۴۷۷۰
۵ نظر
۵۰۴۵
۵ نظر
۵۰۴۵
پ

راه های غلبه بر سینوزیت

آمارها نشان مي‌دهد، سالانه ۳۷ ميليون نفر به نوعي دچار التهاب و عفونت در بخش‌هايي از سينوس‌شان مي‌شوند.

راه های غلبه بر سینوزیت


راه های غلبه بر سینوزیت

احتمالا تا پيش از آن كه خودتان دچار درد سينوس شديد شده باشيد، به اين كه سينوس چيست اصلا توجهي نداشته‌ايد. واقعيت اين است كه مانند بسياري از قسمت‌هاي ناپيداي بدن، اين راه‌هاي هوايي باريك در استخوان‌هاي صورت تا وقتي مشكلي در كاركردشان ايجاد نشود، خود را نشان نمي‌دهند. آمارها نشان مي‌دهد، سالانه ۳۷ ميليون نفر به نوعي دچار التهاب و عفونت در بخش‌هايي از سينوس‌شان مي‌شوند. هنگام عفونت سينوس يا راه‌هاي سينوسي كه با احساس تورم در سر و حساسيت به فشار همراه است، بايد توجه داشته باشيد غذاهايي كه مي‌خوريد به شكل معناداري در اين شرايط شما تاثير گذارند. بدن هر فرد پاسخ متفاوتي به بيماري دارد اما مي‌توان ارتباطي گسترده بين برخي غذاها و سينوس مسدود يافت؛ غذاهايي كه باعث واكنش‌هاي آلرژيك مي‌شوند، آن‌هايي كه باعث تحريك توليد خلط مي‌شوند و نوشيدني‌هاي جاذب رطوبت تنها برخي از عوامل شايع تشديد سينوس هستند. در ادامه به كشف و انتخاب‌هاي سالم غذايي خواهيد رسيد كه به شما كمك مي‌كند راحت‌تر نفس بكشيد.


SINUSIT

لبنيات را فراموش كنيد

بايد از مصرف مواد لبني در زمان مبارزه با عفونت و مشكلات سينوس اجتناب كنيد. زماني كه راه‌هاي ورودي و خروجي سينوس مسدود شده و با خلط همراه مي‌شود، در راه‌هاي باريك سينوس‌ها، خلط(خلط غليظ و چسبناك) مي‌تواند خشك شده و حتي منجر به بسته شدن و در نتيجه ورودش به راه‌هاي هوايي كوچك شده و محيطي مناسب براي تكثير باكتري‌ها فراهم ‌شود. اين‌كه شير و ساير محصولات لبني باعث افزايش توليد خلط شوند يا غلظت آن را افزايش دهند، هنوز جاي بحث دارد. با اين حال در مورد سينوس نتيجه مشابه است. قطعا وجود خلط در سينوس شرايط سينوس را بدتر مي‌كند، پس بهتر است لبنيات را فراموش كنيد.


اگر هر‌گونه شكي درباره ارتباط دهان و سينوس داريد، زماني را به ياد بياوريد كه بال مرغ را به سس تند آغشته مي‌كرديد و مي‌خورديد و بلافاصله چشم‌هاي‌تان اشك آلود مي‌شد و از بيني‌تان آب راه مي‌افتاد. ادويه و اسيد موجود در اين مواد غذايي مي‌تواند خيلي سريع تجزيه و موجب رها شدن موكوس در غشاي مخاطي بيني شده و شما دچار آبريزش بيني شويد. بايد بدانيد در اين زمان‌ها بايد از مصرف خردل هم دوري كنيد، چون تقريبا همان كار را انجام مي‌دهد و وضعيت سينوس‌هاي شما را بدتر مي‌كند.


غذاهاي تند، سينوس‌ها را هدف مي‌گيرند

غذاهايي كه باعث سوزش سردل و رفلاكس اسيد مي‌شوند، مي‌توانند بخشي از سينوس را هدف قرار دهند. دكتر جاشوا مايكور كه در درمان سينوس مزمن فعاليت داشته است، مي‌گويد: «مطالعات نشان داده وقتي اسيد معده و غذاهاي نيم هضم شده به گلو وارد مي‌شوند، گوش، حلق، بيني و سينوس ها تحت تاثير قرار مي‌گيرند.» او مي‌افزايد: «بديهي است عوامل بسياري در ايجاد عفونت سينوس و سينوزيت دخيل هستند اما نبايد نقشي را كه غذاها پيش از دارو و جراحي در مورد اين بيماري ايفا مي‌كنند، ناديده بگيريم.» مكانيسم عمل غذاها كاملا مشخص نيست اما تئوري محتمل اين است كه برگشت اسيد معده باعث تحريك و التهاب در منطقه نازوفارنكس- منطقه اتصال حلق به بيني- مي‌شود. عفونت در نهايت باعث خشك شدن مسيرها شده و اين نواحي متورم و مسدود شده و سينوزيت ايجاد مي‌شود.


وعده‌هاي غذايي اواخر شب را حذف كنيد

افراد مبتلا به رفلاكس معده مي‌دانند كه شرايط‌شان با آنچه مي‌خورند، كاملا تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اگر شما مشكل سينوس داشته و همچنين عادت به خوردن غذا كمي قبل از خواب داريد، رفلاكس ممكن است ارتباط بين اين ۲ را توضيح دهد. مايكور توضيح مي‌دهد: «حفره بيني به دستگاه گوارش متصل است و هيچ خط جدا‌كننده‌اي وجود ندارد. بنابراين وقتي شما به صورت افقي يا درازكش هستيد و رفلاكس اتفاق مي‌افتد، اطراف لوزه شما باقي نمي‌ماند و كمي از آن اسيد به دهان شما منتقل مي‌شود و به همين دليل طعم ترشي را احساس مي‌كنيد و كمي از اسيد هم وارد حفره بيني مي‌شود. اين مخلوط اسيد و بخشي از غذاي هضم شده وارد حفره بيني شما شده و مي‌تواند ايجاد عفونت كند يا عفونت مزمن سينوس شما را بدتر كند.»


داغ‌ها خيلي مفيد هستند

يكي از درمان‌هاي خانگي براي كاهش يا از بين‌بردن فشار سينوس‌ها و براي از بين بردن خلط، بخور سينوس‌ها در يك حمام داغ و تنفس بخار آب از يك كاسه آب جوش است. (بايد در اين حالت يك حوله روي سرتان قرار دهيد) يك فنجان چاي داغ هم به طور مشابه مي‌تواند مثل يك سوناي كوچك براي شما به كار رود. بخار و مايعات گرم در بيني و دهان و پشت گلوي شما جريان مي‌يابد و به رقيق شدن ترشحات سخت شده كمك مي‌كند. حواس‌تان باشد چاي‌تان كافئين نداشته باشد و از طعم‌دهنده‌ها در آن استفاده شده باشد، چون اين مواد موجب سوزش معده مي‌شوند اما در عوض مي‌توانيد از ليمو براي طعم دادن چاي استفاده كنيد.


نوشيدن يك فنجان قهوه به جاي يك چاي سالم مي‌تواند وسوسه انگيز باشد. به ويژه زماني كه سينوس‌هاي شما پر شده و احساس خوبي نداشته باشيد. اما كافئين ادرارآور است و منجر به كم شدن آب بدن و آب موجود در غشاي بيني مي‌شود. علاوه بر اين، قهوه اسيدي است و به عنوان يكي از علل سوزش معده شناخته شده است. از خوردن نوشيدني‌هاي گازدار هم بايد خودداري كنيد نه فقط براي اين‌كه بيشترشان كافئين دارند بلكه به اين دليل كه اين نوشيدني‌ها گاز زيادي وارد معده مي‌كنند و مي‌توانند منجر به رفلاكس شوند.


آب هميشه دوا

به جز موارد خاص كه نبايد زياد آب بنوشيد، بدن به آب فراوان نياز دارد. وقتي مي‌خواهيد سينوزيت را درمان كنيد يكي از توصيه‌هاي مهم، نوشيدن آب فراوان است چون به رقيق شدن ترشحات كمك كرده و موجب تخليه ترشحات سخت شده مي‌شود. آبميوه هم در اين شرايط معمولا كمك كننده است. هرچند نوشيدن آبميوه شيرين توصيه نمي‌شود چون به دليل داشتن مواد افزودني موجب سخت شدن مخاط مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ghasem

      دست گلتون درد نکنه بااین مطالب مفیدوارزشمند

    • سعيد

      با تشكر از زحمات شما مطالب سايتتون واقعا"جالب و آموزنده است.در ضمن خوهشمندم در صورت امكان اگر در مورد بيماري سينوزيت مطالب بيشتري داريد ايميل فرمائيد.ممنونم

    • lمریم

      با سلام من چند سال است بطور مداوم هر روز که از خواب بیدار می شوم گلویم پر از خلط همراه با سوزش است گاهی اوقات بجای خلط سبز رنگ آب از گلویم می آید و تا چند ساعت آبریزش بینی دارم و دهانم همیشه بوی بد دارد . چند بار هم دکتر رفته ام ولی متاسفانه درمان نشده ام همه متخصصین می گویند یک نوع حساسیت است تمام راه ها را امتحان کرده ام ولی فایده نداشته است. حال شما بگویید چه کنم؟

    • زهرا

      چند سالی هست که سینوزیت دارم بیشتر روزها خلط دارم بخاطرهمین باید مدام دستشویی برم خیلی اذیت میشم وبیشتر اوقات سردرد وحتی تب میکنم خیلی دکتر رفتم دارو خوردم ولی معالجه نشدم راهنمایی می کنید با تشکر

    • خالدی

      دکترها گفتند باید جراحی کنی. چکار کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج