۴۸۱۱۰۵
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

افزایش شدید حملات خیابانی به مسلمانان در انگلستان

زنان مسلمان نسبت به مردان بیشتر در خطر حمله قرار دارند. قسمت اعظم حمله کنندگان مردان سفیدپوست هستند. به عبارت دیگر بیشتر حوادثی که برای زنان مسلمان اتفاق می افتد به خاطر آن است که زنان معمولا پوشش اسلامی (مانند حجاب، عبا یا نقاب) به تن دارند.

ماهنامه خردنامه همشهری - برایان گریم، ترجمه راحله خردمند: دکتر برایان گریم مدیر مرکز آزادی دینی لندن و نیز مدیر موسسه خیریه REBF۱ است. او همچنین کارشناس جمعیت نگاری دینی بین المللی و برخورد اقتصادی - اجتماعی با ممنوعیت آزادی های دینی است. گریم سمت استادی نیز در دانشگاه سنت مری۲ لندن دارد.
او در مقاله ای با عنوان «چگونگی گستردگی جغرافیای انسانی در افزایش سه برابری حوادث علیه مسلمانان در بریتانیا» که در سایت «دِو کیلی نامبر (twn)» به تاریخ ۷/۵/۲۰۱۶ منتشر شد، اشاره ای به گزارشی جدید دارد که این گزارش از طرف سازمان بریتانیایی «تل ماما»۳ انجام شده است و نشان می دهد در تقویم سال ۲۰۱۵ میلادی، میزان ثبت حضوری گزارش های حملات شخصی ضد مسلمانان در انگلستان سه برابر شده است.

در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۶ «جوکاکس» نماینده حزب کارگر در پارلمان انگلستان بیرون از کتابخانه وست یورک شایر بریستال ۴ جایی که قرار بود ساعت یک بعدازظهر نشستی انتخاباتی داشته باشد به قتل رسید. بر اساس صحبت های شاهدان عینی سه بار به او شلیک شد. یکی از تیرها نزدیک به سرش اصابت کرد و با چاقو چندین بار به او ضربه زده شد. هنگامی که برنارد کنی ۷۷ ساله تلاش می کرد تا ضارب کاکس را دور کند، از ناحیه شکم مورد اصابت چاقو قرار گرفت.
افزایش شدید حملات خیابانی به مسلمانان در انگلستان

گزارش های ابتدایی بیان می کند که مرد ضارب در هنگام حمله فریاد می زد: «ابتدا بریتانیا». حزب راست افراطی بریتانیا با انتشار بیانیه ای هرگونه دخالت یا تشویق در این حمله را انکار کرد و اظهار داشت جملات ضارب صرفا شعار بوده است تا علامت وابستگی به گروه و حزب ما. سازمان فایث مترز۵ با کاکس ملاقاتی داشت و درصدد بود تا گزارشی را که در ادامه می آید در مجامع رسمی علنی کند.

در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۶ برای یادبود خاطره اویائولا شریف، نماینده پارلمان در جمع حضور پیدا کرد و اطمینان داد که انتشار این گزارش اتفاق می افتد. شرح گزارش بدین قرار است: گزارشی جدید از طرف سازمان بریتانیایی تل ماما نشان می دهد که در تقویم سال ۲۰۱۵ میزان ثبت حضوری گزارش های حملات شخصی ضد مسلمانان در انگلستان سه برابر شده است. این گزارش ها پیش از رأی گیری اخیر برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ثبت شده است که تا اندازه ای با احساسات ضد مهاجران تحریک می شد. این میزان افزایش، جدا از زمینه جهانی حملات تروریستی مذهبی است که در برخی از آنها - مانند حمله یکم جولای در بنگلادش - غیرمسلمانان هدف حمله قرار گرفتند.

این گزارش سازمان تل ماما رویدادهای نژادپرستانه ضد مسلمانانی را که از ابتدای ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ گزارش شده است، تحت پوشش قرار می دهد. تل ماما ۱۱۲۸ گزارش از قربانیان حوادث نژادپرستانه ضد مسلمانان، شاهدان و اشخاص ثالث دریافت کرده است.

هر حادثه گزارش شده به مرکز اطلاعات تل ماما به عنوان نمونه ای قابل بررسی به وسیله کارمندان جمع آوری شده، سپس کارمندان رده بالاتر آنها را بررسی کرده و در نهایت به دست یک محقق تجزیه و تحلیل شده است.

هر کدام از حوادث مندرج در این گزارش به منزله یک جرم یا رویداد منحصر به فرد حقیقی علیه مسلمانان به وسیله تیمی از اعضای سازمان تل ماما تایید شده است. این گزارش، افزایش قابل توجه حوادث نژادپرستانه را علیه مسلمانان تایید می کند که ثبت شده اند اما شامل حملات گزارش نشده نمی شود. بدیهی است که توجه به این مسئله ممکن است گزارش بهتری را منعکس کند.
افزایش شدید حملات خیابانی به مسلمانان در انگلستان

آمار حملات غیرمجازی در تقویم سال ۲۰۱۵ سه برابر شده اند

میزان حوادث خارج از فضای مجازی از ۱۶۵ مورد در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ (۱۲ ماه تا مارس ۲۰۱۵) به ۴۳۷ مورد در تقویم سال ۲۰۱۵، حدود سه برابر افزایش یافته است. این مسئله افزایش ۳۰۰ درصدی را در طول زمان نسبت به گزارش قبلی که ۲۰۰ درصد بود نشان می دهد. حوادث خارج از فضای مجازی به صورت رو در رو بین قربانی (یا اموال شخصی افراد) و یک نفر عامل اتفاق می افتد.

نفرت علیه مسلمانان آنها را در هنگام سفر، خرید و حضور در اجتماع تحت فشار قرار می دهد

داده های ما نشان می دهد که اصلی ترین وقایع ضد مسلمانان زمانی اتفاق می افتد که آنها از شبکه های حمل و نقل خصوصی یا عمومی استفاده می کنند، در فضاهای عمومی شهر در حال قدم زدن یا در حال خرید کردن هستند.

قسمت اعظم قربانیان زنان هستند و عاملان مردان پرقدرت اند

زنان مسلمان نسبت به مردان بیشتر در خطر حمله قرار دارند. قسمت اعظم حمله کنندگان مردان سفیدپوست هستند. به عبارت دیگر بیشتر حوادثی که برای زنان مسلمان اتفاق می افتد به خاطر آن است که زنان معمولا پوشش اسلامی (مانند حجاب، عبا یا نقاب) به تن دارند. توهین های لفظی از جانب مردان اغلب دربردارنده مفاهیم اسلام هراسی، نژادپرستی و زن آزاری است.

توهین لفظی و آزار و اذیت بیشترین نوع اتفاقات معمول در موارد دنیای واقعی است

حوادث غیرمجازی ۲۱۹ مورد توهین لفظی و ۷۴ مورد آزار و اذیت را شامل می شود. (مانند آزار و اذیت متداول، ضرب و شتم شامل آسیب جسمانی عمدی و شدید)
افزایش شدید حملات خیابانی به مسلمانان در انگلستان

حوادث اغلب در نزدیکی مناطق اصلی رفت و آمد عمومی اتفاق می افتد

به نظر می رسد مناطق نزدیک راه های اصلی در محدوده کلان شهرها جرایم نژاد پرستانه ضد مسلمانان را در سطوح بیشتری تجربه می کنند. به همین ترتیب چهار درصد تمام حوادث لندن که از طرف سازمان های تل ماما و mps ثبت شده اند در ۲۰۰ متری ایستگاه های اتوبوس رخ داده و ۴۸ درصد از آنها در ۱۰۰ متری ایستگاه اتوبوس اتفاق افتاده اند.

سخنرانی گروه های راست تندرو و بومیان نژادپرست درباره مسلمانان و اسلام به صورت مجازی عادی سازی شده اند

تعداد زیادی از موارد گزارش داده شده به سازمان تل ماما در دنیای مجازی، سخنان نژادپرستانه، اذیت و آزار کلامی و زورگویی در فیس بوک و توییتر را مورد توجه قرار می دهد. تحلیل های ما نشان می دهد که در زبان گروه های راست افراطی و بومی پرست از مسلمانان به عنوان تجاوزگران وحشی یا تروریست و تهدید فرهنگی برای بریتانیا تعبیر شده است. داده های ما آشکار می کند که ۴۵ درصد عاملان حوادث مجازی به طور مشخصی حامیان گروه های راست افراطی هستند. اگرچه ما نمی توانیم وابستگی گروه های راست افراطی را اثبات کنیم. این مسئله نشان می دهد که صحبت های گروه های راست افراطی در بحث های فضای مجازی طوری عادی سازی شده اند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم مسلمانان را هدف قرار می دهند.

زنان مسلمان

تل ماما دریافته است که ۶۱ درصد از قربانیان حوادث قابل گزارش، زن بوده اند. ۵۵ درصد از کل قربانیان ظاهر اسلامی داشته اند اما در این میان ۷۵ درصد از قربانیان زن دارای ظاهر اسلامی بوده اند. در هر حال احتمال بیشتری وجود دارد که زنان نسبت به مردان در مناطق عمومی و در هنگام خرید مورد حمله قرار گیرند.

این مسئله نشان دهنده این حقیقت است که ظاهر شدن با حجاب (پوشش سر)، نقاب (پوشش صورت) نقش مهمی در هدف قرار گرفتن فرد ایفا می کند. هم راستا با این مسئله تل ماما به این مهم پی برد که حوادث خیابانی ضد مسلمانان ۳۲۶ درصد افزایش یافته است و این روند رشد تقریبا ناشی از افزایش حوادث خیابانی نژادپرستانه ای است که عاملان آن، نفرت خود را به صورت عملی نشان داده اند. علاوه بر آن، قربانیان زیادی گزارش داده اند که رهگذران با عاملان تجاوز برخورد نکرده اند و این مسئله حس عدم امنیت و بیزاری را به وجود آورده است که بعد از تجربه حملات نژادپرستانه ضد مسلمانان همچنان باقی می ماند.
افزایش شدید حملات خیابانی به مسلمانان در انگلستان

فعالان گروه های راست افراطی در فضای مجازی

گزارش های تل ماما در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که ۴۵ درصد از عاملان جرایم نژادپرستانه ضد مسلمانان در فضای مجازی به طور آشکار از حامیان گروه های راست افراطی بوده اند. تندروهای راستگرا مانند تندروهای مسلمان، از رسانه های اجتماعی و منابع مجازی بهره می برند و درصد بالای تندروهای راست افراطی درگیر در این فعالیت ها نشان می دهد جستجو و درک بیشتری از این افراط گرایی به وسیله صاحبان رسانه های اجتماعی و صاحبان خدمات موتورهای جستجو مانند گوگل نیاز است.
در میان وقایعی که تل ماما در سال ۲۰۱۵ از توییتر برداشت کرده است، ۸۸ درصد از آنها شامل آزار و اذیت کلامی بوده اند. ۱۱ درصد از حوادث در توییتر را تهدیدهای وحشیانه به صورت مستقیم به فرد یا موسسه (مانند مسجد) یا تهدیدهای غیرمستقیم که هدف شان اسلام و کل بودند در بر می گیرد.

همچنین استفاده از واژه های به آتش کشیدن در ادبیات فضای مجازی تا حدودی آزار دهنده بوده است که به تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم و فراخوان برای حملات به ویژه به مساجد اشاره می کردند. حداقل در ۲۰ مورد از ۳۲ مورد واژه سوزاندن به صورت فعل به کار رفته است و اشاره به قرآن و مسجد دارد.

آمار عاملان حوادث

اطلاعات جمع آوری شده به طور مستقیم از قربانیان نشان می دهد که تعداد زیادی از عاملان حوادث شامل افراد بین ۱۸-۱۳ سال بوده اند. آنچه در بسیاری از نظرسنجی ها نشان می دهد این نگرانی را مطرح می کند که افراد این گروه سنی نسبت به بزرگسالان کمتر احتمال آن را دارند که احساسات نژادپرستانه، نفرت علیه مسلمانان و بیگانه هراسی را در خود پرورش دهند. این امر نشان می دهد که برخی از نوجوانان رویکردهای افراطی را اتخاذ کرده و به سمتی حرکت می کنند که از جریان های اصلی فکری همسالان خود دور شوند؛ جریانی که بیشتر بر جهت گیری چند فرهنگی تاکید دارد.

محلی بودن نژادپرستی

فراتر از موارد فوق، سازمان تل ماما متوجه شده است که مناطق با تمرکز جمعیتی بیشتری از مسلمانان و همچنین مناطقی با تراکم بالای جمعیتی، مراکز اصلی حمل و نقل شهری نقاط کلیدی هستند که می توان در آنها تعداد حوادث نژادپرستانه را علیه مسلمانان یافت. همچنین یافته ایم که تعداد قابل توجهی از حوادث یعنی ۱۱ درصد از کل حوادث گزارش شده در مراکز آموزشی اتفاق افتاده است.

مدارس مراکز مهمی برای یادگیری و اجتماعی سازی جوانان رد شرایط چند فرهنگی هستند. در حقیقت بیشتر حمله هایی که در مراکز آموزشی اتفاق می افتد علیه مراکز مسلمانان بوده و مشکلاتی برای آنان دربر داشته است. این مسئله بیانگر آن است که سازمان آموزش و پرورش نیاز دارد تا در ارزشیابی خود از مدارس، زورگویی ها و نفرت ضد مسلمانان را مورد توجه قرار دهد. به معلمان نیز باید آموزش داده شود تا بتوانند نگرش متعصبانه علیه مسلمانان را در کلاس تشخیص دهند، نسبت به آن اعتراض و با آن برخورد کنند. از ۴۶ واقعه گزارش شده در مراکز آموزش حدود ۳۵ مورد (۷۶ درصد) شامل آزار و اذیت رفتاری و حمله فیزیکی شده است.

مسلمانان در بخش خدمات صنعتی تحت تاثیر حملات ضد مسلمانان قرار می گیرند

آمار قربانیان در سال ۲۰۱۵ به نگرانی از مشکل اجتماعی دیگری که مسلمانان را در بخش خدمات صنعتی تحت تاثیر قرار داده است اشاره می کند. ما دریافته ایم که بیشتر قربانیان مرد این طبقه بندی در بخش خدمات مشتریان (مانند آماده سازی غذا یا سرویس های تحویل دهی و تاکسی رانی و خدمات امنیتی) کار می کرده اند. این داده ها بیان می کند مردانی که در این بخش ها کار می کنند بیشتر در معرض جرایم نژادپرستانه ضد مسلمانان قرار می گیرند.
افزایش شدید حملات خیابانی به مسلمانان در انگلستان

پی نوشت

۱. Religious Freedom & Business Foundation (RFBF)
2. St. Mary's University
۳. سازمان ثبت کننده میزان حملات ضد مسلمانان tellmama
4. West WorkShire Bristall
۵. Faith matters

نکاتی درباره آمار منتشر شده سازمان ثبت حملات ضد مسلمانان انگلیس

گستره مناطقی که در آنها خشونت علیه مسلمانان رخ می دهد نشان می دهد یک مسلمان در اروپا تقریبا در هر جایی می تواند مورد تعرض و آزار و اذیت قرار گیرد. تحلیل های سازمان ثبت حملات ضد مسلمانان انگلیس نشان می دهد که در زبان گروه های راست افراطی و بومی پرست از مسلمانان به عنوان تجاوزگران یا تروریست و تهدیدی فرهنگی برای بریتانیا تعبیر شده است. همچنین این گزارش نشان می دهد ۶۱ درصد حملات علیه زنان به دست مردان قدرتمند صورت گرفته است و مراکز آموزشی نیز از خشونت علیه مسلمانان در امان نیست. مجموعه این وضعیت می تواند موجب تحریک مسلمانان علیه جامعه انگلیس برای احقاق حقوق انسانی خود به اشکال مختلف باشد.

با این که در سال ۲۰۱۵ شاهد افزایش سه برابری آزار و اذیت مسلمانان بودیم، طی سال اخیر در انتخابات شهرداری لندن مردم این شهر به یک مسلمان رأی دادند و «صادق خان» در رقابت با رقبای غیرمسلمان خود پیروز میدان شد.
افزایش شدید حملات خیابانی به مسلمانان در انگلستان
این نشان می دهد مسلمان انگلیس توانسته اند مطالبات خود را از مسیرهای قانونی مدنی و اجتماعی و سیاسی پیگیری کنند و به همان اندازه که افراطیان راستگرا بر طبل اسلام ستیزی و مسلمان ستیزی می کوبند، از حقوق خود دفاع و جایگاه خود را در جامعه انگلیس تثبیت کنند. اگرچه راه برای حذف خشونت علیه مسلمانان و تامین حقوق انسانی مسلمانان در این کشور طولانی است و اقداماتی جدی باید در این راستا صورت بگیرد اما این انتخابات نشان می دهد اکثریت مردم لندن نگاهی که افراطی ها به مسلمانان دارند، ندارند و در انتخاب شهردار، نژادپرستانه تصمیم نمی گیرند.

اما این مطلب به معنی حذف خشونت علیه مسلمانان در آینده نزدیک نیست زیرا افراطی ها اگرچه در اکثریت نیستند اما در میدان عمل می توانند امنیت، آرامش و زندگی اجتماعی مسلمانان را با خطرات جدی روبرو کنند. البته این تحلیل را تنها می توان درباره وضعیت شهر لندن ارائه کرد. هر چند لندن به عنوان پایتخت بریتانیا می تواند مشتی نمونه خروار باشد.

بر این اساس می توان در سایر کشورهای اروپایی نیز با در پیش گرفتن این روند یعنی ورود مسلمانان به سازوکارهای قانونی، مدنی و اجتماعی برای به دست آوردن قدرت و جایگاه قانونی، وضعیت امنیت و حقوق انسانی مسلمانان را ارتقا بخشید. این مهم زمانی اتفاق می افتد که در این کشورها قوانین نژادپرستانه همچون ممنوعیت شغلی برای مسلمانان وجود نداشته باشد.

زمانی صحت این تحلیل قطعی تر است که در یک گزارش بررسی شود وضعیت آمار خشونت علیه مسلمانان پس از انتخاب شهردار لندن چگونه بوده است. هر چند بدیهی است هر گاه افرادی از یک اقلیت در جایگاه قدرت قرار گرفته اند به شرط علاقه آن فرد و نیز حمایتش از اقلیت متبوع، آن اقلیت جایگاه بهتری در زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نسبت به قبل پیدا کرده است.

نکته مهم دیگر این که وجود خشونت علیه مسلمانان و افزایش پی در پی آن زمینه را برای بروز جریان های تروریستی در جامعه فراهم می کند. همچنین این روند موجب افزایش جذب داعش و سایر گروه های تکفیری با خط مشی جهان گیری و جهان شمولی از میان مسلمانان انگلیس خواهد شد. از این نظر اروپاییان در حوادث تروریستی به جای تحقیر مسلمانان با عناوینی همچون تروریست، باید خود را ملامت کنند که با رفتارهای خلاف حقوق بشر و اصول انسانی، بستر ظهور خشونت را در میان شهروندان یا مهاجران مسلمان فراهم کرده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج