۴۷۵۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

در جواني به حساب استخوان‌هاي‌تان پول واريز كنيد

صـــــورت پرچين و چروك یعنی پوکی بیشتر

پژوهشگران دانشكده پزشكی «یل» اعلام كرده‌اند، چین و چروك‌های روی صورت زنان ممكن است پیشگویی برای خطر شكستگی‌‌های فراوان استخوانی در آن‌ها در سال‌هاي بعد باشد.

صـــــورت پرچين و چروك یعنی پوکی بیشتر


صـــــورت پرچين و چروك یعنی پوکی بیشتر

پژوهشگران دانشكده پزشكی «یل» اعلام كرده‌اند، چین و چروك‌های روی صورت زنان ممكن است پیشگویی برای خطر شكستگی‌‌های فراوان استخوانی در آن‌ها در سال‌هاي بعد باشد. نتایج تحقيقاتی كه در همایش انجمن غدد درون‌‌ریز آمريكا در بوستون ارائه شد، نشان مي‌دهد كه شدت و روند چین و چروك‌‌های پوست، جدا از استحكام كلی پوست، نشانه‌اي از تراكم مواد معدنی استخوان‌ها در زنانی كه وارد سن یائسگی می‌شوند، است. «لوبنا پال» دانشیار بخش بیماری‌های زنان در دانشكده «یل» مي‌گويد: «هم پوست و هم استخوان‌ها از عنصر بنیادی پروتئیني به‌طور مشترك استفاده می‌كنند.» اين گروه از پژوهشگران دریافته‌اند كه چین‌خوردگی شدید در ناحیه صورت و گردن در زنانی كه در سن یائسگی هستند نشانگر احتمال تراكم استخوان پایین در آن‌ها و نشانه شكستگی‌های فراوان استخوان‌های آن‌ها در آینده است.


به جاي تراكم استخوان به پوست‌تان نگاه كنيد

پژوهشگران اين دانشگاه به‌عنوان بخشی از یك پژوهش، پوست 114 زن در سنین یائسگی كه از آخرین عادت ماهانه‌شان 3‌سال می‌گذشت را مورد بررسی قرار دادند. در این روش، استحكام پوست در 11 نقطه مشخص شده هم به‌طور بصری و هم از طریق دستگاهی به نام سختی‌سنج، مورد آزمایش قرار گرفت و حجم و تراكم استخوان هم با دستگاه پرتابل ماوراء صوت و اشعه X اندازه گیری شد. «پال» می‌گويد: «ما دریافتیم كه هر چه چین و چروك‌هاي پوست عمیق‌تر باشند، تراكم استخوان‌ها كمتر است. اما این رابطه مستقل از سن یا فاكتور‌های ديگر (همانند كشیدن سیگار، سن، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها، نژاد و قومیت‌) در ارتباط با تراكم استخوان است.» برعكس، زنانی كه پوست محكم‌تری دارند، تراكم استخوان بهتری نيز دارند و به‌طبع ریسك كمتری هم برای شكستگی استخوان دارند. چرا چین و چروك‌ها ممكن است با سلامت استخوان‌ها در ارتباط باشند؟ پژوهشگران مي‌گويند پوست و استخوان‌ها عنصر بنیادی پروتئینی به نام «كلاژن» را به‌طور مشترك استفاده می‌كنند كه می‌تواند ارتباط مشاهده شده بین چین و چروك‌ها و تراكم و حجم استخوان‌ها را تشریح كند. در صورتی كه مطالعات بیشتر، ارتباط حقیقی كیفیت پوست و سلامت استخوان‌ها را تایید كند، به‌طور قطع پزشكان در آینده، به جای استفاده از تست پرهزینه اشعه X براي تراكم‌سنجي استخوان، قادر به تشخیص پوكی استخوان و بیماری شكننده‌شدن استخوان‌ها كه می‌تواند باعث شكستگی‌های فراوان در زنان شود، از طریق آزمایش روی پوست بیماران خواهند بود.


در جواني روي استخوان‌هاي‌تان سرمايه‌گذاري كنيد

پوكی استخوان چقدر خطرناك است؟ طبق آمار انجمن ملی پوكی استخوان آمريكا، در هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یك نفر و در هر ۵‌مرد بالای ۵۰ سال یك نفر به این بیماری مبتلا مي‌شود. از آنجایی كه این بیماری یك بیماری خاموش است و تا زمانی كه آن‌قدر پیشرفت نكند كه منجر‌به شكستگی شود، هیچ نشانه‌ای ندارد، آزمایش دادن تنها راه كشف زودهنگام آن است. بنابراین بیماران با تست‌‌های به موقع علاوه‌بر كاهش خطر شكستگی استخوان‌ها، می‌توانند به سرعت درمان شوند. پوكی استخوان می‌تواند باعث خمیدگی اندام‌ها، كاهش وزن، ناتوانی و بدشكل شدن، انحنای شدید بالای كمر مانند «گوژپشتی» و به‌هم فشردگی مهره‌ها به دلیل ضعیف‌شدن آن‌ها نیز شود. اما چه كسانی باید آزمایش بدهند؟ انجمن ملی پوكی‌استخوان آمريكا انجام تست تراكم استخوان را برای زنان بالای ۶۵ سال، مردان بالای ۷۰ سال و افرادی كه پس از ۵۰ سالگی به دلیل آسیبی جزئی دچار شكستگی استخوان شده‌اند، همچنین برای زنانی كه سن یائسگی آن‌ها زیر ۶۵ سالگی بوده و فاكتور‌های احتمالی این بیماری اعم از كشیدن سیگار، سابقه خانوادگی، اختلالات خورد و خوراك، كمبود كلسیم یا ویتامین D دارند، توصیه كرده است.


بدن شما به‌طور مداوم قسمت‌های كهنه استخوان را مي‌كوبد و بخش‌های تازه را جایگزین آن مي‌كند كه این عمل فرآیندی به نام «تغییر وضعیت» است. تا 25 سالگی سرعت ساخته‌شدن استخوان‌ها بیشتر از، از بین رفتن آن‌هاست اما پس از دوره یائسگی عكس این روند برای زنان صادق است. این مسئله مانند حساب دوران بازنشستگی می‌ماند كه زمانی كه جوان هستید هرچه در بانك استخوان‌های بیشتری داشته باشید، در دوران پیری بیشتر می‌توانید از ذخایر خود بهره ببرید.با پرهیز از استعمال سیگار، رژیم غذایی سرشار از كلسیم و ویتامین D و شركت در تمرين‌هاي منظم براي كنترل وزن بدن مانند آهسته دویدن، پیاده‌روی یا طناب بازی، استخوان‌های خود را سلامت نگه دارید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج