شکایت کرده‌اند. شاید برخی بگویند که تمرکز فدراسیون روی انتخاب سرمربی تیم‌ملی است اما این بهانه خوبی برای به هم‌ریختگی لیگ نیست. من نظرم این است حالا که زمان زیادی از انتخاب سرمربی والیبال گذشته، نباید عجله کنیم و مربی سطح پایینی را به ایران بیاوریم چون دراین صورت به بیراهه رفته‌ایم. تیم‌ملی ایران نیاز دارد به روند سابق خود بازگشته و درسطح جهانی جایگاه خود را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد.»

والیبال به بیراهه نرود

رشته‌ای که بعد از چند موفقیت درسطح جهان، خودش را لایق انتخاب به‌عنوان ورزش اول کشور می‌دانست، حالا وضع آشفته‌ای دارد و محمدرضا داورزنی نیز سیاست سکوت را در پیش گرفته است. شاید روزی که رئیس موفق فدراسیون درسال‌های اخیر، جشن صعود به المپیک را برای اولین بار برگزار کرد، فکر نمی‌کرد چند ماه بعد در چنین وضعیتی قرار بگیرد و با انتقادات زیادی نسبت به عملکردش مواجه باشد. البته هنوز هم دیر نشده و به نظر می‌رسد والیبال همچنان این پتانسیل را دارد که مثل سال‌های اخیر موفق عمل کند اما باید بررسی دقیقی از نقاط ضعف لیگ و تیم‌ملی صورت بگیرد. این اتفاقات زنگ خطری برای یک فدراسیون موفق بوده و امیدواریم با هوشیاری مسئولان والیبال به بیراهه نرود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج