جاباما
۴۵۹۸۴۴
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

تاثیر عجیب جنگ سوریه بر میزان آب منطقه

محققان در حال حاضر نشان داده اند که در مقایسه با آغاز جنگ میزان آبیاری کشاورزی – مقدار زمینی که توسط کشاورزان آبیاری می شود – و مخازن ذخیره سازی آب نزدیک به ۵۰ درصد در منطقه کاهش یافته است. این تاثیر به اندازه ای بزرگ است که می توان آن را از فضا مشاهده نمود.

وب سایت کلیک: جنگ داخلی سوریه حدود ۴۰۰ هزار نفر کشته به جای گذاشته و بیش از ۱۰ میلیون نفر را آواره کرده است. اما این خرابی ها تنها بر مردم و آثار باستانی سوریه تاثیر نگذاشته و محیط زیست را هم مورد حمله قرار داده است.
تاثیر عجیب جنگ سوریه بر میزان آب منطقه

محققان در حال حاضر نشان داده اند که در مقایسه با آغاز جنگ میزان آبیاری کشاورزی - مقدار زمینی که توسط کشاورزان آبیاری می شود - و مخازن ذخیره سازی آب نزدیک به ۵۰ درصد در منطقه کاهش یافته است. این تاثیر به اندازه ای بزرگ است که می توان آن را از فضا مشاهده نمود.

یک تیم از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا توانست با استفاده از تصاویر ماهواره ای پردازش شده از Google Earth میزان تغییرات مخازن آب پس از تنها چند ماه از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۲ را با سال ۲۰۱۵ مقایسه کنند.

در تصویر زیر می توانید پوشش کشاورزی آبی (رنگ سبز) را در منطقه، قبل و در طول جنگ مشاهده کنید، که نشان می دهد فعالیت کشاورزی به طور قابل توجهی کاهش یافته است:
تاثیر عجیب جنگ سوریه بر میزان آب منطقه

محققان تخمین می زنند که میزان زمین های آبی ۴۷ درصد کاهش یافته، و مخازن آب هم تا ۴۹ درصد کاهش یافته اند. استیون گورلیک از اعضای تیم تحقیقاتی در این باره می گوید: "شیوه های مدیریت آب در سوریه تغییر کرده است و این امر از فضا قابل رویت است. بحران سوریه منجر به کاهش زمین های کشاورزی در جنوب این کشور شده، و از طرفی منجر به کاهش تقاضا برای آب آبیاری و تغییر چشمگیر مدیریت مخازن آب باقی مانده شده است."

این تیم به طور خاص به ۱۱ مخزن تحت کنترل در حوضه رود یرموک اردن پرداخته است، که تامین کننده آب برای کشورهای سوریه، اردن و رژیم صهیونیستی می باشند. کنترل بسیاری از این مخازن در طول جنگ در میان طرفین جابه جا می شد، و زمانی که کنترل به دست شورشان می افتاد به بدی اداره می شد و آن ها به صورت کاملا بی رویه از آب استفاده می کردند.

پیش از این تحقیقاتی بسیاری در مورد این که چگونه کمبود آب می تواند منجر به جنگ شود انجام شد، اما این تحقیقات از اولین نمونه های قابل اعتمادی می باشد که نشان دهنده آسیب های وارده شده به محیط زیست به واسطه جنگ است.

یکی از اثرات جانبی جالب کاهش استفاده از آب و آبیاری کشاورزی در سوریه، این است که در حال حاضر میزان آب موجود در حوضه یرموک کشور اردن به بیش از سه برابر از قبل جنگ رسیده است، که به نظر خبر خوبی برای این کشور که در زمینه منابع آبی فقیر است، می باشد. اما باید این را هم در نظر بگیریم که بیش از ۱٫۳ میلیون از آوارگان جنگی سوری به این کشور پناهنده شده اند و مسلما پس از اسقرار آن ها این میزان آب کاهش خواهد یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سوریه متاسفم!!!

    • بدون نام

      نتیجه میگیریم که جنگ روی همه چیز اثر منفی می گذارد حتی اب به همین خاطر کشورهای غربی و امریکا با هم جنگ نمی کنند ودوست دارند جنگها دور از مناطق زندگی شان رخ دهد از جمله در اسیا وخاورمیانه و بین کشورهای اسلامی اگاه باشیم گول نخوریم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج