۴۷۴۳۷۰
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

کشف دو میلیارد بشکه ذخیره نفت

به رغم اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران توسط دولت آمریکا، روز گذشته منابع خبری چند اخبار خوب در رابطه با نفت، گاز و پتروشیمی ایران منتشر کردند.

روزنامه آرمان - فریبا نهاوندی: به رغم اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران توسط دولت آمریکا، روز گذشته منابع خبری چند اخبار خوب در رابطه با نفت، گاز و پتروشیمی ایران منتشر کردند.
آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد اقدامات خصمانه دونالد ترامپ علیه ایران قیمت نفت ایران را افزایش داده است. از طرف دیگر روز گذشته منابع خبری از قول معاون وزیر نفت نوشتند: دو میلیارد بشکه ذخیره نفت کشف شده است. علی کاردر همچنین از آمادگی ایران برای تحویل گاز به امارات خبر داده است. همزمان مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده است تاکنون شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی، مذاکره با ایران را متوقف نکرده‌اند.
تحریم‌های بی اثر
به دنبال انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا نگرانی‌هایی در رابطه با برخورد خصمانه او با ایران به وجود آمد. او وعده‌هایی مبنی بر پاره کردن برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران داده است. برخی از این اقدامات در روز‌های اخیر انجام شده است، حال آنکه کارشناسان بر این باورند که اقدامات آمریکا نمی‌تواند تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران بگذارد. این مساله از دو جنبه قابل بررسی است.
موضوع اساسی اول این است که ایران ارتباط چندانی با آمریکا از نظر اقتصادی ندارد و نکته مهم‌تر این است که آن همگرایی که یک دهه پیش برای تحریم ایران وجود داشت، اکنون وجود ندارد و اتحادیه اروپا، چین و روسیه تمایلی به بر هم زدن برجام یا تحریم ایران ندارند. با وجود این، در روز‌های اخیر شاهد ایجاد برخی محدودیت‌ها توسط آمریکا برای دولت ایران بوده‌ایم. اخبار تازه نشان می‌دهد این اقدامات حداقل در حوزه انرژی تاثیر سوء نداشته و حتی به گران شدن قیمت نفت انجامیده است.
بعد از اینکه رئیس جمهور ایالات متحده گفت «هیچ گزینه‌ای علیه ایران از روی میز خارج نیست» و پس از موج توئیت‌های اوعلیه ایران در شبکه‌های اجتماعی، قیمت نفت در بازار بالا رفته است. همزمان اعلام شد به دنبال اعمال تحریم‌های جدید هیچ مذاکره کننده‌ای در زمینه پتروشیمی از مذاکره با ایران پا پس نکشیده است. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تاثیر تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران، می‌گوید: تاکنون این تحریم‌ها تاثیری بر روند مذاکرات ایران با شرکت‌های بین‌المللی علاقه مند برای سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران نداشته است.
حسین علیمراد با اعلام اینکه هم اکنون هیچ یک از شرکت‌های خارجی طرف مذاکره با شرکت ملی صنایع پتروشیمی از انجام گفت‌وگوها عقب نشینی نکرده‌اند، تصریح می‌کند: به عنوان نمونه هفته گذشته هیاتی از شرکت توتال فرانسه برای نهایی کردن مذاکرات سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت پتروشیمی ایران به تهران سفر کرده بود.
او با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با چندین شرکت معتبر بین‌المللی، بیان می‌کند: تاکنون تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های شل انگلیس، توتال فرانسه، باسف آلمان و چندین شرکت بزرگ بین‌المللی برای انجام سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت پتروشیمی ایران امضا شده است. مهم‌تر از این مسائل، اکتشافات جدید نفتی ایران است. اکتشافات جدید نفت در ایران علاوه بر اینکه نشان دهنده جایگاه ایران در تامین نفت جهان است، عزم ایران برای افزایش تولید در این زمینه را نیز نشان می‌دهد.
اکتشافات جدید نفتی ایران
روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره جزئیات اکتشافات جدید نفت و گاز طبیعی در ایران گفت: اخیرا چندین میدان کوچک نفت و گاز در کشور کشف شده است. علی کاردر با تاکید بر اینکه حجم ذخایر جدید اکتشاف شده گازی جدید ایران حدود ۶۶ تریلیون فوت مکعب ذخایر اثبات شده است تصریح کرد: بر این اساس حجم قابل برداشت این ذخایر حدود ۳۷ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه علاوه بر این حدود ۱۵ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت خام در کشور کشف شده است اظهار داشت: از این میزان حدود دو میلیارد بشکه ذخایر نفت تازه اکتشاف شده قابل برداشت است.
این مقام مسئول کل حجم ذخایر درجای نفت خام ایران را بیش از ۷۱۱ میلیارد بشکه عنوان کرد و افزود: از این میزان بالغ بر ۱۰۲ میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت بوده که تاکنون حدود ۷۳ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت است. کاردر همچنین کل حجم ذخایر هیدروکربوری مایع کشور را ۸۳۶ میلیارد بشکه عنوان کرد و یادآور شد: از کل حجم ذخایر هیدروکربوری مایع کشور ۱۵۷ میلیارد بشکه قابل برداشت است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت حجم ذخایر اثبات شده گاز طبیعی ایران را ۳/۵۵میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: حجم ذخایر قابل برداشت گاز با احتساب ضریب بازیافت حدود ۷۰ درصد، ۷/۳۳ میلیارد مترمکعب است. این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه اگر مجموع ذخایر هیدروکربوری ایران شامل نفت خام، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی را مورد محاسبه قرار دهیم حجم ذخایر به یک هزار و ۱۴۰ میلیارد بشکه اثبات شده می‌رسد که از این میزان با احتساب ضریب بازیافت ۴۰ درصد حدود ۳۴۵ میلیارد بشکه ذخایر هیدروکربوری کشور قابل برداشت است.
معاون وزیر نفت خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی با احتساب ذخایر قابل برداشت ایران دارنده بزرگ‌ترین مجموع ذخایر نفت و گاز جهان است. او همچنین از آمادگی ایران برای تحویل گاز به امارات خبر داد و افزود: دو هفته پیش به طور رسمی به امارات آمادگی خود را برای تحویل گاز اعلام کردیم. کاردر افزود: طرف اماراتی پاسخ داده که در حال بررسی شرایط فنی این موضوع است. قرارداد صادرات گاز به شرکت اماراتی طبق رای دادگاه زنده و جاری است.
او تاکید کرد: ایران محدودیتی برای صادرات گاز به امارات ندارد و به هر خریدار جدیدی که متقاضی باشد گاز می‌فروشد. کاردر در ادامه با اشاره به قرارداد کرسنت اظهار کرد: حدود دو هفته پیش به شرکت الهلال امارات(کرسنت) درخواست رسمی داده شد و اعلام کردیم آماده تحویل گاز به آنها هستیم و این شرکت در حال بررسی این مساله است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      مبارک آقازاده ها باشه نه ملت ایران!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج