اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۶۱۳۳۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

سقط ‌درمانی با سقط غیرقانونی فرق دارد

روز گذشته سازمان پزشکی قانونی در گزارشی تاکید کرد که سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد و در عین حال سوء تفاهم‌هایی بین این دو اصطلاح ایجاد شده است.

روزنامه آرمان: روز گذشته سازمان پزشکی قانونی در گزارشی تاکید کرد که سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد و در عین حال سوء تفاهم‌هایی بین این دو اصطلاح ایجاد شده است.
بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مراجعان سقط جنین و تعداد مجوزهای صادر شده با افزایش مواجه بوده، به نحوی که در شش ماهه امسال پنج هزار و ۷۲۰ نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که برای چهار هزار و ۱۹ نفر از آنان مجوز صادر شد. آمار مراجعان سقط درمانی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۹/۱۷ درصدی و تعداد مجوزهای صادر شده با رشد ۳/۱۴ درصدی روبه‌رو بوده است.
البته این آمار فقط مربوط به آمار سقط‌ جنین‌های قانونی و سقط‌های غیرقانونی است که منجر به فوت می‌شوند، اما به‌طور کلی بنا به آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه ۲۲۰ هزار سقط جنین در ایران اتفاق می‌افتد. با وجود این، همواره هشدارهایی در این زمینه وجود دارد. از سوی دیگر، شاید یکی از علل سوءتفاهم‌ها بین سقط درمانی و سقط غیرقانونی آمدن کلمه «سقط» در عبارت «سقط درمانی» باشد و به دلیل همین سوء‌تفاهم‌هاست که برخی رسانه‌ها از تیترهایی استفاده می‌کنند که موجب می‌شود مخاطب سقط درمانی را معادل سقط غیر قانونی تلقی کند، در حالی که این چنین نیست و سقط ‌درمانی با سقط‌های غیرقانونی تفاوت دارد. سازمان پزشکی قانونی در این مطلب تفاوت‌های اساسی سقط درمانی با سقط غیرقانونی را برشمرده است تا شاید سوءتفاهم‌های ناشی از این عبارت کمتر در خبرها دیده شود.
بر اساس این گزارش مجوز سقط جنین درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر و یا بیماری مادر که با تهدید جانی او توام باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن در سازمان پزشکی قانونی صادر می‌شود، ولی انجام آن در مراکز بیمارستانی صورت می‌گیرد، در حالی که در سقط‌های غیرقانونی هیچ‌گونه مجوز و یا تاییدیه از مرجعی خاص وجود ندارد؛ ضمن آنکه تهدید جانی مادر یا مشکلات جنینی نیز مطرح نیست. این نوع سقط اغلب به دلایل شخصی، آن هم در مراکز غیراستاندارد، انجام می‌شود.
سقط درمانی دارای شرایط مشخص است
این گزارش می‌افزاید: مجوز سقط جنین درمانی با بررسی کامل پرونده پزشکی مادر، مدارک بارداری و نیز آزمایش‌های مادر و جنین قابل ارائه است؛ مدارکی که نشان دهنده سن دقیق بارداری و نیز وجود بیماری‌های مادر و یا جنین باشد، قطعی بودن سن کمتر از چهار ماه بارداری در صدور این نوع مجوز از ضروریات است. از آنجا که مجوز سقط درمانی به شکل قانونی و توسط پزشکی قانونی صادر می‌شود، آمار دقیق و صحیحی در مورد آن وجود دارد، در حالی که از سقط‌های غیرقانونی به دلیل مخفیانه بودن، آمار رسمی و قابل استنادی در دسترس نیست.
افزایش سقط درمانی به منزله افزایش آگاهی مادران است
بر اساس گزارش پزشکی قانونی سقط جنین درمانی بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور در سال‌های اخیر با افزایش مواجه بوده است، اما این افزایش آمار عمدتا به دلیل بهبود ابزارها و روش‌های تشخیصی و نیز ارتقای سطح آگاهی جامعه از وجود چنین امکان قانونی برای پیشگیری از تولد نوزادان عقب افتاده و یا تهدید جانی مادر در صورت ادامه بارداری است، حال آنکه افزایش یا کاهش سقط‌های غیرقانونی بدون وجود آمارهای رسمی و کارشناسانه به هیچ وجه قابل بررسی و استناد نیست.
سقط درمانی در مراکز مجاز انجام می‌شود

در ادامه این گزارش آمده است: روند کار در سقط جنین درمانی با سرعت و به شکل قانونی انجام می‌شود و پزشکی قانونی بدون نیاز به ارائه نامه مرجع قضائی این درخواست‌ها را بررسی می‌کند تا در کمترین زمان ممکن و درصورت داشتن شرایط لازم مجوز صادر شود. در این نوع از سقط هیچ نگرانی در مورد اقدام به عمل غیرقانونی و نیز تهدید خطرات ناشی از سقط‌های غیرقانونی وجود ندارد، در حالی که سقط‌های غیرقانونی به دلیل انجام گرفتن در مراکز غیر مجاز ممکن است موجب مرگ مادر و یا ایجاد مشکلات جسمی برای او شود. به گزارش ایرنا، سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی‌کننده به درخواست‌های سقط جنین درمانی است که موضوع آن کاملا متفاوت از سقط غیرقانونی است. بنابراین پزشکی قانونی در مورد سقط‌های غیرقانونی هیچ اظهار نظری نمی‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج