۴۷۹۵۶۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

افرادی که مناظره های انتخابات امریکا را دنبال کردند و نطق دونالد ترامپ را در مراسم تحلیفش شنیدند، شاید ندانند که این رییس جمهور تندخو و عصبانی ایالات متحده دستی همدر انتشار کتاب داشته است. او از نوامبر ۱۹۸۷ شروع به نگارش کتاب کرد و تا به امروز این روند را ادامه داده است.

هفته نامه صدا - مهدی دریس پور: افرادی که مناظره های انتخابات امریکا را دنبال کردند و نطق دونالد ترامپ را در مراسم تحلیفش شنیدند، شاید ندانند که این رییس جمهور تندخو و عصبانی ایالات متحده دستی همدر انتشار کتاب داشته است. او از نوامبر ۱۹۸۷ شروع به نگارش کتاب کرد و تا به امروز این روند را ادامه داده است.
محتویات و شاکله کتاب های ترامپ عمیق و تحلیلی نیستند و می توان آنها را با جنس برایان تریسی سنجید؛ کتاب هایی با محور موفقیت، اعتماد به نفس و... اما نکته مهم درباره آثار ترامپ این است که اگر نام او را از جلد کتاب هایش برداریم و مطالب آن را بخوانیم و سپس به نطق های امروزش مراجعه کنیم، می بینیم که ترامپ، ترامپ است و هیچ تغییری نکرده است؛ در کتاب های او غلیان اعتماد به نفس، وعده و وعید و امید به آینده ای موهوم را می بینیم، چنانچه امروز هم می بینیم اما با این حال و فارغ از نقدهای وارده نمی توان کتاب های این سرمایه دار امریکایی که حالا به بالاترین مقام قدرت کشورش رسیده را نادیده گرفت.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

ترامپ همانطور که در نطق هایش گفته است اهل کار خُرد نیست و می خواهد زر و زبر کند و نسخه بپیچد و شاید به همین دلیل است که چنیدن کتابش با عنوان کلی دانشگاه ترامپ منتشر شده است. ایده اصلی ترامپ برای انتشار این مجموعه کتاب را به نظر باید برگرفته از این جمله او دانست که می گوید: «اگر موفق هستید باید بازده داشته باشید و خدمت برسانید؛ به خیریه، جامعه یا آموزش فرقی نمی کند.ار چنیننکنید هیچ گاه در زندگی تان به کمال نمی رسید.»

در امریکا کتاب های زیادی به قلم ترامپ یا درباره او منتشر شده است که در این مطلب دسته اول کتاب ها را بررسی می کنیم که ذیل عناوین کلی دانشگاه ترامپ، 101 راه و بعضا منفرد به بازار آمده اند؛ کتاب هایی که اگر فرضیه کتاب سازی برای ترامپ را رد کنیم باید گفت فقط تعداد کمی از آنها حاصل کار شخصی ترامپ است و مابقی یا با همکاری نویسندگان دیگر منتشر شده یا گردآوری هستند. وقتی به کتاب هایی که در ایران از ترامپ منتشر شده نگاه می کنیم، می بینیم که مترجمان فقط بهترجمه چند عنوان بسنده کرده و چند ناشر همان عناوین که به زحمت به تعداد انگشتان یک دست می رسد را بازنشر کرده اند و به سایر آثار او نپرداخته اند.

در این گزارش شرح مختصری از اطلاعات شناسنامه ای، نویسندگان، موضوع محوری و بعضا جملات کلیدی به ترتیب تاریخ انتشار آمده و همچنین مشخصات کتاب های ترجمه شده معرفی شده است.

The Art of Deal «هنر معامله (توافق)» اولین کتاب دونالد ترامپ است که با مشارکت تونی شوارتز در ۳۷۲ صحفه منتشر شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد تا جایی که بیش از ۸۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفت. این کتاب ۱۴ فصلی را می توان شرحی از زندگی اقتصادیدونالد ترامپ دانست. اودر این کتاب به طور مشخص از جزییات زندگی تجاری، خلق و خو و حتی چگونگی گذراندن روزهایش نوشته است؛ ترامپ می نویسد که او همچون نقاش که نقاشی می کشد و همچون شاعر که شعر می سراید معامله می کند اما نه برای پول بلکه برای هنرش که معامله کردن است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Trump: Surviving at the Top یا «در راس ماندن» کتاب دیگر چهل و پنجمین رییس جمهور امریکاست که به طور مشترک با چارلز لیرسن نوشته و در ۲۳۶ صفحه منتشر شده است. این کتاب پس از کتاب موفق هنر معامله کردن دومین کتاب ترامپ محسوب می شود و درواقع آن را ادامه کتاب اول او دانسته که به نوعی اتوبیوگرافی اش محسوب می شد و در آن با محور تجارت معطوف به قدرت، ابعاد دیگری از زندگی خود را توصیف کرده است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

کتاب سوم ترامپ The Art of theomeback یا «هنر بازگشت» نام دارد که این کتاب هم اصطلاحا o-Author است و با همکاری کیت بوئنر و در ۲۴۴ صفحه منتشر شده است. داستان نگارش این کتاب به ماجرایی بر می گردد که ترامپ در ۲۶ مارس ۱۹۹۱ با آن رو به رو شد؛ دو نشریه مهم نیویورک تامیز و وال استریت ژورنال در صفحات اول خود مرگ اقتصادی ترامپ را پیش بینی کردند و از جزییات مشکلات اقتصادی ترامپ نوشتند. هر کس که این مطالب را می خواند، ترامپ را تمام شده می دانست و این ایام بدترین روزهای این سرمایه دار بود که منجر به از هم پاشیدن خانواده او شد.این کتاب شرح چگونگی بازگشت ترامپ به روال عادی فعالیتش است، برگشتی که در آن نه تنها بدهی هایش تسویه شد بلکه سرمایه اش را چند برابر کرد.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

کتاب ۳۰۴ صفحه ای The America We Deserve «امریکایی که شایسته ماست» چهارمین کتاب ترامپ است که با همکاری دیوید شفلت در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است. ترامپ در این کتاب خود نسبت به سایر کتاب هایش از جنبه انتزاعی فاصله گرفته و مسئله تجارت را در بستر سیاست داخلی و خارجی امریکا بررسی کرده و نگرانی هایش از مسائل آینده این کشور را برشمرده و راه حل هایش را ارائه کرده است. او در این کتاب از مسائلی سخن گفته که هیچ سیاستمدار امریکایی به گِرد آن نچرخیده و راهکار خود برای برون رفت از آنها را با رجوع به تجربیات شخصی اش در بنگاه داری بیان کرده است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

How to Get Rich: یا «چگونه ثروتمند شوید». Think Like a Billionaire «مثل یک بیلیونر فکر کنید» ، The Way to the Top: The Best Business Advice I Ever Received «بهترین توصیه های اقتصادی که گرفتم» و ۱۰ Secret I Learned from the Apprentice «ده رازی که از کارآموزی فرا گرفتم» عناوین چهار کتابی است که در سال ۲۰۰۴ از ترامپ منتشر شده است.

هدف کتاب اول همان گونه که از نامش پیداست آموزش ثروتمند شدن است. این کتاب یازده فصل دارد و با محوریت ترامپ و پول، به چگونگی مذاکره و درآمدزایی اشاره کرده است. مثل یک بیلیونر فکر کنید عنوان دیگر کتاب ترامپدر آن سال است که همچون کتاب چگونه ثروتمند شوید، دیالوگ بین ترامپ و خواننده است؛ او در این کتاب که پنج بخش دارد، بیشتر به جنبه ذهنی ثروتمندشدن پرداخته که کلیدواژه آن را قانع نبودن و تسلیم سرنوشت نشدن انتخاب کرده است اما باز هم جنبه وعده و وعیددادن کتاب پررنگ است چنانچه کتاب با این جمله آغاز می شود، «در دنیای شش میلیاردی، فقط 587 میلیاردر وجود دارد. این باشگاه اختصاصی است؛ می خواهید به ما بپیوندید؟»
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

این کتاب در سال 1390، با عنوان «چگونه مثل یک بیلیونر فکر کنید» توسط الهام شریف ترجمه و نشر نسل نواندیش آن را منتشر کرد. سومین کتاب آن سال ترامپ، کتابی گردآوری شده و نه تالیفی است؛ محتوای این کتاب براساس توصیه هایی است که ترامپ از موفق ترین مدیران و سرمایه داران در قالب پرسش هایی دریافت کرده است چرا که او آنگونه که در مقدمه کتاب می نویسد معتقد است هرچقدر نخبه و باتجربه و تحصیل کرده باشید باز هم نمی توانید همه دانش موردنیاز برای پیشرفت در کارتان را یکجا داشته باشید و آخرین کتاب او در سال 2004، «ده رازی هاز کارآموزی فراگرفتم» نام دارد که با همکاری آنتونی پارینلو و درواقع درباره ترامپ نوشته شده است.

محتوای این کتاب برگرفته از تجارب ترامپ است و رازهایی در آن دسته بندی شده است؛ بزرگ فکر کنید، از خودتان محکم دفاع کنید، همه منابع ممکن را شناسایی کنید، جلوی ضرر راه بگیرید، یا نفر اول (کلیدی) ارتباط بگیرید، محکم مذاکره کنید و... که اکثرا جنبه شعاری دارند.

Trump: The Best Golf Advice I Ever Received کتاب دیگر این نویسنده پرکار است اما با محتوایی متفاوت. موضوع این کتاب بازی گلف است که ترامپ در آن تخصص دارد و گلف باز متبحری به حساب می آید. او در این کتاب ۳۱۶ صفحه ای به سراغ دوستان، همکاران و... رفته و روش درست بازی گلف را از آنها پرسیده و این روش ها را یکجا جمع کرده است.

ترامپ اعتقاد دارد هر گلف بازی برای بازی بهتر و کسب امتیاز مطلوب فوت و فن مخصوص خود رادارد و می گوید این کتاب دویست و چند مدخلی که محصول سال 2005 است راهنمایی ست برای جنبه های مختلف این بازی پرطرفدار در امریکا.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Why We Want You to Be Rich «چرا می خواهیم شما هم ثروتمند شوید؟» کتاب دیگری است حاصل کار مشترک ترامپ با رابرت کیوساکی که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده است. نویسندگان این کتاب جامعه امریکا را به کوه یخی در قطب تشبیه می کنند که ذره ذره در حال آب شدن است و استدلال می کنند که در این مسیر ثروتمندان ثروتمندتر می شوند اما امریکا به سمت فقیرتر شدن می رود.

این دو سرمایه دار موفق در این اثر مشترک شان راهکارهایی برای مصائب و سختی های فعالیت اقتصادی در چنین شرایطی ارائه می دهند که کلیدواژه اش آموزش اقتصادی است، چرا که معتقدند مشکلات مالی با پول مرتفع نمی شود. این کتاب را رامین بختیاری و فرح انگیز دستگیری در سال 1394 ترجمه کرده اند و نشر نسل نواندیش آن را منتشر کرده است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Think Big and Kick Ass in Business and Life «در زندگی بزرگ و موثر فکر کنید» عنوان یازدهمین کتاب دونالد ترامپ است که در سال ۲۰۰۷ به همراهی بیل زانکر نوشته شده است و از کتاب های مشهورش به شمار می آید. او در این کتاب روش های خود در تجارت و زندگی همچون انتقام، عشق همراه با احتیاط را به مخاطب معرفی می کند و درباره تجارب خود در مورد استفاده از آنها بحث می کند. این کتاب در سال ۱۳۵۹ توسط نشر گندمان و با ترجمه مهرداد همتیان منتشر شده است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Trump ۱۰۱: The Way to Success (۱۰۱ راه موفقیت در تجارت)؛ این کتاب را ترامپ و مردیث مک آیور در سال ۲۰۰۷ نوشته اند و متشکل از ۳۳ فصل است. این کتاب دربر گیرنده مجموعه باورها و قواعد و قانون های دونالد ترامپ در زندگی و تجارت و همچنین پاسخ به پرسش های بلاگ دانشگاه ترامپ است؛ او همچون دیگر نوشته هایش وعده سودمندی محتوای این کتاب را می دهد اما منتقدان این حوزه، این کتاب را موفق ارزیابی نکردند. این کتاب در سال ۱۳۹۴ با ترجمه سوسن فلاح توسط نشر ریواس منتشر شده است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Trump: The Best Ral Estate Advice I Ever Received: ۱۰۰ Top Experts Share Their Strategies دیگر کتاب گردآوری شده توسط ترامپ ۲۹۰ صفحه ای است و در سال ۲۰۰۷ منتشر شده و دربرگیرنده مجموع توصیه ها و راهبردهایی است درباره کسب و کار صنعت ساختمان که از ۱۰۰ چهره شاخص در این زمینه گرفته شده که خود ترامپ نیز در این فهرست قرار دارد. توصیه او درباره کسب و کار نین است: «فرقی نمی کند معامله ملک و املاک باشد یا هر معامله دیگر. مهم این است کاری را پیدا کنید که از ان لذت می برید و آن وقت است که می توانید آن کار را بهتر از هر شخص دیگری انجام دهید. چرا که موفقیت سراغ افرادی می آید که علاقه شان را دنبال می کنند.»
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Trump Universityommercial Real Estate ۱۰۱: How Samll Investorsan Get Started an Make It Big «چگونه کارآفرینان کوچک کارشان را آغاز و توسعه دهند». این کتاب ۲۸۸ صفحه ای در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و متشکل از دوازده فصل با عناوین فرعی زیاد است که محور آنها بنگاه های اقتصادی و هلدینگ ها در زمینه ساخت و ساز است. او در این کتاب بر آن است تا قدم به قدم ترس را زا سرمایه گذاران و کارآفرینان بگیرد و موفقیت، فعالیت با ریسک پایین و سرمایه گذاری در وقت مرده را به آنها بیاموزد.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Trump never give up «هرگز تسلیم نشوید» ۴۱ فصل و ۲۰۸ صفحه دارد و دغدغه اصلی آن چگونگی مواجهه با پاسخ منفی است. این کتاب که محصول سال ۲۰۰۸ است هم جنبه اقتصادی و هم جنبه روان شناسانه دارد و از مایوس نشدن، تلاش کردن و تبدیل شکست ها به فرصت گفته است. اواسط دهه هفتاد میلادی که ترامپ قصد آغاز بیزنسش را در منهتن داشت یا «نه» مطلق همه مواجه شد اما آن طور که می نویسد اعتقاد داشت که موفقیت ها از دل ناامیدی ها متولد می شود.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Think Like champion «مثل یک قهرمان فکر کن» دیگر کتاب ترامپ است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است همچون یک قهرمان فکر کنید کتابی است برای مشتاقان موفقیت که ترامپ خود روزی از آنها بوده و اکنون به زعم خود به آرزویش رسیده است. این تاجر امریکایی کلیدهای موفقیتش را همچون راز پیش خود نگه نداشته و آنها را فرموله کرده و در این کتاب در اختیار مخاطب گذاشته است.

وی معتقد است که این مجموعه 192 صفحه ای می تواند افراد را به سمت موفقیت سوق دهد و اودر راستای این هدف، مطابق عنوان فرعی کتاب (یک آموزش غیررسمی در باب زندگی و تجارت) صفات خوب و بد زندگی شخصی و همچنین روش های بیزنسش را با خواننده در میان گذاشته است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Time to Get Tough: Making America #۱ Again این کتاب ده فصلی را باید مانیفست کاری ترامپ رییس جمهور داشت. او در اینجا برنامه هایش را در حوزه های اقتصاد، امنیت ملی، امنیت اجتماعی برای بازگرداندن امریکا به جایگاه کشور شماره یک جهان ارائه کرده است. او انگیزه اش را از نگارش این کتاب این گونه بیان می کند: من این کتاب را نوشتم، چرا که کشوری که دوستش می دارم به لحاظ اقتصادی در بدبختی به سر می برد. این کتاب سال ۲۰۱۵ و در ۲۵۶ صفحه منتشر شده است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟

Midas Touch: Why Some Entrepreneurs Get Rich- And Why Most Don't «دست های طلایی: چرا کارآفرینان ثروتمند می شوند...» عنوان دیگر کتاب مشترک ترامپ با کیوساکی ژاپنی است. این کتاب از اهمیت کارآفرینی در اقتصاد سخن گفته و نقش منحصر به فردی را برای آن قائل شده است.
کتاب نویسی یا کتاب سازی؟
نویسندگان این کتاب در جهانی که همه برای رفع معضل بیکاری در تلاشند، دست از دولت می شویند چرا که اعتقاد دارند دولت نمی تواند اشتغال حقیقی ایجاد کند و نقش مقابله با بیکاری را فقط برای یک گروه قاتل می شوند: کارآفرین. آن هم کارآفرین با نیروی ماورایی. این کتاب 240 صفحه ای که در سال 2011 منتشر شده یا گسترش شغل فعلی شان هستند، کتاب مناسبی دانسته اند. این کتاب در سال 1391 با ترجمه مشترک آرام و لیلی آخوندی توسط انتشارات اشک یاس منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج